Mostar Köprüsü

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan AYDURAN Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 20
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 7,914

AYDURAN

Zirve
Mesajlar
5,669
Tepkime Puanı
27
Yaş
50
Yer
İstanbul / Maltepe
Mostar Köprüsü, Bosna-Hersek Cumhuriyeti'nin Mostar şehrinden geçen, Neretva Nehri üzerinde Mimar Sinan'ın öğrencisi Mimar Hayreddin tarafından 1566 yılında inşa edilmiştir.


Mostar Köprüsü, (1890)

Neretva Nehri'nden 24 metre yüksekte 30 metre uzunluğunda, 4 metre genişliğinde olan Mostar Köprüsü, dönemine göre gelişmiş bir teknolojiyle inşa edildi. Köprü inşaatında 456 kalıp taş kullanıldı. Köprü, inşa edildikten sonra yakınındaki şehre ismini verdi, şehirde ticareti canlandırdı ve zenginleştirdi. Böylece Mostar, Hersek bölgesinin önemli bir şehri haline geldi. Mostar Köprüsü, cesur sporcular tarafından yıllarca bir atlama platformu olarak kullanıldı. Geleneğe göre şehrin erkekleri, nişanlılarına cesaretlerini ispatlamak için düğün öncesinde köprüden atlarlardı.


Mostar Köprüsü, (1965)

Bosna-Hersek'te başlayan iç savaş sırasında Mostar Köprüsü'ne ilk saldırıyı 1992'de Bosnalı Sırplar düzenledi. 1993'te Hırvat tankları köprüye daha büyük bir zarar veren saldırılarını başlattı. Kasım ayının sonunda köprü tamamen yıkıldı. Dev taşları, Neretva Nehri'nin sularına gömüldü. Mostar Köprüsü, yüzyıllar boyunca Bosna'da hoşgörü ve kültürel çeşitliliğin sembolüydü. Şehrin Müslüman ve Hırvat kesimini, birbirine bağlıyordu. Köprünün yıkımı, Mostar'ın çok uluslu mirasının reddedilmesi anlamına geliyordu.

Savaş sonrasında İngiliz güçleri yıkılan köprünün yerine geçici bir demir köprü yaptı. Mostar civarındaki diğer köprüler de tahrip edildiğinden, nehrin iki yakasını birleştiren tek yapı olarak bu köprü kaldı.

Mostar Köprüsü'nün eski haline uygun olarak yeniden inşaası çalışmaları UNESCO ve Dünya Bankası'nın desteğiyle 1997'de başladı. Köprünün inşaatını Türk şirketi olan ER-BU üstlendi. Macar ordusundan dalgıçlar orijinal taşları nehir yatağından bulup vinçlerle çıkardı. Civardaki taş ocaklarından yeni taşlar da getirilerek köprü yapımında kullanıldı. Orijinal modele sadık kalan şirket, köprünün temellerini de sağlamlaştırdı. 30 metre uzunluğundaki, 24 metre yüksekliğindeki köprünün kemerindeki çalışma Haziran 2002'de başladı. Kilit taşı Ağustos 2003'te yerine konuldu.

İnşaatı tamamlanan Mostar Köprüsü, aralarında Türkiye'nin de bulunduğu çok sayıda devletin temsilcilerinin hazır bulunduğu bir törenle, İngiliz Prensi Charles tarafından 23 Temmuz 2004 tarihinde açıldı. Açılışı çok sayıda televizyon ekibi naklen yayınla seyircilerine ulaştırdı.


Mostar Köprüsü, (2005)

Mostar Köprüsü, eski Mostar şehriyle birlikte 2005 yılında Dünya Miras Listesi'ne eklendi.

Bugün çok uluslu bir yönetim tarafından idare edilen Mostar'da savaş döneminde başlayan bölünmeler hala devam etmektedir. Hırvatlar nehrin batısında, Müslümanlar ise doğusunda yaşıyor. Savaş sırasında şehirden ayrılan Sırplarsa bir daha geri dönmedi.


Mostar Köprüsü, (2006)
 

Ynt: Mostar Köprüsü

Çok güzel

Ve, böyle bir konu açtığınız için, ben teşekkürlerimi sunarım. Aklımda vardı aslında ülkem ile bir konu başlatmak ama, siz benden önce davranmışsınız. İyiki de yapmışsınız.

İki - üç ay önce çektiğim Mostar fotoğraflarım var, en kısa zamanda onları da eklerim bu konuya.
 


Ynt: Mostar Köprüsü

Rica ederim Bambina...Mademki ülkeniz, o zaman daha çok konu açmanızı ve bizlere bu güzel ülkeyi tanıtmanızı arzu ediyorum...Ayrıca bahsettiğiniz fotoğraflarıda umarım en kısa sürede görürüz...

queensland arkadaş bahsettiğiniz belgeseli bende izlemiştim ve çok beğenmiştim...Özelliklede hristiyan olan ama müslüman türk işçileriyle beraber çalışan ama daha sonra işten ayrılmak zorunda kalan bayan mimarın gözünden anlatılması beni çok etkilemişti...Bu belgesel görüntülerini bulabilirsem burayada aktarırım...
 

Ynt: Mostar Köprüsü



MOSTAR'IN MİRASI

Eski Köprü (Stari Most) 1566 yılında Osmanlı mimarı Hayruddin tarafından inşa edildi.

Mimar Sinan'ın öğrencisi olan Hayruddin, köprü için 456 kalıp taş kullandı.

Köprü, çevresindeki kente adını da verdi. Mostar, Hersek bölgesinin ana kenti oldu.

(Fotoğraf: Unesco)





MOSTAR'IN İNCİSİ

Yüzyıllarca ayakta kalan köprü, Unesco tarafından Dünya Mirasi ilan edildi; binlerce turistin uğrak yeri oldu.

Kentin erkekleri, nişanlılarına cesaretlerini kanıtlamak için düğün öncesinde köprüden Neretva nehrine atlardı.

(Fotoğraf: S-For)





SAVAŞIN YARALARI

Köprüye ilk saldırıyı 1992'de Bosnalı Sırplar düzenledi.

Kasım 1993'te Hırvat tankları köprüye daha büyük bir zarar veren saldırılarını başlattı.





BOŞLUK

Kasım ayının sonunda köprü tamamen yıkıldı.

Dev taşları, Neretva'nın sularına gömüldü.

Köprünün yıkımı, Mostar'ın çok uluslu mirasının reddedilmesinin simgesi olarak görüldü





YAYALARA KÖPRÜ

Tarihi taş köprünün yerini derme çatma bir ahşap köprü aldı.

Mostar civarındaki diğer köprüler de tahrip edildiğinden, nehrin iki yakasını birleştiren tek yapı bu olarak ahşap köprü kaldı.





RESTORASYON

Köprünün yeniden inşaatı için çalışmalar 1997'de başladı.

Macar ordusundan dalgıçlar orijinal taşları nehir yatağından bulup vinçlerle çıkardı.

(Fotoğraf: S-For)





İSKELE

Köprünün inşaatını Türk şirketi ER-BU yaptı.

Orijinal modele sadık kalan şirket, temelleri de sağlamlaştırdı.

(Fotoğraf: S-For)





KİLİT TAŞI

30 metre uzunluğundaki, 20 metre yüksekliğindeki köprünün kemerindeki çalışma Haziran 2002'de başladı.

Kilit taşı yerine Ağustos 2003'te konuldu.





YENİ KÖPRÜ

Yeni köprü hizmete 2004'te açıldı.

Mostar bugün çok uluslu bir yönetim tarafından yönetiliyor; ancak savaş döneminde başlayan bölünmeler hala devam ediyor: Hırvatlar nehrin batısında, Müslümanlar doğusunda yaşıyor.

Sırplarsa kente geri dönmedi.


BBC TURKISH.com
 



Ynt: Mostar Köprüsü

Yağmurlu bir günde arkadaşlarla gitmiştik Mostara ve malesef çok fazla fotoğraf çekemedik. İlk bulup yüklediklerim bunlar ama, önceki senelerde çektiklerim de var, onları da bulursam yüklerim. Ama, söz, en kısa zamanda güneşli bir günde çekmek için gideceğim.









Nehirde hala, eski köprüden yıkılış sırasında düşmüş taşları görebilirsiniz. Bizler için acı bir görüntü...

Mostar için yazılmış bir çok şarkı da vardır ama, yıkılışından sonra özellikle o an için yazılmış bir parça var.

Bir kısmını Türkçe olara yazayım...

Çok eskiden doğdum ben kardeşim,
bu şehirden hiç gitmedim,
oysa çok insan gördüm,
beni gören de çok.

Ben vurulmadım,
ölmedim de düşmedim de,
sadece atlamam gerekiyordu nehire.
Kaldığım yerden devam edeceğim,
''eski'' nehirden çıkıcak...

Burada ''eski'' kelimesi köprü için kullanılıyor, çünkü herkes onu ''eski'' takma adıyla tanır.
 

Ynt: Mostar Köprüsü

Güzel fotoğraflar, ayrıca parçanın sözleride çok anlamlı...Paylaştığınız için teşekkür ederim...Emeğinize ve yüreğinize sağlık...

Bulutsuzluk Özlemi - Yaşamaya Mecbursun

Bugün canın çok sıkkın
Herşey sana zor geliyor
Olabilir
Bugün aşkın bitmiş
O seni terkedip gitmiş
Olabilir
Sanki sen hiç bilmediğin
Bir kaos içindesin
Kimbilir

Günlerin getirdiği
Senin yitirdiklerin
Sanki hiç umut yok
Çok yorgunsun

Ne olursa olsun
Yaşamaya mecbursun
Ne olursa olsun
Yaşamaya mecbursun

Bugün duyduğun haberler
Sana utanç veriyor
Olabilir
Bugün din ve ırk uğruna
Cinayet işleniyor
Olabilir
Mostar köprüsü çökmüş
Neretva ne kadar üzgün
Kimbilir

Günlerin getirdiği
Açlık ve gözyaşı
İnsan hep umut eder
Biliyorsun bunu

Ne olursa olsun
Yaşamaya mecbursun
Ne olursa olsun
Yaşamaya mecbursun
 


Ynt: Mostar Köprüsü

Hava sicakligi 49 derece
22. Temmuz saat 15:33 Mostarda cekildi

 

Ynt: Mostar Köprüsü

Gecen hafta sonu, Mostarda 441. Mostar kopru atlayislari duzenlendi. Cok guzeldi





Biraz etraftan goruntuler











ve savasta kullandigimiz,meshur 6 zambakli Bosna bayragi

 



Ynt: Mostar Köprüsü

Ilk once,ayak ustu atlayislarda 39 yarismaci katildi...



Onlardan biri Fatiha okuyarak basladi



haydi bismillah...







 

Ynt: Mostar Köprüsü

daha sonra baliklamada 37 yarismaci katildi.

Onlardan biri bizim arkadasti,daha sonra pisman oldu katildigi icin













Simdilik bu kadar
 

Ynt: Mostar Köprüsü

neden pişman oldu arkadaşın? talihsiz bir olay mı yaşadı? yükseklik gerçekten çok fazla, nehir derin mi peki yeterince?
 

Ynt: Mostar Köprüsü

talihsiz olay yasamadi ama, atladiktan sonra delilik olduguna karar verdi Ama, bir kere atlayan, ilerde tekrar yarismalara katilmassa bile, illaki atlamaya devam eder.

Nehir yeterince derin ve yeterince buz gibi
 

Ynt: Mostar Köprüsü

inanılmaz bir adrenalindir muhtemelen..
insan ataladıktan sonra overdoz adrenalinden dolayı eli ayağı titrer, dolaşır yahu

Paylaşım için teşekkürler Bambina...
 



Ynt: Mostar Köprüsü

Bambina fotoğraflar için teşekkürler Olacak olacak daha iyisi olacak Mostara gelmiş kadar olduk ellerine sağlık.
 

SON KONULAR - FORUM