Şarj Regülatörlerinin Bağlantısı

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan 12:01 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 11
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 2,719

12:01

Kamp II
Mesajlar
311
Tepkime Puanı
357
Yer
Bursa
İnternetten şöyle bir şema buldum (Kaynak: Kamp Rehberi kanalının videosu)

1675106817925.jpg


Üstteki araç aküsü dışında benim çekme karavanıma kurmayı planladığım güneş sistemi ve invertörle beraber sistem sonuçta bağlantısal açıdan buna benzeyecek.

Halihazırda 220v şarj regülatörüm doğrudan aküye bağlı. Mppt şarj regülatörünü de aküye bağlayınca bunlar kavga etmeyecek mi? 😳
Yani karavana dışardan 220v şebeke elektriği aldığım zaman hem 220v şarj reg. hem de mppt şarj reg. aynı anda aktif olacak. İkisi de akünün o anki durumuna göre akım gönderecek. Bu durumda ne olacak?
220V'u bağlayınca mppt reg.ün akü bağlantısını kesmeye gerek var mı?
Cihazlar aşırı kibarsa "Efenim önden siz buyurun, yok valla olmaz, önden büyükler" falan diyerek aküyü boşlamasınlar diye endişe ettim. :p

@Havensis
@bulenttg
@fsirin
@egeboncuk
ve ilgili diğer arkadaşların yorumlarını bekliyorum tabii ki ;)
 

İnternetten şöyle bir şema buldum (Kaynak: Kamp Rehberi kanalının videosu)

Ekli dosyayı görüntüle 640949

Üstteki araç aküsü dışında benim çekme karavanıma kurmayı planladığım güneş sistemi ve invertörle beraber sistem sonuçta bağlantısal açıdan buna benzeyecek.

Halihazırda 220v şarj regülatörüm doğrudan aküye bağlı. Mppt şarj regülatörünü de aküye bağlayınca bunlar kavga etmeyecek mi? 😳
Yani karavana dışardan 220v şebeke elektriği aldığım zaman hem 220v şarj reg. hem de mppt şarj reg. aynı anda aktif olacak. İkisi de akünün o anki durumuna göre akım gönderecek. Bu durumda ne olacak?
220V'u bağlayınca mppt reg.ün akü bağlantısını kesmeye gerek var mı?
Cihazlar aşırı kibarsa "Efenim önden siz buyurun, yok valla olmaz, önden büyükler" falan diyerek aküyü boşlamasınlar diye endişe ettim. :p

@Havensis
@bulenttg
@fsirin
@egeboncuk
ve ilgili diğer arkadaşların yorumlarını bekliyorum tabii ki ;)
Aküyü redresöre bağlayınca güneş enerjisi solar kontrolcüsünü iptal etmiyoruz. O da çalışmaya devam ediyor. Bu durum bendeki sistemde herhangi bir soruna yol açmadı.
 

Benim sistemimde giriş içi ilave olarak 2. alternatör de var. Sorun çıkmaması için giriş ve çıkış için iki ayrı şalter kullanıyorum. Giriş şalteri, güneş paneli, 220V ve alternatör seçecek şekilde ve yüksek akımlı. Çıkış şalteri 12V, 220V, 12+220V seçecek şekilde.
 


"ŞARJ REGÜLATÖRÜ" nedir?

Solar panelin regülatörü. Paneller normalde 18V civarında verir diye hatırlıyorum. Regülatör bunu akülerin şarjı için gereken seviyeye indiriyor. (Akü türüne göre şarj voltajı farklı olabiliyor. Regülatörde akü türünü seçtiğinizde gerisini regülatör hallediyor.)
 



Aküyü redresöre bağlayınca güneş enerjisi solar kontrolcüsünü iptal etmiyoruz. O da çalışmaya devam ediyor. Bu durum bendeki sistemde herhangi bir soruna yol açmadı.

Panellerin girişinde diyotlar var. Bunlar tersten gelen akımı durdurduğu için panelleri koruyor. Muhtemelen regülatörün girişinde de vardır. Sorun çıkmaması bu sayede oluyor. Ben diyotlara fazla güvenmediğim için şalterle ayırmayı tercih ettim.
 

.
11 senede toplamda iki yıl üzeri akü dahil hiçbir bileşenini değiştirmediğim sistemimde soları, şebekeyi ve alternatörü ikişer ikişer beraberce ve sorunsuzca kullandım.

Akü dolumunun, gerilimi minimal de olsa yüksek olan kaynaktan sağlanmasının işin temel çıkış noktası olduğundan yola çıkarsak:

Alternatör regülatörlerinin sınırladığı sabit voltaj, sıhhatli bir kurşun-asit bazlı akü dolumlarının “soğurma" aşaması için gerekli olan voltajdan bile düşük bir gerilim. Araç akülerinin sırf alternatörle kapasitelerinin ancak %80'ine kadar şarj edilebilmelerinin sebebi de zaten bu olmakta..
Bu dezavantajı bilindiği üzere akıllı DC/DC (Booster) aletleri üstelik gayet hızlı kaldırmakta. Kısaca alternatörün taşkın dolgu yapma kaabilyeti yok

Eğer aküye beraberce fazlı dolum yapabilen solar veya şebeke dolum cihazları da bağlanmış ise akü cinsine uygun olduğu müddetçe tam dolum zaten aşamalarına uygun yapılacağından, aralarında bir çatışma beklenmemesi lazım.
Eğer bu aletler fazlı yerine sadece doğrusal (linear) dolum yapabiliyorlarsa (basit redresör veya ucuz PWM solar regülatörü gibi) verilen değerlerini kontrol etmek yerinde olurdu ? Fakat bence malzemeden kısan üreticilerinin bu değerleri hiç olmazsa yüksek seçmemiş olabileceğini tahmin ediyorum.
Tabii sonuç eksik dolum olsa da aküye zarar gelmemiş oluyor.
Herkes Ferhat bey değil ki laboratuarlar tipi ayarlı güç kaynağı ile dolumu becersin.
Benim bereket iki aletim de fazlı dolum yaptığı gibi ayda bir akü hücrelerini eşitlemekte de geri kalmıyorlar..

Diğer sorunlu olabilecek noktalar olarak ise akü ile MPPT cihazı arasına konulacak anahtarın, bu aletlerde panelden önce akünün tanınmasını atlaması ile düzensiz akım impulslarının (?) LFP akünün BMS’ine zarar verebilme ihtimali olabileceğini okumuştum. Bereket ikisi de sistemimi ilgilendirmiyor.

Profesyonellerin cevabının gecikmesine dayanamayıp yazayım dedim. İnternetten mezun biri için bakalım ne kadar yanlışım çıkacak ? 😊
 
Son düzenleme:

Konuyu biraz daha farklı bir yöne çekme amaçlı;

Elektrik ve Elektronik Onarım

adresinden alıntıdır.

3- Bir akünün ömrü, deep cycle olarak adlandırdığımız tam deşarjdan, tam şarj olma sayısına (çevrimine) bağlıdır. Örneğin 10 voltun altına düşmüş ve tamamen boşalmış bir akünün şarj edilerek 12,5 volta yükseltilmesi bir deep cycle’dır. Akülerin aşınması ve kapasite kayıpları, maksimum deep cycle sayılarından sonra başlar. Deep cycle özelliği sadece jel akülere mahsus değildir. Sulu akülerde veya AGM olarak adlandırdığımız kuru akülerde de geçerlidir. Burada önemli olan; akünün deep cycle sayısıdır. Örneğin iyi bir jel aküde deep cyle değeri 2000-3000 arasında bir değerken, sulu aküde bu değer 400-500 arasındadır. Jel aküde, kapasite yaklaşık %20 değerine düşmüşken şarj yapıldığında bir cycle sayılırken, sulu akülerde kapasitenin yaklaşık %70-%80 değerine düşmüşken şarj yapıldığında bir cycle sayılmaktadır. İster sulu akü, ister kuru akü olsun şu sonuc çıkmaktadır. Akünün ömrü; tam şarj ve tam deşarj sayısıyla ilgilidir. Başka bir değişle; karavanlarda akü tam şarj olduktan sonra devreden ayrılmalı ve ihtiyaç olduğunda devreye alınmalıdır. Akü devre dışında iken alıcılar, solar sistem, araç alternatörü veya redresör ile beslenmelidir.

4- Aküler sürekli şarj halinde tutulmamalıdır. Şu kanı yanlıştır; “Redresörün regülatörü akü dolduğunda aküyü şarj etmiyor bu yüzden aküyü devre dışı bırakmaya gerek yoktur” Aynı şekilde “araç çalışırken akü dolunca araç kesicisi aküyü devre dışı bırakıyor bu yüzden aküyü devre dışı bırakmaya gerek yoktur” Bu düşünce ilk anda doğru gibi gelebilir ancak; besleme devresi (Buzdolabı, su motoru, aydınlatma v.s) akım çekiyorsa kesicilerin bir faydası olmaz. Çünkü; kesiciler akımı, akü mü yoksa alıcılar mı çekiyor anlayamayacağı için akü sürekli şarjda kalır. Bu da akünün kapasitesinin hızla düşmesine ve yıpranmasına neden olmaktadır.

Ben demiyorum. Elektronik, bilgisayar ve mikrodenetleyiciler konusunda 14 adet teknik kitap yazmış üstad Abdurrahman Taşbaşı diyor. Güncel sitesi kapanmış. Eski bir blogundan buldum bu yazıları. Neler düşünürsünüz bu konuyla ilgili?

Hatta bu konu ile ilgili 2020'de şöyle bir cihaz geliştirmiş ancak altındaki tıklanabilir link çalışmıyor maalesef;

karavanya.jpg


Not : Kendisi liseden çok sevdiğim öğretmenimdir. Bugün olduğum insan olmamda emeği çoktur. Meslek seçimimde kabiliyetime uygun yönlendirmeyi sağolsun o yapmıştır.
 

.
Bahsettiğiniz kapasitedeki bir kişiye bir şey söylemek ne haddime.

Fakat aküme yaz kış hep bağlı duran solar sistemim için sahada yaptığım tecrübemi yukarıda okumuş olmalısınız.
Ayrıca 2000 li yıllardan itibaren kullanılmakta olan akıllı dolum cihazlarının son faz tampon dolumunu sadece miliamper seviyesinde yapıyor olması dolayısıyla akünün stand-by, spontane ve parasiter boşalımından bile az olan bu değer için akünün sonuçta dolumda olduğu bilmem söylenebilir miydi ?
(Tabii ki akü dolumda ama taşkın dolgu için gerekli tam dolgu aşığının devamlı olarak minimal de olsa aşılmadığını kast ettim)

Kendisi belki de eski tarz aletlerle olan dolumdan bahsetmiş olamaz mı ?
 
Son düzenleme:

.
Bahsettiğiniz kapasitedeki bir kişiye bir şey söylemek ne haddime.

Fakat aküme yaz kış hep bağlı duran solar sistemim için sahada yaptığım tecrübemi yukarıda okumuş olmalısınız.
Ayrıca 2000 li yıllardan itibaren kullanılmakta olan akıllı dolum cihazlarının son faz tampon dolumunu sadece miliamper seviyesinde yapıyor olması dolayısıyla akünün stand-by, spontane ve parasiter boşalımından bile az olan bu değer için akünün sonuçta dolumda olduğu bilmem söylenebilir miydi ?
(Tabii ki akü dolumda ama taşkın dolgu için gerekli tam dolgu aşığının devamlı olarak minimal de olsa aşılmadığını kast ettim)

Kendisi belki de eski tarz aletlerle olan dolumdan bahsetmiş olamaz mı ?
Estağfurullah abi. Ben senin yazdığına antitez olarak yazmadım yanlış anlaşılmasın. Tamamen farklı bir bakış açısı olarak ortaya attım.

@tapatalk
 



.
Tez-anti tez, tartışarak doğruyu bulmanın diyalektiğinde var.
Zaten yazdığınız da kişiye değil, sadece teze anti. 😉
Kısaca hassas olduğumu düşünecek kadar hassas olmanıza gerek yok..😊

Benim akıl yürütme bazlı görüşüm; taşkın olmadığı boyunca bir dolumun, aküye zarar verdiği üzerine bir bilgiye hiç bir yerde rastlamamamla ilgiliydi.
Ancak VARTA, çok fazlı dolum yapan yeni tip dolum aletlerinin "bazılarında" bile son, yani “yüzme” aşamasında beklenen kayıplardan fazla dolum yapıldığından, bu cinslerinin devamlı aküye bağlı kalmamasını tavsiye etmekte.

Bilmem ne kadar sıhhatli ama, belki en pratik yöntem; iki gün boyunca dolum aletine bağlı kalan bir akünün çevresine göre ısınıp ısınmadığını, elle kontrol etmek olurdu ?

Bu kayıpların hesabı hem zor hem de sisteme göre çok değişken.
Fakat tanınmış ciddi markaların, ortalama da olsa bu sınırı aşan aletleri piyasaya süreceğini sanmam. En azından marin ve karavan kullanımları için uzmanlaşan Victron ve Ctek firmaları bu gruptan sayılmalı.
 
Son düzenleme:

Yine derin konulara dalmışsınız arkadaşlar.

220V'dan redresör ve güneş paneli aynı anda aküye bağlı olduğunda hangisinin gerilimi yüksekse yükü o üstlenir. Akü gerilimi düşükse gerilim değerinin ne olduğunu akü belirler. Bu durumda her iki şarj sistemi de verebildiği akım kadar birlikte şarj ederler.
Akü doldukça gerilimi yükselir ve şarj akımı düşer. Hangi şarj cihazının gerilim değeri daha yüksekse en son sadece o şarj eder.
Peki bu durum aküye zarar verir mi?
Genel olarak vermez, bir sorun oluşturmaz ancak akü boşken her iki şarj cihazınızın verdiği akım toplanacağı için akünün max izin verilen şarj akımını aşıp aşmadığı kontrol edilebilir.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,662
Mesajlar
1,521,816
Kayıtlı Üye Sayımız
166,519
Kaydolan Son Üyemiz
cagatayuysal

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst