Ynt: 3 Adet 4x4 Mercedes Sprinter Camper Yaptık
Truma combi tercih etmemizin bir sebebi ise mazotlu ısıtıcı + boiler 'e göre az yer tutmasının yanı sıra çalışırken mazotlu ısıtıcılara göre çok daha sessiz çalışması ve yarısı kadar elektrik tüketmesi. Sebebine gelince truma sadece fan çalıştırır, oysa mazotlu ısıtıcılar her devreye girdiğinde kızdırma bujisi çalışır, çok kısa süreliğine de çalışsa yüksek akım çeker ve elektrik tüketimini arttırır, aynı kızdırma bujisi ısıtıcı devreden çıkarken de diğer çalışmada duman atmaması için
tekrar çalışır. Yani ısıtıcı her çalıştığında bir başta ve bir sonda olmak üzere kızdırma bujisi 2 kere devreye girer bu yüzden mazotlu ısıtıcılar gazlı ısıtıcılara göre yaklaşık 2 kat elektrik tüketir.
Akü grubu olarak 2 x 100 amper sulu akü tercih ettik , aracın motor aküsünü de aynı akü ile değiştirdik böylece 3 x 100 amper akümüz oldu, niye böyle yazıyorum, çünkü; Ben yaptığım araçlarda röle kullanmıyorum onun yerine aç-kapa şalter kullanıyorum. Kullanım anında aküleri birbirinden hiç ayırmıyorum. 3 akü de aynı olduğu için birbirlerini bozmak gibi bir durum ortadan kalkmış oluyor. Araç alternatöründen de, güneş panelinden de veya redresörden de aküler sürekli eşit miktarda şarj oluyorlar, oluşabilecek tek olumsuz şey akülerin birbirene uzaklığından kaynaklı kablo mesafelerinin farklı oluşundan oluşabilecek direnç farklarının etkisi, o da gözardı edilebilecek kadar 'devede kulak' bir durum diye düşünüyorum.
Akü bağlantısını ve akü grubunu böyle tercih etmemin en büyük sebebi kamp alanında durduğumuzda yatan 100 amperlik motor aküsünü boşu boşuna yatırmamak, buyursun gelsin o da yaşam akülerine takviye yapıp 200 amperlik havuzu 300 ampere çıkarsın.
Bu durumun avantajları:
1. Havuz büyümüş olur
2. Havuz büyümüş olduğu için voltaj daha geç düşer
3. Voltaj daha geç düşeceği için elektrikli cihazlar daha az amper çeker
4. Her kullanımda aküler daha az boşalacağından akülerin ömrü uzamış olur
5. Her kullanımdan sonra , motor çalıştığında veya redresör bağlandığında aküler eşit seviyede olduklarından birbirlerine ani yüksek akım geçişleri önlenmiş olur
Sadece ufak bir göz kontrolü ile güneş regülatöründen akülerin voltajını ara ara kontrol etmek ve voltaj değeri 12.3 civarına gelene kadar bu şekilde kullanıp bu değerin altına düştüğünde motor aküsünün rahat marş basabilmesi için şalterle ayırmak yeterli olacaktır.
Aslında buna bile gerek kalmayacak çünkü 300 amperlik akü grubu ayrıca güneş panelleri, kışın 3 günlük denemede bile buzdolabı + truma combi + aydınlatma + radyo, daha akü doluluk oranının %86 'dan aşağıya düştüğünü görmedim. Bunun yanında truma , webasto, orjinal karavan buzdolapları gibi cihazlar zaten bir marş basımlık enerji bırakacak kadar çalışıp voltaj bu seviyeye geldiğinde (11.9 volt) otomatik olarak kendilerini kapatırlar ve voltaj yükselmeden bir daha devreye girmezler.
Bütün bunları göz önünde bulundurarak tercihimi bu yönde yaptım , konuyla ilgili yorumlarınızı okumak isterim.
Diğer resimde görülen ise akü şarj cihazı, araçların üzerinden votronic marka redresörler çıktı, bu cihazları araştırdığımda fiyatının 300 euro'nun üstünde olduğunu öğrendim ve sürpriz kaliteli cihazlar çıktığı için çok sevindim ancak sevincim çok uzun sürmedi, 3 araçtan sadece 1 tanesinin ki çalıştı , o cihaz da sattığımız araçla gitti, diğer cihazların tamiri mümkün olmadığından hurdaya ayrıldılar ve yeni redresör almak zorunda kaldık.