Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?
Cevap veren arkadaşlar genelde net yanıtlamışlar,ben de biraz daha açıklama getirmek isterim.
Dizel araçların (araçtan araca farketmekle birlikte) optimum devir aralığı denilen bir bölgesi var. Bu bölge örneğin dizel otomobillerde genellikle 2000-3000 devir/dakika aralığıdır. Tabi bu aralık otomobilin motor ve turbo durumuna göre az çok değişebilir. Mesela sizinki 1800-3000 veya 2200-3200 gibi de olabilir. Ama bu aralık mutlak mevcuttur ve yerini tespit etmek çok kolaydır. Aracı güzel hızlanma yapabileceği bir viteste (2. yada 3. vites)hafif yokuş yukarı kullanırız. Vitesi 2'ye yada 3'e atınca gaza sabit basılır. Araç verimli devir bölgesine girince "şahlanır"(Sırtınızı koltuğa yapıştırır). Bu devir bölgesinin sonuna gelindiğinde hızlanma azalır. Şahlanma olayının bitişi her zaman çok net olmayabilir, ancak başlangıcı sağlıklı bakımlı turbodizel araçlarda gayet nettir. Şahlanmanın nedeni turbonun devreye girmesidir. Turbo motorun egzoz gazı ile çalıştığından, devreye girmesi ancak gazın debisi belli bir değere ulaşınca mümkündür. Turbo devreye girince motora ekstra basınçlı hava sağlar, motorun beyni ise turbo basınç sensöründe basıncın arttığını algılayarak ekstra yakıt enjekte eder. Böylece üretilen tork ve beygir gücü hızla artar, araç aniden hızlanır. Yani işin anahtarı, turbonun devreye girmesidir. (Buraya kadar anlatılanlar sadece turbodizel araçlar için geçerlidir.) Buna karşın devir yükseldikçe motorun harcadığı birim yakıt miktarının artışı, ürettiği gücün artışından fazladır. Yani motor devri yükseldikçe verimsizleşir. Bu verimsizlik belirtilen optimal devir aralığında çok belirgin değildir, ancak bu aralık aşıldıkça verimsizlik hızla artar. Örnek vermek gerekirse aracın yol bilgisayarından anlık tüketim mesela 2200 devirde 4,5 L/100 km iken 2600 devirde 4,8 L/100 km ; 3000 devirde 5,3 L ; 3500 devirde 6,0 L ; 3800 devirde 7,1 L şeklinde devam eder. Turbo devreye girdikten sonra devir yükseldikçe yakıt tüketimi üretilen güçten daha hızlı artış gösterir, bu fark optimal devir aralığı bitince çok daha fazla açılır.
Motor devirli yada devirsiz değil, yukarıda anlattığımız maksimum tork verdiği devir aralığında ve tercihen turbo devreye girdikten hemen sonraki (mesela turbo 2000 devirde başlıyorsa 2200 gibi)devirde kullanılmalıdır, zaten en ekonomik bu şekilde gidilir. (Şahsi görüşüm-çok denedim.) Yalnız sürekli bu şekilde kullanılan motorlar bir süre sonra sağırlaşır. Gaza basılınca eskisi gibi kolayca fırlamaz, geç ve eksik tepki verir. Bu durumda 5-10 dakika turbo basıncını arttırarak kullanmak (yani motora yüklenmek) eski gücü geri getirecektir. Motora en iyi yokuş yukarı yüklenilir, düz yolda yüksek hız da iş görür. Bunun haricinde dizel motoru yüksek devirli kullanmak bence çok gereksizdir. Dizel motorlar yüksek devir vermek için üretilmemiştir. Hem aşırı yakıt harcar hem de motorunuzu yorarsınız. Abartırsanız hasar vermeniz de (turboyu yakmak yada sübap kırmak gibi) muhtemeldir.