Ynt: VW T3 Bus Kamperden Sonra Çekme Karavanım-metin0035
metin0035' Alıntı:
Sevgili gezenbilir ailesi ve Can karavan yetkilileri ,Sayın DOĞAN BÖNCÜ bey bu 1997 model çekme karavanın boş ağırlığı kaç kg ?Kaç CC araçlar için en uygun modeldir.Toplamda içine kaç kg yük koymalıyız?Birde lastik hava basıncı araçlardaki gibimi? Motor taşıma platformu önde mi veya arkadamı olmalı? Bilgilerinizi aktarmanızı rica ederim. SEVGİ ve SAYGILAR.
Metin Bey,
Can karavan forumu takip ediyorsa en doğru cevabı verecektir ancak ben kendi bilgi ve görüşlerimi aktarayım.
Sizin karavanın ölçü olarak aynısı olan benim eski karavanımın şase etiketinde 750 kg (ya da 740 kg gibi buna çok yakın bie değer) ibaresi vardı. Ancak bu doğru bir değer miydi yoksa mevzuata uyması için mi koyulmuştu bilemiyorum. En doğrusu bir kantara çıkıp tarttırmak. Kamyon kantarları 5 TL gibi ücretlerle bu işi yapıyorlar. Karavanın boş ağırlığını tespit ettikten sonra yüklerinizi kendiniz banyo tartıları ile hasaplayabilirsiniz.
Toplamda 150-200'a kadar yükleyebileceğinizi düşünüyorum. Ancak ne kadar az yükünüz olursa rampalar o kadar kolay çıkılır. Düz yolda ise fazla yükü daha az hissedersiniz. Yükü dengeli koymak çok önemlidir. Yere ve dingile yakın yükleme olmalı ancak kaplinde en az 50 kg kadar basma oluşmalıdır.
Lastik hava basıncını lastiğin tipine göre ayarlamalısınız. Önce lastiğin yük endeksine ve taşıma kapasitesine bakın. Toplam yükünüzü de tespit ettikten sonra şu formüle göre lastik havanızı belirleyebilirsiniz:
Karavan latiğinini hava basıncı = (karavanın toplam yüklü ağırlığı/iki lastiğin toplam taşıma kapasitesi)*lastiğin maksimum hava basıncı
Örnek : Lastiklerinizin herbirinin kapasitesinin 450 kg, maksimum hava basıncının 48 psi olduğunu varsayalım. Karavanınızın da yüklü ağırlığının 850 kg olsun.
Bu durumda lastikleriz için gerekli hava basıncı = (850 /2X450) X 48 = (850/900)X48=45,3 psi
Eğer lastiğiniz C tipi ise ideal yük lastiğidir ve 50-55 psi kadar hava basılabilir. Bu da karavanı daha oturaklı yapar. Eğer normal binek araç lastiği ise bu değer 45 civarında olur ve karavanınız bombeli yollarda diğerine göre biraz daha fazla aşağı yukarı hareket yapabilir. Karavanınız makaslı (yumuşak amotisör) olduğu için lastiklerinin yüksek havalı olması sizi rahat ettirir. bu arada arka amotisörlerinizin sertliği de çok olumlu etki yapar.
Motor taşıma işine gelince ön taraf arka taraftan daha uygundur çünkü arkadaki yük karavan dengesini çok daha fazla olumsuz ekler. Metin Bey anladığım kadarıyla siz motosiklet sevdalısı bir insansınız ama ilk bir kaç gezinizde karavanınızı ve aracınızın performansını tanırken motoru da ilave bir değişken olarak işin içine katmazsanız işler biraz daha kolay olabilir. 20 kg lık bir bisikletin varlığını hissetmezsiniz ama 80 kglık motor ve onu taşımak için gerekecek platform size yol boyunca "ben buradayım" diyebilir.
Bu karavan için uygun aracın ağırlığı 1100-1200 kg, motor gücü dizelde 70 Hp, benzinlide 85 HP,motor torku ise 12-13 kg-m değerlerinde olursa çok yorulmadan yol alınabilir. Bunun üzerindeki değerler ilave sürüş emniyeti ve konfor anlamına gelecektir. Eski nesil 1.6 turbo dizel ve 1.6 benzinli araçlar bu değerleri verir. Yeni nesil motorlarda 1,3 litrede bile bu değerler yakalanabiliyor. Turbo dizel araçlar düşük devirde yüksek tork verdiği için bu iş için çok idealdir. Eğer aracınızın çeki demiri yoksa ve değiştirmeyi de düşünüyorsanız şimdi doğru bir zaman olabilir.
Selamlar,
Doğan