veteriner
www.bagbasiveterinerklinigi.com
Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?
Aydınlattığınız için teşekkürler.semaver' Alıntı:Çalışmaz. Turbo sistemi motorun egsoz gazı ile çalışan kanatçıklardan ve kompresörden ibarettir. (tabi sıkıştırılınca ısınan havayı motora girmeden önce soğutan intercooler sistemini saymıyorum) Egsoz gazının debisi belli bir değere ulaşmadan kanatçıkları döndüremez, turbo da çalışmaz. Turbolu bir motor, turbo devreye girene kadar "ölü" bir motordur. Çünkü standart atmosferik bir dizel kadar, hatta daha bile az güç verir. (Bu duruma turbo lag deniyor) Çünkü yeni emisyon kurallarına uyabilmesi için ilk kalkış anındaki yakıt beslemesi motorun beyni tarafından bilerek az tutulur. Böylece henüz devrine oturmamış motorun yakıtı tam yakamaması sonucu standardın üzerinde emisyon yapması engellenir. Bu durum kullanıcıya kalkıştaki yavaşlık olarak yansır. (Örneğin kullandığım 1,3 90 hp linea-ideal bir örnek) Sanayide yazılım değiştirerek bu durumu ortadan kaldırabilirsiniz, ancak aracınız egsoz muayenesinden geçemeyebilir.
Motor teknolojisinin gelişimi sürecinde üreticiler turbo devreye girene kadarki güçsüzlük durumunu (kısaca turbo lag) azaltabilmek için değişken geometrili turbo tasarımını gerçekleştirmişlerdir. Bu tasarım sayesinde turbo ünitesinin normalde sabit olan bazı kısımları hareketlidir. Bu oynarlık sayesinde daha düşük debilerde de turbonun devreye girebilmesi, buna karşın yüksek performanslı kullanıma da uyum sağlayabilmesi mümkündür. Bu yöntem küçük hacimli (dolayısıyla göreceli olarak daha az egsoz gazı üreten) motorlarda daha verimli, keyifli bir kullanım sağlar. Zaten sistem küçük motorlar içindir, çünkü büyük motorlarda zaten daha düşük devirlerde bile yeterli gaz debisi mevcuttur. Yine örnek olarak dizel linea 1,3 motor değişken geometrili turbo kullanırken, 1,6 motor sabit geometrili turbo kullanmaktadır.
Turbo lag olayından kurtulmanın eski ama kesin bir yolu supercharge ünitesi kullanmaktır. Bu ünite turbo ile anı işleve sahiptir, ancak gücünü egsozdan değil direk motor devrinden alır. (Hani ameriken arabalarında motor kaputunun üzerinde yer alan krom kaplı parlak parça) Bunun artısı motor devrine bağlı olduğu için turbo sürekli devrededir. (turbo lag yok) Eksisi ise, gücünü egsozdan yani atılan güçten değil, direk motordan alması ve rölantide bile çalışması (dolayısıyla fazladan yakıt tüketmesi)dır. Süperşarjlı motorlar, aynı güçteki modern turbolu motorlara göre ortalama %20 daha fazla yakıt harcamaktadır. (Tam amerikan tarzı...)
Turbonun dizele kazandırdığı en önemli avantaj nedir derseniz, bence dizel motorların küçülmesinden daha önemlisi kullanılabilen devir aralığının genişlemesidir. Atmosferik dizeller genellikle 2500 devirden sonra boğulurken turbodizeller (zararlı olmakla birlikte) 4000 devri kolaylıkla görebilmektedir.