Ertuğrul Açıkgöz
Zirve
Arkadaslar,
Bugun, beni epeydir dusunduren kismen modifikasyonlu (yani ruhsata islenmemis; on vinc / ceki demiri / projektorler / port bagaj / roll barlar / on panel /sis farlari gibi ) 1992 model Defender'imin Muayenesini bugun tek seferde ( gordugum kadari ile oldukca ust duzey inceleme yapan ) Kayseri'deki TUV istasyonunda yaptirdim ... gercekten ciddi olarak rahatladim ve detaylara girmeden once bircok konuda, bircok platformda ( buna kimi site ici basliklarida dahil ) yanlis bilgiler verildigi icin gereksiz evhama kapildigimi ve gereksiz masraflar yaptigimida gormus oldum .. Herne kadar Turkiyedeki TUV istasyonlarinda % 100 bir standart olcum & inceleme .. ve teknisyen kalitesinden henuz kesin olarak soz edilemese bile yinede sehirlerin arasinda bence birbiriiyle kiyasladiginizda oldukca tutarli olan referanslar var .. sitede bundan once acilmis konu basliklarinida okumanizi oneririm
(http://www.gezenbilir.com/index.php?topic=20901.40 ) gibi ...
simdi gelelim kendi yasadigim deneyimlere..
aracimi yeni aldigim icin zaten kimisi oldukca acil ve ciddi olan sorunlar icin (Ankara haricinde ic Anadoludaki tek yetkili Otokar servisi olan Kayseri servisi yani )
Bize hep ruhsata islenmeyen vinc / projektorler / ceki demiri ile arac kesin muayeneden gecemez dendiginden ..bunlari servisteyken sokturup ( muayene sonrasi takilmak uzere) oyle gittim ... Muayene ucretini ( 123,9 TL ve aylik gecikme bedeli olan 6,2 TL'yi < aylik % 5 > ) odedikten sonra
sira gelince
1)istasyondaki fren stand'ina girip giremiyecegini kesinlestirmek icin ilgili Teknisyen arkadas ;araciniz 4x4 ama surekli 4x4 den cikarilabiliyormu diye sordu .. haliyle bizim aracin surekli 4x4 oldugunu ve el frenininde diferansiyeli kilitledigini ( hareket halinde iken kullanilmasinin uygun olmadigini ) belirttim ( El freni mekanizmasini anlamadilar ..detayini asagida verecegim ).Teknisyen anlasildi .. Stand disinda Hareket halinde ( yolda ) test icin ekipman hazirliyacagiz dedi. ( prosedurunu asagida yazacagim )
2)Once aractaki Yangin tupu ( benimki yeni idi azami dolum suresini ne istiyorlar bilmiyorum ) cift Reflektor / Saglik seti /cekme halati/stepne-bijon seti /kriko ( arazi tipi yada en basit tip farketmiyor )/Lastik ebatlarini ve dislerinide kontrol etmislerdir heralde.. uygun oldugundan olsa gerek.. bana soru gelmedi ../ Saglik seti icinde olmasi gereken ve bende bulunmayan "Boyunluk" sordular .. bunu hafif kusura bile yazmadilar..sonra alin ama dediler.
Bu on ve gozle kontrolde bendeki ciddi bir buyuklukte olan "port bagaj ve ustundeki pompali su deposu / Roll barlar ( on cam ve yolcu kabininde ) / 4 sis fari / hareketli on koruma bar'i / ilave arka ve heriki yandaki basamaklar / boya cizikleri / on tampondaki cekme kancalari gibi konularda hic soru bile sormadilar.
***Bu safhada, ben onceden serviste sokturdugum ust projektorler / on vinc / arka ceki demiri (romork soketi yerindeydi ) ni sordum .. bunlar yerinde olsaydi kusur alirmiydi yada Agirmi hafifmi sayilirdi diye.( Bildiginiz uzere Agir Kusurlar da muayene yapilamamis sayiliyor ) Maddelere gore yanitlar soyle idi;
Vinc ve Ceki demiri icin o sizin aracinizi yada baska bir araci kurtarmak icin kullanacaginiz ekipmandir biz ona kusur vermeyiz ancak Ruhsatda islenmemis bir ekipmani kullanirken yol acacaginiz hasar yada polisiye sorunlardan kendiniz sorumlusunuz dediler ( bu 2 ekipmanla ilgili GEZENBiLiR moderatorlerinin gecen yil icerisinde TUV istanbuldaki teknik yetkilileriyle yaptiklari toplantida soyledikleriyle ayni yanit ) dolayisi ile bunu onceden bilemedigimden & emin olamadigimdan Vinc ve ceki demirini sokup sonra tekrar takmak bana ciddi bir zaman ve para kaybina mal oldu.
(Not:Bu 2 ekipman konusunda, ruhsata islenmis olmadigindan Kayserideki ikinci TUV istasyonunda hemde Resmi Otokar acil servis aracina (Ambulans tipi Defender ) agir kusur verip muayene yapmamislar .. Otokar fabrikadan yazili teyit istemisler .. bu konu detayina ve sorunun nasil asildigina baska bir ornekle tekrar donmeye calisacagim )
Daha onceden sokturmus oldugum Ust projektorler icin ise;
aracin 2 adetten fazla KISA FAR'i olamaz .. ama uzun farlar icin ozel bir madde yok .. projektorler ise UZUN FAR sinifinda degerlendirilir.. yinede
benimki gibi 4 projektorle gelseydim .. Fazla sayida oldugu belirtilip Hafif Kusur olarak ( muayeneye engel degil ) islenirdi dediler...
3)Defender'in Fren testleri
Yukarida kismen acikladigim gibi klasik stand'larinda yapamayacaklarindan,gerekli test ekipmanlarini yanlarina alip araci istasyon icindeki uzun duzluge cikardilar.Her defasinda Fren testine baslamadan once (4-5 defa tekrarladilar ) Teknisyenin aracimin icinde neden o kadar uzun sure bekledigini merak etmistim ... ancak muayene sonucu evraklar verilirkenki sohbetimizde ogrenebildim ... yani testi daha once sitede bazi arkadaslarin yazdigi gibi Ustun korumu dersiniz .. Kara Duzen usulumu dersiniz ..Oyle yapmiyorlar ... kullandiklari ekipman VZM 300 ( MAHA marka sanirim ? ) notasyonlu bir cihaz kullaniyorlar .. cihazin tam kullanim prensibi hakkinda Kullanan teknisyeninde bilgisi yeterli degildi ... ilk 3 denemesinde cihaz fren mesafesini yetersiz buldu dolayisiyla gecemedi .. sonra baska bir teknisyen .. ayagina kuvvet 2 defa daha denedi ve sonra ogrendimki gecmis bizim defender Testi ..
Frene basildiginda durma mesafesini,aracin o andaki hizini .. vs cihazin aracin hicbir yerine hicbir baglantisi ( optik yol gozu dahil ) olmadan nasil olcup sonuc verdigi bi hayli ilginc tabii ... Araci test eden teknisyen cihazi yolcu tarafi dosemesine koyup.. zemin egimini resetlemek ve sifirlamak icin bir sure bekliyormus .. sonra olabildigince araci ileriye ivmelendirip hizlandiriyor .. sonra frene olabildigince koklu basiyor ve durdugunda cihazdan sonucu aliyor ...
http://195.135.167.149/cps/rde/xchg/SID-C2777F15-BDBBD1F0/maha_internet_us/hs.xsl/284.htm
cihazin ozellikleri burda var .. henuz tam inceleyemedim ama benim dusuncem kuvvetle muhtemel .. aracin hesapladigi sey .. ileri ve geri ivmelenmenin siddeti ve suresine bakip onceden belirlenmis olan standartlara uygunlugunu veriyor ( kagit cikti olarak )...
El Freni Testi
yukarida acikladigim gibi benim aracimla ilgilenen teknisyen arkadas da istasyonun diger yetkilileride sanirim boyle bir durumu ilk yasadiklarindan ..Defender El freninin diferansiyeli kilitledigini ve araci hareket halindeyken durdurmak icin degil ..durmus araci sabitlemek icin oldugunu soylememe ragmen anliyamadilar .. en azindan .. yine ellerindeki Test cihazina gore cikti almak istediklerinden .. ( aksi durumda aracinizin test onayini verecek cikti olmadigindan sinifta kalacakti dediler ) hareket halinde el frenini cekerek denediler.
Yaptiklari bu is ..aracin mekanik sistemine zarar verdimi .. verdiyse ne kadar verdiyi su an bende bilemiyorum ama .. hareket halinde el frenini cektiklerinde ozellikle arka tekerlekler 5-10 kere cok kisa araliklarla kizaklama-birakma gibi hareketler yaparak araci durdurdu ... ve el frenide bu sekilde Testi gecti ..
4) FAR AYARLARI ( Kisa -Uzun / sis )
5)Motor ve sasi numaralari okunmasi
6)Alt rot /diferansiyel kontrollari
7)muayene pulu /suresi ( 2 yil ) /rapora yazilan hafif kusurlarin degerlendirilmesi ve onemi..
gibi ilaveleri bir sonraki yazida yazabilmeyi umuyorum ... lutfen sizde deneyimlerinizi ve sorularinizi bizimle paylasin
hepinize Kolayliklar ..
Ertugrul
Bugun, beni epeydir dusunduren kismen modifikasyonlu (yani ruhsata islenmemis; on vinc / ceki demiri / projektorler / port bagaj / roll barlar / on panel /sis farlari gibi ) 1992 model Defender'imin Muayenesini bugun tek seferde ( gordugum kadari ile oldukca ust duzey inceleme yapan ) Kayseri'deki TUV istasyonunda yaptirdim ... gercekten ciddi olarak rahatladim ve detaylara girmeden once bircok konuda, bircok platformda ( buna kimi site ici basliklarida dahil ) yanlis bilgiler verildigi icin gereksiz evhama kapildigimi ve gereksiz masraflar yaptigimida gormus oldum .. Herne kadar Turkiyedeki TUV istasyonlarinda % 100 bir standart olcum & inceleme .. ve teknisyen kalitesinden henuz kesin olarak soz edilemese bile yinede sehirlerin arasinda bence birbiriiyle kiyasladiginizda oldukca tutarli olan referanslar var .. sitede bundan once acilmis konu basliklarinida okumanizi oneririm
(http://www.gezenbilir.com/index.php?topic=20901.40 ) gibi ...
simdi gelelim kendi yasadigim deneyimlere..
aracimi yeni aldigim icin zaten kimisi oldukca acil ve ciddi olan sorunlar icin (Ankara haricinde ic Anadoludaki tek yetkili Otokar servisi olan Kayseri servisi yani )
Bize hep ruhsata islenmeyen vinc / projektorler / ceki demiri ile arac kesin muayeneden gecemez dendiginden ..bunlari servisteyken sokturup ( muayene sonrasi takilmak uzere) oyle gittim ... Muayene ucretini ( 123,9 TL ve aylik gecikme bedeli olan 6,2 TL'yi < aylik % 5 > ) odedikten sonra
sira gelince
1)istasyondaki fren stand'ina girip giremiyecegini kesinlestirmek icin ilgili Teknisyen arkadas ;araciniz 4x4 ama surekli 4x4 den cikarilabiliyormu diye sordu .. haliyle bizim aracin surekli 4x4 oldugunu ve el frenininde diferansiyeli kilitledigini ( hareket halinde iken kullanilmasinin uygun olmadigini ) belirttim ( El freni mekanizmasini anlamadilar ..detayini asagida verecegim ).Teknisyen anlasildi .. Stand disinda Hareket halinde ( yolda ) test icin ekipman hazirliyacagiz dedi. ( prosedurunu asagida yazacagim )
2)Once aractaki Yangin tupu ( benimki yeni idi azami dolum suresini ne istiyorlar bilmiyorum ) cift Reflektor / Saglik seti /cekme halati/stepne-bijon seti /kriko ( arazi tipi yada en basit tip farketmiyor )/Lastik ebatlarini ve dislerinide kontrol etmislerdir heralde.. uygun oldugundan olsa gerek.. bana soru gelmedi ../ Saglik seti icinde olmasi gereken ve bende bulunmayan "Boyunluk" sordular .. bunu hafif kusura bile yazmadilar..sonra alin ama dediler.
Bu on ve gozle kontrolde bendeki ciddi bir buyuklukte olan "port bagaj ve ustundeki pompali su deposu / Roll barlar ( on cam ve yolcu kabininde ) / 4 sis fari / hareketli on koruma bar'i / ilave arka ve heriki yandaki basamaklar / boya cizikleri / on tampondaki cekme kancalari gibi konularda hic soru bile sormadilar.
***Bu safhada, ben onceden serviste sokturdugum ust projektorler / on vinc / arka ceki demiri (romork soketi yerindeydi ) ni sordum .. bunlar yerinde olsaydi kusur alirmiydi yada Agirmi hafifmi sayilirdi diye.( Bildiginiz uzere Agir Kusurlar da muayene yapilamamis sayiliyor ) Maddelere gore yanitlar soyle idi;
Vinc ve Ceki demiri icin o sizin aracinizi yada baska bir araci kurtarmak icin kullanacaginiz ekipmandir biz ona kusur vermeyiz ancak Ruhsatda islenmemis bir ekipmani kullanirken yol acacaginiz hasar yada polisiye sorunlardan kendiniz sorumlusunuz dediler ( bu 2 ekipmanla ilgili GEZENBiLiR moderatorlerinin gecen yil icerisinde TUV istanbuldaki teknik yetkilileriyle yaptiklari toplantida soyledikleriyle ayni yanit ) dolayisi ile bunu onceden bilemedigimden & emin olamadigimdan Vinc ve ceki demirini sokup sonra tekrar takmak bana ciddi bir zaman ve para kaybina mal oldu.
(Not:Bu 2 ekipman konusunda, ruhsata islenmis olmadigindan Kayserideki ikinci TUV istasyonunda hemde Resmi Otokar acil servis aracina (Ambulans tipi Defender ) agir kusur verip muayene yapmamislar .. Otokar fabrikadan yazili teyit istemisler .. bu konu detayina ve sorunun nasil asildigina baska bir ornekle tekrar donmeye calisacagim )
Daha onceden sokturmus oldugum Ust projektorler icin ise;
aracin 2 adetten fazla KISA FAR'i olamaz .. ama uzun farlar icin ozel bir madde yok .. projektorler ise UZUN FAR sinifinda degerlendirilir.. yinede
benimki gibi 4 projektorle gelseydim .. Fazla sayida oldugu belirtilip Hafif Kusur olarak ( muayeneye engel degil ) islenirdi dediler...
3)Defender'in Fren testleri
Yukarida kismen acikladigim gibi klasik stand'larinda yapamayacaklarindan,gerekli test ekipmanlarini yanlarina alip araci istasyon icindeki uzun duzluge cikardilar.Her defasinda Fren testine baslamadan once (4-5 defa tekrarladilar ) Teknisyenin aracimin icinde neden o kadar uzun sure bekledigini merak etmistim ... ancak muayene sonucu evraklar verilirkenki sohbetimizde ogrenebildim ... yani testi daha once sitede bazi arkadaslarin yazdigi gibi Ustun korumu dersiniz .. Kara Duzen usulumu dersiniz ..Oyle yapmiyorlar ... kullandiklari ekipman VZM 300 ( MAHA marka sanirim ? ) notasyonlu bir cihaz kullaniyorlar .. cihazin tam kullanim prensibi hakkinda Kullanan teknisyeninde bilgisi yeterli degildi ... ilk 3 denemesinde cihaz fren mesafesini yetersiz buldu dolayisiyla gecemedi .. sonra baska bir teknisyen .. ayagina kuvvet 2 defa daha denedi ve sonra ogrendimki gecmis bizim defender Testi ..
Frene basildiginda durma mesafesini,aracin o andaki hizini .. vs cihazin aracin hicbir yerine hicbir baglantisi ( optik yol gozu dahil ) olmadan nasil olcup sonuc verdigi bi hayli ilginc tabii ... Araci test eden teknisyen cihazi yolcu tarafi dosemesine koyup.. zemin egimini resetlemek ve sifirlamak icin bir sure bekliyormus .. sonra olabildigince araci ileriye ivmelendirip hizlandiriyor .. sonra frene olabildigince koklu basiyor ve durdugunda cihazdan sonucu aliyor ...
http://195.135.167.149/cps/rde/xchg/SID-C2777F15-BDBBD1F0/maha_internet_us/hs.xsl/284.htm
cihazin ozellikleri burda var .. henuz tam inceleyemedim ama benim dusuncem kuvvetle muhtemel .. aracin hesapladigi sey .. ileri ve geri ivmelenmenin siddeti ve suresine bakip onceden belirlenmis olan standartlara uygunlugunu veriyor ( kagit cikti olarak )...
El Freni Testi
yukarida acikladigim gibi benim aracimla ilgilenen teknisyen arkadas da istasyonun diger yetkilileride sanirim boyle bir durumu ilk yasadiklarindan ..Defender El freninin diferansiyeli kilitledigini ve araci hareket halindeyken durdurmak icin degil ..durmus araci sabitlemek icin oldugunu soylememe ragmen anliyamadilar .. en azindan .. yine ellerindeki Test cihazina gore cikti almak istediklerinden .. ( aksi durumda aracinizin test onayini verecek cikti olmadigindan sinifta kalacakti dediler ) hareket halinde el frenini cekerek denediler.
Yaptiklari bu is ..aracin mekanik sistemine zarar verdimi .. verdiyse ne kadar verdiyi su an bende bilemiyorum ama .. hareket halinde el frenini cektiklerinde ozellikle arka tekerlekler 5-10 kere cok kisa araliklarla kizaklama-birakma gibi hareketler yaparak araci durdurdu ... ve el frenide bu sekilde Testi gecti ..
4) FAR AYARLARI ( Kisa -Uzun / sis )
5)Motor ve sasi numaralari okunmasi
6)Alt rot /diferansiyel kontrollari
7)muayene pulu /suresi ( 2 yil ) /rapora yazilan hafif kusurlarin degerlendirilmesi ve onemi..
gibi ilaveleri bir sonraki yazida yazabilmeyi umuyorum ... lutfen sizde deneyimlerinizi ve sorularinizi bizimle paylasin
hepinize Kolayliklar ..
Ertugrul