moonwalker_arc
Zirve
Arkadaşlar merhaba, uzun bir aradan sonra tekrar Gülazere birşeyler yapmaya başladım ve yaptığım şeyi bir makale tarzında yazacağım ki bu konuda hiçbir Türkçe kaynak yok.Benden sonra aynı sorunla karşılaşan arkadaşlar yararlanabilsin.
Öncelikle Caster nedir onu anlatayım;
Caster diferansiyel üzerinde poryayı tutan çatalların açısıdır;
Resimden de anlaşılacağı üzere çatalın üst kısmı aracın gerisine doğru pozitif 5-7 derecelik bir açıyla durması gerekiyor.
Eğer benim gibi bir yükseltme yaptıysanız, ve ön şaftın çalışma açısını kurtarmak için makasın altında sanayide açı diye geçen aşağıdaki gibi bir parça kullandıysanız;
fabrikasyon olarak ayarlı gelen caster açısı bozulur.Pozitif 5-7 derece arası olması gereken açınız negatif değerlere düşebilir.
Peki bu ne gibi dezavantajlar sağlar ?
*Araç yolda gezme yapar,
*Rotiller çabuk bozulur,
*Viraj kabiliyetiniz azalır
*Ön lastikleriniz çabuk aşınır.
Bunu düzeltmek için yapmamız gereken şey ise çok basit.Slogan basit "kes ve döndür !" Yapmamız gereken ilk şey bir açı ölçer almak bunu hırdavatçılardan yada internetten temin edebilirsiniz;
Sırasıyla lastiği, kampanayı, diski, aksı ve poryayı söktükten sonra açı ölçeri çatalın üzerine koyup açıyı ölçüyoruz;
Resimdede gözüktüğü gibi benim açım -1 derece.
Diferansiyeli söküyoruz,
Çatalların kaynağını spiral yardımı ile çürütüyoruz bunu yaparken ağır bir çekiçle çatala vurarak arada yokluyoruz, kaynak çatlağını gördüğünüz anda iş bitmiş demektir diğer yerleri de ona göre taşlayarak çekiç yardımıyla çatalı diferansiyelden ayırıyoruz.
Daha sonra taşladığımız yerleri güzelce temizliyoruz.
Sıra geldi diferansiyeli yeniden arabanın altına takıp, lastikler takılıymış gibi diferansiyeli olması gereken yüksekliğe bir kriko yardımıyla kaldırıp aracın altında normalde duracağı hale getiriyoruz.Bir çekiç yardımıyla çatalı yerine oturtup yine açı ölçerimizle açıyı ölçerek uygun açıya getiriyoruz ben +6 dereceye ayarladım.
Uygun açıyı bulduktan sonra çatalı çekiçle yerine çakıyoruz ve bunu yaparken sürekli açıyı tekrar tekrar ölçüyoruz.
Diğer taraf için de aynı işlemi uyguluyoruz;
Çatal yerine doğru açıyla oturduktan sonra diğer tarafı da aynı şekilde ayarlayıp çatalları tekrardan kaynatıyoruz.
Kaynak konusunda çok usta olmadığım ve yapılacak bu kaynak kritik bir önem taşıdığı için puntolayıp bıraktım.Diferansiyeli ustaya götürüp gaz altı kaynakla güzel bir kaynak yaptıracağım.
Bunu yapmak benim aracı ilk yaparken aklımdaydı, ancak ustalar onu kestin mi dikiş tutturamazsın, nasıl yapacaksın, çatal çıkmaz onlar pres geçmedir falandır filandır bir dünya şey söylediler.Sonra bir baktım biraz klişe olacak ama 17 yaşında çocuklar Amerikada evlerinin garajlarında bu işleri ampul değiştirir gibi rahat yapıyorlar.
Biz neden bu kadar gözümüzde büyütüyoruz anlamış değilim.Offroad yapmak sadece binlerce lira para harcayıp hazır kitleri alıp yine binlerce lira vererek birde üstüne o kadar bekleyip birde usta ağzı çekip bunları yerine taktırmak değil. Bu işi yapıyorsak anahtar tutmayı öğrenmeli aracımızın bazı işlerini kendimiz yapabilmeliyiz.Çok zor şeyler değil yabancı sitelerde binlerce makale niteliğinde herşeyin nasıl yapılacağını adım adım gösteren yazılar var.Bir pazarınızı da dağlarda tepinmek yerine aracınıza ayırın kendi elinizle ortaya birşeyler çıkardığınızda inanın ki herşey daha zevkli oluyor.
Öncelikle Caster nedir onu anlatayım;
Caster diferansiyel üzerinde poryayı tutan çatalların açısıdır;
Resimden de anlaşılacağı üzere çatalın üst kısmı aracın gerisine doğru pozitif 5-7 derecelik bir açıyla durması gerekiyor.
Eğer benim gibi bir yükseltme yaptıysanız, ve ön şaftın çalışma açısını kurtarmak için makasın altında sanayide açı diye geçen aşağıdaki gibi bir parça kullandıysanız;
fabrikasyon olarak ayarlı gelen caster açısı bozulur.Pozitif 5-7 derece arası olması gereken açınız negatif değerlere düşebilir.
Peki bu ne gibi dezavantajlar sağlar ?
*Araç yolda gezme yapar,
*Rotiller çabuk bozulur,
*Viraj kabiliyetiniz azalır
*Ön lastikleriniz çabuk aşınır.
Bunu düzeltmek için yapmamız gereken şey ise çok basit.Slogan basit "kes ve döndür !" Yapmamız gereken ilk şey bir açı ölçer almak bunu hırdavatçılardan yada internetten temin edebilirsiniz;
Sırasıyla lastiği, kampanayı, diski, aksı ve poryayı söktükten sonra açı ölçeri çatalın üzerine koyup açıyı ölçüyoruz;
Resimdede gözüktüğü gibi benim açım -1 derece.
Diferansiyeli söküyoruz,
Çatalların kaynağını spiral yardımı ile çürütüyoruz bunu yaparken ağır bir çekiçle çatala vurarak arada yokluyoruz, kaynak çatlağını gördüğünüz anda iş bitmiş demektir diğer yerleri de ona göre taşlayarak çekiç yardımıyla çatalı diferansiyelden ayırıyoruz.
Daha sonra taşladığımız yerleri güzelce temizliyoruz.
Sıra geldi diferansiyeli yeniden arabanın altına takıp, lastikler takılıymış gibi diferansiyeli olması gereken yüksekliğe bir kriko yardımıyla kaldırıp aracın altında normalde duracağı hale getiriyoruz.Bir çekiç yardımıyla çatalı yerine oturtup yine açı ölçerimizle açıyı ölçerek uygun açıya getiriyoruz ben +6 dereceye ayarladım.
Uygun açıyı bulduktan sonra çatalı çekiçle yerine çakıyoruz ve bunu yaparken sürekli açıyı tekrar tekrar ölçüyoruz.
Diğer taraf için de aynı işlemi uyguluyoruz;
Çatal yerine doğru açıyla oturduktan sonra diğer tarafı da aynı şekilde ayarlayıp çatalları tekrardan kaynatıyoruz.
Kaynak konusunda çok usta olmadığım ve yapılacak bu kaynak kritik bir önem taşıdığı için puntolayıp bıraktım.Diferansiyeli ustaya götürüp gaz altı kaynakla güzel bir kaynak yaptıracağım.
Bunu yapmak benim aracı ilk yaparken aklımdaydı, ancak ustalar onu kestin mi dikiş tutturamazsın, nasıl yapacaksın, çatal çıkmaz onlar pres geçmedir falandır filandır bir dünya şey söylediler.Sonra bir baktım biraz klişe olacak ama 17 yaşında çocuklar Amerikada evlerinin garajlarında bu işleri ampul değiştirir gibi rahat yapıyorlar.
Biz neden bu kadar gözümüzde büyütüyoruz anlamış değilim.Offroad yapmak sadece binlerce lira para harcayıp hazır kitleri alıp yine binlerce lira vererek birde üstüne o kadar bekleyip birde usta ağzı çekip bunları yerine taktırmak değil. Bu işi yapıyorsak anahtar tutmayı öğrenmeli aracımızın bazı işlerini kendimiz yapabilmeliyiz.Çok zor şeyler değil yabancı sitelerde binlerce makale niteliğinde herşeyin nasıl yapılacağını adım adım gösteren yazılar var.Bir pazarınızı da dağlarda tepinmek yerine aracınıza ayırın kendi elinizle ortaya birşeyler çıkardığınızda inanın ki herşey daha zevkli oluyor.