Feci Kazada Karavanın Içinde Can Verdi...

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan RamizDAYI Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 16
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 2,679

RamizDAYI

Kimsin sen? Şüphesiz; sen, sen değilsin..
Mesajlar
419
Tepkime Puanı
331
Yer
Ankara
Üzücü olay, dün saat 14.30 sıralarında Antalya'nın Kepez ilçesi, Santral Mahallesi Batı Çevreyolu üzerinde yaşanmış..

Verilen bilgiye göre, 48 AKA 410 plakalı içi karavana dönüştürülmüş araç seyir halindeyken bir anda alev almış.

Raporlara göre, araç sürücüsü yangın tüpüyle söndürme yapmaya çalışırken alevlerin arasında kalarak feci biçimde hayatını kaybetmiş.

a222.jpg


a2222.jpg


A22222222.jpg



Hayatını kaybeden kişinin 61 yaşındaki Nuri Yelok olduğu belirtildi.


Rahmetli 1.5 yıl önce böyle bir paylaşımda bulunmuş.. Çok üzüldüm..

Merhuma Allah'tan rahmet kalanlarına baş sağlığı diliyorum...

a273af.jpg
 







Kaza raporu, uçak kaza raporu gibi yayınlansa faydalı olur. Bir süre önce Avrupa çekme karavan yandı ama bir an önce olayı kapattılar.
Şu an yollardaki karavanlarla emniyetsiz araç lpg tankları , Alugaz kopysı gaz tüpleri geziyor. Hatta araçlarda bulunan açma kapama yapan ve motor çalışırken enerji altında bulunan stop solenoidlerin bile kullanıldığını duyuyorum. Alugaz doldururken bile sıkıntı yaşayanları duyuyorum.
DC bağlantılar, ince kablolar, ısınan invertör/redresöler , aşırı şarjlı aküler, merdiven altı lityum aküler her an yangın çıkartabilir.
Hoş bunların hiç biri bende yok sayılır ama ben de bir kez ocağı açık unuttum. Üzerindeki cam kapalıydı, patlamasıyla fark ettik ki yangın da çıkarabilirdi.
Kaza geliyorum demiyor ama tedbiri elden bırakmamak gerek.
 

.
TSE’ye veya TÜV'e karavanlarda pencerelerin boyutları ve konumları gibi kaçış yolu kontrolü görevi verildiğini sanmıyorum.
Gaz ve elektrik sistemleri için de durum farklı değil.
Bir işi yaptıktan sonra planını çizdiren bir mentalite söz konusu burada.
Devlet kendisini bizden korumaya, bizi bizden korumaktan daha fazla önem verdiği izlenimi veriyor.
Tabi bir de yasaların yazıldığı şekilde uygulanmaması sorunu var..
Üstelik Teoman beyin işaret ettiği gibi kullanıcı faktörünü de atlanmamalı..
 
Son düzenleme:


TSE’ye veya TÜV'e karavanlarda pencerelerin boyutları ve konumları gibi kaçış yolu kontrolü görevi verildiğini sanmıyorum.

Bu feci olayın tam da bu sebepten çıktığını tahmin ediyorum. Bazı karavancıların arka kapıları iptal edip kaynakla tamamen kapalı hale getirdiklerini forumda okuyoruz. Benim tahminim yangının motor bölümünde çıktığı, arkadaşın içeriden yangın tüpüyle müdahale etmeye çalıştığı ama söndüremeyince başka çıkış yeri olmadığı için içeride mahsur kaldığı yönünde.

Ben bir güvenlik manyağı olarak bırakın arka kapıyı iptal etmeyi, herhangi bir acil durum halinde otomatik mekanizmanın açılmaması ihtimaline karşı arka kapıya mekanik kilit ilave ettirmiş ve yatağın alt tarafında kalan açma kolunu yukarı kaldırtmıştım.

DSC_0021.jpg


Başka ustalar becerebilir mi bilmiyorum. Yolu Giresun'a düşen ve yaptırmak isteyenler için yapan usta Uğur Kemaloğlu: 0543 828 7784. Giresun Sanayiinde onun için "Yaparsa Uğur Usta yapar derler."

Bu arada, gönüllü itfaiyeci olarak epeyce yangın eğitimi almış birisi olarak bir kaç tavsiyede bulunayım. Bir çok araçta, kit olarak sprey tüpü büyüklüğünde veya 1 kg.lık küçük yangın tüpleri görüyorum. Bunlar bana oyuncak gibi geliyor. Küçük araçlarda yangın tüpü olarak en az 2 kg.lık, karavanlarda ve evlerde tercihan 12 kg.lık yangın söndürme tüpü bulundurun. Hiç değilse iki tane 2 kg.lık tüp bulundurun ve kolay erişilebilir bir yerde tutun.

Bunların nasıl kullanılacağını mutlaka öğrenin. Gerekirse açık havada tatbikat yapıp en az bir tanesini boşaltın. Doldurmak için ödeyeceğiniz paradan tasarruf etmeyi düşünmek yerine bunu hayati önem taşıyan bir eğitim olarak düşünün.

Yangın tüpleri sabit durursa içindeki kuru kimyevi toz zamanla taşlaşıp işe yaramaz hale gelebiliyor. Evde bulundurduğunuz tüpleri arada bir alt üst edip çalkalayın. Araçlarda buna gerek yok, aracın çalkantısı aynı işi görüyor.

6 ayda bir basınç göstergesini kontrol edin. Eğer kırmızı bölgeye düştüyse mutlaka yeniden doldurtun. Üç senede bir kullanmamış olsanız dahi doldurtun. (Eskiden iki sene öneriliyordu. Sonraları üç seneye çıkarıldı.) Doldurmaya vermeden önce aile üyelerinizle beraber tatbikat yapıp boşaltmanızı ayrıca öneririm. Unutmayın, doldurtmak için ödeyeceğiniz bedel bir cins sigortadır. 36'ya böldüğünüzde her aya düşecek miktar devede kulak kalır.

Doldurtmak için güvenilir bir firmayı tercih edin. Bir vakit evvel Emniyet Müdürlüğünde yapılan tatbikatta tüplerin hepsi boş çıkmış ve itfaiyeciler yanlarında getirdikleri tüpü kullanmak zorunda kalmıştı. Emniyet Müdürlüğüne kazık atma cüreti gösteren biri size neler yapmaz düşünün. Ben Bauhaus'a götürmeyi tercih ediyorum. Burada boş tüpü verip dolusuyla değiştirebiliyorsunuz. Bildiğim kadarıyla Dalgıç marka tüp satıyorlar. Güvenilir olduğunu biliyorum. Firma Bursa'da. Yakın civarında oturuyorsanız doğrudan temas edip tüp bırakmalarını da isteyebilirsiniz; dağıtım aracı geçerken size de uğrayabilir. Standarda uygunsa başka marka tüpleri de kabul edebiliyorlar.

Bu arada, tüpün kullanımı ile ilgili bir kaç teorik bilgi vereyim. Açık havada iseniz rüzgarı arkanıza alın ki alevler size doğru gelmesin. Tüpün emniyet pimini çıkarın. 12 kg.lık tüplerde hortumun ucunu, küçük tüplerde püskürme ağzını ateşin dibine/merkezine yöneltin. Mandalı sıkın. Toz püskürmeye başladığında süpürme hareketiyle söndürün. Bu tüpler oldukça etkili söndürücülerdir ama doğru kullanılması gerekir. Ateşin merkezi yerine alevlere sıkarsanız hiç bir etkisi olmaz.

Araç yangınlarında çok sık gördüğüm bir hatayı ayrıca belirteyim. Motor bölümünde çıkan yangını kaputun üzerine sıkarak söndüremezsiniz. Tersine o anda çok kıymetli bir söndürme aracını çöpe atmış olursunuz. Yapılacak şey kaputun açma mandalını çekmek ve tüpü açılan küçük aradan içeri sıkmaktır. Tabii süpürme hareketini yapmayı unutmadan.

Yangın sönmüş görünse de için için yanmaya devam ediyor olabilir. Tamamen söndüğünden emin olmadan olay yerinden ayrılmayın.

Yangını ilk çıktığı anda söndüremiyorsanız kendi can güvenliğiniz için KAÇIN! Sanılanın aksine, ahşap yangında oldukça yavaş yanar. Asıl büyük tehlike mobilyaların kaplamasında kullanılan sentetik kumaşlarda ve içindeki süngerdedir. Bunlar tutuştuğu anda petrol gibi yanar. İlk çıktığı anda belki bir bardak suyla söndürebileceğiniz bir ateş, kapalı ortamda en çok 2.5 dakika içinde ani parlama aşamasına erişir. Bu aşamada ortam bir alev topuna dönüşür. Bu yüzden binaların yangın kapıları en çok 2.5 dakikada ulaşılabilecek şekilde yapılmak zorundadır.

Evlerde çıkan yangınların en yaygını mutfakta çıkan yangınlardır. Sebebi çoğunlukla alev alan kızartma tavasını musluğun altına götürüp üzerine su dökmektir. Bunu yaptığınızda alevler etrafa sıçrayıp perde, vb. nesneleri tutuşturur. Böyle bir durumda yapılacak şey bir bezi ıslatıp tavanın üzerine sermek ve havayla temasını kesmektir.

Bir ara TRT'de gösterilen Ateşle Oynamak (Playing with Fire) isminde bir belgesel vardı. Bulabilirseniz seyredin. Bu isimle aradığımda bulamadım. Ama internette yangın önlemleriyle ilgili pek çok video var. Alacağınız eğitim hayatınızı kurtarır, unutmayın.

Mümkün olduğunca erken bir vakitte 112'yı arayıp itfaiyeyi aramayı unutmayın. Trafiğin durumuna göre itfaiyenin gelmesi gecikebilir. Bu yüzden ilk müdahale önemli. İtfaiye geç kalırsa kabahati onlarda aramayın. Gönüllü itfaiyecilik yaptığım dönemde, İstanbul İtfaiyesinin ihbar geldikten sonra en geç 40 saniye içinde (çoğu zaman daha önce) istasyondan çıktıklarına bizzat ve defalarca şahit oldum.

Karavanlar için son bir uyarı: Kabloya vereceğiniz paraya acımayın. Bir ara forumda (hesapça) profesyonel bir üreticinin bir inverterle sistemi 220 V'a çevirdikten sonra bütün tesisatı 2x0,75 mm lamba kordonuyla çektiği yazılmıştı. Aman diyeyim!

Bu konuda daha epeyce yazabilirim. Ama bunu bile kaç kişi okuyacak emin olmadığım için burada kesiyorum. Dilerim okunur.
 
Son düzenleme:

Bu feci olayın tam da bu sebepten çıktığını tahmin ediyorum. Bazı karavancıların arka kapıları iptal edip kaynakla tamamen kapalı hale getirdiklerini forumda okuyoruz. Benim tahminim yangının motor bölümünde çıktığı, arkadaşın içeriden yangın tüpüyle müdahale etmeye çalıştığı ama söndüremeyince başka çıkış yeri olmadığı için içeride mahsur kaldığı yönünde.

Ben bir güvenlik manyağı olarak bırakın arka kapıyı iptal etmeyi, herhangi bir acil durum halinde otomatik mekanizmanın açılmaması ihtimaline karşı arka kapıya mekanik kilit ilave ettirmiş ve yatağın alt tarafında kalan açma kolunu yukarı kaldırtmıştım.

Ekli dosyayı görüntüle 643638

Başka ustalar becerebilir mi bilmiyorum. Yolu Giresun'a düşen ve yaptırmak isteyenler için yapan usta Uğur Kemaloğlu: 0543 828 7784. Giresun Sanayiinde onun için "Yaparsa Uğur Usta yapar derler."

Bu arada, gönüllü itfaiyeci olarak epeyce yangın eğitimi almış birisi olarak bir kaç tavsiyede bulunayım. Bir çok araçta, kit olarak sprey tüpü büyüklüğünde veya 1 kg.lık küçük yangın tüpleri görüyorum. Bunlar bana oyuncak gibi geliyor. Küçük araçlarda yangın tüpü olarak en az 2 kg.lık, karavanlarda ve evlerde tercihan 12 kg.lık yangın söndürme tüpü bulundurun. Hiç değilse iki tane 2 kg.lık tüp bulundurun ve kolay erişilebilir bir yerde tutun.

Bunların nasıl kullanılacağını mutlaka öğrenin. Gerekirse açık havada tatbikat yapıp en az bir tanesini boşaltın. Doldurmak için ödeyeceğiniz paradan tasarruf etmeyi düşünmek yerine bunu hayati önem taşıyan bir eğitim olarak düşünün.

Yangın tüpleri sabit durursa içindeki kuru kimyevi toz zamanla taşlaşıp işe yaramaz hale gelebiliyor. Evde bulundurduğunuz tüpleri arada bir alt üst edip çalkalayın. Araçlarda buna gerek yok, aracın çalkantısı aynı işi görüyor.

6 ayda bir basınç göstergesini kontrol edin. Eğer kırmızı bölgeye düştüyse mutlaka yeniden doldurtun. Üç senede bir kullanmamış olsanız dahi doldurtun. (Eskiden iki sene öneriliyordu. Sonraları üç seneye çıkarıldı.) Doldurmaya vermeden önce aile üyelerinizle beraber tatbikat yapıp boşaltmanızı ayrıca öneririm. Unutmayın, doldurtmak için ödeyeceğiniz bedel bir cins sigortadır. 36'ya böldüğünüzde her aya düşecek miktar devede kulak kalır.

Doldurtmak için güvenilir bir firmayı tercih edin. Bir vakit evvel Emniyet Müdürlüğünde yapılan tatbikatta tüplerin hepsi boş çıkmış ve itfaiyeciler yanlarında getirdikleri tüpü kullanmak zorunda kalmıştı. Emniyet Müdürlüğüne kazık atma cüreti gösteren biri size neler yapmaz düşünün. Ben Bauhaus'a götürmeyi tercih ediyorum. Burada boş tüpü verip dolusuyla değiştirebiliyorsunuz. Bildiğim kadarıyla Dalgıç marka tüp satıyorlar. Güvenilir olduğunu biliyorum. Firma Bursa'da. Yakın civarında oturuyorsanız doğrudan temas edip tüp bırakmalarını da isteyebilirsiniz; dağıtım aracı geçerken size de uğrayabilir. Standarda uygunsa başka marka tüpleri de kabul edebiliyorlar.

Bu arada, tüpün kullanımı ile ilgili bir kaç teorik bilgi vereyim. Açık havada iseniz rüzgarı arkanıza alın ki alevler size doğru gelmesin. Tüpün emniyet pimini çıkarın. 12 kg.lık tüplerde hortumun ucunu, küçük tüplerde püskürme ağzını ateşin dibine/merkezine yöneltin. Mandalı sıkın. Toz püskürmeye başladığında süpürme hareketiyle söndürün. Bu tüpler oldukça etkili söndürücülerdir ama doğru kullanılması gerekir. Ateşin merkezi yerine alevlere sıkarsanız hiç bir etkisi olmaz.

Araç yangınlarında çok sık gördüğüm bir hatayı ayrıca belirteyim. Motor bölümünde çıkan yangını kaputun üzerine sıkarak söndüremezsiniz. Tersine o anda çok kıymetli bir söndürme aracını çöpe atmış olursunuz. Yapılacak şey kaputun açma mandalını çekmek ve tüpü açılan küçük aradan içeri sıkmaktır. Tabii süpürme hareketini yapmayı unutmadan.

Yangın sönmüş görünse de için için yanmaya devam ediyor olabilir. Tamamen söndüğünden emin olmadan olay yerinden ayrılmayın.

Yangını ilk çıktığı anda söndüremiyorsanız kendi can güvenliğiniz için KAÇIN! Sanılanın aksine, ahşap yangında oldukça yavaş yanar. Asıl büyük tehlike mobilyaların kaplamasında kullanılan sentetik kumaşlarda ve içindeki süngerdedir. Bunlar tutuştuğu anda petrol gibi yanar. İlk çıktığı anda belki bir bardak suyla söndürebileceğiniz bir ateş, kapalı ortamda en çok 2.5 dakika içinde ani parlama aşamasına erişir. Bu aşamada ortam bir alev topuna dönüşür. Bu yüzden binaların yangın kapıları en çok 2.5 dakikada ulaşılabilecek şekilde yapılmak zorundadır.

Evlerde çıkan yangınların en yaygını mutfakta çıkan yangınlardır. Sebebi çoğunlukla alev alan kızartma tavasını musluğun altına götürüp üzerine su dökmektir. Bunu yaptığınızda alevler etrafa sıçrayıp perde, vb. nesneleri tutuşturur. Böyle bir durumda yapılacak şey bir bezi ıslatıp tavanın üzerine sermek ve havayla temasını kesmektir.

Bir ara TRT'de gösterilen Ateşle Oynamak (Playing with Fire) isminde bir belgesel vardı. Bulabilirseniz seyredin. Bu isimle aradığımda bulamadım. Ama internette yangın önlemleriyle ilgili pek çok video var. Alacağınız eğitim hayatınızı kurtarır, unutmayın.

Mümkün olduğunca erken bir vakitte 112'yı arayıp itfaiyeyi aramayı unutmayın. Trafiğin durumuna göre itfaiyenin gelmesi gecikebilir. Bu yüzden ilk müdahale önemli. İtfaiye geç kalırsa kabahati onlarda aramayın. Gönüllü itfaiyecilik yaptığım dönemde, İstanbul İtfaiyesinin ihbar geldikten sonra en geç 40 saniye içinde (çoğu zaman daha önce) istasyondan çıktıklarına bizzat ve defalarca şahit oldum.

Karavanlar için son bir uyarı: Kabloya vereceğiniz paraya acımayın. Bir ara forumda (hesapça) profesyonel bir üreticinin bir inverterle sistemi 220 V'a çevirdikten sonra bütün tesisatı 2x0,75 mm lamba kordonuyla çektiği yazılmıştı. Aman diyeyim!

Bu konuda daha epeyce yazabilirim. Ama bunu bile kaç kişi okuyacak emin olmadığım için burada kesiyorum. Dilerim okunur.
Verdiğiniz bilgiler için teşekkürler...
 



Bu konuda daha epeyce yazabilirim. Ama bunu bile kaç kişi okuyacak emin olmadığım için burada kesiyorum. Dilerim okunur.
Bekir bey, bence sorun okunmaktan çok , karavancılığın oturduğu ülkelerdeki tecrübe ve yasalar üzerine yazılanların değerini es geçmeyip onları uygulamaya koymayı isteyip istememekte olmalı ?
Biliyorsunuz bundan senelerce evvel çağdaş bir gaz sisteminin nasıl görüldüğü üzerine kısa bir derleme* yapmıştım. En hassas ilaveler sizden gelmişti. Yazılanlardan tahminime göre benzeri bir uygulama bu güne kadar forumda 3-4 defadan fazla yapılmadı. Yukarıda yazdığım gibi devlet bizi bizden koruma görevini karavancılığı görmediğinden olsa gerek es geçmekte.
Bizlerin yaklaşımını daha doğrusu ilgisizliğini konu edip zılgıt yememek en akıllıcası olmalı. Herkes neredeyse her istediğini yapmakta. Bilinen de ev kullanımı olduğundan aynisinin karavanda da geçerli olduğu düşüncesi hakim.

Yazınızı okurken tam da Bekir bey galiba bir konuyu atladı derken en önemli olan ne zaman kaçmanın söndürmeden daha önemli olduğundan bahsetmeye başladığınızı okudum. O yüzden beni yangın durumunda daha fazla söndürmeye teşvik ederek kıymetli dakikalarımı kaybettirmesin diye, karavanımda 2 kilodan büyük tüp bulundurmuyorum. Yani başardıysam en başta başardım yoksa kaçmak en uygunu olmalı ?
Tabi bunda karavanımın arka konumundaki mutfağın yine arkasında tek parça tamamen yukarı doğru ve içten açılan kapısı olmasının da rolü olmalı.. Yaz ve bahar karavancısı olarak da yemek yaparken gayet ender olarak kapalı oluyor. Ayrıca kamplara girmesek bile serbest kamp yaptığımız yerler uygun olduğu müddetçe dışarıda piknik tüpü kullanmaktayız.


* Şimdi baktım 2011 de açtığım bu başlık 42,000 üzeri ilgi çekmiş.
Dosya da 3-4,000 kere indirilmiş denmekte ?
Yani binde bir uygulama.
Bir daha binbir gece masalları yazmadan tekrar düşüneceğim galiba ? 😋
 
Son düzenleme:

* Şimdi baktım 2011 de açtığım bu başlık 42,000 üzeri ilgi çekmiş.
Dosya da 3-4,000 kere indirilmiş denmekte ?
Yani binde bir uygulama.
Bir daha binbir gece masalları yazmadan tekrar düşüneceğim galiba ? 😋

Moralinizi bozmayın. Başlığı ziyaret edenlerin büyük kısmı arama motorlarının robotlarıdır. Bazıları zaman zaman tekrar gelir. Kendi sunucum varken loglarında sık gördüğüm bir durum. Bazı salak robotlar dosya indirme linklerini de takip ediyor. (Bazıları onları da indeksliyor.) Sitenin nasıl kurulduğuna (META etiketlerine) bağlı. Gördüğüm kadarıyla bu sayfalarda dosyaların ziyaret edilmesine ya da indirilip indekslenmesine karşı koyan herhangi bir unsur yok.

Öte yandan binbir gece masallarından vazgeçmeyin. Faydalananlar her zaman çıkar. Ben gaz sistemleriyle ilgili önerileriniz üzerine bütün tesisatımı bakır boruyla yaptım örneğin. Faydalanan başkaları da vardır eminim.
 

Karavanlarımiz çoǧunlukla normal bir banyo büyüklüǧünde. Böyle küçük bir yerde yangın çok tehlikeli olabilir.
Yangın riskini azaltmak için tavsiyeler:

1. Karavana duman dedektörü takmak.

2. Yola çıkarken tüpün vanasını kapatmak.

3. Uyurken mümkün oldukça şarj cihazlarını kullanmamak ve tüpün vanasını mutlaka

kapatmak.

4. Yedek tüpü mutlaka tüp kutusunda taşımak.


Ikinci ve üçüncü noktayı yazarak karavanda göz önünde olacak şekilde bir yere asmakta fayda var.
 
Son düzenleme:

Bu feci olayın tam da bu sebepten çıktığını tahmin ediyorum. Bazı karavancıların arka kapıları iptal edip kaynakla tamamen kapalı hale getirdiklerini forumda okuyoruz. Benim tahminim yangının motor bölümünde çıktığı, arkadaşın içeriden yangın tüpüyle müdahale etmeye çalıştığı ama söndüremeyince başka çıkış yeri olmadığı için içeride mahsur kaldığı yönünde.

Ben bir güvenlik manyağı olarak bırakın arka kapıyı iptal etmeyi, herhangi bir acil durum halinde otomatik mekanizmanın açılmaması ihtimaline karşı arka kapıya mekanik kilit ilave ettirmiş ve yatağın alt tarafında kalan açma kolunu yukarı kaldırtmıştım.

Ekli dosyayı görüntüle 643638

Başka ustalar becerebilir mi bilmiyorum. Yolu Giresun'a düşen ve yaptırmak isteyenler için yapan usta Uğur Kemaloğlu: 0543 828 7784. Giresun Sanayiinde onun için "Yaparsa Uğur Usta yapar derler."

Bu arada, gönüllü itfaiyeci olarak epeyce yangın eğitimi almış birisi olarak bir kaç tavsiyede bulunayım. Bir çok araçta, kit olarak sprey tüpü büyüklüğünde veya 1 kg.lık küçük yangın tüpleri görüyorum. Bunlar bana oyuncak gibi geliyor. Küçük araçlarda yangın tüpü olarak en az 2 kg.lık, karavanlarda ve evlerde tercihan 12 kg.lık yangın söndürme tüpü bulundurun. Hiç değilse iki tane 2 kg.lık tüp bulundurun ve kolay erişilebilir bir yerde tutun.

Bunların nasıl kullanılacağını mutlaka öğrenin. Gerekirse açık havada tatbikat yapıp en az bir tanesini boşaltın. Doldurmak için ödeyeceğiniz paradan tasarruf etmeyi düşünmek yerine bunu hayati önem taşıyan bir eğitim olarak düşünün.

Yangın tüpleri sabit durursa içindeki kuru kimyevi toz zamanla taşlaşıp işe yaramaz hale gelebiliyor. Evde bulundurduğunuz tüpleri arada bir alt üst edip çalkalayın. Araçlarda buna gerek yok, aracın çalkantısı aynı işi görüyor.

6 ayda bir basınç göstergesini kontrol edin. Eğer kırmızı bölgeye düştüyse mutlaka yeniden doldurtun. Üç senede bir kullanmamış olsanız dahi doldurtun. (Eskiden iki sene öneriliyordu. Sonraları üç seneye çıkarıldı.) Doldurmaya vermeden önce aile üyelerinizle beraber tatbikat yapıp boşaltmanızı ayrıca öneririm. Unutmayın, doldurtmak için ödeyeceğiniz bedel bir cins sigortadır. 36'ya böldüğünüzde her aya düşecek miktar devede kulak kalır.

Doldurtmak için güvenilir bir firmayı tercih edin. Bir vakit evvel Emniyet Müdürlüğünde yapılan tatbikatta tüplerin hepsi boş çıkmış ve itfaiyeciler yanlarında getirdikleri tüpü kullanmak zorunda kalmıştı. Emniyet Müdürlüğüne kazık atma cüreti gösteren biri size neler yapmaz düşünün. Ben Bauhaus'a götürmeyi tercih ediyorum. Burada boş tüpü verip dolusuyla değiştirebiliyorsunuz. Bildiğim kadarıyla Dalgıç marka tüp satıyorlar. Güvenilir olduğunu biliyorum. Firma Bursa'da. Yakın civarında oturuyorsanız doğrudan temas edip tüp bırakmalarını da isteyebilirsiniz; dağıtım aracı geçerken size de uğrayabilir. Standarda uygunsa başka marka tüpleri de kabul edebiliyorlar.

Bu arada, tüpün kullanımı ile ilgili bir kaç teorik bilgi vereyim. Açık havada iseniz rüzgarı arkanıza alın ki alevler size doğru gelmesin. Tüpün emniyet pimini çıkarın. 12 kg.lık tüplerde hortumun ucunu, küçük tüplerde püskürme ağzını ateşin dibine/merkezine yöneltin. Mandalı sıkın. Toz püskürmeye başladığında süpürme hareketiyle söndürün. Bu tüpler oldukça etkili söndürücülerdir ama doğru kullanılması gerekir. Ateşin merkezi yerine alevlere sıkarsanız hiç bir etkisi olmaz.

Araç yangınlarında çok sık gördüğüm bir hatayı ayrıca belirteyim. Motor bölümünde çıkan yangını kaputun üzerine sıkarak söndüremezsiniz. Tersine o anda çok kıymetli bir söndürme aracını çöpe atmış olursunuz. Yapılacak şey kaputun açma mandalını çekmek ve tüpü açılan küçük aradan içeri sıkmaktır. Tabii süpürme hareketini yapmayı unutmadan.

Yangın sönmüş görünse de için için yanmaya devam ediyor olabilir. Tamamen söndüğünden emin olmadan olay yerinden ayrılmayın.

Yangını ilk çıktığı anda söndüremiyorsanız kendi can güvenliğiniz için KAÇIN! Sanılanın aksine, ahşap yangında oldukça yavaş yanar. Asıl büyük tehlike mobilyaların kaplamasında kullanılan sentetik kumaşlarda ve içindeki süngerdedir. Bunlar tutuştuğu anda petrol gibi yanar. İlk çıktığı anda belki bir bardak suyla söndürebileceğiniz bir ateş, kapalı ortamda en çok 2.5 dakika içinde ani parlama aşamasına erişir. Bu aşamada ortam bir alev topuna dönüşür. Bu yüzden binaların yangın kapıları en çok 2.5 dakikada ulaşılabilecek şekilde yapılmak zorundadır.

Evlerde çıkan yangınların en yaygını mutfakta çıkan yangınlardır. Sebebi çoğunlukla alev alan kızartma tavasını musluğun altına götürüp üzerine su dökmektir. Bunu yaptığınızda alevler etrafa sıçrayıp perde, vb. nesneleri tutuşturur. Böyle bir durumda yapılacak şey bir bezi ıslatıp tavanın üzerine sermek ve havayla temasını kesmektir.

Bir ara TRT'de gösterilen Ateşle Oynamak (Playing with Fire) isminde bir belgesel vardı. Bulabilirseniz seyredin. Bu isimle aradığımda bulamadım. Ama internette yangın önlemleriyle ilgili pek çok video var. Alacağınız eğitim hayatınızı kurtarır, unutmayın.

Mümkün olduğunca erken bir vakitte 112'yı arayıp itfaiyeyi aramayı unutmayın. Trafiğin durumuna göre itfaiyenin gelmesi gecikebilir. Bu yüzden ilk müdahale önemli. İtfaiye geç kalırsa kabahati onlarda aramayın. Gönüllü itfaiyecilik yaptığım dönemde, İstanbul İtfaiyesinin ihbar geldikten sonra en geç 40 saniye içinde (çoğu zaman daha önce) istasyondan çıktıklarına bizzat ve defalarca şahit oldum.

Karavanlar için son bir uyarı: Kabloya vereceğiniz paraya acımayın. Bir ara forumda (hesapça) profesyonel bir üreticinin bir inverterle sistemi 220 V'a çevirdikten sonra bütün tesisatı 2x0,75 mm lamba kordonuyla çektiği yazılmıştı. Aman diyeyim!

Bu konuda daha epeyce yazabilirim. Ama bunu bile kaç kişi okuyacak emin olmadığım için burada kesiyorum. Dilerim okunur.
Öncelikle can ve mal emniyetine dair önemli değerlendirmeler içeren kapsamlı paylaşımınız için teşekkür ederim. Ve tabiki emeğinize... Son cümlenize dair; Tek bir kişi okusa bile paylaşımınız çok değerli...Eskiler bu tür paylaşımlara,
bilginin zekatı derler di. Allah kabul etsin. Selam ve saygılarımla.
 

Merhum Nuri Yelok karavan yaşamı üzerine videolar yayınlayan Taylan Erler’in kuzeniymiş. Haber hakkında da bir video yayınlamış.
Video: https://youtu.be/NcsFopd3mRI?si=E2Bz912c1c50pYoC


Yaptım oldu mantığıyla hareket eden gecekonducu ruha sahip Karavancılık meraklılarına ders niteliğinde bu video.

Karavan dönüşümünde yapılmaması gereken ne varsa bu araçta uygulanmış.

1-) Görsellerden de anlaşılacağı üzerinde aracın tüm camları orijinal durumda. Açılabilir hiçbir camı yok.

2-) Aracın 3 kapısı var. Şoför kapısı arızalı bozuk bu nedenle daimî kilitli, merhum yan kapıyı kullanıyormuş. Yan kapının biri ortada diğeri arkada olduğu anlaşılıyor. Mutfakta bile açılır pencere yok.

3-) Araç arkasında ev tipi klima mevcut ve seyyar kabloyla gerektiğinde çalıştırılıyor. Elektrik tesisatı amaca uygun değil.

4-) Araç bir patlama sesi sonrası alev alıyor ve aniden büyüyor. Kullanılan malzemeler yangını hızlandıran nitelikte olsa gerek yangın tüpüyle müdahaleye kalkışmış ama köpeğiyle birlikte can vermiş.

5-) Çaresizlik anında kolayca kaçış sağlayacak pencere – kapı planlanmamış.

6-) İşinin ehli olmayan kişilerce yapılan tüm araçlarda benzer riskler mevcut.

Forumda tam zamanlı karavan yaşamına geçtiğini paylaşan ve vanosfer adıyla youtuber videoları yayınlayan dostumuzun Gürcistan’da tüp doldurma işlemi sonrası “Likitgaz” markalı tombul tüpünü koyduğu yeri görünce ürperdim. Tam zamanlı bir karavanda gaz tesisatının nasıl olması gerektiği üzerine onlarca bilgi mevcut. Tamam “çaresizlik insanı mucit yapar” deniyor olsa da bu gibi işlerde tedbirsizlik lüksüne sahip olunamaz. Öncelikle tüpün sabitleme kelepçeleri, tabanda havalandırma kanalı ve en önemlisi özel karavan dedantörü kullanılması şart. Gaz dedektörü ve otomatik gaz kesicinin de tedbiren takılması gerekir.

Burada TSE’ye büyük görev düşüyor. Karavan dönüşüm onayını formaliteden çıkarıp tam denetim yapıp aykırı araçlara onay vermemesi gerekir.

Ülke genelinde yaşanan barınma sorunu bu gibi ucube karavanların yaşama katılmasını arttıracak tabii beraberinde de konaklama çevrelerinde rahatsızlıklara yol açacak.

Bu tarz ucube sahiplerini münasip dille risklere karşı uyarmalı ve olabildiğince yan yana konaklamaktan kaçınılmalıdır.

vanosfer tüp.jpg


yanan karavan.jpg
 



Bir karavan dönüṣümü videosunda konuṣan bir üretici, Avrupa için yapılan karavanlarda çelik veya bakır gaz borusu gerektiği Türkiye için üretilen karavanlarda ise plastik hortumun kullanılabildiğini söyledi.

Plastik gaz hortumlarının belirli bir süre sonra değiṣmesi lazım. Karavanlarında plastik hortum olan karavancıların hortumların kaç yıl sonra değiṣtirilmesi gerektiğini araṣtırmaları lazım.

Tüpü çelik veya bakır boruya bağlayan kısa hortumu değiṣtirmek çok kolay. Fakat gaz tüketici cihazlara giden hortumları kontrol etmek ve değiṣtirmek kolay olmayabilir. Çünkü hortumlar mobilyaların arkasında da olabilirler.

Baṣlangıcta plastik hortum ucuz olabilir ama uzun vadede değiṣtirilmesi gerektiği için daha masraflı olacaklardır.

Karavan Gaz Hortumları | 2K Karavan
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,735
Mesajlar
1,522,913
Kayıtlı Üye Sayımız
166,555
Kaydolan Son Üyemiz
07ZirveNet

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst