Ynt: Motora İlk Adım Atacağım, Yardımcı Olur musunuz?
Merhaba,
bu başlık altındaki mesajları şimdi okudum. Bende motorsiklet merekı olanlardanım ama ailemin çok kaygılanması nedeni ile şimdi binmiyorum. Halende yatan Transalp'im var.
Transalp'in çok yaktığı görüşüne pek katılamıyorum, doğru ifade bence daha yeni teknoloji olan enjektörlü benzer motorların daha az yaktığı olabilir.
Kendi motorumu seçerken BMW F 650 GS (normal ile Dakar) ve Suzuki DL 650'yi incelemiştim.
F 650 GS'i boyunuzu da gözönüne alınca düşünmemenizi öneririm, Dakar daha iyi olacaktır. Ama tek silindirli olduğu için titreşimi, çift silindirli makinelere göre oldukça fazladır, belli devirlerin üzerinde (ve dolayısı ile o devirleri gerektirecek hızlarda) aynanızdan arkanızı göremezsiniz. Ayrıca da BMW'nin servis kalitesi ve bakım fiyatları ile ilgili şikayet eden pek çok kişi olduğunu biliyorum (bu kişilerin kalite ve fiyat beklentilerini tam olarak bilmediğim için şikayetin haklılığı üzerine karar veremem).
DL 650 ise Suzuki'nin deyimi ile çift amaçlı (dual purpose) bir makinedir. Şahsi görüşüm o iki karakterden birinde makine arıyanların beklentilerini karşılamakta zorlandığı yönünde. Ama beklenti iki tarafta da çok yüksek değilse tatmin edecektir. Gücü ve rahatlığı ile gayet çekici bir makinedir. yurtdışındaki bazı forumlarda motorunun, dolayısı ile ağırlık merkezinin ,oturma pozisyonuna göre önde ve birazda yüksek olması nedeni ile zaman zaman sorunlar çıkarttığına dair yazılar okumuştum.
Transalp DL 650'ye göre daha enduro ama biraz daha az uzun yol makinesi olarak görülebilir. Ben bir günde 300-350 km civarında yol yaptığımız sürüşlerde kesinlikle zorlanmadım.
KTM, enduro konusunda (benim bildiğim kadarı ile) en iyisi ama almadan önce selesine oturmakta fayda var, hep selesinin ince ve sert olduğu konuşulur. Uzun yol yapmayı düşündüğünüzde sorun olabilir.
Bütün bunların ötesinde başlangıç için ağır ve güçlü bir motor seçmek daima büyük bir hata olarak tanımlanır. Yetersiz tecrübe ile o güç ve kütleyi idare etmeye çalışmak hem alınacak keyfi yok edecek hem de kendini geliştirme sürecini geciktirecektir. Düşürdükçe sende ve makinede oluşabilecek maddi ve manevi hasarlar da daha büyük olabilir.
Bu noktada Endurocu'nun önerisi iyi bir alternatif olabilir.
Ayrıca Skyteam'in enduro modeline bakmanı da öneririm. Bir dönem arazide rahat rahat kullanabileceğim bir makine ararken, endoroclub üyesi bir grupla tanışmıştım, bana onlar önermişlerdi. Tüm aksamı plastik olduğu için düştü, çizildi, kırıldı gibi sorunlar baş ağrıtmıyor, en pahalı parçası 40-50 YTL gibi fiyatlarda. Avantajlarından biri de fren hortumlarının çelik olması, olur olmaz bir yerde yırtılıp seni yarı yolda bırakmaz. Bildiğim kadarı ile bu makine İspanya'da tasarlanmış Çin'de üretiliyor. Ayrıca bayiilerinde motorun gücünü arttıracak egzos ve dişliler filan da bulunuyor, küçük bir masraf ile 5-6 beygir daha da güçlendirebiliyorsun makineyi.
Bu motorlar ve başlangıç motoru seçimi konusu özellikle motor gruplarının sitelerinde forumlarda sıkça yer alır, oralara bakman faydalı olabilir. Superevariders ve enduroclub sitelerini biraz kurcalaman daha iyi yorumlara ulaşmana yardımcı olabilir.
Bu karar zor karardır, sonunda yanlışı yapıp "değiştirmek için masraf edeceğime, iki sene sonra alacağımla başlayayım, dikkat ederim" der insanlar genellikle.
Kolay gelsin.