Ynt: 3 Adet 4x4 Mercedes Sprinter Camper Yaptık
Bu gösterge araç altında monte edilmiş olan lpg tankında kaç litre gaz olduğunu gösteren bir gösterge, aynı zamanda akü voltajı, iç ve dış sıcaklıkları da ölçebiliyor. Şimdiden araç altındaki tüple ilgili soruları duyar gibiyim. 33 litrelik ince uzun bir tüp. Normalde sistem bu tüpden sıvı lpg çekilecek şekilde ayarlanmış durumda ancak karavanlarda lpgnin gaz halinde gelmesi gerekmekte , sıvı halde gelirse büyük tehlikeye sebep olabilir. Bu ihtimali yok etmek için
1. lpg tüpünün şamandıra parçası tam tepe noktaya gelecek şekilde konumlandırıp, şamandıranın emiş çubuğunu en dip noktadan kestiğimizde, şamandıra lpg emişini tüpün en yüksek noktasından 2-3 cm daha yüksekten yapıyor, böylece olası sıvı çekme ihtimalinin önüne geçilmiş oluyor ama yine de yeterli değil.
2. tüp tam dolu olduğunda ve araç eğimli durduğunda sıvı lpg şamandıranın emiş noktasına gelip tehlike doğurabilir. Bu yüzden lpg şamandırasını 3/4 dolu iken dolumu kesecek şekilde ayarlayıp öyle taktım, ama bu da yeterli değil;
3. şamandıra takılabilir hatta çoğu benzin istasyonunda pompalar olması gereken basınçtan daha yüksek basınca ayarlı olduğu için şamandıralar basıncı kesip dolumu durduramıyorlar ve tüpler ağzına kadar doluyor.
4. işte bu yüzden bu hassas göstergeyi monte ettik böylece tüpte ne kadar gaz kaldığını bilip hiçbir zaman ağzına kadar doldurulmayacak.
Diğer sorunlara gelince ilk muayene de problem çıkma ihtimali var o yüzden ilk 2 araçta tüpü söküp muayeneye girdik hiç problemsiz geçtik, gaz tesisatına bir şey diyemiyorlar çünkü aynı yere isterseniz piknik tüpünü de takabilirsiniz. Son araçta tüp üzerinde muayeneye gittik (farkında değildik), hiç problemsiz yine geçti. Daha sonra sattığım araç tüp üzerindeyken çeki demiri işletmek için tekrar muayeneye girdi, hiç sormamışlar bile.
Bu konuyla ilgili büyük bir açık var, bu şekilde tüpü işletmek mümkün değil çünkü bu montajı yapıp fatura kesebilecek bir yer yok, bu yüzden makine müh. odasından onay almak mümkün değil , böyle olunca da işletmek mümkün değil, bütün sistem sadece motora bağlanan lpg sistemi üzerine kurulu. Bu durumda motorla bağlantılı bir lpg sistemi olmayınca kurulu olan sisteme karışamıyorlar benim anladığım. İleride problem çıkartırlarsa, gerekirse her muayene öncesi söker takarız.
Neden bu sistemi seçtik;
1. yer kazanmak
2. tüp aracın dışında, kaçak açısından daha güvenli
3. kullanılan tüp çok daha sağlam
4.propan -32 dereceye kadar kullanılabilir, yani Türkiye şartlarında hiçbir zaman yolda bırakmaz
5.doldurması daha kolay , özellikle yurtdışında.
2 sene önce lpg'den karavanın içinde havaya uçmuş biri olarak, tüpün kesinlikle dışarıda olmasını tercih ederim. Bu arada 'IKON' marka gaz kaçağı sensörünü kullanmanızı tavsiye etmem, testini yaparken çalışmadı ve gaz alev aldı , vücudumun %35'i yandı , 1 hafta hastanede yattım, az kalsın ölüyordum. Kaliteli gaz sensörleri tercih edin.