Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan SERKANEFE Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 62
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 28,843
Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

merkezci' Alıntı:
fabrika verilerinde yazan max tork devri en verimli devirdir.Dizel makinelerin bir çoğunda tork eğrisi 3500 devirin üstünde düşmeye başlar.en iyi sürüş fabrikanın max tork değerini verdiği devir civarındadır.otomobillerde pek bulunmaz ama ağır vasıtalarda devir saatinin üstünde bulunan yeşil olarak renklendirilmiş bölge verimli kullanımı ifade eder . halk dilinde tecrübeli şoförlerin tabiriyle dizel araba çok bağırmayacak ve bayılmayacak sağlıcakla kalın
aynen budur işte ;)
 

Etiketler
Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

keşke bizim araçlarda da kamyon 'da ki gibi yeşil alanlar olsa, yeni araçlarda dediğiniz gibi yakıt tüketimini düşürmek amacıyla bir ışık beliriyor bulunduğu vites 'in üstüne çıkması yada düşürmesi gerektirdiği için, bizim araçlarda da bu olmadığından dolayı sizin gibi tecrübeli değerli gezenbilir üyelerine soruyorum, çok teşekkür ederim, ilk yapacağım iş, araç'ın kullanım kılavuzunda bulunan değerlere bakmak olacaktır, saygılar.
 


Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

tabii ki bakmadı :smiley:
aracında viraj denge çubuğu olup olmadığını serkanefe nereden ve nasıl öğrendi sayın dopamin :smiley: alırken mi sizce ? yoksa kullanmaya başlayınca mı ? ya da dacia web sayfasından mı ? yoksa buradan tesadüfen mi ?
 

Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

Cevap veren arkadaşlar genelde net yanıtlamışlar,ben de biraz daha açıklama getirmek isterim.

Dizel araçların (araçtan araca farketmekle birlikte) optimum devir aralığı denilen bir bölgesi var. Bu bölge örneğin dizel otomobillerde genellikle 2000-3000 devir/dakika aralığıdır. Tabi bu aralık otomobilin motor ve turbo durumuna göre az çok değişebilir. Mesela sizinki 1800-3000 veya 2200-3200 gibi de olabilir. Ama bu aralık mutlak mevcuttur ve yerini tespit etmek çok kolaydır. Aracı güzel hızlanma yapabileceği bir viteste (2. yada 3. vites)hafif yokuş yukarı kullanırız. Vitesi 2'ye yada 3'e atınca gaza sabit basılır. Araç verimli devir bölgesine girince "şahlanır"(Sırtınızı koltuğa yapıştırır). Bu devir bölgesinin sonuna gelindiğinde hızlanma azalır. Şahlanma olayının bitişi her zaman çok net olmayabilir, ancak başlangıcı sağlıklı bakımlı turbodizel araçlarda gayet nettir. Şahlanmanın nedeni turbonun devreye girmesidir. Turbo motorun egzoz gazı ile çalıştığından, devreye girmesi ancak gazın debisi belli bir değere ulaşınca mümkündür. Turbo devreye girince motora ekstra basınçlı hava sağlar, motorun beyni ise turbo basınç sensöründe basıncın arttığını algılayarak ekstra yakıt enjekte eder. Böylece üretilen tork ve beygir gücü hızla artar, araç aniden hızlanır. Yani işin anahtarı, turbonun devreye girmesidir. (Buraya kadar anlatılanlar sadece turbodizel araçlar için geçerlidir.) Buna karşın devir yükseldikçe motorun harcadığı birim yakıt miktarının artışı, ürettiği gücün artışından fazladır. Yani motor devri yükseldikçe verimsizleşir. Bu verimsizlik belirtilen optimal devir aralığında çok belirgin değildir, ancak bu aralık aşıldıkça verimsizlik hızla artar. Örnek vermek gerekirse aracın yol bilgisayarından anlık tüketim mesela 2200 devirde 4,5 L/100 km iken 2600 devirde 4,8 L/100 km ; 3000 devirde 5,3 L ; 3500 devirde 6,0 L ; 3800 devirde 7,1 L şeklinde devam eder. Turbo devreye girdikten sonra devir yükseldikçe yakıt tüketimi üretilen güçten daha hızlı artış gösterir, bu fark optimal devir aralığı bitince çok daha fazla açılır.
Motor devirli yada devirsiz değil, yukarıda anlattığımız maksimum tork verdiği devir aralığında ve tercihen turbo devreye girdikten hemen sonraki (mesela turbo 2000 devirde başlıyorsa 2200 gibi)devirde kullanılmalıdır, zaten en ekonomik bu şekilde gidilir. (Şahsi görüşüm-çok denedim.) Yalnız sürekli bu şekilde kullanılan motorlar bir süre sonra sağırlaşır. Gaza basılınca eskisi gibi kolayca fırlamaz, geç ve eksik tepki verir. Bu durumda 5-10 dakika turbo basıncını arttırarak kullanmak (yani motora yüklenmek) eski gücü geri getirecektir. Motora en iyi yokuş yukarı yüklenilir, düz yolda yüksek hız da iş görür. Bunun haricinde dizel motoru yüksek devirli kullanmak bence çok gereksizdir. Dizel motorlar yüksek devir vermek için üretilmemiştir. Hem aşırı yakıt harcar hem de motorunuzu yorarsınız. Abartırsanız hasar vermeniz de (turboyu yakmak yada sübap kırmak gibi) muhtemeldir.
 



Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

devrim bey , verdiğiniz gerçekten detaylı ve güzel bilgilere teşekkürler.
 

Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

kyenipazar' Alıntı:
devrim bey , verdiğiniz gerçekten detaylı ve güzel bilgilere teşekkürler.
Rica ederim, sadece deneyimlerimi paylaştım. Zaten forumun amacı da paylaşmak değil mi? :smiley:

İşim gereği dizel araçlarla tanıştım, hatta araba kullanmayı dizelle öğrendim diyebilirim. Dizelin torkuna o kadar alıştım ki benzinli araç kullanamıyorum-zaten kullanmaktan da hoşlanmıyorum. Nadiren kullanmak zorunda kalırsam da habire stop ettiriyorum. :D Benzinli arabaları da ekonomik olsun diye iyice budamışlar zaten. Motorlar ufaldıkça ufalmış, torkları sanki daha da düşürülmüş. Aracın gidebilmesi için gaza basmak zorunda olmak sinir bozucu. Ayağını gazdan çeker çekmez stop eden motor insanı ayar ediyor. Geçenlerde bir opel astra 1.4 kullandım. Geri geri parkederken iki kez stop ettirdim. Oysa babamın 1990 model 1.6 motor nissan sunny aracı o kadar kolay stop etmiyor. Belki de alışkanlık meselesi; ben dizele alıştım, bundan sonra da benzinli kullanmaya niyetim yok...
 

Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

Selamlar

Burda en önemli 2 konu gözden kaçmış gibi 1. Yaglama eger takometre kırmızı bölgeye çıkarsa motorda yaglama yok demektir. 2. eger varsa turbo genelde markaya göre belirli bir km. ye göre dereye girer ve çıkar çünki turbo milinin yagsız kalması turboyu bozar. dolayısı ile aracı (turbo varsa ) durdurmadan önce boşta yada araç otomatikse P de 1 dakika kadar çalıştırıp sonra durdurmak turbo saglığı ve ömrü için daha iyidir. Diğer yandan hepimiz arabamızdan maksimum gücü almak istiyoruz şimdiye kadar bahsettiğimiz kısaca motoru en fazla ne kadar sıkıştırabiliriz.
Bunun için sitede yaygın bir box muhhabeti var 2 şekilde 1 fabrika güncellemesi bunda sıkıntı yok servis yazılımı yüklüyor üretici onaylı. 2. box uygulaması firma tarifli :smiley: peki bunu satan firma bu yazılımın fabrika yazılımına müdahale edip az ama sıkıştırlmış yakıt püskürtmesi ve fazla hava karışımıyla güç arttırımını yaptığını söylemesine ragmen acaba bu olayın enjektör ve yakıt pompasına ve devreye girme zamanlamsıda değişmiş turboya bir zararı olduğunu yada olmadığını söylüyormu. yada yag pompasının bu değişikliğe uygun yeterli yaglamayı yapabileceğine garanti veriyormu? bir soru daha sorym otomatik şanzımanın motorun hava sistemine baglantısı olup olmadığını hiç araştırdınızmı. zamanımız da diesel motorların benzinli motorlar kadar küçüldüğünü ama sıkıştırmayla çalışan diesel motorların çalıştıklarında motor bloğuna benzinli motordan çok daha fazla yük bindirdiğini hiç hesapladınızmı? Bir noktadan sonra güç istiyorsak motor değişimi gerektiğini anlamak için motor yakmaya gerek yok.
30 sene önce pontiac trans-am kullanıyordum maxsimum devirde yani takometre kımızı sonda iken çalışma süresi 8 dakika idi bu fabrikanın verdiği tolerans degeri motor GM yatık 8 silindir 400 kübik inch yani 6.6 litre yani 6600 c.c 325 Hp st tepeli dereceli eksantrikle 350-375 Hp.
E şimdi benim L200 2.5 litre yani 2500 c.c ben şimdi bu motordan 250 Hp. çekecek şekilde modifiye yaparsam sonuç ne olur biliyormusunuz? gücü çeken bedelini öder yani bir süre sonra yeni motor yaptırırım servis parayı alır.Amerikan araba şirketleri aptalmı yakıt fiyatının pazar etkisi olumsuz değer göstermese bütün motorlar 6 litre ve üstü olurdu. biz be basmaya doyamazdık. Yani motorla fazla oynamaya gerek yok her şey çok pahalı.
Unutmadan ortalama 200 Hp. bir motordan tekerleklere giden güç ancak 30 -40 Hp kadardır belki daha azdır.


Saygılar.
 

Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

Uzun yazan arkadaşlar elinize sağlık fakat söylenen bazı teknik terimleri herkez anlarmı sizce biraz daha anlaşılır dilde yazsanız meselenin özüne hitaben daha anlaşılır olmazmı
 

Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

Selamlar


En basit şekliyle anlatıcam
İçten yanmalı motorlar diesel ve benzinli olarak ayrılır benzinli motorlarda yakıt ve hava karışımı bujiyle eteşlenir. dieselde ateşleme sistemi yoktur yakıt hava karışımı sıkıştırma ile ateşlenir daha dogrusu patlar. diesel motorun yanma odaları yani silindirler daha takviyeli olmak zorundadır bu koruma ve çalışma sürekliliği düşük devir le saglanır ortaya çıkan tork benzinliye oranla daha yüksektir. dolayısı ile zaten düşük devir yüksek tork üretimine göre dizayn edilmiş diesel motoru yüksek güç çekmek gerekmedikçe sıkıştırmak uzun süre yüksek devirde kullanmak anlamsız olur zarar verir. modifiye yapmaya üzerinde oynanmaya müsait motorlar değildir. modifiye yapılacak oynanacak motor 5 Lt. yani 5000 c.c ve üzeri benzinli olmalıdır.daha basit anlatıym bir benzinli araba 8 saniyede 100 Km ye ulaşıyorsa bırakın diesel araba 15- 20 saniyede 100 km. ye ulaşsın ( örnektir ) otomatik şanzıman zaten bu işi kendi halleder düz şanzıman da ise bagırttırmanın lüzumu yok motorlar üzülünce sahiplerini üzen makinalardır. fazla teknik olmamak için turboya hiç girmiyorum ama yinede araçta varsa ; nasılki çalıştırmadan önce kızdırma bujilerini bir süre bekliyorsak aracı stop etmedende bir süre bekliyelimki turbomuz uzun ömürlü olsun mili yağsız kalmasın. dahada kısası devirli kullanırsan sıkışma artar sıkışma artarsa problem artar.


Saygılar.
 



Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

SERKANEFE' Alıntı:
Arkadaşlar dizel araçlar devirli mi kullanılmalıdır yoksa devirsiz mi kullanılmalıdır, forumda bazı arkadaşlar devirli diyorlar bazılar devirsiz, sizler ne diyorsunuz ?
Sorunun cevabı amaca göre değişir.
Amaç yakıt tasarrufu ve motor ömrü uzun olsun ise aracın kitapçığında yazan en uygun aralık neyse o devirde kullanılmalıdır.
Amaç motor bağırsın ses yapsın, dikkat çeksin, hızlı gitsin ise tabi ki yüksek devirli kullanmak gerek.
Motor çabuk kurum bağlasın, yakıt pompası zorlansın, yağ pompasının debisi düşsün istiyorsanız da normalden düşük devir yani devirsiz kullanılmalıdır.
 

Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

Turbo yüksek devirlerde etkin olabiliyor. Araç turbolu ise yüksek devir kullanıp turbodan istifade etmek gerekmez mi?
 

Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

Turbonun görevi düşük devirde motora fazladan güç ve tork sağlamaktır. Bu yüzden de dizel araçlarda turbo 1500 devir civarında devreye girer ve 2500-3000 devire kadar araca yuksek tork sağlar. Zaten dizel motorun kullanım amacı da hız ve aşırı güç değil düşük devirde tork yani çekiş gücüdür. Düşük hacimli motordan ekstra güç ve hız performansı arıyorsanız benzinli turbo araç tercih edilir. Mesela Subaru İmpreza veya Escort RSCosworth gibi bir 2000 cclik bir araçtan 200 ve üzerinde güç elde etmeye yarar. Bu araclarda turbo devreye girince aracta hizlanma ve ani guc artisi hissedersiniz
 





Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

veteriner' Alıntı:
Düşük devirlerde turbo hiç çalışmaz mı?
Çalışmaz. Turbo sistemi motorun egsoz gazı ile çalışan kanatçıklardan ve kompresörden ibarettir. (tabi sıkıştırılınca ısınan havayı motora girmeden önce soğutan intercooler sistemini saymıyorum) Egsoz gazının debisi belli bir değere ulaşmadan kanatçıkları döndüremez, turbo da çalışmaz. Turbolu bir motor, turbo devreye girene kadar "ölü" bir motordur. Çünkü standart atmosferik bir dizel kadar, hatta daha bile az güç verir. (Bu duruma turbo lag deniyor) Çünkü yeni emisyon kurallarına uyabilmesi için ilk kalkış anındaki yakıt beslemesi motorun beyni tarafından bilerek az tutulur. Böylece henüz devrine oturmamış motorun yakıtı tam yakamaması sonucu standardın üzerinde emisyon yapması engellenir. Bu durum kullanıcıya kalkıştaki yavaşlık olarak yansır. (Örneğin kullandığım 1,3 90 hp linea-ideal bir örnek) Sanayide yazılım değiştirerek bu durumu ortadan kaldırabilirsiniz, ancak aracınız egsoz muayenesinden geçemeyebilir.
Motor teknolojisinin gelişimi sürecinde üreticiler turbo devreye girene kadarki güçsüzlük durumunu (kısaca turbo lag) azaltabilmek için değişken geometrili turbo tasarımını gerçekleştirmişlerdir. Bu tasarım sayesinde turbo ünitesinin normalde sabit olan bazı kısımları hareketlidir. Bu oynarlık sayesinde daha düşük debilerde de turbonun devreye girebilmesi, buna karşın yüksek performanslı kullanıma da uyum sağlayabilmesi mümkündür. Bu yöntem küçük hacimli (dolayısıyla göreceli olarak daha az egsoz gazı üreten) motorlarda daha verimli, keyifli bir kullanım sağlar. Zaten sistem küçük motorlar içindir, çünkü büyük motorlarda zaten daha düşük devirlerde bile yeterli gaz debisi mevcuttur. Yine örnek olarak dizel linea 1,3 motor değişken geometrili turbo kullanırken, 1,6 motor sabit geometrili turbo kullanmaktadır.
Turbo lag olayından kurtulmanın eski ama kesin bir yolu supercharge ünitesi kullanmaktır. Bu ünite turbo ile anı işleve sahiptir, ancak gücünü egsozdan değil direk motor devrinden alır. (Hani ameriken arabalarında motor kaputunun üzerinde yer alan krom kaplı parlak parça) Bunun artısı motor devrine bağlı olduğu için turbo sürekli devrededir. (turbo lag yok) Eksisi ise, gücünü egsozdan yani atılan güçten değil, direk motordan alması ve rölantide bile çalışması (dolayısıyla fazladan yakıt tüketmesi)dır. Süperşarjlı motorlar, aynı güçteki modern turbolu motorlara göre ortalama %20 daha fazla yakıt harcamaktadır. (Tam amerikan tarzı...)
Turbonun dizele kazandırdığı en önemli avantaj nedir derseniz, bence dizel motorların küçülmesinden daha önemlisi kullanılabilen devir aralığının genişlemesidir. Atmosferik dizeller genellikle 2500 devirden sonra boğulurken turbodizeller (zararlı olmakla birlikte) 4000 devri kolaylıkla görebilmektedir.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,622
Mesajlar
1,521,213
Kayıtlı Üye Sayımız
172,270
Kaydolan Son Üyemiz
Engin paslı

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst