Merhaba... Bir yıldır Terrano 98 TDI manuel vitesli araç kullanıyorum. Terranolarda sık rastlandığı söylenen hararet sorununun nedenlerini araştırma fırsatım oldu. Vardığım sonuçlar ;
1. Nissan motorlar sağlam ve dayanıklı motorlardır.
2. Terranoların radyatör peteklerinde herhangi bir sorun yoktur.
3. Hareti oluşturan etkenler araçların peryodik bakımlarının zamanında yaptırılmamasıdır.
4.Devridaim (su motoru) belirli birsüre sonra pervaneleri su içinde paslanarak erir ve su devridaimi yapamaz hale gelir . Dolayısı ile hararet yükselir ve ilerisinde motor silindir contaları yanar.
4. Yağ filtresi peryodik değiştirilmezse motor aşırı ısınır hararet yapar ve dönen yüzeyler yanar yatak yanar.Motor yanmış olur.
5. Su hortomlarında kaçaklar varsa su eksilir hararet yapar.
6. Termostat arızalı ise hararet yapar,
7.Radyatör kapağı arızalı ise su eksiltir hararet yapar.
9.Radyatör hava delikleri tıkalı ise hararet yapar,
10.Motor soğutma suyunda antifriz kullanmazsanız motor su kanalları, radyatör delikleri kireçle kaplanır soğutma gerçekleşmez hararet olur,.
devamı...
11. Hava filtresi tıkalı ise motor ısınabilir,
12. Maf sensör kirlenmiş veya arızalı ise motor ısınabilir,
13. Turboda arıza varsa motor ısınabilir, hararet yapabilir,
14. Turbo radyatörü İntercooler tıkalı ise ,delik var ise motor hararet yapar,
15. Turbo ,havalandırma ve intercooler hortomlarında delik veya gevşeklik hararet yapabilir.
16. Motor Yağ eksikliği hararet nedenidir,
17.Yağ pompası arızası hararet nedenidir.
18.Motor Yağın zamanında değiştirilmemesi yağın özelliğini yitirmesi nedeni ile hararet yapar,
19.Doğru yağ kullanılmaması hararete neden olabilir,
20.Mazot enjektörlerinin püskürtme açılarının hatalı olması hararete neden olabilir,
21. Rölanti ayarsızlığı motor ısınma nedeni olabilir,
22. Egzos sisteminin tıkalı olması hararete neden olabilir,
23. Aşırı devirlerde uzun süre kullanmak hararete neden olabilir,
24. Düşük viteste aşırı devirli ve uzun süreli kullanmak hararet nedenidir,
25. Vites kutusundaki yağ eksikliği hararete neden olabilir.
26. Dizelse mazot pompası ayarsız ise hararet olabilir,
27. Emme ve egzos supaplarında kurumlanma varsa hararet yapabilir,
28. Kalorifer radyatörünün tıkalı olması da hararet nedeni olabilir bazı araçlarda,yada hararet yapan motoru soğutma için kullanılamayacağı için
29. önemli....önemli....
Termostat housing/ termostatın açıp kapadığı deliğin bulunduğu ünitede aşınma var ise termostat görevini yapamaz motor suyu radyatöre ulaşamaz dolayısı ile hararet sorunu çıkar. İkinci el araçlarda bu kısım alüminyum olduğu için su içinde paslanıp korozyona uğrayıp deforme olabiliyor. Çok az taşlama problemi çözebiliyor. Çok bozulma var ise bu parçayı değiştirmek gerekir. Bu etken çok tamircinin dikkatinden kaçabiliyor. Termostatın çalışırken uzandığı boyu çok önemli,taşlama sonras ölçüm alınıp ona göre seçim yapılmalı, yanlış termostat seçimi termostatın işe yaramaması dolayısı ile hararet sorunu çıkmasını sağlar.
daha birçok etken hararete neden olabilir...
Hararet yaptı radyatörü değiştir problem çözülsün demek mantıklı olmaz.
Yada radyatörü 4 kanallı yap bir daha hararet sorunu yaşamazsın demek de araç kullanımında profesyonelce bir yaklaşım olmaz.
Hararet sorunu yaşamak istemiyorsanız yukarıdaki en az 29 konuyu tek tek gözden geçirmelisiniz.
Benim izlediğim yol bu oldu.
Öneri olarak birinci öncelikte aracınızın devridaim /su pompasının çalıştığına emin olmalısınız. Bunun kontrolüde kolay, Rölantide ısıtıcı kaloriferiniz kolayca sıcak hava veriyorsa devridaim çalışıyor demektir.
Araç ikinci el alınmışsa ,ne zaman değiştirildiği bilinmiyorsa hemen devridaimi yenilemekte fayda var.
İkinci öncelik yağını değiştirirken mutlaka yağ filtresini de değiştirmeli,
Ücüncüsü turbo sağlam mı,
Dördüncüsü intercooler de delik vaya bağlantılarında gevşeklik var mı? ve içi temiz mi? kontrol edilmeli....
Radyatörden sıcak su çıkışı olmuyorsa termostat çalışmıyor demektir. Termostatı ve termostat housin i kontrol etmelisiniz. veya ettirmelisiniz.
Aracın kullanım kitabında peryodik bakım listeleri kilometrelere ve kullanım özelliklerine göre açıklanmıştır.
5000, 10.000, 20.000, 40.000 km ler için neler yapılacağı bilgilerine göre araç bakım yapılırsa hararet ve diğer sorunlar ile uğraşılmaz. Gerksiz yere tamircilerde vakit harcanmaz, gereksiz yere para ve zaman kaybedilmez.
Benden bu kadar...selamlar...