Ynt: Yükseltme Kiti Almadan Nasıl Yükseltme Yapılır?
Selamlar,
Cok genis bir konu elimden geldigimce fazla dallandirip budaklandirmadan yardimci olmaya calisayim. Oncelikle sorunuzun bir tane cavabi yok, yani bunun bir ''en iyi'' yontemi yok, en pahalisi en dogrusudur sizi en cok tatmin eder demek te bu noktada dogru degil. Usta isi yapmayin amerikali zaten guzelini yapmis oradan al tavsiyesinede katilmiyorum. Simdi sizin icin en dogrusu onceliklerinize en iyi cevap veren yontem olucaktir, fakat anladigim kadari ile oncelikleriniz tam olarak netlesmis durumda degil, bunu aracimi 8-10 cm yukseltmek istiyorum demenizden anliyorum. Aracin yukseltilmesi ile beklentiniz tam olarak nedir? Gorsel lik mi yoksa arazi performasini arttirmak mi?
Arazi performansi ise ne tip bir araziden bahsediyoruz? Cok bozuk bir zeminde teknik bir surusmu? Bozuk bir zeminde yuksek suratmi? veya belkide ikisindende biraz mi? Bunlarin belirlenmesi disinda tabi birde araciniza teknik olarak mudahele etmenin bazi kisitlamalari var.
Sizin aracinizda bahsedelim biraz, araciniz on ve arkasi sabit aksli, onu helezon yayli ve 4 linkli, arkasi yaprak yayli bir suspansiyon sistemine sahip. Sasi sistemide onemli Uniframe bir sasi sistemi var aracinizin yani tam olarak sasili bir arac degil binek unibody araclar ile sasili araclarin melezi diyebiliriz, bundan bahsettim cunku sizin aracinizi sasili araclarda oldugu gibi kupadan yukseltme (Body Lift) sansiniz yok. Zaten bu sistem sadece aracinizin lastik ile arasinda olan mesafeyi arttirarak daha buyuk lastik takmaniza olanak tanir. Arac lift ile yerden yukselmez araci yerden yukselten daha buyuk ebatli lastiktir. Toparlarsak Jeep XJ Cherokee aracinizi 2 sekilde yukseltebilirsiniz
1) Daha buyuk lastik takarak
2) Suspansiyon sisteminizde degisiklikler yaparak
Genelde ikisii birlikte yapilir. Simdi siz 8 -10 cm yukseltmeyi lastik ile birlikte kastettiyseniz aslinda cok ciddi bir yukseltmeden bashsetmiyoruz. 31inch olcusunde bir lastik takacaginizi farzediyorum 31x10.5x15 mesela, aracinzin standart lastigi yaklasik 27.5 inch yani sadece lastigin takilmasi ile arac yaklasik 4.5 cm yukselicek geriye sadece araci 2 inch yukseltmek kaliyor. Bu noktada lastik kasilmalarda az da olsa surtme yapabilir. 2 inchi nasil yukseltirim diyorsaniz.
On taraf icin on helezonlarin altina 2 inch yuksekliginde takoz konulmasi en kolay yontem, ayrica fabrika yayini kullandiginizdan yay sabiti ve dolayisi ile aracin surusu degismes, takoz Ocu degildir kullanabilirsiniz. Bir diger yontem aracinizi 2 inch yukselticek bir yay kullanmaktan gecer, Grand Cherokee yaylari 1 inch yukseltir aracinizi onu kullanip ustune 1 inch bir takoz kullanabilirsiniz. Piyasada sizin aracinizi 2 inch yukseltmesi icin uretilen bir yay bilmiyorum 3 inch yukseltilenler kisaltilabilir fakat cok iyi hesaplanmasi gerekir ve kisaltma yay sabitini arttirir , surus sertlesir. Arka taraf ise yaprak yaya yay sabitiini arttirmak icin bir yaprak daha eklenerek ve daha sonra tekrar kavis verilerek yapilabilir. Ustanizin tavsiye ettigi yaprak yaya blok eklemeyi bende tavsiye etmiyorum ''Spring Wrap'' dedigimiz problemi ortaya cikarir, Spring Wrap aracin gaza basildiginda yaprak yayin s seklini almasi kabaca. Bunlar yapildiktan sonra amortisorleriniz kisa gelmeye baslayacaktir bunuda amortisorlere adaptor eklenerek cozebilirsiniz ama tavsiye etmem Tavsiyem 4 amortisorude dogru ebatta 4 amortisor ile degistirmeniz fakat genelde burada herkes hata yapar. Bahsettiginiz Monroe amortisorler XJ icin uretilmis ise boyu standart amortisor ile aynidir Grand Cherokee icin olanlari 1cm daha uzundur ama yeterli olmaz. Kisa amortisor yuzunden araciniz optimum artikulasyonu yapamiyacaktir, tekerlek yeterince salinamaz asagi demek istiyorum. Fren hortumlari 2 inchte zannetmiyorum ki kisa gelsin. Viraj demirinin linkleri kisa gelicektir o kesin. Birde su herkesin korktugu kamber, kaster acisina gelince cok endiselenmenize gerek yok
Siz zaten daha liftinizi takmadan onlarin ayari zaten coktan kacmistir
Yanlis bilinenin aksine On Camber acisi zaten XJ gibi sabit aksli araclarda sabittir lift vs Camber acisini degistirmez. Casterde ise durum farkli lift ile birlikte on diferansiyeliniz hafif geri gelecegi icin lift caster acisini degistirecektirr, degisim 2 inchlik bir liftte oldurucu olmaz fakat direksiyonun donuslerde daha zor topladigini farkedersiniz. Duzeltmek icin ya tam dogru olcude alt kollar kullanacaksiniz ki ayari tutturmaniz mumkun degil yada ayarli alt kol alacaksiniz. Kimisi alt kollara goz hesabi parca kaynatir uzatmak icin ama sizin durumunuzda hic ellememeyi tercih ederim. 2 inch lift ile saftlarin acisindada buyuk degisiklik olmayacaktir, arka diferansiyelin pinyon acisi biraz bozulur ama duzeltme zahmetine girmenize bence bu durumda gerek yok.
Eger 2 inchten fazla yukseltmem gerekiyor diyorsaniz daha detayli konusmak gerekir.
Ufuk Tekin