Planör

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan phobios Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 11
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 9,409

phobios

Zirve
Mesajlar
1,648
Tepkime Puanı
2
Yer
istanbul
''Planör'' kelimesi dilimize, Fransızca ''Planeur'' sözcüğünden girmiştir. Fransızca karşılığı ''Süzülerek uçmak, süzülerek uçarak mesafe kat etmek”tir. 18 yy.’da Fransız Bilim Adamı Labri, ilk planör tasarımlarını gerçekleştirmiş ve uçurmuştur. Tasarımlarında martı figürleri kullandığı için günümüzde planörcülüğün simgesi martıdır.

Günümüzdeki modern planörcülüğün öncüsü sayılabilecek çalışmalar 18 yy. sonlarında Alman Bilim Adamı Otto Lilienthal tarafından yapılmıştır. Bu çalışma 19 yy. başında insanlık tarihinin ilk motorlu uçuşunu gerçekleştiren Amerikalı Wright kardeşler için bir kaynak oluşturmuştur.

İkinci dünya savaşı sırasında askeri amaçlı uçakların geliştirilmesinde yaygın olarak kullanılan planörler, 20 yy.’da büyük bir hız ile gelişen havacılığa ciddi bir ivme kazandırmıştır.

Planör; havadan ağır, hava akımlarından faydalanarak uçabilen motorsuz bir hava aracıdır. Bu hava aracı ile yapılan uçuşa, "Planörcülük" denir. Planörcülük, havacılığın temeli kabul edilir. Uçmayı öğrenmek, öğretmek için kullanılan en ekonomik ve güvenli hava aracıdır.

Planör, Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatı (İnternational Civil Aviation Organization - ICAO) tarafından; “Uçuş esnasında sabit tepkimeler üreten yüzeyler sayesinde kaldırma gücü oluşturabilen, havadan ağır motorsuz hava aracı” olarak tanımlanmaktadır.




Türk Hava Kurumu
 

Etiketler
Ynt: Planör

Havalanan Bir Planör Nasıl ve Ne kadar Havada Kalabilir?

Planör atmosferde ki dikey ve yatay hava akımları ile havanın kaldırma kuvvetinden en verimli şekilde yararlanan gövde yapıları sayesinde havada kalabilirler. Atmosferde ki bu akımlar, meteorolojinin geniş konuları içinde incelenebilir.

Bunlar;

* Atmosferdeki basınç farklılıkları,
* Isınma ve soğuma,
* Yeryüzü şekilleri,
* Karasal ve denizsel iklimlerdir.

Planör, motorsuz olması nedeni ile Atmosferde ki her türlü olaydan etkilenir. Bu olayların olumlu ve olumsuz etkileri bulunmaktadır. Planör Pilotları bu olayların tüm sonuçlarını değerlendirebilecek şekilde eğitilirler. Zira havada kalabilmeleri bu bilgilerini en iyi şekilde değerlendirmelerine bağlıdır.

Belirli bir bölgede ısınan hava genişler ve yükselir. Yükselen bu sıcak havanın yerini, ondan daha soğuk bir hava doldurur. Bu durum basınç (=sıcaklık) farklılıklarının oluşmasına neden olur.

Mühendisler, planörler gövdelerini ''minimum sürtünme - maksimum kaldırma'' olacak şekilde tasarlarlar. Bununla birlikte planör, herhangi bir kaldırıcı yada itici güce (yani motora) sahip olmadığı için yerçekiminin etkisindedir. Bu etki planörün düzenli bir şekilde yükseklik kaybetmesine neden olur. Ancak mühendisler planör tasarımlarında ağırlık, hız, dayanıklılık, esneklik vb. bir çok değişkeni en iyi şekilde bir arada tutabilecek çözümler sunmaktadırlar.

Planörler, uzun süre havada kalabilmek için atmosferdeki hava akımlarından yararlanırlar. Bu hava akımları iki çeşittir;

* Yelken Uçuşu
* Termik Uçuşu

Yelken Uçuşu Nedir?

Basınç (=sıcaklık) farklılıkları nedeni ile meydana gelen rüzgarlar tepe, dağ gibi yer şekillerine çarparlar. Bu çarpma sonucunda yukarı doğru yükselirler. Planörler, yükselen bu rüzgarlar içerisinde belirli bir yol izleyerek rüzgar ile birlikte yükselirler. Bu uçuşa ''Yelken Uçuşu'' adı verilir. Planör pilotları, rüzgarın hangi yönden ve hangi şiddette gerçekleşeceğini bilmek zorundadırlar. Zira şiddetli bir rüzgar motoru olmayan planörü sürükleyebilir.

Çarpma rüzgarlar ile yükselme tekniği. Yaygın adı ile Yelken uçuşudur. Tepeye çarpan rüzgar yükselir, yükselen bu hava akımının içinde uçan planör de bu hava akımı ile birlikte yükselerek uçuşunu sürdürür.

Termik Uçuşu Nedir?

Yelken uçuşunda olduğu gibi basınç (=sıcaklık) farklılıkları nedeni ile meydana gelen dikey hava akımları yukarıya doğru yükselirler. Yükselen bu hava akımları sıcak havadır. (Sıcak havanın kinetik enerjisi, dolayısı ile hareket kabiliyeti daha fazladır.) Yükselen sıcak hava içinde dönüşler yapan planör bu sıcak hava ile birlikte yükselir. Bu yükselme, sıcak havanın yoğunlaştığı (yani bulut oluşumunun gerçekleştiği) yüksekliğe kadar devam eder. Buna planörcülükte ''Termik Uçuşu'' adı verilir.




Türk Hava Kurumu
 

Ynt: Planör

[attachment=1][attachment=2][attachment=3][attachment=4][attachment=5]

inönüden kareler

4910_1073772366181_1282338368_30183809_2967846_n.jpg


5185_1079280063870_1282338368_30200856_5167484_n.jpg


5185_1079280183873_1282338368_30200859_4812318_n.jpg


5185_1079281583908_1282338368_30200870_1393393_n.jpg


5185_1079282023919_1282338368_30200873_1071981_n.jpg
 

Ynt: Planör

[attachment=1]

Planör A Brövesi, Planör eğitimi sonunda yalnız uçuş yapıldığında sağ sağlim yere inebilene verilir. :smiley:

a-brövesi.jpg
 

Ynt: Planör

paraşüt kursuna katıldığımda planör uçuşları yapılıyordu eğitim yaptığımız alanın yan tarafımızda ve çok güzel görünüyordu :D
 



Ynt: Planör

hyena' Alıntı:
[attachment=1]

Planör A Brövesi, Planör eğitimi sonunda yalnız uçuş yapıldığında sağ sağlim yere inebilene verilir. :smiley:

Merhaba, 40 yıl önce İnönü'de C Brövesi'ni almıştım. O dönemde A Brövesi yoktu, sonradan mı oluştu? Benim dönemde C Brövesi ilk alınan, sonrası da Tekamül idi. Daha sonrası da THK Öğretmen Pilotluğu. Şimdi mevzuat nasıl? Bilgilendirirseniz sevinirim. Teşekkürler.
 


Ynt: Planör

THK artık A Brövesi veriyormuş, THK sitesini inceleyince bunu da öğrenmiş oldum. Ancak ne zaman ve neden A Brövesi vermeye başladılar maalesef bilgim yok. Yalnız şunu itiraf edeyim C Brövesi rozeti çok daha estetik :smiley:.
 

Ynt: Planör

speedyglider' Alıntı:
THK artık A Brövesi veriyormuş, THK sitesini inceleyince bunu da öğrenmiş oldum. Ancak ne zaman ve neden A Brövesi vermeye başladılar maalesef bilgim yok. Yalnız şunu itiraf edeyim C Brövesi rozeti çok daha estetik :smiley:.

Merhabalar A Brövesi belirttiğim gibi Planör eğitimi sonunda yalnız uçuş yapıldığında sağ sağlim yere inebilene verilir.

şimdi mevzuuat değişti tabi kursa ilk kez katılıyor iseniz planör temel eğitimini alıyorsunuz ve bunun sonucunda size bir bröve verilmiyor çünkü bu uçuşta yalnız uçuş yapmıyorsunuz hocalar ile temel uçuş eğitimini alıyorsunuz bunun sonucunda temel uçuş sertifikası alıyorsunuz, temel uçuş eğitiminden sonra katılacağınız bir üst kurs planör başlangıç diye tabir ettiğimiz kurstur ki bu kurs sonucunda planörü yalnız başınıza kaldırıp 1 sorti uçuş yaptıktan sonra piste indiriyorsunuz ve A Brövesini almaya hak kazanıyorsunuz, A Brövesinden sonra katılacağınz sıradaki kurs ise tekamül kursudur ki bu kursta Bröve derecelerinizi 2 martı 3 martı vs artırabiliyorsunuz yani örnek vermek gerekirse tek başınıza termik dönerseniz vinç haricinde uçak arkasında kalkma eğitimini tamamlarsanız vb dereceniz yükselir C Brövesini şu anda tekamül kursu sırasında alabilirsiniz ki bu da minimum 6 aylık bir eğitim gerektirir selamlar saygılar...
 

Ynt: Planör

Cevabınız için teşekkürler.
40 Yıl önce ben 18 sorti uçtuktan sonra, son uçuş tek başına alan turu yapıp indikten sonra C Brövesini aldım.
Benim dönemim toplam 1 ay sürüyordu, şimdiki mevzuat anladığım kadarıyla eğitimi parçalamış.
A Brövesini almak için şimdi kaç sorti uçuş yaptırılıyor?
 



Ynt: Planör

A brövesi için planör temel kursunu bitirdikten sonra başlangıç kursuna gidip minimum 13 sorti de alınabiliyor,. tabi temel de uçtuklarınızı saymadım.
 


Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,743
Mesajlar
1,523,022
Kayıtlı Üye Sayımız
166,559
Kaydolan Son Üyemiz
Sercantetik

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst