Ynt: Vendée Globe
Vendee Globe’a 30 tekne katıldı, 11 kaldı
Yelkende dünyanın en uzun soluklu solo mücadelesi 122’nci gününü doldurdu. Son iki tekne finişe doğru ilerlerken biz bu soluksuz mücadeleye bir göz atmak istedik.
Vendee Globe, 9 Kasım 2008 günü Güney Fransa’daki Les Sables d’Olonnes kentinden start aldı. Mücadeleye 30 tekne katılmıştı. Hasarlar, arızalar ve kazalar yüzünden 19’u yarış dışı kaldı.
Bu kez Vendee Globe oldukça fazla olaya sahne oldu.
Yarışın başından itibaren arızalar, aksaklıklar, bunun dışında denizde yüzen “tanımsız” cisimler ve balinalar yarışçılara oldukça zorlu anlar yaşattı.
Kimi 4 yıl boyunca büyük fedakarlıklarla hazırlandığı yarıştan ufak problemler yüzünden çekildi, kimi canını zor kurtardı, kimi ise yarışa “yarım performansla” devam etmek zorunda kaldı.
Yelkencilik ve denizcilik bilgisinin yanında önemli ölçüde tekne yapımı, yelken üretimi, mekanik/motor gibi becerilerin büyük rol oynadığı mücadelenin, sizin için kısa bir kronolojisini hazırladık.
İLK KÖTÜ HABER: Yarış öncesi ilk talihsiz haber Hugo Boss’tan geldi, tekne yarışın startının verileceği Les Sables d’Olonnes’a gelirken bir balıkçı teknesiyle çarpıştı. Sonuç: Kırık bir direk ve teknede 3x2,5 metre boyutlarında bir delik... Starta 20 gün var.
START: Yarışın startı 9 Kasım 2008’de verildi. Hava sert ama tüm aksiliklere rağmen Hugo Boss dahil kayıt yaptıran 30 tekne de start hattını geçti.
KAZA VE ARIZA: İlk geri dönüşler ve terkler starttan sonraki 24 saat içerisinde gelmeye başladı.
Temenos II elektrik arızası, Cheminee Poujoulat ise tıpkı Hugo Boss gibi bir balıkçı teknesiyle çarpışıp bastonu kırılınca onarım için geri döndüler. Safran lider.
2. TERK DALGASI: 50 knot’a ulaşan rüzgarda direkler kırıldı tekneler çatladı. Yarışın favorisi Michel ”profesör” Desjoyeaux elektrik arızası nedeniyle geri dönüyor. Tarihi bir an. Zira starttan 40 saat sonra ve liderden 670 mil geride yeniden yarışa dönecek olan Desjoyeaux, liderliği tam 35 gün sonra ele geçirecek. Geri dönen ya da terk edenlerin sayısı ilk günün sonunda 8’e ulaştı.
3 ARALIK 2008: Lider Seb Josse “Kükreyen Kırklar” (roaring forties) olarak da bilinen 40. paralele ulaştılar. Bundan sonra yarışçılar büyük dalgaları, güçlü rüzgarlarıyla ünlü Güney Okyanusu’nun misafiri olacaklar. Bu arada yarışa 24 saat içerisinde dönen Temenos 12., 3,5 gün sonra geri dönen Cheminee Poujoulat 16. ve 40 saat sonra dönen “professör” Desjoyeaux ise 10. sırada.
DRAM: Yarışı toplam 16 gün boyunca lider durumda götüren ve favoriler arasında gösterilen efsane yarışçı Loick Peyron kırılan direği yüzünden yarıştan çekilmek zorunda kalıyor. Avustralya 1800 mil mesafede. Peyron, kırık direğine uydurduğu yelkeniyle 18 günde bu mesafeyi kat etti.
İKİ TEKNE DAHA YARIŞ DIŞI: Temenos 2, salma-piston bağlantı kısmının kopması üzerine yarış dışı kaldı. Vatandaşı Cheminee Poujoulat ise dümen bilyesi arızasıyla geçici bir mola vermek için gittiği Kergeulen Adası’nda fırtınaya yakalandı ve kayalara oturdu. Tekne, iskele bordasındaki kocaman bir delikle yarıştan çekilmek zorunda kaldı. Bu arada buzdağları tahmin edilenden daha Kuzeyde ortaya çıkıyor. Yarışçılar bu durumdan çok tedirgin…
GÜNEY OKYANUSU CEHENNEMİ: Yarışı lider götüren Paprec-Virbac sancak dümen palasını 20 knotla giderken bir buz parçasına çarpıyor. Pala kırılıyor, tamirat için yavaşlıyor. Arkasından gelen Ecover 3 ise liderliği ele geçirdikten tam 18 saat sonra 55 knot rüzgarda kırılan direği yüzünden yarışa veda ediyor. Liderlik koltuğu uğursuz gibi. “Profesör” Desjoyeaux ise Ecover’in yarış dışı kalmasıyla 670 mil geriden başladığı yarışta 37 gün sonra tüm rakiplerini geçmeyi başarıyor.
18 ARALIK: Generali’de korkunç bir şanssızlık. Yann Elies yelken değiştirmek için teknenin burnuna gittiği sırada büyük bir dalganın etkisiyle düşüyor ve uyluk (femur) kemiğini kırıyor. Vücutta kırılması ve iyileşmesi en zor kemik olan Femur, Elies’e korkunç bir acı verdiği gibi ilaç ve yemeklere ulaşmasını da engelliyor.
Avustralya’dan hemen 118 metrelik bir fıkrateyn yola çıkıyor. Safran ve Roxy, arkadaşlarına moral vermek için rotalarını Generali’ye çeviriyorlar. Olaydan 36 saat sonra fıkrateyn Generali’ye ulaşarak, Elies’i kurtarıyor. Bu arada Roland “Bilou” Jourdain ile Michel “profesör” Desjoyeux arasındaki kıyasıya kapışma devam ediyor.
GENERALİ KAYBOLDU: Yeni yılın ilk günlerinde de aksilikler devam ediyor. Elies kurtarıldıktan sonra alınmak (!) üzere denizde başı boş bırakılan Generali kayboluyor. Josse (BT) ve Dick (Paprec-Virbac) favoriler arasında yer aldıkları yarıştan hasar nedeniyle çekiliyorlar. Bu arada 30 Aralık’ta Avustralya’ya ulaşan Loick Peyron yılbaşını ailesiyle geçirmek üzere Fransa’ya uçuyor.
57. GÜN: Yarışın 57. gününde “profesör” Boynuz Burnu’na (Cape Horn) ilk ulaşan yarışçı oluyor. Jourdain 130 mil kadar geride. Son düzlüğe çıkılıyor.
TERS KAPAK OLDU: Yine bir facianın eşiğinden dönülüyor. 3. sıradaki Jean Le Cam’ın teknesi VM Materieux’un salma torpili düşünce tekne ters kapak oluyor,
Le Cam durumu açıklayamadan sadece yardım çağrısında bulunabiliyor. Olaydan hemen sonra Vincent Riou (PRB) ile Armel Le Cleach (Brit Air) olay yerine ulaşıyorlar, PRB, Le Cam’ı kurtarırken gurcatasını ters kapak teknenin salmasına çarparak kırıyor. Direği güç bela yerinde tutarak yarışa devam ediyorlar. Ama bu uzun sürmüyor. Direk sonrasında kırılıyor ve ikili yarışa veda ediyor.
HEVESİ KURSAĞINDA KALDI: Atlantik’in düzensiz rüzgarları ve orsa seyriyle “profesör”’ü geçmeyi düşünen Jourdain’in teknesinde direk ve salma postalarında çatlak oluşuyor. Bu şekilde yarışı bitirse bile orsa ve dar apaz seyirlerinde teknesini zorlaması mümkün değil. Hevesi kursağında...
"PROFESÖR" FARKI AÇIYOR: Ticaret rüzgarlarına ulaşan “profesör” tam gaz 20-25 knot hızla finişe doğru ilerliyor ve arka tarafla farkını her gün açıyor.
ZAFERE DOĞRU: “Profesör” tam gaz devam ediyor. 2. sıradaki Jourdain ile arası 500 mile kadar yükseliyor. 3. sıradaki Armel Le Cleach ise liderin 1200 mil kadar gerisinde. “Profesör” büyük bir aksilik olmazsa zaferini garantilemiş durumda.
HEM BİRİNCİLİK, HEM REKOR: "Profesör" destansı bir zafere imza atıyor. Liderden 670 mil geriden başladığı yarışı 1350 mil farkla bitiriyor ve 2. Vendee Globe zaferini kazanıyor. Üstelik 1500 mil uzayan parkuru rekor kırarak 84 gün 9 saatte ortalama 14 knot hızla geçiyor.
7 ŞUBAT: 32 yaşındaki çaylak “çakal” Armel Le Cleach ilk Vendee Globe denemesinde 2. oluyor. Yarışın en tecrübesizi olduğu için "çaylak" lakabı ile anlıan sporcu aldığı düzeltmeyle beraber 89 günde tamamlıyor.
8 ŞUBAT: 4. sırada ve finişe 1000 mil kadar uzakta bulunan Marc Guillermot (Safran)’nun salması düşüyor. Guillermot, 8 tonluk su tanklarını dolduruyor ve yelkenlerini küçülterek yarışa devam etme kararı alıyor. Hafif havada Pindar’dan daha hızlı gidiyor.
14 ŞUBAT: İngiliz Sam Davies yarışı 3. sırada tamamlıyor ama Guillermot’un alacağı 89 saatlik düzeltmeyle 4.’lükle yetinmek zorunda kalacak.
SALMASIZ GİTTİ, 3. OLDU: Guillermot, 16 Şubat günü son 1000 mili “salmasız” gittiği yarışı tamamlıyor. Aldığı düzeltmeyle Davies’i 1 saat 19 dakika geride bırakıp 3. oluyor. Aynı gün 7 saat sonra Brian Thompson devasa tekne Pindar ile finiş veriyor.
ÜÇ FİNİŞ DAHA: Dee Caffari de yine 16 Şubat günü Thompson’dan yaklaşık 5 saat sonra finiş hattını geçiyor. Onu 22 Şubat günü Arnaud Boissieres ile 26 Şubat’ta Steve White izliyor.
SON İKİ TEKNE: Daha sonra Rich Wilson’ın da yarışı tamamlamasıyla son ikili bekleniyor. Şu sıralar Norbert Sedlacek finişe 404 DM, Raphael Dinelli ise 416 DM mesafede.