Originally posted by tifa
[br]....... Bey,
Yazdığınız konu şu an Türkiye’de çok az kişinin farkında olduğu, sektör içerisinde farkında olanların da aman sesimizi çıkarıp karavan alacakları uyandırmayalım mantığı içerisinde bu camianın içerisine adım atmaya çalışanları en hafif deyimle arkadan hançerledikleri içler acısı bir konudur.
Eğer Türkiye’de karavancılık gelişecekse bu öncelikle Kanun, Yönetmelik ve Yönergelere uymakla başlamalı ve adam gibi adam özdeyişine uygun karavanlar imal etmekle devam etmelidir.
1200 kilo karavanlara 750 kilo ağırlığında olduğuna ilişkin şasisine yazan ve bundan en ufak bir şekilde de olsa gocunmayan karavan imalatçılarıyla bu iş nereye kadar gideri sorgulamaya başlamamızın zamanı geldi de geçiyor bile.
Bu vesileyle yanlış bilinen bir konuyu da düzeltmeme izin verin. Çekili Karavan araç ruhsatına işlenmez. Karavan çekmek için aracınıza taktırdığınız çeki demiri araç ruhsatına işlenir. Aracınıza taktırdığınız bu çeki demirini ruhsatınıza işlettikten sonra aracınızın gücü ölçüsünde istediğiniz boy ve ebatta karavanı çekebilirsiniz.
Ancak burada yeni yürürlüğe giren Trafik Kanunu çerçevesinde bir sınırlamayla karşılaşırsınız. O da şudur;
750 kilo sınırı. Karavanınızın yüklü ağırlığı 750 kiloya kadar olursa herhangi bir tescil işlemi yaptırmadan çeken aracın plakası ve B sınıfı ehliyet ile bu karavanı çekebilirsiniz.
Ancak karavanınızın yüklü ağırlığı 750 kiloyu geçerse karavanınızı trafiğe tescil ettirerek ayrı bir plaka aldıktan sonra bu karavanla trafiğe çıkabilirsiniz ancak sınava girip ehliyetinize de römork çekebileceğinizi işletmeniz gerekir.
Yada D sınıfı ehliyet alırsınız. Tabii bu ehliyetle artık değil çekili karavan Tır bile kullanabilirsiniz.
Trafiğe tescil aşamasında fatura ile birlikte “Tip Onay Belgesi” gündeme gelirki zurnanın zırt dediği nokta da budur.
Tip Onay Belgesi imalatçının ürettiği ürünün Nüfus Kağıdıdır.
Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca verilen bu belgeye ilişkin TSE’nin kendi sitesinden aldığım ve aklımıza takılan soruları açıklığa kavuşturabilecek 4 adet soru ve cevaplarından oluşan bir metin aşağıdadır.
1.Tip Onayı Nedir?
T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından yayınlanan tekerlekli araçlar ile bu araçlarda kullanılan bazı aksamların, Yönetmelikler ve Teknik Düzenlemelere( Regülasyonlar ) göre uygunluğunun onaylanmasına denir.
2.Tip Onayı Belgesi Nedir?
Araç ve/veya aksamlarına MARTOY, TORTOY veya MOTOY yönetmeliklerine göre Onay Kuruluşunca verilen belgedir. Bu belgeyi almak için araçlara ait aksam, sistem veya ayrı teknik ünite ile ilgili AT yönetmeliklerine veya BM/AEK Regülasyonlarına uygunluğuna dair Teknik Servislerce rapor verilmesi gerekmektedir.
3.Onay Kuruluşu kimdir ve Teknik Servis kim atanmıştır?
Onay Kuruluşu Sanayi ve Ticaret Bakanlığı olup, kendisi adına deney ve kontrolleri yapmak üzere TSE’yi Teknik Servis olarak atamıştır.
4.Tip Onay süreci nasıl işler?
T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından Yönetmelik hükümlerine göre Teknik Servis Hizmeti vermek üzere TSE-ATOM’a ( Araç Tip Onay Müdürlüğü’ne ) başvurularak başlar. Başvuru formunda ve ekinde belirtilen dokümanlar Teknik Uzmanlar tarafından incelenir. Başvuru yeterli görüldükten sonra, muayene ve Yönetmelik veya Regülasyonlarda isteniyorsa deney programı yapılarak, aksam, araç veya sistem üzerinde teste tabi tutular. Rapor tanzim edilir. Olumlu bulunan rapor ve buna ait tanıtım ve teknik dosyası, T .C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’na gönderilir.
Görüldüğü gibi Tip Onay Belgesi olmayan bir karavan, ister anlı şanlı bir üreticide üretilsin isterse evinizin altındaki depoda sizin tarafınızdan üretilsin hiçbir farkı yoktur. Farkının olmaması bir yana sizin de başınıza geldiği gibi trafiğe tescil ettirme şansınız da yoktur.
Çekili karavanlar şimdiye kadar yollarda dolaşmayıp kampinglerde yazlık olarak kullanıldıkları için pratikte bunun bir zararı şimdilik görülmemektedir. Ancak gerçek bir karavancı olmak niyetindeyseniz ve yollarda bol bol gezecekseniz risk altındasınız demektir.
Kanun ve yönetmelikleri bilen ve uygulayan bir trafik polisi yolda sizi durdurduğunda belgelerinizi isteyecektir.
Karavanınız 750 kilonun altındaysa problem yok, ya üzerindeyse!
Bunun için değişik senaryolar üretebiliriz.
Senaryo 1:
Trafik Polisi: İyi günler, evraklarınız lütfen.
Karavancı : Buyrun
Karavanınızı Tip Onay Belgesi olan bir üreticiden aldığınız için gerçek ağırlığıyla trafiğe tescil ettirdiğinizden aracınızdan ayrı plakası ve ruhsatı mevcut. Kanunlara uyan medeni bir vatandaş olduğunuzdan dolayı ehliyetiniz de buna göre düzenlenmiş durumda. Aracınızın ruhsatında çeki demiri de zaten işlenmiş vaziyetteydi. Gönül rahatlığı ile verdiğiniz bu belgeleri inceleyen Trafik Polisi evraklarınızı size iade ederek;
Trafik Polisi : Teşekkür ederim, iyi yolculuklar. Der.
Senaryo 2:
Trafik Polisi: İyi günler, evraklarınız lütfen.
Karavancı : Buyrun
Karavanınızı Tip Onay Belgesi olmayan bir üreticiden aldığınız ve satıcıda karavanın 750 kilo altında olduğunu beyan etmiş üstüne üstlük şasisine de 750 kilo olduğuna ilişkin etiketini çakmıştır. Aracınızın ruhsatında çeki demiri işlenmişti. Karavanınız 750 kilo altında olduğu için aracınızın plakasının aynısı karavana da takılıydı. Ehliyetiniz de B sınıfıydı. Kanunları bilmemenin, sadece satıcının size söylediği doğru olmayan bilgilere güvenerek gönül rahatlığı ile verdiğiniz ehliyet ve ruhsatı inceleyen Trafik Polisi evraklarınızı size iade ederek;
Trafik Polisi : Teşekkür ederim, iyi yolculuklar. Der.
Senaryo 3:
Trafik Polisi: İyi günler, evraklarınız lütfen.
Karavancı : Buyrun
Karavanınızı Tip Onay Belgesi olmayan bir üreticiden aldığınız ve satıcıda karavanın 750 kilo altında olduğunu beyan etmiş üstüne üstlük şasisine de 750 kilo olduğuna ilişkin etiketini çakmıştır. Aracınızın ruhsatında çeki demiri işlenmişti. Karavanınız 750 kilo altında olduğu için aracınızın plakasının aynısı karavana da takılıydı. Ehliyetiniz de B sınıfıydı. Satıcının karavanı satarken size söylediği doğru olmayan bilgilere güvenerek karavanı aldıktan sonra araştırmacı ve titiz kişiliğinizle karavanınızın ağırlığını ölçtüğünüzde 750 kilo denilen karavanın 1200 kilo geldiğini öğrenmiş ve başınızdan aşağı kaynar sular dökülmüştü. Kanunları bilmenin sıkıntısı ile yüreğiniz çarparak verdiğiniz ehliyet ve ruhsatı inceleyen Trafik Polisi evraklarınızı size iade ederek;
Trafik Polisi : Teşekkür ederim, iyi yolculuklar. Der.
Senaryo 4:
Trafik Polisi: İyi günler, evraklarınız lütfen.
Karavancı : Buyrun
Karavanınızı Tip Onay Belgesi olmayan bir üreticiden aldığınız ve satıcıda karavanın 750 kilo altında olduğunu beyan etmiş üstüne üstlük şasisine de 750 kilo olduğuna ilişkin etiketini çakmıştır. Aracınızın ruhsatında çeki demiri işlenmişti. Karavanınız 750 kilo altında olduğu için aracınızın plakasının aynısı karavana da takılıydı. Ehliyetiniz de B sınıfıydı. Satıcının karavanı satarken size söylediği doğru olmayan bilgilere güvenerek gönül rahatlığı ile verdiğiniz yada karavanı aldıktan sonra araştırmacı ve titiz kişiliğinizle karavanınızın ağırlığını ölçtüğünüzde 750 kilo denilen karavanın 1200 kilo geldiğini öğrenmeniz ve kanunları da bilmeniz neticesi yüreğiniz çarparak verdiğiniz ehliyet ve ruhsatı inceleyen Kanun ve Yönetmeliklere vakıf Trafik Polisi size dönerek;
Trafik Polisi : Beyefendi karavanınızın 750 kilo altında olduğunu beyan ediyorsunuz, ancak karavanınızın ağırlığını bir kez de biz ölçerek kontrol edelim.
Diyerek polis arabasının bagajından çıkardığı iki adet dijital tartıyı karavanın tekerleklerinin önüne koyarak bunların üzerine çıkmanızı ister. Tartıların üzerine çıkıpta şasisinde 750 kilo yazan karavanın 1200 kilo geldiği görüldüğünde,
Trafik Polisi : Beyefendi öncelikle sahte beyanda bulunduğunuz için hakkınızda yasal işlem başlatacağız ayrıca Trafik Kanun ve Yönetmeliklere uymayan bu araçla yolculuk yapmanız Yasalara göre mümkün olmadığından karavanınızı araçtan ayırıp bırakacaksınız. Şu andan itibaren onu bağlamış bulunmaktayız.
Ayrıca her vesileyle doğa ve insan sevgisinden bahseden, entelektüel ve eğitim düzeyi yüksek bir grubun üyesi olmakla övünen, hayata bakış açısı ve davranışlarıyla toplumun diğer kesimlerine örnek olması gereken size ve böyle bir yanlışın içerisinde olan karavan üreticilerine üzüntülerimi bildirmeme izin verin. Der.
Gördüğünüz gibi elimizde 4 adet senaryo var hangisini kullanacağımıza hep birlikte karar vereceğiz.
Daha iyiye, daha güzele, daha doğruya, daha doğruya, daha doğruya
Selam ve sevgilerimle.