Ynt: Vitara İçin En Uygun Motor Yağı
motor stop ettiginde yag pompası yag basmayı keser hala dönmekte olan turbo yagsız dönmeye devam eder"
bu genel bir yorumdur .
turbo muhabbetinin ayrıntılarına girersek cok uzun olur kısaca ufak tan anlatmaya calışıyım
genel olarak 2 ye ayrılır turbo 1 cisi (low pressure )düşük basinclı motora ilave az bi güç saglasın amacı iledir ..2. cisi (full presure) yüksek tam basınclı turbo bu tip aracın misal olarak 200 hp bi arac diyelim turbo hortum larını sökelim gecici olarak atmosferik hale getirip bi tur atalım arac 50 hp olur bilmem anlatabildimmi. motor dizaynı turboya göredir kompresyon yoktur ve turbonun iceri zorla soktugu hava gücü ile yürür ve ucak gibi ucar..
turboları devirlerine göre sınıflandırırsak
grayder, traktör iş mak. dizel turboları
dizel mekanık turboları
common rail dizel turboları
düşük basınclı benzın motorlu arac turboları
yüksek basınclı benzın motorlu arac turboları
yüksek basınclı benzın motorlu yarış aracı (ralli aracı)turboları
yüksek basınclı benzın motorlu modifiyeli arac (şu cadde aracı dediklerinden)turboları
bunların hepsinde farklı turbolar vardır basınc ve debileri farklıdır diyelim kısaca devirlerine görede sıraladım .
turbonun orta göbek denen kısmı yaklaşık yumurta büyüklügünde bir parcadır . bu modeline ve işlevine görede ceşitlilik göstermektedir. tavuk yada deve kuşu yumurtası arasında degişiklik gösterebilir
bu yumurtayı kırıp içine bakarsak içinde ne var bir mil ve cok devirli döner bunun yatakları (bilya yada rulman degil) yag keceleri diş kışmındada 2 pervane vardır yüksek devirlere göre balansı alınmış.
şimdi gelelim konuya eger araç pahalı ve performanslı ise üretici kaliteli baş agrıtmıyayacak full aksesuar bir turbo takar ne kadar zorlarsan zorla baş agrıtmaz ve keyif verir ..
eger arac orta sınıf ekonomik tür bi arac ise ekonomik bır turbo takacaktır demektir. .ne kadar köfte okadar ekmek misali.
mangalda yanan kor olmuş kömüre hiç su döktünüzmü yada yag dökmeyi hiç de denemeyin derim zaten .
aracta turbo 1 saat kullanım sonrası mangal kömürü kırmızısı olur ,kaliteli üst sınıf olanlarında hem radyatör suyu dolaşır hemde yag dolaşır. su sogutur yagda yaglar .
bu su dolaşımlı olanlar %90 aracta yoktur benim bildigim ..
geri kalan araclarda yag hem sogutur hem de yaglar 2 iş yapar da diyebiliriz. tam sentetik yagların yanma tutuşma derecasi yüksek oldudundan aracta bu kaliteli yagların kullanımı zorunludur.
aracların devirine gelince benim diyen motor 7500 devir döner sonrasına elektronık sistemler müsade etmez daha fazla dönemez
günümüzde turbo devir sayısı 150-300.000 rpm gibi rakamlarla ifade edilebilmektedir racing modellr i 350-400bin olanlarıda var.
gelelim benim anlatmak isteyipte anlatamadıgıma motor 6000 devir dönerken turbo nuz 300000 devir dönüyorsa orantı hesabına göre 3000 devirde motor dönerken turbo 150000 döner .3000 devirde kontak kapatırsanız kor kırmızı ısınmış bir parcayı yagsız olarak 150000 de döndürmeye devam edersiniz bu bir iki sefer bişi yapmaz ama ileride size baş agrısı olarak geri döner demek istedim .
bu konu vitara- ferrari -porche -saab- volvo ,vs marka model farketmez temelde aynı catıda degişik olabilir.
yag dolaşımını motor döndükce yag pompası mekanik olarak yapar ,su dolaşımınıda devirdaim motor döndükce mekanik olarak yapar.bu genelde tüm araclarda aynıdır ,şimdi yeni teknolojiler cıkıyor elektiriklli direksiyon kutusu gibi ,sizin araclara da turbo sogutma için elektirikli motor varmış ,bu güzel ama yaglama nasıl onuda bilmek lazım .
The engine includes a diesel particulate filter (DPF), located in the exhaust line after the oxidizing catalytic converter. Its shape is very similar to a catalytic converter, but half the ducts are plugged. Between each duct a porous material allows the gases to pass through while the particles remain on the filter walls. Ben de bilmiyordum bunu....
...ve bunu da ;
The Exhaust Gas Recirculation (EGR) valve on the turbo-diesel Grand Vitara is a throttle body type, with the passage between exhaust and intake manifolds opened via a throttle. The rotating force on the throttle axis is provided by an electric motor, while feedback to the Electronic Control Module is provided by a position sensor. The EGR valve is the main emissions control component in the exhaust gas recirculation system. The valve is located on the intake manifold, and opens a small passageway between the exhaust and intake manifold to allow a metered amount of exhaust to flow back into the engine.
This reduces combustion temperatures and helps control the formation of oxides of nitrogen.
tercümesii
Motor bir dizel (DPF), egzoz paralel olarak oxidizing katalitik konvertör sonra yer partikül filtresi içerir. Şekli çok katalitik konvertör, ama benzer bir yarısı kanalları takılı. Bir gözenekli malzeme ise parçacık filtre duvarları kalacak olan gazlar geçer sağlar her kanalı arasında. Ben de bilmiyordum bunu ....
... VE BUNU da;
Bu turbo dizel Grand Vitara üzerindeki Egzoz Gazı Recirculation (EGR) vana bir kısma gövde tipi, egzos, giriş arasında geçiş olan bir kelebek ile açıldı manifolds. Ise Elektronik Kontrol Modülü için geribildirim bir konum sensörü tarafından sağlanan bir kısma ekseni üzerinde dönen kuvvet bir elektrik motoru tarafından sağlanır. Bu EGR valf egzoz gaz emisyonları içindeki ana kontrol bileşeni recirculation sistemidir. Vana ve giriş üzerinde çeşitli yer ve egzos, giriş çeşitli arasında küçük bir koridor açılır egzoz ve motor içine geri akış bir metered miktar izin verecek.
Bu yanma sıcaklığı azaltır ve nitrojen oksitleri ve kurulması kontro
bilgim dahilinde bu konudada size yardımcı olayım opel ve saab larda dizellerde katalik konvektörden sonra 2, bir filitre var devirsiz kullanımda bu tıkanıyor degişimi gerekiyor oldukçada pahalı , benzinli arac gibi devirli kullanımda ise devirden dolayı pisligi kendi atıp temiz kalabiliyormuş.
