@yugun ,
parsellerin pozisyonuna göre eğimli yüzeyde her zaman eğime paralel bırakmak mümkün olmuyor ama dediğiniz gibi eğime çapraz koyunca karavanı teraziye alana kadar insanın göbeği çatlıyor.
----
Eğimli yüzeyde karavanı ayırmak ve bağlamak hem zor hem de tehlikeli bir iş. Mecbur kalmadıkça eğimli yüzeyde karavan ayırma ve bağlama işlemi yapılmamalı. En ufak bir dalgınlıkta ciddi kazalara gebe. O yüzden yapılıyorsa adım adım sakin kafayla çalışılmalı ve mutlaka her tekerin altına takozlar koyulmalı. Buna rağmen olası bir kaza durumu gözönüne alınarak gidiş yönünde insanların olmadığı teyit edilmeli, insanlar varsa uzaklaştırılmalı.
Eğer mover varsa, tekere biraz basılı bırakılırsa ikinci bir el freni vazifesi görür. Bu bakımdan yarı otomatik manuel mover'lar çok kullanışlı. Ne tekere çok basarak zarar veriyor ne de boşta kalıyor. Tekeri kaydırmayacak kadar biraz basılı bırakırım ben eğimli zeminde.
Eğimli yüzeyde tekerin birini yükseltmek gerekeceği için klasik takozlar lastiğin altına monte edilemiyor. Bu durumda mover yöntemim ekstra güven veriyor.
Mecburiyetten eğimli zeminde ayırma yapılacaksa takozu koyduktan sonra aracı çok az salıp fren pistonunu açmak lazım. Yoksa çeki demirinden kurtarınca piston açılıp kaplini ileri doğru itiyor. Aracın tamponuna zarar verebilir.
Yine eğimli zeminde atelaj ayrılırken gerilmelerden dolayı çeki demiri kaplinden ayrılmakta zorlanıyor. Böyle bir durumda, pilot tekeriyle karavanı normal çıkma mesafesine kadar kaldırıp, aracın bagajına oturarak birkaç kere zıplamak lazım. Aynı anda kaplinin kolunu da kaldırmak epey maharet istiyor. İkinci bir kişi ile daha kolay yapılabilir.
Dikkat! Eğer çıkmıyor diye çok kaldırırsanız çok gerilim birikiyor. Bu durumda zıplayarak çıkarırsanız karavanın kafası şiddetli bir sesle sağa sola bir kol mesafesi kadar dönerek yerinden kızgın boğa gibi fırlayabilir. Kütahya Çamlık'ta çok dik bir yüzeyde başıma geldi, tesadüfen yaralanmadım.
Dediğim gibi normal çıkacağı mesafeye kadar kaldırılmalı.
Atelaj boşta kalınca gidiş yönüne doğru önde araç olacak şekilde ayrılmalı. Geriye doğru normal fren tutmaz, el freni tutar ama yine de ben tedirgin olurum.
Şu pozisyonda arka denge ayaklarını indiremedim bile. Ona rağmen teraziye alamadım, başaşağı yattık gece.