Neden Dacia Duster?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan ümiterkan Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 1,811
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 532,307
Ynt: Neden Dacia Duster?


Sayın trtugr güzel ifade etmiş.

Ben de başka cepheden yazayım... Hiçbir eşya hareketi fizik yasalarının dışında gerçekleşmez. Yani hareket doğrusunun değişimi belli bir hız ve keskinlikte olursa, kuvvetle ilgili yasalar gereği, savrulma olacaktır. Buna arkadaşımız limitleri zorlamak demiş. Zaten bu tip donanımlar, limitleri olabildiğince artırma hedefi güder. Son tahlilde yasaların formüle ettiği o durumları ve sınırları aşamazsınız.

Başka bir deyişle, sürücü hatalarını bu donanım olabildiğince düzeltmeyi amaçlar ve düzeltir. Hızla bir viraja girmişseniz, ESP'siz araçlar kadar savrulmayabilirsiniz. Nereye kadar? ESP'nin limitlerine kadar. Yani ESP, limitleri artırmaya yarar. Fakat zorlayın diye değil.

"Benim otoda ESP var, birşey olmaz" denemez. Onun da işlevini yitirdiği, daha doğrusu düzeltemeyeceği hatalarda kaza kaçınılmaz olur. Çünkü fizik yasaları hükmünü icra eder.

Kendi açımdan şöyle söyleyeyim: Normal şartlarda ESPye ihtiyacım olacak kadar agresif kullanmıyorum. Dolayısıyla ESP'ye ihtiyacım yok.

Lakin....

İnsanlık durumları... Bir an daldınız, hızı ve yol güzergahını ayarlayamadınız, keskin bir viraja hızlı girdiniz... İşte o anda yapacağınız ani bir manevra kaza demek olabilir. Amacınız limitlerle oynamak değildir de, bir anlık dalgınlık, gaflet, yanlış hesap vs. vs.... olabilir. Veya sizin gidişatınızda bir sorun yoktur da, karşıdan gelen biri yüzünden, yüksek hızda ani manevra yapmak zorunda kalırsınız.

Allah nasip eder de yaşamaya devam edersek, belki ESP'ye hiç ihtiyacım olmayacak... Ama az önce bahsettiğim "an" gelirse, ESPnin olmayışı benim kaza yapmam demek olur.

İşte benim gibi tedbirli sürücülere bile ESP bu gibi durumlar için gereklidir. Hele kanı kaynayan, arabası ile bütün yolları yere sereceğini zanneden "deli"kanlılar için haydi haydi gereklidir.
 

Etiketler
Ynt: Neden Dacia Duster?

olguncandan' Alıntı:
İşte benim gibi tedbirli sürücülere bile ESP bu gibi durumlar için gereklidir. Hele kanı kaynayan, arabası ile bütün yolları yere sereceğini zanneden "deli"kanlılar için haydi haydi gereklidir.

;D ;D
 

Ynt: Neden Dacia Duster?

ESP özelliğini aracın viraja hızlı girerken sağladığı fayda olarak düşünmekten ziyade 4x4 araçlarda mükemmel bir çekiş kontrolü ayrıca hızdan ziyade yavaş gittiğiniz ama kaygan yerlerde özellikle karlı zeminlerde aracın savrulmasını engelleyen önemli bir sistem. Kısacası hızlı olmanız gerekmiyor. Yavaş bile gitseniz çok işe yarıyor. Hele ki ESP özelliği genelde ASR özelliği ile birlikte aktif olan bir sistem. ESP'yi kapadınız mı ASR de kapanmış oluyor yani. ASR özelliği bile tekerlerin yere çok iyi bir şekilde tutunmasını sağlayan, önemsenmeyen ama kıymetini farkedince vazgeçemeyeceğiniz bir sistem. Hızlı bir kullanıcı olmasanız hatta yavaş da gitseniz ESP yine de şart.
 

Ynt: Neden Dacia Duster?

umıterkan ın açıklamalarına bir ekleme-alıntı yapayım..

ABS, ASR, ESP !! NEDİR ???
Artık bu kısaltmalar çoğu yerde gözünüze çarpıyor değil mi? Kimi zaman bir aracın arkasında, kimi zaman broşürlerde, dergi ve gazetelerde.

Bundan sonra ESP’yi duyarsanız bir yerde, aklınıza ilk gelen sürüş güvenliği olsun. Aracınızı yolda tutan, savrulmasını önleyen, sürücülere çok yardımcı olan bir sistem.

ESP NEDİR, HANGİ KISIMLARDAN OLUŞUR?

İngilizce “Electronic Stability Program” kelimelerinin baş harflerinden oluşan bir kısaltmadır ESP. Türkçe’ye “Elektronik Stabilite Programı” olarak çevirebiliriz. Stabilite ise sağlamlık, denge, kararlılık manalarında kullanılabilir.

ESP’yi aslında tek başına bir sistem gibi düşünmemek lazımdır. ABS (Kilitlenmeyi önleyen fren sistemi) ve TCS (veya ASR) (Patinaj önleme sistemi) ikisi birlikte ESP sistemine destek verirler. Yani ABS ve TCS olmadan bir araçta ESP’nin varlığından söz edilemez.

ESP aşağıdaki elektronik algılayıcılar ve parçalardan oluşur.

ABS Hidroliği ve Fren Basıncı Algılayıcısı:
Ani fren durumlarında araç tekerlerine uygulanan fren basıncını algılayan ve tekerlerin kilitlenmesini önleyen parçalardır. Tekerlerin kilitlenmesi aracın hakimiyetinin kaybedilmesi demektir.
Teker Hız Algılayıcıları:
Aracın tüm tekerlerinde bulunan ve hepsinin hızını ayrı ayrı ölçebilen algılayıcılardır.
Direksiyon Açısı Algılayıcısı:
Direksiyonda bulunan ve sürücünü gitmek istediği yönün ESP tarafından anlaşılmasını sağlayan algılayıcıdır.
Yanal Hız Algılayıcısı:
Aracın doğrultusundan ne kadar saptığını ve yanal hızlarının ne olduğunu ESP’ye bildiren algılayıcıdır.
ESP Elektronik Kontrol Ünitesi:
Bütün algılayıcılardan gelen bilgileri çok kısa sürede değerlendirip, kritik durumlarda ESP sistemini devreye sokar.

ACABA NASIL ÇALIŞIYOR?

ESP’nin nasıl çalıştığını anlamak için ilk olarak şunu bilmekte fayda var galiba.

Sürücünün araçtan istedikleri ve aracın davranışı devamlı ESP tarafından analiz edilir. Bunlar arasında bir dengesizlik varsa ESP devreye girer. Yani ESP arka planda devamlı faal durumdadır. Sadece kritik durumlarda devreye girer.

ESP’nin devreye girdiği iki durumu anlatarak olayı açıklığa kavuşturalım.

Ani bir manevrada arabanın burnu düz doğrultuda kayarsa (Understeer):

Hızla giderken önünüze ani bir engel çıkarsa veya keskin bir viraja girerseniz, arabanın burnu düz bir doğrultuda kaymaya başlayacaktır. Direksiyonu çevirdiğiniz yöne araba gitmeyecektir.

Bu durumda teker hız algılayıcıları ön tekerlerin kontrolden çıktığını algılar. ESP algılayıcılar sayesinde sürücünün gitmek istediği yön ile aracın gittiği yön arasında farklılık olduğunu algılar. Sürücü sola gitmek istiyorsa sol arka tekere, sağa gitmek istiyorsa sağ arka tekere ESP fren uygular. Bu sayede aracın burnu gitmek istenen yöne doğru düzelir.

Ani bir manevra esnasında arabanın arkası savrulursa (Oversteer):

Arabanızın arkası sağa veya sola savrulma eğilimi gösterdiği zaman yanal hız algılayıcısı aracın rotasından saptığını anlar. Teker hız algılayıcıları arka tekerin kaymaya başladığını, fren basıncı algılayıcısı da ön ve arka tekerler arasında bir dengesizlik olduğunu algılar. Bütün bu bilgileri değerlendiren ESP kontrol ünitesi, araç sola savruluyorsa sol ön tekere, sağa savruluyorsa sağ ön tekere fren uygular. Bu fren uygulama motor gücünü kesme (TCS sayesinde) şeklinde de olabilir. Bu sayede arabanın arkasının savrulması önlenir.


Bunların dışındaki, yolun buzlanması, kaygan olması gibi durumlarda da aracınızın dengesinde bir düzensizlik olması durumlarında ESP yine devreye girmektedir.

MERAK EDİLENLER

Aşağıda merak edebileceğinizi düşündüğümüz sorulara cevap bulacaksınız.

Arabamda ESP varsa, ABS de var mı demektir?
Evet. Çünkü ESP, ABS ile birlikte koordineli olarak çalışır.

Arabamda ESP yok taktırabilir miyim?
Olabilir. Fakat ESP bir çok algılayıcı ve elektronik parçadan meydana gelmektedir. Bütün bunların uzman kişiler tarafından aracın farklı bölgelerine takılması gerekmektedir. Bu da size biraz pahalıya patlayabilir. Pratikte kolay ve ekonomik olanı ise aracın üretimi esnasında bunların üretici firma tarafından takılmasıdır.

ESP’ye niye ihtiyacım olsun ki?
ESP aracınızın kritik durumlarda savrulmasını ve kaza yapmasını önler. Güvenliğiniz için faydalıdır.

ESP sisteminin asıl amacı araçlarda olabilecek şase hatalarının kapatmak mıdır?
Hayır. ESP’nin görevi aracınızın kritik durumlarda güvenliğini sağlamaktır. Aracın şase sisteminin iyi olması, tabi ki aracın daha güvenli olması ve konforlu sürüşe sahip olması demektir, ama ESP sistemi ekstra güvenlik sağlar, hataları örtbas etmez.

Arabamda ESP varsa sürüş sitilimi değiştirmem gerekir mi?
Hayır gerekmez. ESP size destek için ve konforlu sürüş için vardır. Sizin yeterli olamayacağınız kritik durumlarda devreye girer.

ESP hangi durumlarda hangi tekere fren uygular?
Birinci durum: Aracın ileriye doğru yanal olarak düz bir çizgi üzerinde kaydığı zamanlar, arka tekere fren uygulanır. Araç sola gitmek istiyorsa sol arka tekere, sağa gitmek istiyorsa sağ arka tekere fren uygulanır.
İkinci durum: Araç arkası savrulacak şekilde dönme hareketi yapmaya başlarsa, ön tekerlere fren uygulanır. Bu tekerler savrulmanın dış tarafında olan ön tekerlerdir.
 

Ynt: Neden Dacia Duster?

Anlatımınızı tamamıyla okudum oldukça güzel anlatım olmuş fakat bir yerde yanlışlık var. ASR ve TCS farklı şeylerdir.

TCS İngilizce “Traction Control System” : Türkçe karşılığı ise “Çekiş Kontrol Sistemi” dir. viraja girildiğinde örneğin sola donülürken gaza basıldığında içteki (sol) tekerden çekiş sağlanır dışta kalan tekerden (sağ) ise güç oldukça azaltılır bu da aracın çizgisini bozmamaya yarar.. Aynı olay fren içinde geçerlidir.

ASR Almanca “Anti Schlupf Regelung” : “Anti Patinaj Sistemi” olarak çevrilebilir. adından da anlaşılacağı gibi araca patinaj yaptırmamak için çalışır. Şimdi asr olan araçlar hiç patinaja düşmez diye birşey de çıkmasın. Bu sistem sadece kısa süre patinaj yaptırır hemen devreye girerek bir patinaj yaptırır bir lastiğin yavaşça dönmesini sağlar. amaç yokuşta iken karda, buzda kalkış yapabilmeyi sağlar.

Saygılarımla CAN...
 



Ynt: Neden Dacia Duster?

Teşekkürler Can bey....
haklısınız.

zaten açıklama tamamen bana ait degil..yukarıda da açıkladıgım gibi alıntıdır..
 

Ynt: Neden Dacia Duster?

Merhabalar,



ESP nin biraz daha iyi anlaşılabilmesi adına ilave olarak birkaç basit bilgi vermek istiyorum.

ESP li sisteme sahip araçlarda bazı üniteler kendi aralarında koordineli olarak veri alışverişinde bulunurlar. Mevcut merkezi kontrol sistemide bu verileri değerlendirilerek, sürüş dinamiğinin gerekli şartları sağlayamadığı durumlarda herbir tekerleğe frenleme/yolverme ve yakıt besleme sistemine müdahalede bulunur.

Hangileridir bu koordineli çalışan üniteler;
1)ABS Kontrol Ünitesi
2)Tekerlek Hızı Algılayıcısı (virav dengesizlikleri için)
3)Direksiyon Açısı Algılayıcısı (önden kaymalar için)
4)Yanal Hız Algılayıcısı (arkadan kaymalar için)
5)Motor Kontrol Ünitesi
6)Otomatik Gaz Subapı/Enjeksiyon Pompası
7)Fren Basıncı Algılayıcısı

Nasıl çalışır diye açarsak eğer;
Ani manevralarda aracın fiziksel dengesinin bozulması sonucunda tekerlerden biri ya da birkaçı kayma eğiliminde bulunup araba savrulmaya başladığı anda, ESP sistemi devreye giriyor ve arabanın kaydığı yöne, doğrultuya bağlı olarak ilgili tekerleğe yol verme veya fren uyguluyor.

Peki bu sistem aracın kaydığını nasıl algılıyor?
Öncelikle arabanın arkası savrulunca Yanal Hız Algılayıcısı arabanın yanal yönde bir dengesizlik gösterdiğini, yani savrulduğunu algılayacaktır. Ayrıca Tekerlek Hızı Algılayıcıları arka tekerleklerin kaymaya başladıkları zaman dönüş hızlarının ön tekerleklere göre daha az olduğunu görecek, benzer bir şekilde Fren Basıncı Algılayıcısı da arka tekerleklere, öne nazaran daha az fren basıncı uygulandığını farkederek, aynı şekilde arka tutuşun kaybolduğunu anlayabilecektir. Tersi bir durumda direksiyon açı algılayıcısı yardımı ile de önden kaymalar algılanacaktır.

Daha basit bir örnek vermek gerekirse;
Traktörlerde arka tekerlere kumanda eden iki tane fren pedalı vardır. Tarla sürerken bir uçtan öbür uca vardığınızda bu pedallardan sadece bir tanesine basarak traktörü olduğu yerde geri döndürebilirsiniz. Sağ tarafı kontrol eden frene basıldığında traktör sağ taraftan kendi ekseni etrafında dönmeye başlayacaktır.
Yani Traktörlere kumanda eden iki adet fren pedalı ESP nin babası sayılabilir. :smiley:

Selamlar-saygılar.
 

Ynt: Neden Dacia Duster?

Sayın mdr,

Sizin verdiğiniz bilgilerin benzerini yazmışım. Ben yazıyı oluştururken sizin yazınız benden az evvel girmiş sisteme ve anca farkedebildim, Bir art niyet olmadığını belirtir, özür dilerim.

Selamlar-saygılar
 

Ynt: Neden Dacia Duster?

yrtugr' Alıntı:
Sayın mdr,

Sizin verdiğiniz bilgilerin benzerini yazmışım. Ben yazıyı oluştururken sizin yazınız benden az evvel girmiş sisteme ve anca farkedebildim, Bir art niyet olmadığını belirtir, özür dilerim.

Selamlar-saygılar

Olurmu canım..neden alınayım..

hiç üzülme o konuda..Hepimizi amacı aynı..paylaşmak..

konu hakkında daha detaylı bilgi sahibi yapar ..bizleri.

Ben ilk defa vw aracımda ESP nini ne oldugunu güç durumda iken anlamıştım faydasını..Allah kimseyi güç durumda bırakmasın... :eek:
 







Ynt: Neden Dacia Duster?

olguncandan' Alıntı:
Sayın accipiter, ümiterkan'ın cevabına katılırım. Şayet dağ-tepe gezmeyecekseniz, 4x2 işinizi görür. Altı yüksek ve daha yukarıdan yola baktığı için daha güvenli sürüş imkanı var. Normal oto almayın, benim de diyeceğim bu. Şehiriçi en güzel yanı, kasislerde, çukurlu yerlerde yavaşlamak gereği duymuyorsunuz. ;D Bunu lütfen önemseyiniz. ::smiley:

Fakat şöyle bir senaryo yazalım: Diyelim ki bir kış günü karlı bir yokuşu çıkacaksınız. Orada 4x4 daha başarılıi olur. Haaa, ben bu tür riskli ve kısa süreli durumları önemsemem ve tedbirli olurum derseniz, 5-6 milyar fazla vermenize gerek yok. Hız merakınız da yoksa, 85 Hp yeter. 4x2 alınmaz diye bir şey yok.

Fakat bir husus var: 4x4 ile 4x2'nin arka süspansiyonlarının farklı olduğunu okumuştum. En iyisi, bu sorun için 4x2 kullanan arkadaşlar fikir beyan etsin.

Başka alternatiflere gelince; bildiğim kadarıyla bu sınıfta, Quaşkai'den başka bu motor hacminde ve dizel araba yok... Onun da fiyatını biliyorsunuz.

Yakıta gelince; benim arabam şu anda 1800'lerde. Bu kış şartlarında şehiriçi (hep aynı yollarda) 7 litre civarı. Bu da şimdiki fiyatlarla 240 kuruş civarına denk geliyor. Belki 5-6000 km.ye varınca biraz daha düşebilir. Hem, 4x2'lerin yakıtı daha düşük 4x4'den. Yukarıda (yoksa başka başlıkta mıydı) recepgülseven'in yakıt değerleri bizden daha iyi. (benimki 4x4)

Herşey gönlünüzce olsun.

sayın olguncandan cevabınız için size de çok teşekkürler. hız tutkum yoktur zaten. diğer verdiğiniz bilgiler de işime yaradı. sağolun.
 

Ynt: Neden Dacia Duster?


ESP konusunda bu kadar ayrıntılı ve teknik bilgiyi veren arkadaşlarımıza teşekkür ediyorum.

Ben teknik bilgi yoksunu sıradan vatandaş diyorum ki, keşke ESPli alsaydım... Ama birkaç ay beklemem gerekecekti. Aslında bu kadar teknik bilgi edinebilseydim, beklerdim de... Nasip.

Yeni oto alacaklara selam, ESPli alın vesselam. ;D
 




Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,670
Mesajlar
1,521,965
Kayıtlı Üye Sayımız
166,525
Kaydolan Son Üyemiz
ibissyusuf

SON KONULAR



Geri
Üst