Sanatçı Sümer Ezgü Çekme Karavanı Ile Kaza Yaptı.

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan RamizDAYI Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 38
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 5,016

RamizDAYI

Kimsin sen? Şüphesiz; sen, sen değilsin..
Mesajlar
417
Tepkime Puanı
326
Yer
Ankara
Haber yazısı;

"Sanatçı Sümer Ezgü Antalya'nın Korkuteli ilçesi yakınlarında trafik kazası geçirdi.
Kaza, öğle saatlerinde Korkuteli ilçesi yakınlarında meydana geldi.
Sümer Ezgü, cip ve ona bağlı olan karavanla seyir halindeyken Korkuteli'ye yaklaştığı sırada kontrolden çıktı.
Sümer Ezgü ve ailesinin içinde bulunduğu cip ve karavan yola devrildi. Ezgü ve ailesi, kazayı yara almadan atlattı. "
 
Son düzenleme:


Bugünlerde yurt genelinde aşırı rüzgarlı bir hava hakim, Sümer beye çok geçmiş olsun.

Hem stabilizatör hem de ATC sistemi ile kuru asfaltta düz yolda savrulup yoldan çıkabilmek için normalde özel olarak çaba göstermek gerekli...

ATC'li karavan kullanmadım ama sadece stabilizatör bile çok etkili oluyor. Sümer beyin kullandığı araç da hafif bir araç değil o karavana kıyasla.

Geriye kalan seçenekler bence şöyle:
Aşırı dengesiz yükleme (arkaya fazla ağırlık koyması) olabilir,
ATC'nin çalışmaması olabilir (ama bu durumda bile stabilizatör yeterli oluyor. Ancak ATC zarar verecek şekilde tersine çalıştıysa?) veya
kuvvetli rüzgarda aşırı hız yapması ve/veya uyuklaması veya başka bir şeyle dikkatinin dağılması sebebiyle karavandan bağımsız olarak arkada karavan olmasa bile normalde yapacağı bir kaza olabilir.
Başka bir aracın onu sıkıştırmasından falan bahsetmemiş sanırım.
 






.
Çekme karavanı araca bağlarken; yukarıya alınmış pilot tekerleği ile kaplinin önündeki kolu yukarı doğru açık olan kavrama tırnağına, önce aracın topuzunun hakkıyla kavrattırılması ve sonra da kol, güvenlik işareti sonunda yeşil oluncaya kadar aşağı bastırılarak mutlak kilitlenmesi gerekiyor.

Kritik salınma durumlarında topuz çapının bu kolu, üstelik güvenlik pozisyonundan kaldıracak uzunlukta olmadığından yola çıkarsak, resimde görüldüğü üzere kolun açık hali, kavramanın gerektiği şekilde yaptırılmamış olabileceğine işaret ediyor olabilir ? Yani yarım kavramanın kolu daha kolay atabileceğinden yola çıkıyorum.
Tabi böyle bir duruma etki edebilecek kuvvet etkenlerinin yelpazesi de büyümekte. Belki ani bir sollama bile yeterli olabilirdi ?

Diğer taraftan çekici aracın devrilmiş ve kolu ile beraber kavrama tırnağının 90° dönmüş olması da kaplinin bu burkulmaya oldukça direnç göstermiş olacağını akla getiriyor. Fakat emniyetine (?) rağmen yine de resimde görüldüğü üzere, kolu tam kalkarak topuzu bırakmış.

1693898032517.png


Bilmiyorum bilirkişiler kaplinli karavancılığın yeni başladığı ülkemizde, bu kuvvetlerin etki ve derecelerini isabetli yorumlayacak bilgi sahibi midirler ?
 
Son düzenleme:

İleri sürüş teknikleri öğretisinde; anormal hava koşullarının hareket halindeki araca etkileri ve sürücünün de bu olumsuz etkileri bertaraf etmesine yönelik sürüş tecrübesi kazandırılır.

Ağır vasıta kazalarında; genelde araç periyodik bakım eksikliği, uykusuzluk/yorgunluğa bağlı dikkat dağılması en büyük faktör olarak gösterilse de karayolu imalat hataları ve ağır vasıtanın buna nasıl tepki vereceği hakkında sürücünün en ufak bir fizik bilgisinin bulunmaması da etkendir.

Söz konusu kazanın trafik raporu yayınlanmadığından ancak olasılıklar üzerinden tahmin yürütülmektedir.

Adı üzerinde "çekme karavan" kazası.
Kaza anında karavan hangi pozisyonda?
Çekme? - İtme?

Ya çeken araç hangi pozisyonda?
Çekme?
İTİLME?

Hava koşulları; Normal mi?
Yokuş aşağı seyirde bahsedilen kuvvetli rüzgarı normal hava koşulu olarak değerlendirmek mümkünmü?

Karayolunda imalat hatası var mı? Yok mu?

Karayolu trafik işaretlemesi yeterli mi?
Coğrafi bölgenin kuvvetli rüzgarının karayolu üzerindeki etkilerine yönelik rüzgarın yönünü ve kuvvetini gösteren rüzgar tulumu yolda mevcutmu?

Ve en önemlisi çekici sürücüsü bunlara dikkat ediyormu? Doğru okuyormu? Doğru sürüş kurallarına uyuyormu?

Cevabın hayır olduğunu biliyoruz aksi takdirde "haber" olmazdı.

Çeken aracın pozisyonu itilen araç pozisyonuna dönüştüğü andan itibaren tüm kurallar değişir. Araçtaki tüm donanım "çekme" odaklıdır. İtme reflekslerinde bir çok parametre araç donanımının çalışma prensiplerini değiştirir. Kontrol çeken araçtan çıkar iten araca geçer. İten aracı kontrol eden bir sürücü olmadığına göre çeken aracın sürücüsü kontrolsüz kalan iten aracı da kontrol etmek durumuna geçer.

Gözü kara, herşeyi bilen, bişi olmaz abicim kaderciliğini benimsemiş toplumda bu haberler hep "kaza haberi" olarak gündeme gelir.

Neyseki NİYAZİ yaşıyor!...
 

.
Çekme karavanı araca bağlarken; yukarıya alınmış pilot tekerleği ile kaplinin önündeki kolu yukarı doğru açık olan kavrama tırnağına, önce aracın topuzunun hakkıyla kavrattırılması ve sonra da kol, güvenlik işareti sonunda yeşil oluncaya kadar aşağı bastırılarak mutlak kilitlenmesi gerekiyor.
Mesut bey acemilikte başıma geldi. Topuz tam oturdu sandım ve ben çekmeye başladım. 10 metre çektim çekmedim ilk tümsekte bir baktım arkada karavan yok . Fren teli karavanı durdurdu ve yerinden çıktı. Öyle durumda karavan daha çok çıkma eğiliminde oluyor ve araçtan ayrılıyor. O andan itibaren artık karavanı taktıktan 100 metre sonra tekrar durup, her noktayı tekrar kontrol ediyorum.


Resimdeki denge ayaklarından biri niye açık ?

1.jpg
 

.
Bu kazada kaplin topuzdan ayrılmış. Ayrılmasa, kaza olmayabilirdi de.
O yüzden analize, sonuç ayni de olsa kalplinden başlamak lazım diye düşünüyorum.

Teoman bey sizinkinin aynisi geçen hafta arkadaşımın başına geldi. Fakat o 5000 € dan fazla masraf bekliyor. Bereket sizin şansınız varmış.


Şimdi kimseyi kızdırmayacağımı bilsem, “moto karavan” derdim. 🤓
Biliyorum cengaverler gardını alacak, olsun... 😊
 
Son düzenleme:




Denge ayakları sonsuz vida, milini çevirmeden yerinen çıkmaz bence.
Yine başıma gelen bir olay, topuzlara alko kilidi var. Topuzun altına aynı şekilde plastik parça bağlıyorsunuz, alko kilit ile kitliyorsunuz. ( Ya da araca bağlı iken , karavan kolay çalınmasın diye de bağlanıyor)
Bir keresinde yükselti olan bir yerde topuz alttan baskıyı görünce yerinden çıktı. (Pilot tekeri çok indirmiştim tümseğe dikkat etmeden)

açık unutulsa topuzu araca bağlarken farkına varılır diyorum: Benim durumda yerine oturdu, ama tam klik sesini duymadan acele etmiştim. Görünüşe göre bağlıydı.
ayrıca bu şekilde o kadar yol nasıl gider her tümsek de sürter.: Haklısınız.

image_2023-09-05_094419250.png
 

.
İyi oturmuş bir kaplinin kazalarda topuzu bırakmaması kaideden olmalı ?

1693900202654.png


1693901181502.png

Görüldüğü üzere kavrama tırnağının yeni veya eski model olması bile fark etmiyor.


Bunlar da çekme aracından ayrılmış olup, kaplin kolu yukarıda bulunanlar.
1693900770215.png


1693901096162.png


Tabi benimkisi sadece bir tahmin..
Fakat sanırım resimler galiba doğruluyor olmalı ?

Teoman bey yanına gittiğinizde kolu kalkmış mıydı ?
Şimdi arkadaşımı aradım, onunki kalkılı durumdaymış.



Klik yapan tek bir güvenli durum olsa da, tam kavrayamamanın çeşitli fazları olmalı ? Belki bu yüzden önceden epey yol alınmış olabilir ?

En azından kaplinin topuzu tam kavramasının kaza olasılığını azaltacağı doğru olmalı ?
 
Son düzenleme:

.
Yola çıkmadan kavramayı kontrol etmek için forumlardan birinde;
* pilot tekerleği önce indirip sabitledikten sonra kolunu çevirerek yükselmek istenince, kaplinin topuzdan kurtulup kurtulamadığına bakılması yahut
* cep telefonuyla altından resim alınması önerilmekte.
Tabi resim için de önceden doğru bağlantının görüntüsü bilinmeli.
 
Son düzenleme:





Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,662
Mesajlar
1,521,812
Kayıtlı Üye Sayımız
166,519
Kaydolan Son Üyemiz
cagatayuysal

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst