Ynt: Araç Muayene Kusur Tablosu, TUV Hakkında...
http://www.tse.org.tr/Turkish/belgelendirme/aracpromud/aitmyonetmelik.pdfTADİLATLAR
1- TANIM
Bir araç üzerinde imalatından sonra veya hizmet süresinde, aracın niteliğini değiştirecek şekilde yapılan işlem tadilattır.
2- KAPSAM
2.1- MARTOY, TORTOY, MOTOY ve bu yönetmelik kapsamında belgelendirilmiş araçlar üzerinde imalatından sonra
tadilat yapılabilir.
2.2- MARTOY, TORTOY, MOTOY ve bu Yönetmelik uygulamalarından önce trafiğe çıkmış, kayıt ve tescilleri yapılmış
araçlar üzerinde tadilat yapılabilir.
2.3- Bir aracın motor ve şasi değişikliği dışında kısmi komplelerinin aynı karakterdeki orijinalleri veya ana üreticinin
onayladığı alternatifleri (tip onayı kapsamında bulunan) ile değiştirilmesi tadilat kapsamında değildir. Ancak Karayolları
Trafik Kanununun 32 nci maddesi hükümleri saklıdır.
2.4- Ekonomik ömrünü doldurması veya başka nedenlerle hurda olduğu saptanmış olan ve trafik kaydı silinmiş bulunan
araçlara tadilat yapılamaz ve yeniden tescil edilemez.
3- AİTM TADİLAT BAŞVURUSU
3.1- Tadilatlarla ilgili olarak Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından yetkilendirilen kurum/kuruluşa müracaat edilir.
3.2- Müracaat ekinde, tadilat konusu araçla ilgili olarak, Bakanlık veya Bakanlığın yetki verdiği kuruluş tarafından, AİTM
yetki belgesi verilmiş mühendislerce, bu yönetmelikte belirtilen esaslara göre maksada uygun yeterli ölçeklerde çizilen
tadilat projeleri ve hesapları iki nüsha halinde hazırlanır.
3.3- Tadilatı yapılacak aracın tadilatla ilgili aksam, teknik ünite veya sistemi “E” ve/veya “e” belgeli ise, belgelerinde o
araca uygulanabileceği belirtilmiş ve montaj talimatı varsa, sadece montajı yapan firma Teknik Sorumlusunun uygunluk
beyanı aranır.
28
3.4- Projeye tabi olmayan tadilatlar; bu Ekin 4 üncü maddesinde yer alan tadilatlar dışında kalan ve tanıtma
bildirimlerindeki özellikleri değiştirmeyen ve araçlarla ilgili kanun veya yönetmeliklerin sınırları içerisinde kalan tadilatlar
için Ek V/D’ye göre sınırlı tadilat bildirimi düzenlenir ve Bakanlık veya yetkili kılacağı kuruluşa onaylattırılır. Onaylı
nüshalardan biri Araç Muayene İstasyonuna verilir ve aracın trafiğe tescili için Karayolları Trafik Kanununun 32 nci
maddesi uygulanır.
3.5- Tadilat sırasında değişen veya ilave edilen kısımlar nedeniyle aracın aksam, sistem ve ayrı teknik üniteleri kapsamında
değişiklik yapılması durumunda, yapılan değişiklik ve bu değişikliğin etkilediği sistemler, bu Yönetmeliğin Ek VII ve diğer
ilgili hükümlerini karşılamalıdır.
3.6 -Tamamlanmamış araç Tip Onay belgesi bulunan bir araç üzerinde, varyant ve versiyon seviyesinde yapılacak
değişiklikler, ancak bu araç için birinci seviyede Ulusal Tip Onayını almış imalatçısı tarafından gerçekleştirilebilir.4- MÜSAADE EDİLEN TADİLATLAR
4.1- Motor değişikliği
4.2- Aktarma organları tadilatı ve PTO (Yardımcı güç çıkışı) uygulaması.
4.3- Direksiyon sistemleri tadilatı.
4.4- Şasi tadilatı
4.5- Çeki kancası ilavesi
...
4.7- Kabin ve karoseri tadilatı
4.9- Koltuk çıkartılması veya ilavesi.
...
4.11- Klima sistemleri tadilatı.
4.12- Fren sistemi tadilatı.
4.13- Elektrik sistemi tadilatı.
4.17 Ön, arka ve yan (marşpiye) koruyucu sistemler (Bull-Bar)
4.17.1 M1G, N1, N1G kategorisi araçlara takılabilir.
4.17.2 Aracın, görüş alanı, aydınlatma, plaka alanı, çeki tertibatı ve benzeri sistem ve aksamların onaylarını geçersiz
kılmayacak veya çalışmalarını engellemeyecek şekilde montajı yapılmalıdır.
4.17.3 Üzerinde keskin köşe, sivri uç ve benzeri hasar verici veya çarpma anında kişiyi yaralayıcı çıkıntıların olmaması
gerekir.
4.17.4 Ön koruma sistemi araca takıldığında yüksekliği, aracın far merceklerinin en üst noktalarını birleştiren hattın
oluşturduğu düzlemden 100 mmden fazla olmamalıdır.
4.17.5 Tüm dışa dönük esnek olmayan yüzeyler en az 5 mm yarıçaplı bir kavise sahip olacak şekilde tasarlanmış olmalıdır.
4.17.6 Koruyucu sistemin toplam kütlesi, her türlü bağlantı ve sabitleme elemanları dahil olmak üzere, koruyucu olarak
tasarlandığı taşıtın kütlesinin %1.2’sinden fazla olamaz ve bu kütle ayrıca 18 kg’dan çok olamaz.
4.17.7 Ön koruyucu sistemler ile araç yüzeyi arasındaki mesafe 80 mm’yi geçmemelidir.
4.17.8 Ön koruma sistemi aracın genişliğini artırmamalıdır. Aracın genişliğinin %75’ini aşan sistemlerde uçlar içeri doğru
dönük olamalıdır. Aracın gövdesine gömülü olanlar, entegre sistemler veya uçların 100 mm çapında kürenin temas
edemediği ve gövde ile arasındaki boşluk 20 mm’yi aşmayan sistemleri bu şartı yerine getirmiş kabul edilir.
4.17.9 Ön koruma sisteminin en ön ucu ile tamponun en ön ucu arasındaki mesafe 50 mm’yi aşmamalıdır. Ancak basma
mukavemeti 0,35 Mpa’dan daha az olan malzemelerden yapılanlarda bu şart aranmaz.
4.9- Koltuk çıkartılması veya ilavesi