Ynt: Dizel Motor ile İlgili Önemli Bilgiler...
Okulda ödev yapmayınca akşam elektrikler kesikti derdik. 50-100 HP arası endüstriyel dizel motorlarında EGR li sistemler Türkiye'de 2012 de mecbur kullanılmaya başlanacak. O nedenle henüz EGR li sistemlerle profesyonel olarak karşılaşmadım. Sadece bir motorumuza sonradan EGR takıldı. Oradan teorik bilgilerim var.
Bir örnek resim:
[attachment=1]
EGR, tam yanmamış gazları yanma odasına tekrar geri vererek emisyonu azaltan bir aparat imiş. Bunun aynı zamanda yakıt tasarrufu açısından önemli olduğunu söyleyenler de var, "tamamen emisyona yöneliktir, zengin karışım ve düzgün yanma olmadan yakıt tasarrufu da olmaz, aynı zamanda kurumlaşmayı arttırır." diyenler de...
EGR tamamen emisyona yöneliktir. Katı kurallar nedeniyle kullanılıyor. EGR ve EGR siz aynı motorlara bakınca yakıt tüketimleri hemen hemen aynı. Mesela şu an bahsettiğim EGR li model sadece Amerika'da satılıyor ki orada şart, Avrupa'da henüz değil.
Hortum sökülünce gerçekten de siyah duman giderek azaldı. Zaten EGR ara hızlanmalarda ve gaza ani yüklenmelerde devreye giriyormuş. Aracımın siyah duman atması da bu zamanlarda oluyor. Yoksa yokuş çıkarken sabit devire ulaştığında istediğim kadar çok devir yapayım, siyah duman atmıyor...
Yanma odasına giden egzoz miktarı yük arttıkça azalıyor, yük azaldıkça artıyor. Sistem her zaman devrede ama siz yokuş çıkarken gaza yükleniyorsunuz, o arada yakıt arttığı için oksijeninde artması lazım, EGR valfinin geçişi kısması gerek. Belki sizin motorda bu valfin ayarlanması gerekebilirdi. Ustalar tamamen EGR yi iptal ederek çözüm bulmuşlar.
Tümden EGR iptali içime sinmedi. Ancak bir süre sonra bu tür ani yüklenmelerde aracın içine de yayılan çiğ mazot kokusu almaya başladım. Hortumu yerine taktım ve epeydir yine eski şekilde kullanıyorum. Mazot kokusu yine geliyor. Acaba bununla ilgili bir durum mudur? Yoksa başka bir şey mi?
Peki EGR'den yanma odasına verilen hattın tamamen kapatılıp iptal edilmeden buradaki hortumu çıkarmak ne derece sağlıklı bir uygulamadır? Buradan toz ya da su buharı girmez mi yanma odasına?
Sanırım emme odasına girişi ustalar kapatmıştır. Sürekli vakum halinde olduğu için elbette toz, su , çamur ne varsa, hem de filtresiz olarak çeker. Belki hortumun ucuna civata vs birşey ile kapatmışlardır. Bence kapalı olduğundan emin olun.
Mazot kokusu : Çiğ, yanmamış mazot anlamına geliyor. EGR li motor ile EGR siz motor için avans değerleri farkılı mı şu an bilmiyorum. Sorup öğrenmem gerekiyor. Eğer EGR li motorda püskürtme daha geç oluyorsa , siz EGR siz sisteme geçtiğinizde bu geç püskürtme size yanmamış,çiğ mazot olarak geri döner. Bilhassa soğuk ilk çalışmada rölantide , fazla gaza basmadan çalıştırın ki bu an avansın en narin olduğu anlardır, beyaz duman geliyor mu bir bakın. Bir kişi beyaz kağıdı egzoza dayasın. Çiğ mazot gelip gelmediğini anlarsınız.
Bir de; Yakın zamanda kızdırma bujilerini değiştirmiştim. Usta bujilerin olduğu yere ulaşmakta zorlandı. Acaba iyi sıkılmaması gibi durumlarda buradan çiğ mazot atar mı?
Isıtma bujisi emme manifoldunda olur , havayı ısıtmak için. Buradan çiğ mazot nasıl gelebilir? Yanmamış mazot geç ateşleme nedeniyle oluşsa bile bence egzozdan çıkar, buraya ulaşmaz ama belki kokusu geliyordur.
Yakıt tüketimi ve performansta belirgin bir değişim yok. Yüklenme anında siyah duman atmasına rağmen emisyon değerleri izin verilen aralık ortalamasının bile altında
Ben EGR ve EGR siz aynı tip motoru karşılaştırdığımda yakıt tüketiminde ve güç çıkışında belirgin bir fark görmedim.
EGR nin iptal edilme durumunda yanma daha güçlü olacağı için özellikle yaz aylarında hararete dikkat edilmesi gerektiğini, motorun normalde bu sıcaklık derecelerinde çalışmadığını, EGR iptalinden sonra sürekli hararet problemi nedeniyle motor ömrünün azalacağını söylüyorlar?
EGR li sistemlerde yanma sıcaklığı daha düşük. Bundan eminim. Yanma sıcaklığı da direk olarak motorun hararetini artırır. Eğer motorun soğutma sistemi bu sıcaklığı kaldırıyorsa problem olmaz. Zaten yolda giderken farketmişsinizdir. Motorunuzun sıcaklığı artar, artar bir noktada da sabitlenir. Bu sabitleme noktasını hem EGR li, hem de EGR siz çalışmada not edin, fark var mı görün.1-2 derece bence önemli değildir ama 10 C fark varsa düşünmek gerekir. Bu testi sadece yazın değil, kışında yapabilirsiniz. Eğer soğutma sistemi yetersiz ise bu sıcaklık artışı hiç durmaz. Yazın hararet daha çabuk yükselir, kışın daha az yükselir, ama hem yaz, hem kış hep yükselir soğutma problemi varsa.