Yükseltme Sonrası Şaftta Titreşim Ve Çözümleri

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan Lassher Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 23
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 19,106

Lassher

Ana Kamp
Mesajlar
34
Tepkime Puanı
28
Gezenbilir dahil olmak üzere bir çok forumda yükseltme konusunda yazılmış herşeyi okuduktan sonra aracımı 4.5 cm süspansiyondan, 3 cm daha büyük lastiklerden toplam 7.5 cm yükselttim. Önlerde Ironman marka helezon + amortisör, arkalarda ise DDŞ marka makas küpesi kullandım. Ek olarak önlerde üst salıncak ile rotil başı arasına DDŞ marka salıncak açısını düzeltmeye yarayan getler ve DDŞ 3.5 cm flanşlar takıldı. İyi bir rot/balans ayarından sonra yol tutuşu gayet güzel, balans sorunu olmayan bir araca kavuştum. Detayları ve resimleri başka bir sayfada paylaşmıştım:
https://www.gezenbilir.com/konu/l200--buyuk-lastik_-flans_-yukseltme-ve-yol-tutus-sorunlari.120615/page-2
Ortaya çıkan işten son derece memnundum. Ancak hafta başında otoban ağırlıklı uzun yol yapmam gerekti ve sorun olabilecek başka bir şeyle karşılaştım. : Şaft kaynaklı titreşim.
110 km/saat süratte başlıyor. 150 km/saate kadar test ettim. Kesilmiyor. 100 km/saat altına inince kesiliyor ve araç yağ gibi akmaya devam ediyor. Ayrıca her zaman yapmıyor. Bazen yapıyor, bazen yapmıyor. Titreşimin karakteristiği de farklı. Lastik veya flanşlardan kaynaklanan balans bozukluğu gibi değil. Çok az bir titreşim oluyor. Kafaya takmazsanız rahatsız edecek bir şey değil aslında ama titreşim olması bir şeylerin doğru olmadığı anlamına geldiği için hemen incelemeye başladım.
İlginç bir şekilde Türkiye’de yapılan yükseltme işlemlerinde hemen hemen her türlü konu tartışılmış ama yükseltme sonrası ortaya çıkan şaft titreşimleri ve bunun çözümleri konusunda işe yarar bir şey bulamadım. Bu araçların çok sayıda ve çoğunlukla yükseltilmiş olarak kullanıldığı Avustralya kökenli forumlarda ise bu konu çok iyi biliniyor ve detaylı olarak konuşuluyor. Ben de bu konuda öğrendiklerimi ve kendi aracımda bu sorunu çözmek için yaptığım şeyleri burada paylaşarak foruma bir katkıda bulunmak istiyorum:
 

Etiketler
Öncelikle, yükseltilmiş araçlarda şaft kaynaklı bir titreşim olma olasılığı çok fazla. Şaftın tek parça olması nedeniyle otomatik araçlarda bu sorun nispeten daha az hissediliyor. İkincisi, yükseltme ne kadar fazla ise sorun o kadar büyüyor. Sorunun nedeni, ön tarafı yükselen aracın şaftının ön ve arka parçaları arasında bir açı farkı oluşması. Aslında bütün şaftlar yoldaki bozukluklara göre sürekli değişen açılarla çalışıyorlar bu açı değişimlerini berteraf edebilecek şekilde dizayn ediliyorlar. Ancak şaftlar değişik açılarda çalışmaya kısa süreli olarak dayanıklılar. Oysa yükseltilmiş bir araçta şaft sürekli olarak bozuk açıda çalışıyor. Bu da titreşime ve şaftlarda erken bozulmaya yol açıyor. Çok ilerlemiş durumlarda bozulma difrensiyele ve vites kutusuna da atlıyor.
Sorunun çözümünde yönelik çeşitli öneriler var. Hatta bazı marka yükseltme kitleri bu soruna karşı ek parçalar içeriyor. Veya sonrada alıp takabileceğiniz şaft titreşimi önleme kitleri var. Ancak hiçbir kit veya sistem bu sorunu mutlaka çözebileceğini garanti etmiyor. Bazı durumlarda hiçbir kit sorunu çözmüyor. Önerilen çözümleri aşağıdaki gibi derledim:
 

ŞAFT ASKISI VE ŞAFT ARKA PARÇASI İLE OYNAMAK:
Önerilen çözümler içinde en basit ve ilk denenmesi önerilen bilyalı şaft askısının ve şaft arka parçasının sökülüp yarım tur çevrildikten sonra tekrar takılması. Bu işlemi yaparken Şaft askısını da yenisiyle değiştirmekte fayda var ( 60-70 TL.lik bir parça. Büyük olasılıkla körükler şimdiye kadar zaten yırtılmıştır ve bilyaları toz almaya başlamıştır, değiştirin gitsin) Ancak L200 lerdeki şaft askısınin dizaynından kaynaklanan bir nedenle yarım tur çevrildiğinde beklenen sonuç alınamıyor. Şaft Askısını yenilemek ve şaft arka parçasını yarım tur çevirmek çok az titreşim olan durumlarda işe yarıyabiliyor.
 

ŞAFTI ASKISINDAN ALÇALTMAK:
Bir çok farklı marka araçta şaftı, şaft askısından 1-1.5 cm kadar alçaltmak çok kez sorunu tamamen çözebilse de L200 de bu çok kolay değil. Başka marka araçlarda şaftı alçaltmak için şaft askısının sabitleme saplamalarının altına 1-1.5 cm kalınlıkta takoz veya ayar pulları koyulabiliyor ve şaft otomatik olarak alçalıyor. Ancak L200 de şaft askısı sabitleme sistemi farklı ve buna izin vermiyor. Ironman ürünleri içinde bu işi yapan bir parça var. Ancak sadece 2015 sonrası araçlara uygun olduğu için daha eski araçlara uymuyor. 2015 öncesi araçlarda bu
işlemi yapabilmek için şaft askısının sabitlendiği 2 tane kuleyi kesip çıkarttıktan sonra bu kuleleri alttan 1.5 cm kesip tekrar yerine kaynak yapmak gerekiyor. Kuleler kısalınca şaft askısının yüksekliği ile oynamak mümükün olabiliyor.
7.5 cm’e kadar olan yükseltmelerde Ironman parça ile veya kuleleri kısaltmakla şafttaki titreşimleri tamamen veya büyük oranda gidermek mümkün oluyor.
şaft askısı.jpg.jpg
 

kit.jpg
KASTER KAMASI VE DİFRANSİYELE FLANŞ TAKMAK
Avustralya’daki L200 kullanıcılarının en çok tercih ettiği yöntem bu. Öncelikle yükseltme sonrası şaftta meydana gelen açı değişikliği ölçülüyor. Ölçülen açının derecesine göre arka makaslara Kaster Kaması denen metal parçalar takılıyor. Bunlarla yeterince iyi sonuç alınmazsa şaftın arka parçası ile arka difransiyel arasına 13.25 mm. kalınlıkta bir flanş takılıyor. Yani bir anlamda şaft 13.25 mm uzatılıyor. Yükseltmenin ve şaft titreşiminin fazla olduğu durumlarda bu yöntemin en iyisi olduğu konuşuluyor. ARB gibi bazı üreticilerde bu işi gören kitler hazır olarak satılıyor ancak ben Türkiye’de bunları satan bir yer bulamadım.
Bilen varsa sevinirim.
Kamaların ölçülerini hesaplamak zor değil. Şaft söküldükten sonra flanşın ölçüleri de rahatlıkla çıkartılıp tornacıda imal edilebilir gibi görünüyor.
caster wedge.jpg
caster shim.jpg
 



Aramex shopandship hesabı ile dünyanın 25 ülkesinden istediğiniz parçayı getirebilirsiniz.

SM-N950F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

Çok güzel bir araştırma yapmışsınız iyi bir bilgi olmuş ellerinize sağlık
2011 model instyle 4x4 l200 kullanıyorum otomatik vites bende de şanzıman sorunu hasıl oldu çözüm tam olarak varmış değiliz ayrıca ilk kalkışta titreme yapıyor on metre falan sürüyor şaft olayını daha önce de duymuştum
Dediğiniz gibi şaft arızası ilerki safhalar da şanzımana ve diferansiyele zarar veriyor diye
Bende en yakın zaman da baktıracağım şaft olayına
Saygılar


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
 

Selamlar,

Birinci viteste, ilk kalkışta titreme yapması ve sonra kesilmesi yükseltme sonrası ortaya çıkan çok tipik şaft açılarındaki kayma problemi diyor okuduğum bütün yazılar. Hatta Ironman'ın Avustralya orijinli ana web sayfası da yükseltme kitinden sonra bunun olabileceğini söylüyor. Mesele sadece titreme olsa önemli değil ama bu titreşimin zaman içerisinde difrensiyal ve şanzımana zarar vermesi önemli.

Önümüzdeki günlerde adım adım sorunu çözme yolunda işlemler yapacağım. İlk yapacağım şey şaft askısını yenilemek ve şaftı yarım tur döndürüp öyle takmak olacak. Daha sonra caster kaması takmak istiyorum. Hatta caster kamalarını sorun bitse bile takmayı planlıyorum. Caster kaması takılan araçların titreşime neden olan şaft titremesini önlemek dışında çok yararlı bir başka işlevi daha var : Yükseltme sonrası ne yaparsanız yapın aracın caster derecelerini bozuyorsunuz. Rotçuların ayar yaparak halledebileceklerinin ötesinde bir bozulma oluyor. Çok iyi bir rotçu aracı stressiz kullanılabilecek kadar iyi ayar yapabiliyor ama asla tam olmuyor. İşte bu kamaları kullanarak aracın caster açılarını orijinal değerine getirmek mümkünmüş. Bu da size neredeyse fabrika ayarında yol tutan bir araç olarak geri dönüyor diyorlar.​
 
Son düzenleme:

Bu kadar yazdıktan sonra finali de yazmadan olmaz :smiley:
Son durum: Bütün sorunlar çözüldü, araç yağ gibi akıp gidiyor. Her türlü yolda 3000 km test ettim. En ufak bir problem yok.
İşlem olarak;
İlk önce aracın orta şaft askısını yeniledik. Basit, kısa ve ucuz bir işlem. Zaten yırtıkmış, değişmesi gerekiyormuş. İnternette şaft askısı ararken aynı model araç için 2 tip askı olduğunu gördüm. Bir tanesi aynen aracın orijinal askısı gibi, diğeri ise biraz daha ufak. Her ikisinden de aldım. Önce orijinal olanı taktık. Aracın kalkışında ilk 10 metrede çok kötü bir kazıma sesi ve titreşim yapmaya baladı . Otobana çıkıp yol testi yapalım dedik. Hiç bir olumlu sonuç alamadık. Servise geri döndüğümüzde daha yeni taktığımız askının yırtılmış olduğunu hayretle gördük. Bu sefer daha ufak olanı takalım dedik. Montaj deliklerinin yeri uymadı, matkapla 2-3 mm kadar deliği genişletip taktık. Kalkıştaki berbat kazıma sesi ve titreşim tamamen kayboldu ama bu sefer de 20-30 km sürat aralığında hafif bir titreşim başladı. Daha önce hissettiğim 110 km de başlayan titreşim de epeyce azaldı. Hatta çok zaman hiç olmamaya başladı. Durumun iyiye gittiğini görünce cesaretlendik, tornacıya yukarıdaki resimdeki gibi 13 mm kalınlığında çelikten bir uzatma flanşı yaptırdık. Bu şekilde 3000 km yaptım. Sıfır sorun, mükemmel yol tutuş :smiley:. 60 TL askı, 100 TL flanş, 150 TL işçilik. Gayet makul bir maliyet :smiley:. Aracın yeni sürüş dinamiklerine de iyice alıştım. Şu kadarını söyleyeyim, orijinal hali 100 puansa, şimdiki hali 120 puan rahat alır.
 

Verdiğiniz bilgiler çok kıymetli, sağolun.
Problemi çözmenize de sevindim. Güle güle kullanın.
 






Bu kadar yazdıktan sonra finali de yazmadan olmaz :smiley:
Son durum: Bütün sorunlar çözüldü, araç yağ gibi akıp gidiyor. Her türlü yolda 3000 km test ettim. En ufak bir problem yok.
İşlem olarak;
İlk önce aracın orta şaft askısını yeniledik. Basit, kısa ve ucuz bir işlem. Zaten yırtıkmış, değişmesi gerekiyormuş. İnternette şaft askısı ararken aynı model araç için 2 tip askı olduğunu gördüm. Bir tanesi aynen aracın orijinal askısı gibi, diğeri ise biraz daha ufak. Her ikisinden de aldım. Önce orijinal olanı taktık. Aracın kalkışında ilk 10 metrede çok kötü bir kazıma sesi ve titreşim yapmaya baladı . Otobana çıkıp yol testi yapalım dedik. Hiç bir olumlu sonuç alamadık. Servise geri döndüğümüzde daha yeni taktığımız askının yırtılmış olduğunu hayretle gördük. Bu sefer daha ufak olanı takalım dedik. Montaj deliklerinin yeri uymadı, matkapla 2-3 mm kadar deliği genişletip taktık. Kalkıştaki berbat kazıma sesi ve titreşim tamamen kayboldu ama bu sefer de 20-30 km sürat aralığında hafif bir titreşim başladı. Daha önce hissettiğim 110 km de başlayan titreşim de epeyce azaldı. Hatta çok zaman hiç olmamaya başladı. Durumun iyiye gittiğini görünce cesaretlendik, tornacıya yukarıdaki resimdeki gibi 13 mm kalınlığında çelikten bir uzatma flanşı yaptırdık. Bu şekilde 3000 km yaptım. Sıfır sorun, mükemmel yol tutuş :smiley:. 60 TL askı, 100 TL flanş, 150 TL işçilik. Gayet makul bir maliyet :smiley:. Aracın yeni sürüş dinamiklerine de iyice alıştım. Şu kadarını söyleyeyim, orijinal hali 100 puansa, şimdiki hali 120 puan rahat alır.
abi merhaba hangi şehirde yaşıyosun bana yardımcı ol acemi bir offroad hayalperestiyim..izmirdeyim ben.
 

Bende de yükseltme sonrası titreşim problemi mevcut. Önler 3.5cm get, arkalar makas küpesiyle yaklaşık 6cm yükseldi. Lastik değişikliğiyle de 2.5 cm daha yükseldi. 1.vites kalkışta titreme yapıyor. 2.vitesin alt devrinde de hafif oluyor. 110km/s hızı geçmediğim için yüksek hızdaki titreme yapıp yapmadığımı bilmiyorum.

Şaft takozu bozuk değilse sadece bu 13mmlik flanş ile çözebilir miyiz acaba?
 



Flanş takarak sorunu tamamen veya çok büyük oranda çözebilirsiniz. Ben resimde gördüğünüz flanşı tornacıya yaptırıp taktım. Hiç bir viteste ve süratte vibrasyon kalmadı. Flanş konusunda çok önemli bir detay var: Yaptıracağınız flanş mutlaka yuvalı olsun. Yani defransiyele bakan kısmında dişi bir yuva olsun. Birkaç mesaj yukarda yuvalı bir flanşın resmini koymuştum. Tornacılıkta yuva açmaya fatura diyorlar sanırım. Flanşta yuva olmazsa vibrasyon daha bile kötü olur aman :smiley:
IMG_20181009_151816.jpg
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,684
Mesajlar
1,522,182
Kayıtlı Üye Sayımız
166,532
Kaydolan Son Üyemiz
Tanersezen

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst