Uzun İnce Bir Yolda; Doğu Ekspresi

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan erthem Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 11
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 12,842

erthem

Moderatör
Mesajlar
2,379
Tepkime Puanı
16
Yer
Ordu
Uzun İnce Bir Yolda... Doğu Ekspresi, Haydarpaşa'dan Kars'a yol alırken, hız çağının temposuna alışık olanları başka bir boyuta taşıyor.

konu_buyuk_6.jpg


Doğu Ekspresi Haydarpaşa'dan hareket ettikten 12 dakika sonra uzun yolculuğun ilk istasyonu olan Bostancı'da duruyor. Yemekli vagon bir anda üniversite kantinine dönüyor. Ağırlığı öğrenci olan genç kalabalığın içinde öğretim üyeleri de var. Hemen her gün yaptıkları yolculuk Hereke'ye kadar sürüyor. Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi öğretim üyesi Şeniz Kabadayı ile Arzu Parten, bu trenin "vefalı yolcuları" arasında: "Doğu Ekspresi'ne her gün biniyoruz. Geçen yaz tatilinde bir gün bu trenle Kars'a gittik. O kadar şaşırdık ki, bizim trenimiz demek ki bu dünyaya da geliyormuş!"

Doğu Ekspresi'nin çıkış yaptığı coğrafya ile son durağı arasındaki geniş açı farkı, o güne kadar hiç doğuya gitmemiş olan akademisyenleri adeta silkelemişti!
Günümüzde büyük kentlerin hızlı yaşamına alışkın olanlara "Trenle Doğu'ya gitmek" fikri bile ürperti verebiliyor. Oysa Haydarpaşa'dan her sabah hareket eden sessiz maratoncu, Türkiye'yi boydan boya 37 saat 25 dakikada geçtikten sonra Kars'a varıyor. Deyim yerindeyse "kardeşi" de hemen hemen aynı saatlerde Kars'tan yola çıkıyor. Uçakla 1 saat 20 dakikada ulaşılabilecek bir merkeze yaklaşık iki günde gitmeyi göze almak hatırı sayılır bir macera gibi görülebilir. Geçen yüzyılın ilk yarısında Kars için en değerli ulaşım aracı olan demiryolu, bugün Doğu Ekspresi ile hâlâ "gerçekçi" bir tercih olabiliyorsa bunu bilet fiyatlarına borçlu olduğunu tahmin etmek zor değil.

Haydarpaşa ile Kars arasına birden fazla dünya giriyor. Ve bunu daha iyi anlayabilmek için önce Haydarpaşa'ya gelmek gerek.
Haydarpaşa Garı'nın bir saray görkemindeki yolcu giriş salonu bir anda insanı zaman tüneline savuruyor. 1906'da temeli atılıp, 1908'de hizmete giren tarihi gar binası içinde, Osmanlı askerleri, Alman inşaatçılar, İtalyan taş ustalarıyla karşılaşmak sanki sizi şaşırtmayacak. Her şey o kadar eski, her şey o kadar sahici, her şey o kadar gerçek ki, içinize "bunlar da olabilir" kuşkusu yerleşiyor.
Bu sırada garın kolonlarından her sabahın en uzun etabı için çağrı yapılıyor: "İzmit-Adapazarı-Bilecik-Eskişehir-Ankara-Sivas-Erzincan-Erzurum-Kars yönüne gidecek olan Doğu Ekspresi saat 08.35'te 6. perondan hareket edecektir".

Doğu Ekspresi yolcularının bagaj hacimleri gidecekleri mesafenin uzaklığı hakkında bilgi veriyor. Yakın kentlerin küçük el çantaları, uzak diyarlara doğru büyüyen bavullara, ek iplerle sağlamlaştırılmış kolilere, ağzı sıkıca düğümlenmiş çuvallara dönüşüyor.

Bütün trenler Ankara'ya kadar elektrikli lokomotiflerle çekiliyor. Oradan ilerideki hatlarda dizel makineler görev yapıyor. Türkiye'de 2006 rakamlarına göre, 2336'sı elektrikli, 8648'i elektriksiz olmak üzere toplam 10.984 kilometre demiryolu ağı var.

Yazı: Nazım Alpman
Fotoğraflar: Coşkun Aşar

alıntı: national geographic
 

Etiketler
Ynt: Uzun İnce Bir Yolda; Doğu Ekspresi

böyle bir maceraya atılacaksanız, tecrübe etmiş biri olarak size önerim kesinlikle yanınıza sıvı sabun alın! trende halen sabun olmayabilir ve içerdeki pislik 33 saat 40 dakikalık (Erzurum) yolculuktan sonra gözde çıban çıkması gibi ciddi sağlık problemlerine yol açabilir
size tavsiyem trenle Kars'a gitme gibi bir macera istiyorsanız Ankara aktarmalı gidin ve Ankara-Kars arası çalışan lüks Erzurum ekspresini tercih edin, ciddi bir fiyat farkı da olmayacaktır
 

Ynt: Uzun İnce Bir Yolda; Doğu Ekspresi

Ben Erzurum'dan Ankara'ya kadar gelmiştim (yataklı vagon) Erzurum Ekspresi ile. Aslında konforlu ve temiz. Yataklıya binince kendinizi bir anda yüksek sınıftan hissetseniz de, yolculuğun çoğu gece geçtiği için pek de zevkli olmuyor. Sıkıntı basıyor, yol bitmiyor. Maksat trenle yolculuk yapmak ise güzel ama maksat bir yere ulaşmak ise uçağın gözünü seveyim :smiley:
 

Ynt: Uzun İnce Bir Yolda; Doğu Ekspresi

1 hafta sonra bu şekilde karsa kadar gitmeyi düşünüyorum. her durak arası yaklaşık ne kadar sürüyor acaba?
 

Ynt: Uzun İnce Bir Yolda; Doğu Ekspresi

Çıkışınızı İstanbul kabul ettim. TCDD sitesine üye olarak da bilet satış kısmından görebilirsiniz. Doğu Ekspresi var sadece. Ankara'dan da Erzurum Ekspresi var ek olarak, ona da bakabilirsiniz.

Sabah 08:35 kalkışla ertesi gün gece 22:00 Kars görünüyor.

https://etcdd.tcdd.gov.tr/tcddrezwebapproot/danismatcddservlet?cmd=tumduruslar&trenid=48&yolculuktarihigun=01&yolculuktarihiay=12&yolculuktarihiyil=2008 linki ile görebiliyorsunuz saatleri.

İstasyon Kodu Ve Adı Haraket Saati
1 HAYDARPAŞA-1560 08:35
2 SÖĞÜTLÜÇEŞME-1624 08:41
3 BOSTANCI-1522 08:53
4 PENDIK-1609 09:11
5 GEBZE-1552 09:35
6 HEREKE-1563 09:49
7 DERİNCE-1537 10:04
8 İZMIT-1570 10:12
9 ARIFIYE-1512 10:45
10 AFUATPAŞA-1508 11:08
11 PAMUKOVA-1607 11:17
12 OSMANELİ-1606 11:41
13 VEZİRHAN-1639 11:59
14 BILECIK-1520 12:17
15 KARAKÖY-1577 12:35
16 BOZÜYÜK-1523 12:51
17 ESKIŞEHIR-1546 13:40
18 ALPU-1510 14:10
19 BEYLİKOVA-1517 14:32
20 YUNUSEMRE-1645 14:56
21 SAZAK-1619 15:08
22 POLATLI-2612 16:04
23 SINCAN-2619 16:59
24 ANKARA-2503 18:08
25 KAYAŞ-2578 18:31
26 ELMADAĞ-2533 19:14
27 KURBAĞALI-2593 19:24
28 IRMAK-2562 19:46
29 KIRIKKALE-2586 20:10
30 ÇERİKLİ-2528 21:11
31 YERKÖY-2638 22:01
32 ŞEFAATLI-2621 22:44
33 SARIKENT-2523 23:03
34 KANLICA-2566 23:20
35 YENI FAKILI-2538 23:38
36 KALKANCIK-2565 00:32
37 BOĞAZKÖPRÜ-2515 01:00
38 KAYSERI-2579 01:30
39 SARIOĞLAN-4635 02:39
40 KARAÖZÜ-4588 02:55
41 YENİÇUBUK-4558 03:11
42 ŞARKIŞLA-4649 03:48
43 HANLI-4572 04:13
44 KALIN-4582 04:58
45 SIVAS-4642 05:45
46 BOSTANKAYA-4518 06:16
47 KARAGÖL-4587 07:19
48 KANGAL-4585 07:41
49 ÇETİNKAYA-4533 08:00
50 GÜNEŞ-4567 08:38
51 GÖCENTAŞI-4519 08:47
52 DEMİRDAĞ-4540 09:19
53 DİVRİĞİ-4544 09:29
54 ÇALTI-4527 10:00
55 PİNGAN_D-4629 10:10
56 BAĞIŞTAŞ-4511 10:22
57 İLİÇ-4581 10:34
58 GÜLLÜBAĞ-4566 10:56
59 YAHŞİLER-D-4441 11:03
60 ERİÇ-4548 11:15
61 KEMAH-4599 11:35
62 ALP-4502 11:55
63 ERZİNCAN-4550 12:40
64 ALTINBAŞAK-4503 12:55
65 TANYERİ-4650 13:10
66 DEMİRKAPI-4633 13:46
67 ALTUNKENT-4592 14:00
68 MERCAN-4656 14:14
69 ÇADIRKAYA-4626 14:30
70 ERBAŞ-4547 14:48
71 KARASU-4590 15:09
72 SAPTIRAN-4634 15:33
73 AŞKALE-4509 15:52
74 KANDİLLİ-4584 16:12
75 ILICA-4586 16:42
76 PALANDÖKEN-4624 16:51
77 ERZURUM-4552 17:20
78 UZUNAHMET-4663 17:41
79 HASANKALE-4573 18:03
80 KÖPRÜKÖY-4612 18:27
81 HORASAN-4578 19:02
82 SÜNGÜTAŞI-4645 19:35
83 KARAURGAN_D-4591 19:44
84 TOPDAĞ-4669 19:58
85 SARIKAMIŞ-4636 20:47
86 SELİM-4640 21:12
87 BENLİ AHMET-4516 21:28
88 KARS-4594 22:00
 



Ynt: Uzun İnce Bir Yolda; Doğu Ekspresi

Süpriz durakları da unutmayalım :smiley: Sivas'ın dağlarında yaklaşık 1 saat beklemiştik, dışarı salsalar doğa çok güzel de trende beklemek sıkıcı oluyor haliyle, varış saatleri de 20-30 dk. şaşabilir, Erzurum'a 17:50 de varmıştık
 


Ynt: Uzun İnce Bir Yolda; Doğu Ekspresi

trenle yolculuk hele kışınsa bir başka zaten hep istemişimdir demiryolcu olmayı ama gazeteci oldum:smiley:
 

Ynt: Uzun İnce Bir Yolda; Doğu Ekspresi


Bende 98 yılında trenle İstanbul-Erzurum arası yolculuk yaptım.
Rotarla birlikte yanlış hatırlamıyorsam 36 saat sürmüştü.
Güzel bir deneyim olmuştu, tuvaletler hariç :(
Kesinlikle ulaşmak için değil ama tren yolculuğuna doymak için güzel bir tercih olabilir.
Ara birkaç durak belirleyip 1-2 gün konaklayarak birden çok yer görmek bence en güzeli...
 




Ynt: Uzun İnce Bir Yolda; Doğu Ekspresi

kaanguzel arkadaşın dediği gibi kışın her taraf bembeyaz ve sıcacık kompartımanda elinizde çay dışarının seyrine doyum olmuyor En azından kars ve erzurum dolaylarında işiniz olursa belki yolculuğunuzun tamamını değil ama bir kısmını trenle yapmalısınız
 

Ynt: Uzun İnce Bir Yolda; Doğu Ekspresi

bir efsane son buluyor doğu ekspresi 31 aralık 2011 son hayparpaşa-kars-hayparpaşa seferini yapacak bir kaç sene sonra da tarih olacak cumartesi günü gardan doğu ekspresini Kim Jong Il ardından ğlaya kuzey koreliler gibi uğurlayacağım imkanım olsaydı kesinlikle bu seferde olurdum tüm demiryolcuları başı sağolsun
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,744
Mesajlar
1,523,058
Kayıtlı Üye Sayımız
166,559
Kaydolan Son Üyemiz
Sercantetik

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst