@pasolvon
İlk mesajında beni alıntılamışsın (Ama bana gelmedi
) ve başlığına destek olmak amacıyla kısaca bende birşeyler yazabilirim:
1- Başoğlu Karavan: Çok tecrübeli, çok kaliteli ama camlar minibüs? Hatta Uncle modelinde birde boy problemimiz var. Firma sahibine Camların minibüs olması şikayeti iletilmiş. Ama ben böyle yapıyorum, resti çekilmiş.
Ben her zaman söylüyorum. Milenyum çağındayız. Ben çok bilgiliyim, çok tecrübeliyim diyip müşteri önerilerinize ayak uydurmazsanız, düşüşünüz çok kolaydır. Ne olduğunu bile anlamazsınız. Dünkü çocuklar, alır götürüverir...
Pahalı oluşuna sen zaten değinmişsin.
2- Carpento Karavan : Sen zaten benim düşüncelerimi de paylamışsın. Sözlerine tam anlamıyla katılıyorum. Şuana kadar tasarım benzerliği ile Karavan Dünyasına çok birşey kazandırmadı derken, 3.60 modelini 600 kga düşürmesini başarılı bulmadım değil. 4.10 modeli ile bizlerin önerdiği (Kendisi bizleri dinlemiyor, bakmıyor bile, ona müşterisi söylemiş.) Çift masa tasarımı ile 680 kg çok rekabetçi oldu. Yani bu fuara kadar eee Carpento bu mu derken, ben şimdi iyi hadi bakalım diye takip ediyorum bir müşteri adayı olarak.
Fiyatların yüksekliğine zaten Firma Sahibi Faruk beyde söylüyor. Kar elde edeyim ki bu işi devam ettireyim diyor. Özellikle Avrupa karavanlara göre ağırlık konusundaki ve 4.10 yatak&masa konusundaki farkları ilerde belki benim gibi düşünenleri çekebilir. Ama şuan bana göre çok etkin ilerlemiyor...
3- Crawler Karavan : Bunda değinmemişsin ama Carpento ve Umarsan benzeri tasarım esinlenmesi IZZ modelinde mevcut. 750 kg altı karavan önerileri başlığında sanırım bunu konuşmuştuk. Bana göre firma fiyatına göre özgün tasarım konusunda ve en önemlisi kilo konusunda çalışma yapmalı. 1.7 ton standart donanım ağırlığına sahip Batu modelini şuan hangi binek araç hatta SUV çekebilir?
4- Dolly Karavan : Bülent Usta işini iyi yapan bir usta. İşçiliklerini ürünlerini hep inceliyorum, başarılı gerçekten. Ama herşeyi kendisi yapıyor tıpkı diğer eleştirdiğim firmalar gibi. Çok iyi bir usta olabilirsiniz, ama işletme bilgisi, muhasebe bilgisi, pazarlama bilgisi, satış bilgisi apayrı konulardır.
Kendisi ile 2-3 konuda karşı karşıya geldik. İlki 2020 Fuarına neden katılmadın sorusuna, çok pahalı istemedim, şeklinde verdiği cevaba, Peki teşvik alsaydın, dedim. "Geçtiğimiz yıl biri söyledi. Acele ile evrak topladım, başvurmaya götürdüm, süresi geçmiş. Ben uğraşamam o işlerle..." dedi. Destek alsaydın dedim, cevap yok.
İkinci konu, 4 kişilik 750 kg altı karavan olmaz.(Monoblok da olmaz.) Niye usta? Hikaye inanma. Eee bak Umarsan yaptı hem monoblok 680 kg hem de... Onları biliyorum, yaptılarsa doğrudur... Sen niye yapmıyorsun usta? Cevap yok.
Son konu, Weekend modeline girdim. "Niewiedow neymiş, al bak yerli ondan daha iyisi ve daha ucuzu..." dedi. Herşey güzel, kapı kulpları kilitsiz yani karavan tipi değil, WC de havalandırma/cam yok? Ekleriz ama fiyatı artar... Teşekkürler usta...
5- Emeksan Karavan : Senin belirttiğin gibi çok satma amaçları yok. Çünkü bizim asıl işimiz çeki derimi montajı ve romörk diyorlar. Karavan işine dikey entegrasyon ile dahil olmuşlar. Ekstra bir argeleri yok. 3.60 modellerinin içini kavak yapıp, 750 kg altı onları bilen müşterilerine satıyorlar. Hala bana 3800 resimlerini gönderecekler...
6- ERBA Karavan : Dediğine katılıyorum bana göre de en büyük problem ağırlık konusu. 4.10 modelleri şuan Carpento ile 4 kişilik 750 kg altı karavanlarda en büyük uzunluktaki model. Ama bir türlü ağırlığı 700 kg altına düşüremiyorlar. (Tuhaf bir mobilya malzemesi ile bile.)
Firma sahipleri ile telefonda konuştum. Seri üretimde birçok değişikliğe sıcak bakmıyorlar. Plexi cama geçseler karavanlar hafifleyecek. Kaliteli camı zaten istemiyorlar, karavanların fiyatları artıyor diye ama yerli ürünleri de yarın sorun çıkar uğraşamayız diye yine istemiyorlar. Tam açılan cam ürünleri yakın zamanda çıkacakmış. Bu havalandırma anlamında iyi bir gelişme. Ama yalıtım, ağırlık ve en önemlisi güvenlik anlamında yine bana göre yetersiz olacak.
Şuan 700 kg altında 2-3 kişilik modelleri çok fazla rağbet görüyor. O modelin Offroad versiyonuda var. Ucuzluğu ve tecrübesi sebebiyle bana göre de çok başarılı bir model.
7- Geocamper Karavan : Offroad bir tarzım olsa, aracımda buna uygun olsa hiç düşünmeden alırdım. Bana göre Offroad karavan çözümünde yenilikleri ve karavan yapısı ile çok başarılılar. Ama işte tanıtım, pazarlama ve satış yine sıkıntılı. Örneğin ben 2020 Fuarına da gelmelerini beklerdim...
8- Gündoğdu Karavan : Cam elyaf yalıtımı kullanan gördüğüm bir elin parmaklarını geçmeyen markalardan birisiydi. Tam tasarım konusunda kendilerini geliştirirler umarım derken, piyasadan çekilmeye başladılar. Dediğin gibi müşteri şikayetleri de var.
9- Güney Karavan : Tam kafa dengi ciddi tecrübe sahibi bir Usta Ender bey. Harika, sanırım Maxi modelini alıyorum derken, ben çizgim neyse onu yaparım. Malzeme temin etsen bile birşey yapamam dedi, kalakaldım. Kendi üretim karavanı 4 metre iç uzunluk ile çok iyi. Ama 730-740 kg ağırlığı gerçek bir O1 değil, bu karavan aslında O2 dedirtiyor. Mini ve Midi modelleri de 400-600 kg ağırlıkları ile tam O1. Camları plexi karavan tipi. Fiyatıda uygun. Bence 2-3 kişilik modelleri Erba ile çok rahatlıkla rekabet eder ve Plexi camları ile öne bile çıkabilir.
10- May Karavan : Herhalde en büyük hayal kırıklıklarını yaşayanlardan birisi benimdir, Orhan Ustaya karşı. Fiyat arttıma politikasını gizli ve birden yaptığı için kendisine, "Keşke haber verseydin" tepkimden dolayı benimle görüşmüyor. Kendi adına O1 belgesini almış. 3600-3800 modellerinde 650-670 kg standart ağırlığı ile kendi kendine yetebilen karavanlar üretiyor. Dediğin gibi mobilya ustalığı kavakta iyi çalışmasını sağlıyor. Şuan arttırdığı fiyatlar sabebiyle ürünleri Erba ve Güney gibi ucuz karavan üreten üreticilerden ziyade, Saly gibi üreticilerle rekabet eder düzeyde. Ama usta, daha 4-5 yılı bulmayan marka bilinirliğini göz ardı ediyor...
Bölgemde olduğu için ve kendisini destekleme adına Web sitesi de yapacaktım. Ama kendi isteğiyle buna gerek kalmadı sanırım.
11- NCR Karavan : Herhangi bir bilgim yok. Sarı ilan sitesindeki ilanlarıda mevcut kült karavan satarımlarında karavanlar yapmak şeklinde gözüküyordu.
12- NK Karavan : Müşteri ile alıp veremedikleri nedir anlamıyorum. Sert olmalarını hele hiç anlamıyorum. Müşteri düşman değil, veli nimet değil mi?
13- Ortiz Karavan : Bir marka düşünün ki, onu eleştiren hatta şikayet edenlere savaş açsın kavga etsin. Bir marka düşünün ki potansiyel müşterileri ile ağız dalaşına girsin. Hele bu markada birde kilo sorunu varsa...
Karavanlar ucuz gibi görünür ama ağırlıkları ve en önemlisi ek donanımlarının fiyatları oldukça yükseliyor. Ben bir İzmir'li olarak kendilerinin karavanını almak istemediğim için üzülüyorum...
14- White Pigeon Karavan : Firma sahiplerinden bende ek resim istemiştim ama butik çalıştıkları için daha çok yaptıkça resim paylaşıyorlar. Ağırlık konusu onlar içinde sıkıntı. 3.60 ve 4 kişilikte 700 kg altına düşülmez, diyorlar. Karavanların içi seninde dediğin gibi butik. Birçok donanım orjinal karavan donanımı... Ama camlar minibüs...
Bu arada Teardrop modeli olan ve markanın adını taşıan modellerini çok başarılı buluyorum. Mutfak dışarda daha çok yaşam romörkü havasında bir ürün baksaydım kesinlikle Başoğlu Caretta'dan daha başarılı bulduğum ürünlerini tercih ederdim.
15- Umarsan Karavan : Aile şirketi, Karavan üretiminde yeniler. Tasarım seninde dediğin gibi alıntı içerse de Monoblok ürünleri ile farklı bir soluk getirdiler. 3 modeli iç monoblok yapısı ile özellikle yatak boyutlarında verimli değil. Ama dedikleri gibi O1 sınıfı 4 metre çalışırlarsa hele 700 kg altına çıkarlarsa bence çok başarılı olurlar.
16- Pino Karavan : Fuarda Faruk beyle yaklaşık 1 saat konuştuk. Kendisinin saygısı ve üslubunu çok beğendim. Evet, bazı konularda tecrübesi de fazla. Ancak malesef özellikle mevzuatı kendi istediği şekilde yorumluyor. Avrupa'nın yaptığı gibi O1 sınıfını 2-3 kişilik Teardrop karavanlar alabilir diyor. Geçmişte kendi yaptığı ürüne bile gerçek O1 değil, söyleme cesaretini gösterdi. Ama Pickup modeli için bana göre mevzuata uygun olmasa bile kendi yorumu ile uygun demesini de biliyor.
Özellikle Engelliler için farkındalığı ve yardımseverliği çok fazla. Bana söylediği "Sen engellisin, gel ben sana istediğin gibi O1 karavan yaparım, para da almam" deme samimiyetini bile gösterdi. Herşeyi bir kenara bırakalım, bu tümce için bile teşekkür ederim, kendi adıma.
17- Saly Karavan : Stratejisini hala anlamadığım bir şirket. Şuan O1 sınıfta tam anlamıyla Carabinata'ya ağırlık verdiler. 3.25 metreyi arttırın desekte onlar aynı karavanın farklı varyasyonlarını çıkarmakla yetiniyorlar. (2-3 kişilik, 4 kişilik, 5 kişilik şeklinde)
Yaptıkları her modelde tam karavan gibi olmayan 1 eksiklik mutlaka çıkıyor. Fiyatları orta şeker. Kalitesi ve plexi camları ile hep takdirimi dile getiririm.
4-5 metre O2 ürünleri hafif. Ekonomik olarak O2 sınıf baksam sanırım Saly tercih ederdim.
18- Carvan Karavan: Çok yeniler. Umarım söylediklerini başarırlar.
19- Hotomobil: Çok başarılılar. Yeni ürünleri özellikle iyi. Ama fiyat ithal karavanlar seviyesinde. Lakin şu bir gerçek ki ürünlerinin ithal karavanlardan hiçbir farkı yok diyebilirim. Gerek Monoblok yapısı gerek karavan tipi iç aksesuarları ile tam ideal karavan satıyorlar.
Şu Ronin yani Fiat Pratico modelleri çok iyi. İlerde otomatik vitesi gelecekmiş. Alalh nasip eder, çocukları da büyütürsem Eşimle harika bir Avrupa turu yapabilirim, hayali kuruyorum. ÖTV'siz olarak yani engelli arkadaşlar için iyi bir fırsat. %50 M1 sınıfı ÖTV'yi düşersek full modeli 190.000 TL seviyesine alınabilir oluyor.
20- Filton Kompozit Karavan: Karavan konusunda yeniler. Ama dış kabuklarına çok güveniyorlar. Kullanmadığınız zaman, branda örtmenize bile gerek yok diyorlar. Şuan için O1 kategorideki ürünleri iç mobilyasız olarak var. Ama içi döşeli olarak da ürünler kaç kilo gelir, onu elbette bilemiyoruz. Ancak içi döşeli olarak 1+1 dedikleri üstten açılabilir katlı modelleri 1.4 ton ağırlığına sahip. Yüklü olarak 1.5 diye düşünürsek, compact bir araç ile çekmek zor... Bana göre O2 sınıftaki karavanların 1.2-1.3 tonu geçmemesi gerekiyor. Yoksa güçlü bir araç değişikliği yapmak kaçınılmaz.