Yükseltme Kiti Almadan Nasıl Yükseltme Yapılır?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan fahriyesilot Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 58
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 86,694

fahriyesilot

Kamp I
Mesajlar
193
Tepkime Puanı
0
Arkadaşlar merhaba,

Uzun süren beklemeden sonra 92 model XJ yükseltme ve akabinde de yeni jant ve lastik kullanımına geçecektim.

Taki orjinal yükseltme kiti fiyatlarını araştırıncaya kadar.

Acaba aracım için kit almadan yükseltme nasıl yapılır? toplama parçalarla sağlıklı olurmu?

Bazı araştırmalarla şu bilgileri edindim: Makascıya gittiğimde aracı 8-10cm yükseltmek istiyorum dediğimde. Tamam makas yapraklarına ilave 1 yaprak ederiz, makas ve aks arasına yakl. 4-5cm takoz koyarız amortisörlerde uzayacaktır arka kısım tamam olur dediler.

Ön amortisör içinse monroenin adventure 4x4 modelli amortisörü var olur gibi herhalde, birde spiral yay gerekecek bu kaç cm olmalıdır bilmiyorum.

Yardımlarınızı ve tavsiyelerinizi bekliyorum.

Saygılar...
 

Etiketler
Ynt: Yükseltme Kiti Almadan Nasıl Yükseltme Yapılır?

merhaba aracını güle güle kullan bende yeni xj ciyim bende aynı sorunla ilgileneyorum inşallah i,lgilenen olurda bende öyrenmiş olurum .hoşca kalım
 

Ynt: Yükseltme Kiti Almadan Nasıl Yükseltme Yapılır?

arkadaşlar bahsetmiş olduğunuz yükseltme rakamları ( 8 -10 cm ) cok ciddi rakamlar ,bu tip ölçü yükseltmelerde arabanın eski değerlerinden hiç bir şey bulamassınız ( hız,yakıt ekonomisi,yol tutuş vs vs ) ,eğer bu tip bir yükseltme işine girecekseniz mutlaka bilinen markaların yükseltme kitlerini alın ve takın başınız ağrımasın bu tip kitler hesabı kitabı yapılmış ve daha evvelden bir çok testi yapılmış olduğu için tavsiye ederim ,gelelim sizin sorunuza ekonomik yükseltme yani ,sanayi işi yükseltme yapacaksanız , ( tavsiye etmiyorum ) , arabanız helezonlu ise 4 adet daha uzun yay ( aracınza takacağınız aksesuarları baştan hesap edip , eğer ön ,arka çelik tampon ,vinç ,2. akü, hı jack ,tavan üstü çadır gibi ) buna göre yay seçeceksiniz ,sonrada amartisörleri ona göre seçeceksınız , bu arada 8-10 cm yükselince büyük ihtimal ,caster ve kamber açılarınızda bozulacaktır ( takacağınız lastik ölçüsüne göre ) ,sonrada bu açılara uygun ayarlı parçalar lazım olacaktır , aracınzın ayrıca fren hortumları ,vs gibi ( daha uzun ) parçalarada ihtiyacınız kaçınılmazdır , bence alınacak hazır bir yükseltme kiti bu işin en ekonomik tarafıdır ,ve güvenli ,ama tercih sizin illa yükselteceğim diyorsanız ,öncelikle kupeden yükseltin derim 4,5 cm kadar ,bu tip yükseltmede arabanın hiç bir sürüş dinamiği bozulmaz ( rüzgar direnci hariç ), ayrıca ekonomiktir ,sonrada biraz daha büyük lastik takarak ( orjinal ölçünün max % 3 kadar ) işinizi görün en ekonomik şekli bence bu .selamlar
 

Ynt: Yükseltme Kiti Almadan Nasıl Yükseltme Yapılır?

Selamlar,

Cok genis bir konu elimden geldigimce fazla dallandirip budaklandirmadan yardimci olmaya calisayim. Oncelikle sorunuzun bir tane cavabi yok, yani bunun bir ''en iyi'' yontemi yok, en pahalisi en dogrusudur sizi en cok tatmin eder demek te bu noktada dogru degil. Usta isi yapmayin amerikali zaten guzelini yapmis oradan al tavsiyesinede katilmiyorum. Simdi sizin icin en dogrusu onceliklerinize en iyi cevap veren yontem olucaktir, fakat anladigim kadari ile oncelikleriniz tam olarak netlesmis durumda degil, bunu aracimi 8-10 cm yukseltmek istiyorum demenizden anliyorum. Aracin yukseltilmesi ile beklentiniz tam olarak nedir? Gorsel lik mi yoksa arazi performasini arttirmak mi?
Arazi performansi ise ne tip bir araziden bahsediyoruz? Cok bozuk bir zeminde teknik bir surusmu? Bozuk bir zeminde yuksek suratmi? veya belkide ikisindende biraz mi? Bunlarin belirlenmesi disinda tabi birde araciniza teknik olarak mudahele etmenin bazi kisitlamalari var.
Sizin aracinizda bahsedelim biraz, araciniz on ve arkasi sabit aksli, onu helezon yayli ve 4 linkli, arkasi yaprak yayli bir suspansiyon sistemine sahip. Sasi sistemide onemli Uniframe bir sasi sistemi var aracinizin yani tam olarak sasili bir arac degil binek unibody araclar ile sasili araclarin melezi diyebiliriz, bundan bahsettim cunku sizin aracinizi sasili araclarda oldugu gibi kupadan yukseltme (Body Lift) sansiniz yok. Zaten bu sistem sadece aracinizin lastik ile arasinda olan mesafeyi arttirarak daha buyuk lastik takmaniza olanak tanir. Arac lift ile yerden yukselmez araci yerden yukselten daha buyuk ebatli lastiktir. Toparlarsak Jeep XJ Cherokee aracinizi 2 sekilde yukseltebilirsiniz

1) Daha buyuk lastik takarak
2) Suspansiyon sisteminizde degisiklikler yaparak

Genelde ikisii birlikte yapilir. Simdi siz 8 -10 cm yukseltmeyi lastik ile birlikte kastettiyseniz aslinda cok ciddi bir yukseltmeden bashsetmiyoruz. 31inch olcusunde bir lastik takacaginizi farzediyorum 31x10.5x15 mesela, aracinzin standart lastigi yaklasik 27.5 inch yani sadece lastigin takilmasi ile arac yaklasik 4.5 cm yukselicek geriye sadece araci 2 inch yukseltmek kaliyor. Bu noktada lastik kasilmalarda az da olsa surtme yapabilir. 2 inchi nasil yukseltirim diyorsaniz.
On taraf icin on helezonlarin altina 2 inch yuksekliginde takoz konulmasi en kolay yontem, ayrica fabrika yayini kullandiginizdan yay sabiti ve dolayisi ile aracin surusu degismes, takoz Ocu degildir kullanabilirsiniz. Bir diger yontem aracinizi 2 inch yukselticek bir yay kullanmaktan gecer, Grand Cherokee yaylari 1 inch yukseltir aracinizi onu kullanip ustune 1 inch bir takoz kullanabilirsiniz. Piyasada sizin aracinizi 2 inch yukseltmesi icin uretilen bir yay bilmiyorum 3 inch yukseltilenler kisaltilabilir fakat cok iyi hesaplanmasi gerekir ve kisaltma yay sabitini arttirir , surus sertlesir. Arka taraf ise yaprak yaya yay sabitiini arttirmak icin bir yaprak daha eklenerek ve daha sonra tekrar kavis verilerek yapilabilir. Ustanizin tavsiye ettigi yaprak yaya blok eklemeyi bende tavsiye etmiyorum ''Spring Wrap'' dedigimiz problemi ortaya cikarir, Spring Wrap aracin gaza basildiginda yaprak yayin s seklini almasi kabaca. Bunlar yapildiktan sonra amortisorleriniz kisa gelmeye baslayacaktir bunuda amortisorlere adaptor eklenerek cozebilirsiniz ama tavsiye etmem Tavsiyem 4 amortisorude dogru ebatta 4 amortisor ile degistirmeniz fakat genelde burada herkes hata yapar. Bahsettiginiz Monroe amortisorler XJ icin uretilmis ise boyu standart amortisor ile aynidir Grand Cherokee icin olanlari 1cm daha uzundur ama yeterli olmaz. Kisa amortisor yuzunden araciniz optimum artikulasyonu yapamiyacaktir, tekerlek yeterince salinamaz asagi demek istiyorum. Fren hortumlari 2 inchte zannetmiyorum ki kisa gelsin. Viraj demirinin linkleri kisa gelicektir o kesin. Birde su herkesin korktugu kamber, kaster acisina gelince cok endiselenmenize gerek yok :smiley: Siz zaten daha liftinizi takmadan onlarin ayari zaten coktan kacmistir :smiley: Yanlis bilinenin aksine On Camber acisi zaten XJ gibi sabit aksli araclarda sabittir lift vs Camber acisini degistirmez. Casterde ise durum farkli lift ile birlikte on diferansiyeliniz hafif geri gelecegi icin lift caster acisini degistirecektirr, degisim 2 inchlik bir liftte oldurucu olmaz fakat direksiyonun donuslerde daha zor topladigini farkedersiniz. Duzeltmek icin ya tam dogru olcude alt kollar kullanacaksiniz ki ayari tutturmaniz mumkun degil yada ayarli alt kol alacaksiniz. Kimisi alt kollara goz hesabi parca kaynatir uzatmak icin ama sizin durumunuzda hic ellememeyi tercih ederim. 2 inch lift ile saftlarin acisindada buyuk degisiklik olmayacaktir, arka diferansiyelin pinyon acisi biraz bozulur ama duzeltme zahmetine girmenize bence bu durumda gerek yok.

Eger 2 inchten fazla yukseltmem gerekiyor diyorsaniz daha detayli konusmak gerekir.

Ufuk Tekin
 

Ynt: Yükseltme Kiti Almadan Nasıl Yükseltme Yapılır?

ufuk bey çok güzel özetlemişsiniz konuyu, daha büyük lastik takıldığı zaman ( kıstas ölçü % 3 büyüğünü geçmeden ) doğrumudur , veya bu ölçünün dışına çıktığımız zaman şanzuman ve difransiyele binen yük ,çoğalacak ,yakıt artışı olacak ve vites aralıkları değişecektir doğru değilmi ?
 



Ynt: Yükseltme Kiti Almadan Nasıl Yükseltme Yapılır?

ufuk bey merhaba çok detaylı anlatmışsınız teşekkür ederim yanlız ben bu bişte pek profösyenel deyilim mevzuyu karıştırıyorum sizden ricam xj metatlı bir yükseklik istiyorum yani göze hoş gözükecek yanlız bunu amartüsör ,makas ve yaylarla oynayarak yapabilirmiyim .benim gibi bir amötörün anlıca şekilde anlatırmısınız .şimdiden teşekkürler . bekir gümüş
 

Ynt: Yükseltme Kiti Almadan Nasıl Yükseltme Yapılır?


Cihan Bey selam,

Araca fabrika cikisi lastik olcusunun disinda lastik takarken dikkat edilmesi gereken bazi konular var. Aslinda konu ilk bakista dusunuldugunden biraz daha karisik cunku cok degisken var, ben onemsenmiyecek degiskenleden bahsetmeden yardimci olmaya calisayim.

Dikkat edilecek unsurlari kabaca 3 e ayirabiliriz

1) Aracin performansini etkileyen unsurlar (Akselerasyon, Son surat, vs )
Araca daha buyuk (Daha yuksek) lastik takilmasi, motordan baslayarak sirasiyla sanziman, arazi sanzimani ve, diferansiyelden gecerek tekerlege ve oradan zemine iletilen kuvveti azaltir. Dolayisi ile aracin cekisi duser, viteslerde ulasilan suratler artar 1. viteste 45 km/s yapiyor iken ornegin 49 Km/s surat yapabilirsiniz. Bu mantikla aracinizin son surati artmasi gerekir ama bizim araclarimiz surat konusunda guc sinirli araclar dolayisiyla son surat cekis azaldigindan dusecektir. Ama devir sinirli bir yaris aracinda uygulanmis olsa idi aracin son surati artmis olurdu veya daha iyi bir ornek High range de son suratiniz azalir iken Low range de artar cunku Low range de araciniz devir sinirlidir. Aracin cekisinin dusmesinin bir diger sebebide takilan lastik ve tekerleklerin standarda gore oldukca agir olmalaridir. Burada artan agirlik araca yuklenmis bir agirlik gibi dusunulmemelidir, tekerleklerdeki 5 kg artis Rotasyonel atalet momentinden dolayi araca 25- 30 Kg eklemek gibi olur yani 4 lastik degisimi ile sanki araca 2 ekstra yolcu almis gibi performans etkilenir.

2)Yakit tuketimi
Bu birazda ilk konuya bagli ve cevabi degisken, genelde aracin cekisi dustugunden daha fazla gaza basma ihtiyaci hissederiz ve yakit tuketimi buna bagli olarak artar, fakat bazi durumlar varki mesela otobanda en yuksek vites ile 100 km/s ile seyir ettiginiz durumlar, bu durumda motor eskiden ornegin 3.000 devir ceviriyo iken artik ayni surate ulasmasi icin 2.800 devire ihtiyac duyar bu tip durumlarda aracin yakit tuketimi dusebilir, bu durum yakit sarfiyatini azaltmak icin numerik olarak daha ufak oranli ayni mahruti kullanmakla aynidir.

3) Aracin dayanimi
Daha buyuk lastik kullanimi (Daha yuksek) kesinlikle aracin tum aktarma organlarina binen yuku arttirir. Lastigin daha yuksek olmasi yoldan gelen impact kuvvetlerinin moment etkisi ile akslara daha buyuk miktarda ulasmasini saglar yine ayni sekilde yuksek lastik virajda iken akslarda daha fazla egme momenti olusturur (Son bahsettigim Full Floating aks lar icin gecerli degil)

Simdi bunlardan bazilarini eski haline dondurme sansiniz var, akselerasyon, son surat ve yakit tuketimi diferansiyel oranlarinda yapilacak degsiklik ile eski haline doner, (Lastik agirliginin getirdigi kayiplar hala gecerli) Bircok diferansiyelde diferansiyel numerik oraninin bu sekilde buyutulmesi ayna mahruti dislilerinin dahada zayiflamasina yol acar ve dayanim iyice azalir. Ayna mahrutinin kirilma ihtimali iyice artar.

Umarim yardimci olabilmisimdir...


Ufuk Tekin
 

Ynt: Yükseltme Kiti Almadan Nasıl Yükseltme Yapılır?

Bekir Bey,

Goze hos gozukmesi biraz goreceli tabi internetten begendiginiz bir kac aracin fotografini paylasirsaniz yardimci olabilirim...

Selamlar

Ufuk Tekin
 


Ynt: Yükseltme Kiti Almadan Nasıl Yükseltme Yapılır?

İlk olarak soruma bu kadar yazı yazacak kadar vakit harcayan ufuk beye ve cihan beye teşekkür ederim.

Gelelim bana, Bu yola şuradan çıktım. Ben bahsi geçen XJ'yi 2. araç olarak kullanıyorum ve gönlüme göre rahat rahat yapmak için aldım. Buradan suretle aracıma fazla masraf açamadan (diferansiyel oranları ile oynamadan) takabileceğim en büyük lastiği takmak oldu. Araştırdığım kadarı ile standart Xj lerde ayna mahruti oranı 3,92 ve yine araştırdığım kadarıyla bu orandaki diferansiyele en büyük 32" lastik takabileceğim. (yanlışım var ise düzeltin) Burdan yola cıkarak bu lastiği takmak için aracı 4,5" yükseltmem gerekiyor buda 10,8cm takabil ediyor. sizinde değdiği gibi 2" üzeri yükseltmelerde olay baya bi değişiyor ve maliyet artıyor. Aracımın 18 yaşında olması dolayısıyla arka makaslarda haliyle biraz salma var dolayısıyla sanayi modifiyesiyle bu yüksetlmeyi yapma konusunda şüphe doğuruyor. Çünkü istediğim yükseltme 6 ay sonra kaybolup tekrar sanayide uğraşmayı istemiyorum. Gelelim neden 32"; dediğim gibi bu aracı ikincil araç olarak kullanıyorum ve gezilerde kullanıyorum. Dolayısıyla yakıt tüketimi sürat vs benim için 2. planda. bu yüzdende hem görsel acıdan hemde arazi performansı açısından 32"e yöneldim. Arazi derken mütiş ağır arazidende yada kaya tırmanışı falan yapamam. Ama araziye önüme herşey çıkabileceğinden fazla tereddüt etmeden geçip gitmek istiyorum. yükseltme konusunda ise 4,5" yükseltme ile alınabilecek en yüksek artikilasyona yaklaşabilmek.Fakat bu yükseltmelere cıkıncada işin rengi değişiyor, sizinde bahsettiğiniz camber açısı, viraj çubuğu vs teknik konulara giriliyor. Bütün bunları düşününce iş benim bilgim ve tecrübem açısından beni aşıyor ve bilenlere danışmak gerekiyor.
8-10 cm demekten kastımda aracı yükseltmeden sonra yapılacak tamponların çelik olması, üste sepet vinc vs takılmasından sonra aracın ağırlığından dolayı çökmenin olacağıdır.

Yardımlarınızın devamını bekliyorum.
 




Ynt: Yükseltme Kiti Almadan Nasıl Yükseltme Yapılır?

valla diline eline sağlık güzel anlatmışsın.
 

Ynt: Yükseltme Kiti Almadan Nasıl Yükseltme Yapılır?

Fahri Bey,

AW4 Otomatik sanziman ile donatilmis XJ araclarda standartta 3.55 ayna mahruti bulunur, araciniz fabrika cikisi ''Up Country'' veya ''Ceki Paketi'' ne sahipse oran 3.73 olur, araciniz AX15 manuel sanzimana sahipse oran 3.07 dir. Ayna mahruti degisimi pahali bir islemdir cunku isciligi uzmanlik ister, ben ustayim diyen herkes ayna mahruti ayari yapamaz. Masrafi arttiran bir baska konu ise sizin aracinizda numerik olarak buyuk oranlara gecerken on Dana 30 diferansiyelinizdeki ayna mahrutinin takildigi kutunun da degismesi gerekir cunku on kutu 3.55 ve asagi oranlar icin uretilmistir 3.73 ve yukari oranlar icin uygun bir kutu ile degismesi gerekir. Arkadaki kutu da boyle bir ihtiyac yoktur zaten 3.55 ve yukari oaranlar icin dizayn edilmistir. Uzun lafin kisasi ayna mahrutinizi degistirmeden isterseniz araciniza 37'' lastikte takabilirsinizm, teknik olarak takmaniza mani olacak bir durum yok. Ayna mahruti degsiimini sonraya birakabilirsiniz vakit butce olunca yaparsiniz. Zaten cekis eksikligini daha cok high range de hissedersiniz low range deki eksiklik daha zor anlasilir.

Bence lastik ve lift secimini tekrar degerlendirmenizde fayda var, bakin iyi pilotaj ve 3'' lift ile kotu pilotaj 8'' lift li bir arac ile gecilemeyen yerlerden gecme sansiniz var. Aracin teknik konfigurasyonuna gereginden fazla takilmaniza gerek yok ,idamesi daha kolay olmasi tercih sebebidir bence. Bu arada zaten soyle bir durum da var 4.5'' diye getirdiginiz lift taktiginizda 3.5'' gelebildigi gibi 3'' bir lift 4'' gelebililr. Bu arada 4.5'' liftin size daha iyi artikulasyon vereceginden bashsetmissiniz bunada katilmiyorum maksimum artikulasyon ve wheel travel cok dikkatli olcum ve ayarlamalar ile mumkundur. Uretilen liftlerin muhendisligi yappilmis vs die dusunmeyin cogunda yanlis amortisor secimi yuzunden artikulasyonlari kisitlanmistir veya fazladir problem yaratir. Aracin artikulasyonu pek cok sebepten optimumda olmayabilir, amortisorler, track Bar, alt-ust kollar, saftlar , viraj demiri, vs artikulasyonu etkiler. Yuksek liftin teoride sunacagi daha fazla artikulasyona fazla takilmayin demeye calisiyorum dogru ayarlanir ise 3'' bir lift 4.5'' bir liftten daha iyi performans gosterebilir. Burda tabi buyuk bir sorun var Turkiyede bu ayarlari yapacak vizyona sahip kisi var yada yok arasi, ben size buradan yetisebildigim kadar yardimci olmaya calisirim.

Toparliyorum,
31x10.5x15 bir lastik kullanin, aracinizda orjinal jantlar var ise jantlari degistirmenize gerek kalmaz, bir baska olcude 235x85x16 , 31.7'' e denk gelir daha yuksek fakat daha dar bir olcudur bu olcude cok basarili camur lastikleri var Dakar rallisindede bu olcuyu kullanir 4WD araclar.

3''-3.5'' bir kitten sasmayin illa 32'' lastik takmak isterseniz camurluklarda bir miktar kesme yapin 4.5'' lift takmak yerine. Piyasada pek cok marka ve icerikte kit var buradan bir marka vermem dogru olmaz fakat kitte olmasi gerekenleri asagida yaziyorum. Butce siniri olmasa aslinda bir kit almak yerine her firmanin iyi urettigi parcalari tek tek almak daha iyi performans verir fakat secim uzmanlik gerektirir ve butce oldukca yukarilara tirmanir.

On helezon yaylar 3''-3.5'' lift takoz ile yapilmamali zaten artikulasyonu gelistirmekten bahsediyorsunuz takoz kullanarak artikulasyonunuzu arttiramazsiniz
Arka yaprak yay(makas) (Full Leaf olmali, add a leaf alirsaniz ara sira makasciya gidip kavis verdirmeniz gerekir)
On alt kollar (Lower Control Arms) diferansiyelin degisen lokasyonunu duzeltir bozulmus caster aciniz biraz toparlar ayarli olanlarindan alirsaniz (Pahali) on duzen ayari yapan sahis isini iyi biliyor ise tam istediginiz caster olcusune getirebilirsiniz. On ust kollarda (Ayarli) alinabilir ve diferansiyelin konumu ve caster ayari tam olarak yapilabilir fakat bunu takdir edecek bir on duzen ustasi bulabilirseniz tabi.
Viraj demiri baglantilari (Linkleri)
Ayarli on trac bar Cogu 3''-3.5'' kite dahil edilmemistir ayri satin almak gerekebilir, aracinizin yukselmesi ile birlikte diferansiyelin konumu sadece geriye gitmez ayni zamanda artik kisa gelen track bar dan dolayi araca gore saga dogru gitmeyede baslar ayarli track bar ile bunu cozebilirsiniz/


Ufuk Tekin
















Yardımlarınızın devamını bekliyorum.
 

Ynt: Yükseltme Kiti Almadan Nasıl Yükseltme Yapılır?

selam ufuk saim tekinle alakan varmı acaba 20 mesajı doldurmadığın için genele yazmak zorunda kaldım
 

Ynt: Yükseltme Kiti Almadan Nasıl Yükseltme Yapılır?

Ufuk bey land rover defender hakkındada bu kadar donaımlı bilgiye sahipmisiniz?
 



Ynt: Yükseltme Kiti Almadan Nasıl Yükseltme Yapılır?


Selam, herkes abim filan zanneder ama tesadufi, ayni camiadaniz tabi...
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,764
Mesajlar
1,523,477
Kayıtlı Üye Sayımız
166,584
Kaydolan Son Üyemiz
ouzdede08

Çevrimiçi üyeler

SON MESAJLAR

SON KONULAR



Geri
Üst