Tebriz Gezi Notları

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan vata Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 24
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 13,903
Ynt: Tebriz Gezi Notları

Bir kısmını restorasyon nedeniyle gezemeyip sadece resim çekmekle yetinsek de şehrin görülmesi gereken önemli tarihi yerlerini böylece bitirmiş olduk.Bundan sonra taksimizle şehir merkezine 55 dakika süren 65 km.mesafedeki İran’ın kapadokyası Kandovan’a hareket ediyoruz. Kandovan, dağların içine oyulmuş bir çoğu metruk evler, köy çocukları, traktörler, hediyelik eşya satıcıları ve insansız sokakları ile sakin, ıssız küçük bir köy.Buranın doğal petek balı meşhur.

Mayıs ayında üzeri halen karlı Sehend Dağı





Kandovan

 

Ynt: Tebriz Gezi Notları

Şehre dönünce El Goli’ye yakın mesafede olan ve Tebriz’in en lüks mağazalarının bulunduğu Veliyy-i esr cadde’sine gidiyoruz.Burada şıklıkta birbirleriyle yarışan gençler ve lüks araçlar da dikkat çekici.Ancak şiddetli yağan yağmur bu caddede dolaşmamıza olanak tanımıyor ve bu kez rotamız İlgölü(=EL Goli). Özellikle akşam üzeri veya söylediklerine göre hafta sonları tüm Tebriz’lilerin akın ettiği bir yermiş.Devrik şah Rıza Pehlevi’nin babası yaptırmış.



El-Goli(=İl Gölü) aslında büyükçe yapay bir göl içeren bir mesire yeri.Göl ortasındaki yarım adadaki lokanta ünlü İran yemeği Abguşt’un en iyi yapıldığı mekanlardan biriymiş.Fakat kısmetimize burası da kapalıydı. syt Abguşt konusundaki merakımızı ilginç bir şekilde Iğdır’da gidereceğiz.
İranlılar, akarsu ya da göl kenarlarında oturarak, beraberlerinde getirdikleri yiyecekleri paylaşmayı çok seviyorlar. Bu piknik alışkanlığı suya verilen değerin de bir göstergesi. Üçüncü İmam Hüseyin’in Kerbela’da susuz bırakılarak şehit edilmesi, suyun pek kıt olduğu bu ülkedeki birçok tarihsel motife; dinsel geleneğe yaşam kaynağının su olduğu anlayışını yerleştirmiş.



Yağmur sonrası ortaya çıkan çifte gökkuşağının altında resim çektirmemek olmazdı.
 

Ynt: Tebriz Gezi Notları

Bundan sonra tekrar bir taksiye binip 5.000 tümen ödeyerek bizi Veliyy-i esr cadde’sindeki Celali restorana götürmesini söyledik.





Tebriz’de akşam yemeği genelde 20’den sonra yenildiği için restoran oldukça sakindi.



Önce kremalı havuç çorbasını içtik.Sonrasında artık klasik yemeğimiz olan kebap geldi.Garson bira içip içmeyeceğimizi sorunca bu bir şaka olmalı diye düşündük ve hemen iki adet bira istedik.Ama bu bira Hollanda’dan ithal edilen alkolsüz biraydı.Yani gerçek arpa suyuydu. syt



Bu yemeğe de 40.000 tümen ödeyip otelin yolunu tuttuk.
 

Ynt: Tebriz Gezi Notları

İzmir’den yola çıkmadan önce yaptığımız programda Tebriz’de üç gün konaklamayı planlamıştık.Ancak yağmur bu planımızı olumsuz etkiledi ve biz de Nahçıvan’a geçmeye karar verdik.Hal böyle olunca bazı yerleri ziyaret edemedik.Bunlar şehrin 15 km kadar kuzeyinde bulunan kırmızı topraklı 1811 metre rakımlı Eynali Dağı’na teleferik ile çıkıp buradaki şii türbelerini ve Motahari caddesi üzerindeki Meşrutiyet Evi’ni ziyaret etmekti.
Ben bunların dışında Tebriz’de bir de zulhane görebilmeyi çok istedim. Zulhane veya Zurkhane iranlıların geleneksel sporu Varzeşe Bastani'nin yapıldığı yere verilen isim.Bu spor önceleri uzakdoğu savaş sanatları gibi savaşçıların yaptığı bir şeymiş ama sonra spor, ayin,tören karışımı bir şeye dönüşmüş.Ortadaki gencin liderliğinde, ritm eşliğinde ısınma hareketleri yapılıyor.Yaklaşık 2-3 saat kadar sürüyormuş.Ancak kiminle konuştuysam Tebriz’de bu tür birkaç yer kaldığını ve yabancıların girmesinin mümkün olmadığını anlattılar.Kabullenmekten başka seçenek yoktu.
22.Mayıs.Perşembe günü hava yine yağışlıydı.Sabah erkenden kalkıp hazırlandık ve otelden ayrılışımızı yapıp son ana kadar bize verilmeyen pasaportlarımızı geri aldıktan sonra Nahçıvan’a gitmek için yaklaşık 140 km. uzaklıktaki sınır kenti Jolfa(=Culfa)’ya bizi 60.000 tümen karşılığında götürecek taksimize bindik.Yola çıkmadan önce taksiciye bizi güzel kelle paça çorbası yapan bir yere götürmesini söyledik.Burası bizim bildiğimiz çorbacılara benzer bir yerdi fakat içeride ağır bir koku vardı. Arkadaşım ve şoför kelle paça ben de dil çorbası içtim.



Tadı gayet güzel olan bu çorbalara da 30.000 tümen ödedikten sonra yola koyulduk ve bu kez bir bölümü ayrılmış yol olan düzgün bir yolu yaklaşık iki saatte kat ederek saat 10’da Jolfa’ya vardık.



Taksi bizi sınır binasının hemen önünde indirdi.İki dakikalık bir yürüyüşten sonra vardığımız gümrük binasında işlemlerimiz beş dakika kadar sürdü ve İran topraklarını terk edip yayan olarak Nahçıvan Özerk Cumhuriyeti’ne geçtik.Bu arada yeşil pasaportum olduğu için valizimi açmama gerek olmadığını söylediklerinde o ipek halıyı almadığım için gerçekten hayıflandım.

 

Ynt: Tebriz Gezi Notları

İran'daki gezimiz sadece iki gün ve Tebriz merkezli oldu.Türkiye'nin 2.5 misli büyüklükte bir yüzölçümü olan ve yaklaşık otuz eyaletten oluşan bu büyük ülkeyi sadece Tebriz'i görerek değerlendirmek yanlış olur kanaatindeyim.Benim için ilginç olan İran'ın batısının tam bir Türk bölgesi olduğunu öğrenmekti.Bunca zengin yeraltı kaynaklarına sahip ülkenin bu zenginliği vatandaşlarına ve ülke sathına başarılı bir şekilde yansıtamaması ise beni hem şaşırttı hem de üzdü.
Yine de İran ve özellikle Tebriz bölgesi hem ucuz bir yer olması,hem gezilecek güzel yerlerinin olması hem de oradaki kardeşlerimizin varlığı nedeniyle ziyaret etmemiz gereken bir yer.
 



Ynt: Tebriz Gezi Notları

Çok güzel ve zevkle okunan bir gezi yazısı olmuş, teşekkür ederiz.