Günlük Harcanan Akım için , Solar Panel Güçü ve Akü Kapasitesi Hesabı

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan EvliyaCelebi2 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 95
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 95,218
Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı

Konuyu uzatmış olacağım ama;
inverterinizin en yüksek performansını %98 yazmışım doğrusu sanırım sizinde okuduğunuz gibi %90 olacak. Amper/Saat kaybı ise 1,8A/h değil 2,1A/h !
36 saatlik deneyinizde sadece boşta 36Saat X 2,1Amper= 75,6 A/h kaybınızın var. Hazirlıkta (sanırım tüketicisiz durumda) 0,5 A/h kayıp bile 36 saatde 17,5 Amper/Saat yapıyor. Prospektin 33. sayfada (ingilizce 59.) dobra dobra yazdığı değer bu. Umarım yanılıyorumdur?
İnverterli çözüm düsünenler konuyu yakından takip edebilirler. Prospektin adresini yukarıda göndermişdim. Düşünün Waeco gibi kaliteli bir firma bu değeri açıkca yazıyor. Atilla bey bir ara türkiyede buzdolaplarının sınıf etiketlerinin daha üstün sınıf olarak tekrar basıldığına şahit olduğunu yazmışdı, böylelikle diğer bağzı ithal cihazlarının prospeklerini tekrar basmak sorun olmasa gerek?
Aslında işkillenmeyi abartmamak lazım ama Webasto ya ihtiyaç doğurmayan inverterler olduğunu da duydum :D
Ayrıca yanlış birşey yazmış yada formüle etmiş isem, bilenler tarafından düzeltilmesini rica ederim.
Özellikle prospekteki Idle current consumption ile Standby current consumption arasındaki fark için!


Herneyse,
Herhalde 30A'lik bir redresör kullanmak lazım demişsiniz.
Sanırım kasdınız Akü Şarj Cihazı (Charger)
Marketlerde büyük bir ihtimalle çin malı olarak ucuza bulunan Charger diye satılan aletlerin düz (linear) dolum yapmaktan baska kaabiliyeti olmayan redresörler olduğunu okumuşdum. Bu çözümler araçların şarj fonksiyonu için belki yeterli olsalarda bizim tam ve sihhatli dolum gerektiren yaşam aküleri için asla çağdaş karavan dünyasının kabul ettiği yapıda değiller.

Akülerin sıhhatli dolumu lineer değil çok fazlı ve kompleks. Uygun cihazlar mikroişlem kontrolü ile akım ve gerilimi azaltıp çoğaltarak basit redresörün baş edemeyeceği şekilde ve akü cinsine göre de degisik fazlı, basamaklı bir karakteristik ile dolum yapıyor.
Okuduklarıma göre: http://www.batteryfaq.org/ size tavsiye edebileceğim aşağıdaki grafige uygun (IuoU karekteristiği ile dolum yapan) bir şarj cihazını tercih etmeniz yönünde.

Jel aküler icin:


AGM-Battery-Charging.gif
 

Ekli dosyalar

  • Jel-Battery-Charging.gif
    Jel-Battery-Charging.gif
    9.5 KB · Görüntüleme: 1,074

Etiketler
Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı

Önemli küçük bir not ilave etmek istiyorum, inverter enerji harcamasında harcama değerini 24 saat ile çarpmak hatalı, çünkü güneş paneli kullanılıyorsa zaten gündüzleri güneş panelinde üretilen enerji kullanılabilen veya akü kapasitesine göre stoklanabilen enerjiden çok çok fazla, gündüz üretilen enerji dolu kovadan taşan su gibi zaten boşa akıp gidiyor, bu sebep ile inverterin gündüz harcamasını yok sayabilirsiniz, inverterin iç harcaması sadece panellerdeki üretim durup enerji sadece akülerden kullanılmaya başladığı saatler için geçerli, yani inverterler tüm günde 12-14 saat enerji harcar, 1000 watt bir inverterin iç harcamasıda 0.6 amp/hX14=8.4 amp/gün dür..
Ortada güneş paneli yokken, bu işlerin hesabını yapmakda yanlış olur, bu hesaplar bizzat kullanılan sistem üzerinden yapılmasının farklı sonuçlarını görmekteyiz..
Bunu basit bir örnek ile anlatayım, panel sisteminde LCD ekranlı ve panel yüzey gerilimini gösterebilen bir regülatör kullanıyorsanız, sizin hiç bir başka dolma bilgiye ihtiyacınız olmadan her şeyi zaten görüyorsunuz.. Gün içerisinde buzdolabınız çalışıyor güneş panelide enerji üretiyor, regülatörde akü voltajını 13.5 V gibi bir değerde tam dolu olduğunuda görüyorsunuz, bu konumda regülatörün ekranında örneğin panel yüzey gerilimininde 21 amp olarak görüyorsunuz, aküye basılan seçeneği seçtiğinizde ise gördüğünüz rakam karavandaki çalışan buzdolabının+inverterin harcadığı enerji toplamını gösteriyor, bu konumu izlemeye devam ederseniz 5-6 amp gibi bir harcama görürsünüz, buzdolabının termostadı atıp stan-by konumuna düşünce aküye basılan değer 0.6-1 amp gibi seviyelere düştüğünüde görüyorsunuz, bu harcamanında buzdolabının stan-by harcaması+inverter harcaması olduğunu görüyorsunuz zaten, buzdolabının fişini çekin inverter çalışmaya devam etsin, ekranda görünen değerde inverterin harcamasıdır, bütün bunlar LCD ekranlı panel yüzey enerji görünümünü gösteren regülatör kullananlar zaten görüyor...
En önemli şeylerden biride bu hesapların kişiye özel olduğudur, herkes panel-buzdolabı-regülatör-inverter olarak kullandığı cihazların güç ve markalarına göre çok büyük farklar gösterir, ucuza maledilen bir sistem ile hakkı verilmiş bir sistemde büyük enerji üretim ve tüketim farkları LCD ekranda hiç bir tartışmaya mahal vermeyecek kadar açık seçik ortadadır..Sistem kurmak isteyenler kurulu sistemlerden fikir alabilirler ama bütün üretim ve harcama değerleri kendi kuracakları sistemde yaptıkları masrafa göre farklı çıkacakdır...
Şu an için elimde çalışan 2 sistem var, hergün sistemleri takip edebiliyorum..Sistemlerin birinde 150x3=450 watt panel, ariston 108 litre buzdolabı ve 1000 watt inverter ve yüzey gerilimi gösteren LCD ekranlı regülatör var, diğerinde 3x130=390 watt panel 140 litre difrizli buzdolabı, yine aynı 1000 watt inverter ve yine aynı regülatör var, karavanlarda arka arkaya aynı noktaya parkedilmiş olarak duruyor , konunun tüm uygulamasını hergün bizzat gerçek uygulamada ben her gün takip ediyorum sistem farklılıklarına göre farklarıda görebiliyorum, bu konuda gerçekleri merak eden olursa ziyarete gelirlerse, şehir efsanelerine dönüşen sonu muş miş ile biten açıklamalar yerine, bizzat gerçek değerleri görebilirler..
Son söz, karavanda enerji üretim, stoklama ve tüketimi seçilen markalara ve güçlere bağlı olarak kişiye özeldir....
 

Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı

Atilla bey,
Mustakbel alıcılarınızın sorunları olmasın diye donattığınız sistemlerinizin tüketicilerini tam bilmesemde sizinde yazdığınız gibi kapasite fazlası olduğunu sanıyorum. Bu açıdan inverter kayıplarını pratikte göz önüne almamanız anlaşılabilir.

Ama altın kesim kurulacak sistemlerin işlerliliğinden çok, rasyonalitesi, yani gerektiğinden fazla ünitelere ihtiyaç duyup duymadığı. Bu durum kısıtlı alan ve hacım özellikleri dolayısı ile panelvanlarda oldukca öne çıkıyor. Ekonomik çözüm isteği de cabası olmalı.

Örneklerinizi inceleyenlerin her durumda çalışırlılığından süphesi olacağını sanmıyorum. Fakat sizinde dediğiniz gibi değişgenleri bol olan bu denklemde, örneğin; antalyalı bir karavancının sizin sisteminizi uygulamasında daha da kapasite fazlası olması gayet açık olmalı? İşte bu noktada kendileri için rasyonel bir çözüm düşünenlerin dediğiniz gibi efsanevi hesaplamalara :D baş vurmaları yadırganmamalı. Zaten kılı kırk yaran ustalığınız dolayısı ile sizin de yukarıdaki sistemleri kurarken vahiy metodu :D yerine sonuçların mişli muşlu olacağını bilsenizde, teorik veri rakkamlarına baş vurup ön hesap yaptığınızı tahmin ediyorum.

Bu çesit çabaları hoş görmek yanlış olmamalı. En azından benim için foruma tad veriyorlar diyebilirim. Üstelik sizinde bu yönde kıymetli birçok hesaplarınızı biliyorum.

Teori ve pratik birbirlerini gereksiz kılmadıkları gibi, sorun cözümlerinde bir bütünün ayrılmaz parçaları. ;)
 

Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı

EvliyaCelebi2' Alıntı:
Atilla beyi söylediği B tipi parelel bağlantıya sanırım "Diagonal Parelel Bağlantı" deniyor.
Şekilden yanlış anlaşılmaması için yazılanlara ilave olarak kullanılacak kablonun ayni uzunlukta olması gerektiğini de vurgulamak isterim.
Fakat bilmem yanılıyor muyum yoksa yanlış mı anladım?
Evde yada karavanda parelel bağladığımız lambalar beraberce yaniyorlar. Bu durumda elektrik parelel bağlanan akülerde (dolma yada boşalma için) önce biri daha sonra öbürü şeklinde farklı bir yol mu izlliyor?
Üstelik akülerin farklı dolulukları da sorun doğurmalı ki amaçlanan bir şey değil bu!

Ferhat bey?
Kusura bakmayın bir süre konuya bakamamıştım. ::smiley:
B tipi bağlantı yapıldığında aküler arasında daha dengeli paylaşım olacaktır bu doğru. Ancak karavanlarımızda çok yüksek akımlı tüketim sürekli söz konusu olmayacağı için çok büyük sonuç da değişmez. Şöyle düşünelim normal paralel bağlantıda büyük akım çektiğinizde en yakın akü uzaktakilere göre daha kısa kabloyla bağlı olduğu (daha düşük kablo direnci) için akımı daha fazla karşılayacaktır. Bu nedenle bağlantı yaparken (ismini bende bilmiyordum) diyagonal bağlantı yapmak daha iyi olacaktır. Ancak kablonuz kalın ve çok kısaysa üstelikte küçük akımlar tüketiliyorsa büyük bir fark olacağını da zannetmiyorum. :smiley:
 

Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı

Akımları ölçmenin en kolay yolu DC akım ölçebilen bir pens ampermetredir. Benim kullandığım da yine böyle bir şey.
http://www.nefer.com.tr/test/multimetre.html
 



Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı

Mutlu Akü Ar-Ge departmanından (sağolsunlar) doğrudan aldığım bazı bilgileri aşağıda paylaşıyorum:

1) Akü şarjı sırasında anladığım kadarıyla Hidrojen açığa çıkıyor. Şarj sırasında akü hücre kapaklarının açık tutulması gerekli midir? Her kapağın üstünde çok ince iğne inceliğinde gibi, nokta şeklinde bir delik var sanırım. Bu delikler gaz tahliyesi için mi düşünülmüştür? Kapaklar kapalıyken 10A - 25A ile şarj ederken akü haznesinin gaz çıkışından ötürü basınç nedeniyle patlaması sözkonusu olabilir mi? (Oto sanayii'ye şarj için götürdüğümüzde ilk iş olarak kapakları açıyorlar; oysa karavanda güneş panelleriyle vs. sürekli şarj olduğunda kapakları pratik nedenlerle açmıyoruz.)

Aküler şarj edilirken şarj voltajı akü için eşik değer olan 14.4V’u geçtikten sonra suyun elektrolizi sonucu yüksek miktarda gazlanma oluşur. Şarj sırasındaki akım, dolayısıyla şarj voltajı gazlanma üzerinde doğrudan etkilidir. Bunun için EN standardına göre bakımsız kalsiyum aküler için şarj ederken 25°C sıcaklıkta 16.0V üst limit konulur. Böylece akünün aşırı gazlanması önlenir. Bu standarda uygun bir şarj cihazı ile şarj yapıldığında buşonları sökmeye gerek yoktur. Zaten üzerinde sizin de belirttiğiniz gibi gaz tahliyesi için delikler vardır. Eğer voltaj sınırı olmadan yüksek sabit akımla şarj edilirse aşırı gazlanmaya bağlı olarak akü kutusunda şişmeler olabilir. Basınçtan patlama olmaz, ancak yoğun hidrojen gazı alev alarak patlayabilir. Oto sanayiler çoğunlukla hızlı şarj için yüksek sabit akım ile şarj eder. Bu da aşırı gazlanma yapar ve en önemlisi aküye zarar verir. Sizin güneş paneli ile kullandığınız redresör tahminen kaliteli voltaj limitlidir ve böyle soruna yol açmaz. Normal kullanımda da buşon açmak gerekmez.


2) 2 aküyü paralel bağladığımızda akım çekilen ve veya şarj bağlantısı için seçilen kutup başlarının bir önemi var mıdır?
Yani yükü (mesela 12V/220V invertörü sadece 1. akünün kutup başlarına bağlamakla 1. akünün + kutup başı ve 2. akünün - kutup başını seçmek arasında performans açısından bir fark oluşur mu?

2 akü paralel bağlı olduktan sonra bağlantı yeri önemli değildir. Önemli olan bağlantıyı gevşek bırakmayın, kutupbaşlarına sıkıca bağlı olsun. Bağlantı yaptığınız kablo da çekilecek akıma uygun olmalıdır.

3) Derin deşarj açısından Full Enery serisi akülerde azami deşarj noktası neresi olmalıdır? %25 ya da %20?
Düzenli olarak %25'lere kadar deşarj olan akülerin ömrü full energy serisi için de kısalacak mıdır?

Full enerji aküler, sıvama plaklı olduğu için sürekli çevrimde uzun ömür için %40 şarjın altına inilmemelidir. %20-25 şarj oranına inilirse çevrim ömrü azalacaktır. Tüm akülerde çevrim ömrü, deşarj derinliğine bağlı olarak değişir.

4) Akü açık devre voltaj ve şarj oranı arasındaki ilişki nedir?

Akülerin açık devre voltajına göre (yük altında değilken) şarj seviyesini gösteren tablomuz aşağıdadır. Yük altında olduğu durumlarda, çekilen akıma göre değişim gösterir.

%100 -> 12,80
%75 -> 12,50
%65 -> 12,40
%50 -> 12,20
%25 -> 11,90
%0 < 11,40
 

Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı

EvliyaCelebi2' Alıntı:
Konuyu uzatmış olacağım ama;
inverterinizin en yüksek performansını %98 yazmışım doğrusu sanırım sizinde okuduğunuz gibi %90 olacak. Amper/Saat kaybı ise 1,8A/h değil 2,1A/h !
36 saatlik deneyinizde sadece boşta 36Saat X 2,1Amper= 75,6 A/h kaybınızın var. Hazirlıkta (sanırım tüketicisiz durumda) 0,5 A/h kayıp bile 36 saatde 17,5 Amper/Saat yapıyor. Prospektin 33. sayfada (ingilizce 59.) dobra dobra yazdığı değer bu. Umarım yanılıyorumdur?
İnverterli çözüm düsünenler konuyu yakından takip edebilirler. Prospektin adresini yukarıda göndermişdim. Düşünün Waeco gibi kaliteli bir firma bu değeri açıkca yazıyor. Atilla bey bir ara türkiyede buzdolaplarının sınıf etiketlerinin daha üstün sınıf olarak tekrar basıldığına şahit olduğunu yazmışdı, böylelikle diğer bağzı ithal cihazlarının prospeklerini tekrar basmak sorun olmasa gerek?
Aslında işkillenmeyi abartmamak lazım ama Webasto ya ihtiyaç doğurmayan inverterler olduğunu da duydum :D
Ayrıca yanlış birşey yazmış yada formüle etmiş isem, bilenler tarafından düzeltilmesini rica ederim.
Özellikle prospekteki Idle current consumption ile Standby current consumption arasındaki fark için!


Herneyse,
Herhalde 30A'lik bir redresör kullanmak lazım demişsiniz.
Sanırım kasdınız Akü Şarj Cihazı (Charger)
Marketlerde büyük bir ihtimalle çin malı olarak ucuza bulunan Charger diye satılan aletlerin düz (linear) dolum yapmaktan baska kaabiliyeti olmayan redresörler olduğunu okumuşdum. Bu çözümler araçların şarj fonksiyonu için belki yeterli olsalarda bizim tam ve sihhatli dolum gerektiren yaşam aküleri için asla çağdaş karavan dünyasının kabul ettiği yapıda değiller.

Akülerin sıhhatli dolumu lineer değil çok fazlı ve kompleks. Uygun cihazlar mikroişlem kontrolü ile akım ve gerilimi azaltıp çoğaltarak basit redresörün baş edemeyeceği şekilde ve akü cinsine göre de degisik fazlı, basamaklı bir karakteristik ile dolum yapıyor.
Okuduklarıma göre: http://www.batteryfaq.org/ size tavsiye edebileceğim aşağıdaki grafige uygun (IuoU karekteristiği ile dolum yapan) bir şarj cihazını tercih etmeniz yönünde.

Jel aküler icin:
 

Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı

Süleyman bey,
Bilgilerim dahilinde söyliyebileceğim, aküler eğer;
* ayni tip, ( jel, AGM v.s.)
* ayni kapasite, (Ah) -Seri bağlantıda-
* ayni gerilim, (V) -Parelel bağlantıda-
* ayni yaş,
* ayni dolum ve
* tam dolum durumunda ayni asit değerine
sahipseler ancak birbirlerine bağlanabilirler ve sonuçta tek akü olarak doldurulup boşaltılabilirler. Bu özellikler boşaltmak için mutlak şart !

Tabii bütün bunlar ideal durumu hedef aldığımızda geçerli. Aksi durumda, akülerimiz, aralarındaki dengeleme akımlarının tahribatı yüzünden, kendilerinden ayrı ayrı beklenen zamandan önce iflas ediyorlar.

Eğer söylediğimiz gibi iki veya daha fazla yaşam aküsünü parelel bağlantılı kullanacaksanız, yukarıdaki şartlar yerine geldi ise bir sorunumuz olmamalı. Aküler parelel bağlantıda birleşik kaplar gibi olmalı yani beraberce dolup beraberce boşalmalılar ama tekrar ediyorum eğer yukarıdaki tüm şartlar (özellikle boşaltmak için) yerine gelmiş ise ! Bu durumda tek akü karakteri göstermeleri lazım.

Eğer yaşam ve araç aküsü gibi her bakımdan farklı iki aküyü beraberce dolduruyorsanız, alternatör ile solar regülatörü ve şarj cihazının yapısına göre değişik dolum karakteristliğiyle karşılaşma durumunuz olmalı. Boşalımlarının ise bildiğiniz gibi ayrı olması, zaten günlük pratiğimiz.

Eğer sizin sorunuzdan yaşam akülerinin beraberce bağlanması yerine, bu ikinci şıkkı anladılarsa ve dedikleri gibi bu aletle aküler arka arkaya doluyorsa , pratikte araç aküsü öncelikle (alternatörden) ve çoğunlukla dolu, ayriyeten yaşam aküsüne doğrudan bağlı olan alet ise, zaten fonksiyonda olduğundan sizin için bir önemi olmamalı. .

Bu arada önemli bir noktada; iki veya üç yaşam aküsü yerine, ayni kapasitedeki tek akü tercih edilmeli ! (Başka başlıklarda konuşuldu)

Bu alet ile hiçbir tecrübem yok fakat piyasadakilerin en modernlerinden biri olduğunu çeşitli yerlerde okudum. Üstelik kullanan karavancılar memnun ve başkalarında olmayan ekstra fonksiyonları da var.

İnşallah yazdıklarımla, balkondan fazla sarkmadım ? ;) Konu mesleğim değil, bütün daha evvel yazdıklarım, güvenli internet kaynaklarından anlıyabildiklerim ? :D
Bu yüzden sizde o şekilde işleme sokun derim. ;)
Yoksa, önce "Google amca"ya sorup, daha sonra cümlelerin sonuna "dir" , "dır" eki ile egomuzu tatmin etmek sorun olmazdı ? ;)

Umarım Ferhat bey, geçerken gözü takılır ve son noktayı koyar ?

Not. Özellikle açıklık getirilmesi gereken nokta, dolum ve boşalımda ideal şekilde parelel bağlı akülerin bile, sıra ile dolması iddiası ? Eğer doğru ise, boşalmasıda ayni şekilde ters yönde gerçekleşmeli ? Buda bütün bildiklerimize göre akü parkımızın kısa zamanda sonunu getirmeli. Çünkü daha ilk boşaltmadan sonra, farklı dolumdaki akülerden oluşan sistemle karşı karşıya kalıyoruz demektir ! En azından bu yüzden söylenen gerçeklere uygun değil bence. Üstelik pratikte ideal şekilde seri bağlı yaşam aküleri ile bu aleti memnuniyetle kullananlar dolu.
Aletin orjinal evraklarında, pratikte çok önemi olan, bu söylenenler ile ilgili hiçbir bilgi yok !
 

Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı

Mesut Bey ;
paylaşımınız için teşekkür ederim.görüştüğüm yetkili ısrarla paralel bağlansa dahi cihazın biten aküden sinyal alacağını ve sadece o aküyü dolduracağını vurguladı.Akülerin seri bağlanması halindede sistemin 24 volta döneceğini ve bu durumda cihazın her iki aküyüde sorunsuz dolduracağını belirtti......Elektrik mevzusu anlamakta zorlandığım bir konu şimdi kafam dahada karıştı....
 

Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı

Karavanda, çoklu akülerin paralel bağlanmasını konunun 3.sayfasında resimli olarak yazmışız, bunun üzerine dünyada başka bir gelişme henüz yok..Bilginize..
 



Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı

şimdi kafam dahada karıştı....

Süleyman bey, afedersiniz, sebebi benim.
Çıkış noktam, siz ile konuştuğumuz yetkili arasında yanlış anlaşılma olduğu şeklinde idi. Gerçi aşağıda yazdığım başka şekilde hala var. Önce, benim sandığım şekilde yetkili, araç ile yaşam akülerinin parelel bağlantısını değil, sizinde kelimesi kelimesine yazdığınız şekilde sadece yaşam akülerinin bağlanmasını kastediyor.

Ama bu durumda bile, Atilla beyin haklı olarak dikkatimizi çektiği, 3. sayfada zaten konuştuğumuz şekilde 2 farklı parelel bağlanma şekli var. Sanırım sayfayı okudunuz.

Benim çıkış noktam yetkili bir kimsenin parelel bağlantıdan bahsettiği zaman otomatikman sıhatli olan çapraz paralel bağlantıyı kastettiği yönündeydi. Galiba cevap, bu nokta atlanılarak verildi ?

Yetkili ile tekrar konuşma durumunda, ısrarla çapraz parelel bağlantıdaki dolumdan bahsederseniz, sanırım sonuca ulaşmanız kolaylaşır.
Yetkilinin aslında bağlantılar üzerine bizlerden çok bilgisinin olması beklenir ?

Tekrar özür dilerim.
Atilla beye de teşekkürler.
 

Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı

Mesut Bey,
Benim açımdan özürlük bir durum sözkonusu değil ancak genede nezaketiniz dolayıısyla teşekkür ederim.Ne yazıkki ülkemizde pek çok alanda olduğu gibi "Bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olma" durumu sözkonusu gibi sizinde belirttiğiniz gibi ideal şartlarda en doğru bilgiye ürünü satandan ulaşmak gerekirken sizin ve Atilla Beyin paylaşımları akla daha yatkın geliyor. Firma yetkilisinin dediği gibi olsa ürünün Reimo katraloğuna girmesi veya karavan ve yatlar için öneriliyor olması çok makul olmazdı.....
Teşekkürler...
 

Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı

Paralel bağlantı paralel bağlantıdır arkadaşlar. Nasıl yapılmış olursa olsun, sonunda bütün aküleriniz şarj olur. Ama bu nasıl gerçekleşir bir düşünelim. :smiley:

Aküleri paralel bağlarken çapraz bağlantıyı kullanmanız gerilim düşümlerini dengelemeniz açısından daha iyi bir bağlantıdır. Diyagonal olmayan bir bağlantı söz konusu olduğunda eğer kablo kesitleri yetersiz ve akımlar da yüksek ise uzak olan akü, yakın olana göre daha geç şarj olacak ve daha geç boşalacaktır. Bu durumda yakın akü, uzaktakine göre daha çok yıpranır.
Kablo kesitleriniz kalın, akımlarınız fazla değil ve aküler birbirine yakınsa pek bir fark olmaz.
Bence birden fazla akü bağlamak yerine, bir tane daha büyük kapasiteli bir akünüzün olması daha iyi. Tek büyük akü hem de yarı kapasitedeki iki aküden daha ucuzdur. Tabiki karavandaki yerinizin ölçüleri de bunu belirliyor. ;)

Bir nokta akıllı şarj cihazları ile ilgili. Karavanda kullanım esnasında akıllı şarj cihazları geçen akımı akünün şarj olmak için mi çektiğini yoksa çalışan buzdolabınızın mı çektiğini anlayamayacaktır. Şarj cihazı sadece aküyü şarj ediyorsa mesele yok tabiki. :-\
 

Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı

Ferhat Bey' güzel özetlemiş, katılıyorum.

Ben forumdaki bilgiden sonra diagonal bağlantıyı yaptım ama sonuçta bir değişiklik olmadı.
Benim naçiz elektrik bilgilerim de böyle olması gerektiğini söylüyordu; Mutlu Akü'den de konuyu teyid ettim.

En basit şekliyle tekrar açıklarsak:

Akülerinizi paralel bağladığınız zaman (diagonal veya değil) iki akünün de +/+ ve -/- kutupları aynı "potansiyelde" olur.
"Potansiyel ne demek" diyenler için: Bir elektrik/elektronik sistemde herhangi bir noktanın 0V kabul edilen şasi/toprak noktasına göre olan voltaj farkıdır. Yani volmetre ile iki nokta arasını ölçtüğümüz zaman aslında o iki nokta arasında "potansiyel farkını" ölçmüş oluruz.

Burada tek fark akü üzerinde akımı çektiğimiz + ve - kutup noktalarının cihaza (mesela bir ampül) olan mesafesi ve kullanılan kablo kesitleri (kalınlığı nedeniyle oluşan ekstra dirençtir. Elektrik (elektronlar) yapıları itibariyle kendilerine en az direnç gösteren yolu izlerler. Eğer bir aküye giden yol diğerinden biraz daha fazla dirençli ise, az direnç gösteren yoldaki aküden daha fazla akım çekilir (yani daha hızlı boşalır)

Ancak bunun kayda değer bir farklılık ortaya çıkarması için (sözgelimi bir aküden diğerine oranla %10 daha fazla akım çekilmesi, birinin diğerine göre daha hızlı boşalması gibi) lambayı yakmak için aküden çektiğiniz amperin kablo uzunluk/kalınlığa oranının sınır değerlere yakın olması gereklidir.

Kısaca yeterince kalın kablo kullanırsanız, aküden lambanın + ve - kutuplarına giden kabloların birinin sözgelimi 3-5cm daha uzun olması pratikte hiçbir şey farkettirmez. Aynı konu aküleri şarj ederken de geçerlidir.

Elektrikle ilgili konuları hayal etmek bazen zor olabiliyor; o yüzden ben şu analojiyi kullanıyorum (en azından DC/doğru akım için):

Elektrik, su gibidir
Elektrik kablosu da hortum gibidir.
Voltaj: suyun ne kadar hızlı aktığını gösterir. 220V'ta elektronlar çok hızlı, 12V'da ise daha yavaş akarlar.
Akım/Amper: Hortumun kesitinden(yani kestiğimizde ve borunun içine baktığımızda gördüğümüz daire şeklindeki yüzeyden) aynı anda ne kadar su geçtidir
Watt: Bir su değirmenini döndürmek için kanatların üzerine yerleştirmiş olduğumuz kovacıkların aldığı su hacmidir.
Akü, musluğu olan bir su deposu gibidir.
Böyle düşünürsek:

Su değirmenini döndürmek için her defasında kanadın üzerindeki bir kovacığı doldurmamız gerekir. Kovacık dolunca ağırlıktan dolayı kanat döner; kova boşalır ve yeni kovacığa su dolar; bu böyle devam eder. Her kovanın hacmi bellidir (mesela 5Lt).

Yani biz musluğu açtığımız zaman (kabloları aküye bağladığımızda) hortumun kalınlığına ve suyun akış hızına göre bu 5Lt'lik kovayı belli bir sürede doldururuz.
Hortum yeterince kalınsa gelen su içinden rahatça; musluktaki çıkış hızında akar ve kovayı doldurur. (Kalın bir kablodan eletriğin rahatça geçmesi gibi)

Ama hortum inceyse su içinden rahatça akamaz, musluktaki ilk hızı değişir, basıncı yükselir, çünkü dar bir yerden geçmek zorundadır. (hortumu ağzını elinizle sıkıştırdığınızı düşünün). Ekstrem durumlarda hortumu patlatır.

Elektrik kablosu da gereğinden inceyse elektronlar rahat akamaz, dar alanda birbirlerine sürtünürler; sürtünme de ısı olarak ortaya çıkar; kabloyu yakar (hortumu patlatabilir)

Hortum ister kalın olsun, ister ince, 5Lt kovayı doldurmak için aynı miktarda su gerekir (Watt). Sadece kovanın doluş süresi uzayabilir, hortumdaki patlaklardan dolayı da su kaybederiz. Patlak fazlaysa su deposu (akü) birter ama kova hala dolmamış olabilir.

Pratikte yeterli elektrik akımını (suyu) bir noktadan başla bir noktaya taşımak için her 5-7 Amper başına 1mm2 (milimetre karelik) kablo kalınlığı kullanılır (hortum kalınlığı). 2 adet 100Ah akü paralel bağlanıyorsa, o kablodan 100A'lik elektrik akımı bir anda bir aküden diğerine akabilir. O yüzden aküleri paralel bağlarken mesela 150 Ampere dayanacak kalın bir kablo (hortum) kullanırsak sorun kalmaz. Varsın kablonun biri diğerinden 3-5cm daha uzun olsun. Su akar, yolunu bulur :smiley:

Teşbihte hata olmaz derler; umarım faydalı olmuştur...

sevgiler,
 

Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı

umarım faydalı olmuştur...

Hemde nasıl oldu Behcet bey, sağ olun !
Böylelikle, Süleyman beyin dolumla ilgili çekincesinin, pratikte yersiz oluşu mühürlenmis oldu.

Fakat bu arada yerler su içersinde kaldı, şimdi kim temizliyecek bunları. :D
 



Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı

EvliyaCelebi2' Alıntı:
Fakat bu arada yerler su içersinde kaldı, şimdi kim temizliyecek bunları. :D
:D :D
Neyse ki elektrik sisteminde akünün kutup başını açık unutunca içeriyi su basmıyor. ;)
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,670
Mesajlar
1,521,950
Kayıtlı Üye Sayımız
166,525
Kaydolan Son Üyemiz
ibissyusuf

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst