Ynt: Frontera Kullananlar için Kısa Bilgilendirmeler
funal' Alıntı:
Aranıza yeni katıldım ama uzun yıllar 2.2 16 v Frontera A kullanıcısıyım benim sorunum biraz büyük gibi !!!! Aracı 4 H ye alıyorum 4 teker kilitli gibi davranıyor arkalar pati çekmiyor en azından ordan tahmin ediyorum, ancaak direksiyornu ne sağa ne sola sonuna kadar kıramıyorum yarım kırdığımda da arkada teker durup durup dönüyor sanki abs ile fren yapmış gibi ve 4H de 4Low da aracı çaprazlama çok ozrladığımda ön taraftan teker fırlamışta çıkmış gitmiş orası kırılmış gibi çaaaat diye bi ses geliyor İÇİM acıyor ama düz giderken dengedeyken ne çatlama ne de direksiyonda sorun oluyor Nedir abi bunun derdi yaa
lütfeeeen başından geçen varsa yardım etsin
selam funal aramıza hoşgeldin...
benim frontim 97 model 2.2i A kasa. bizim frontilerde ön ve arka diferansilerde oluşan tur farklılıklarını giderip apsorve edecek orta diferansiyel yok. bu sebeple ön ve arka diferansiyellerin ayna maruti oranlarının standartır.
Şimdi bu konuda 3 durum vardır.
1- 4 H (high=yüksek hızla 4 çeker gitmek için) veya 4L (low=düşük hızda yüksek tork güçünde gitmet için) aldığında 4 teker kitlenir olması gereken de bu. 4 H ve 4 L de direksiyon turu azalır ve bu pozisyonda iken direksiyon kesinlikle tam tur yapılmaz. bu tüm marka ve model 4 çeker arazi araçları için geçerlidir. çünkü ön differansiyel ön aksları devreye sokar ve ön tekerler çekiş için devrededir. arka tekerlerin pozisyonu sabit olarak ner zaman düzdür değil mi.? çünkü dönüş manevralarını ön tekerler yapar. şimdi frontin 4 L ve 4 H pozisyonunda iken frontinin tüm tekerleri çeker durumda değil mi.? bu durumda iken yarım tur hele birde tam tur dönmeye çalıştığında, (bak burası çok önemli) önler çeker lastiklerin dönüş pozisyonunda olduğu için, arka tekerlerde çeker ( daha doğrusu frontini öne doğru iter) durumda olduğundan, ön tekerlerin çeker turu (dönüş turu) ve gideceği yol mesafesi ile arka tekerlerin çekiş turuna (dönüş turu) ve gideceği yol mesafesi eşit olmaz. yani önler tekerler, arka tekerlerin itiş turunu ve gideceği yol mesafesini karşılayamaz. bu da sanki fronti kasılarak kitlenmiş bir durum oluşturur. ama arka tekerler kesinlikle pati yapmaz. arka tekerler ve ön tekerler düz olduğu zaman bu kasılma olayı olmaz. çünkü ön tekerler arka tekerlerin turuna eşitler aynı olur.
2- frontinin arka diferansiyel ile ön diferansiyelin ayna maruti oranları standart mı.? yani sende yada senden önce diferansiyellerden birinde sorun oldu da tamiri yapılırken ayna maruti veya dişlileri değişmesi gerektiğinde orjinali bulunamayıpta farklı oranlarda uyduruldu ise, ön ve arka diferansiyeller eşitlenemediğinden dönüşlerde kasıntı ve sıyırmadan dolayı çatlama sesini yapar
3- lastiklerin ebatları aynı mı.? ön lastikler ile arka lastik ebatlarında farklılık varsa, diyelim li arkalar büyük ebat, önler daha küçük ebatta ise, önler 1 tur yaparken arkalar daha 0,8 tur da kalır ve turlar eşitlenemediğinden dönüşlerde kasıntı ve sıyırmadan dolayı çatlama sesini yapar.
Gelelim ÇATLAMA SESİNE; frontiler ön çeker aks kilit mekanizması sabit kilit yani %100 kilit değildir. bu hem avantaj hemde dez avantaj. çalışması ise, araç vitesini arazi vitesine aldığımızda yani 4L veya 4H a taktığımızda, HUB değimiz ön tekerde jantın ortasında bulunan bol saplama vidalı olan kısmın içinde biri aksta bulunan diğeri ise HUB un karşısında bulunan dişlileri birbirine geçirerek kitler ve frontinin ön tekerlerini çeker hale getirir. birde bu dişlilerin arasında bir tane ters işlevli kalın bir yay vardır. işte bu yay arka tekerin turu ile ön tekerin turu eşit olmadığı zamanlarda (tam tur yada yarımdan biraz fazla turlarda) devreye girerek ön çekerlere yığılan güç sebebiyle, ön diferansiyel dişlilerine, aks' a, aks kafasına ve HUB dişlilerine zarar gelmesin diye, hani 4L ve 4H a aldığımızda HUB un içinde karşılıklı 2 tane kitlenen dişliler vardı ya, işte o dişlileri bu yay ayırarak güç dengeleninceye kadar sıyırma yapar. işte o ÇATLAMA sesi bu sestir. bu ses iyiye işaret değildir. bu sesi çıkarttırmamak lazım. bu sesi çıkartıldığı sürece, ön diferansiyel dişlilerine, aks' a, aks kafasına ve HUB dişlilerine zarar vermese bile o 2 dişlide zamanla aşınma meydana gelir. bunun içinde 4L ve 4H da iken direksiyonu özellikle tam tur yada yarımdan biraz fazla tur yapmamak lazım. bu kural tüm marka ve model 4 çeker arazi araçları için geçerlidir. işte tam kitleme yani %100 kitleme olmamasının avantajı bu. Dezavantajı ise %100 tam kilit olmamasından dolayı ağır ve yüksek eğimli arazi şartlarında ön çekerler, %100 kilitdeki gibi dönmez ve sıyırma yapar. ama şunuda söyleyeyim ki, ön çekerlerine %100 tam kilit taktıran arkadaşlarda orantısız güç kullanımlarında ön tekerlerde ya aks kestiğini, ya aks kafasını dağıttığını yada kilitleri dağıttığına şahit oldum. derim ki, tamam arka çekerlere %100 tam kilit olsun ama ön çekerlere kesinlikle %100 tam kilite katılmıyorum. Zaten dünyada ileri gelen Diferansiyel kiliti üreten firmalar montaj ve kullanma kılavuzlarına BU KİLİTİ ARKA DİFERANSİYELE TAKILMASI İÇİN ÖNERİYORUZ. ÖN DİFERANSİYELE TAKILMASINI TASVİP ETMİYORUZ VE GARANTİ SAĞLAMIYORUZ şeklinde ibare düşüyorlar.
HADDİM OLMAYARAK NACİZANE TAVSİYEM: frontin 4L ve 4H de iken mümkün olduğu kadar hatta kesinlikle tam ve yarımdan biraz fazla tur yapma. bu şekilde kullanırsan ilerleyen zamanlarda bu çatlama sesini unutacaksın. bu bilgileri de gerek tecrübe gerekse DAMAST kardeşimle yaptığımız mütalalarda edindim. sağlıcakla kalın...