Ynt: Bugün Arazi Aracınıza Ne Yaptınız?
4x4'lerde full floating ve semi-floating diye tabir edilen 2 çeşit aks tipi vardır.
Ikisini dışardan ayırt etmek çok kolaydır. Eğer Jant göbeğinden dışarı üzerinde civatalar olan kocaman bir hub (silindir) çıkıyorsa bu full floatingdir, ağır vasıtaların arka akslarında görürüz. Semi-floatingde ise dışarı çıkan bir parça yoktur.
Semi-Floating;
Genel olarak bütün 4x4'lerin arka dingili semi-floatingdir. Aksın bir ucu freze ile diferansiyel bağlıdır. Diğer kısmı ise poryadır ( burada porya ile tek parça olan akslar daha sağlamdır (şapkalı aks derler

), 76-86 Jeep'in arka aksı AMC20 standartta çift parçadır aks poryaya freze ile bağlıdır bu çok tercih edilmez, büyük lastikli ve kilitli uygulamalarda problem çıkarabillir. Aks civatalarlala sıkılan bir sac vasıtatı ile kovana sabitlenir. Aks kovanın sonunda büyük bir bilyanın üzerinde döner.
Semi-floating tipin iki görevi vardır, "aracın ağırlığını taşır ve yere iletir" ve difransiyelden gelen torku lastiğe iletir yani lastiği çevirir.
Full Floating;
Full floating bazı 4x4'lerin arkasından, genelde yük taşıyacak veya çekecek Heavy Duty araçlarda çıkar.
Bu tip aksların iki ucuda frezeleridir. Bir ucu diferansiyele bağlıdır bu taraf semi- floating ile aynıdır. Ancak jant tarafı ise hub'ın içine girer ( CJ'lerin ön aksları gibi) ve 2 bilyanın içinde döner. Ağırlık kovan ve hub vasıtası ile yere iletilir.
Full floating aksda aracın yükü aksa binmez, aksın tek göre diferansiyelden gelen torku lastiğe iletmektir, yani lastiği çevirmektir.
Soldaki semi floating , sağdaki full floating
