yigittorun
Ana Kamp
- Mesajlar
- 90
- Tepkime Puanı
- 0
süspap aşınmasıyla ilgili sorunu araştırırken başka bir forumda bir bilir kişi bu şekilde bir açıklama yaptı ve bana sorarsanız yapılan bu açıklama çok ama çok mantıklı geldi bana...
yani süpapla sorunumuzun çözümü yok değil, burada yazanlara ek olarak ateşlemeyide biraz güçlendirmek verimi dahada arttıracak gibime geliyor....
aşşaya aldığım bilgiyi aynen aktarıyorum umarım faydalanırsınız......
Süpapların aşınmasının nedeni enjeksiyon zamanının doğru olmaması. Onu düzelttirmeniz lazım. Normalde süpaplarınıza zarar gelmemesi gerekir.
Şöyle düşün. Krank 360 derece dönerken sen sadece bunun 180 derecelik kısmını hatta onunda küçücük bir bölümünü kullanabiliyorsun. Arabanın kendi ECU su emme süpapları açıldıktan hemen sonra püskürtme yapacak şekilde enjeksiyon zamanını hesaplıyor. Yani üst ölü nokta geldi, devir sayısıda şu olduğuna göre şu kadar zaman sonra benim bunu püskürtmem lazım ki, emme süpapları tam açıldığı anda püskürtme gerçekleşsin. Bunu yaparkende enjektör açılma zamanını falan hep default değerler üzerinden hesaplıyor.
Oysa sen ne yaptın? O gelen sinyali elektronik bir devreden daha geçirdin. Bunun sonucunda bir gecikme meydana geldi zaten. E buna ek olarak birde taktığım LPG enjektörleri en iyimser ihtimalle 2.5 ms falan açılma süresine sahip. Normalde arabanınki 1-1.5 ms nin üzerinde olmaz. Oradanda bir gecikme var, dolayısı ile optimum püskürtme zamanından epey gecikme sözkonusu. Süre değil zaman burada kastettiğim şey. Yani püskürtmenin başladığı an.
Yakıt olması gerekenden geç püskürtüldüğü için, yanmasüreside uzuyor ister istemez. Bu seferde overlap inde ötesinde egzost süpaplarının açılmaya başladığı noktada yanma bitmemiş olduğu için egzost süpaplarını ters yönde güç uyguluyorsun. Bu da er ya da geç süpap ayarlarının bozulmasına neden oluyor. Aynı zamanda egzost süpapları yanma bitmeden açıldığı için orta-uzun vadede süpap guidelarına ve süpapların kendisinde aşınmaya neden oluyor..
Bu yukarıda yazdıklarım sadece LPG için değil olması gerekenden daha uzun süreli enjektör kullanılan benzinli piggyback'li sistemlerde de oluyor.
Şimdi; sebebi ortaya koyduğumuza göre çözümüne gelelim.
1- Eğer LPG nin piggy sinde detay ayarlar var ise; ondan LPG zamanlamasını biraz geriye çektirmek.
2- "Mümkünse" OEM enjektörlerin açılma zamanına en yakın değerdeki LPG enjektörlerini bulup onu takmak ve kullanmak. (teorik olarak mümkün olsa da pratikte bu neredeyse imkansız.)
3- Daha büyük flowa sahip LPG enjektörü kullanıp, püskürtme süresini kısalmak sureti ile daha kısa zamanda daha fazla yakıt göndererek yanma zamanından kaybettiğimiz süreyi püskürtme süresini kısaltıp benzin ECU sundan da ateşlemeye biraz avans vererek yanmanın erken başlamasını sağlamak. Dolayısı ile daha erken sonlanmasını sağlamak. Ancak bunu yaptığında çakma benzin alırsan özellikle sıcak havalarda çatır çatır avans vurursun.
Kısacası çözümü var ama hem o kiti tanıyan bir usta bulman, yazılımını iyi bilen eğitim almış bir atolyeye gitmen lazım. Eğer zamanın müsait ise İzmit'e git, Honda Ali yi bul ( VW yetkili servisinin hemen yanı). Orada Kazım isminde bir adam var. Prins in eğitimlerinden daha yeni döndü. Burada yazdıklarımın çıktısınıda götür ve ona ver. O ne demek istediğimi anlar. Anlamazsa arar zaten. Gerekli software leri falanda var. Sana yardımcı olacaktır.
Şimdiden kolay gelsin.
yani süpapla sorunumuzun çözümü yok değil, burada yazanlara ek olarak ateşlemeyide biraz güçlendirmek verimi dahada arttıracak gibime geliyor....
aşşaya aldığım bilgiyi aynen aktarıyorum umarım faydalanırsınız......
Süpapların aşınmasının nedeni enjeksiyon zamanının doğru olmaması. Onu düzelttirmeniz lazım. Normalde süpaplarınıza zarar gelmemesi gerekir.
Şöyle düşün. Krank 360 derece dönerken sen sadece bunun 180 derecelik kısmını hatta onunda küçücük bir bölümünü kullanabiliyorsun. Arabanın kendi ECU su emme süpapları açıldıktan hemen sonra püskürtme yapacak şekilde enjeksiyon zamanını hesaplıyor. Yani üst ölü nokta geldi, devir sayısıda şu olduğuna göre şu kadar zaman sonra benim bunu püskürtmem lazım ki, emme süpapları tam açıldığı anda püskürtme gerçekleşsin. Bunu yaparkende enjektör açılma zamanını falan hep default değerler üzerinden hesaplıyor.
Oysa sen ne yaptın? O gelen sinyali elektronik bir devreden daha geçirdin. Bunun sonucunda bir gecikme meydana geldi zaten. E buna ek olarak birde taktığım LPG enjektörleri en iyimser ihtimalle 2.5 ms falan açılma süresine sahip. Normalde arabanınki 1-1.5 ms nin üzerinde olmaz. Oradanda bir gecikme var, dolayısı ile optimum püskürtme zamanından epey gecikme sözkonusu. Süre değil zaman burada kastettiğim şey. Yani püskürtmenin başladığı an.
Yakıt olması gerekenden geç püskürtüldüğü için, yanmasüreside uzuyor ister istemez. Bu seferde overlap inde ötesinde egzost süpaplarının açılmaya başladığı noktada yanma bitmemiş olduğu için egzost süpaplarını ters yönde güç uyguluyorsun. Bu da er ya da geç süpap ayarlarının bozulmasına neden oluyor. Aynı zamanda egzost süpapları yanma bitmeden açıldığı için orta-uzun vadede süpap guidelarına ve süpapların kendisinde aşınmaya neden oluyor..
Bu yukarıda yazdıklarım sadece LPG için değil olması gerekenden daha uzun süreli enjektör kullanılan benzinli piggyback'li sistemlerde de oluyor.
Şimdi; sebebi ortaya koyduğumuza göre çözümüne gelelim.
1- Eğer LPG nin piggy sinde detay ayarlar var ise; ondan LPG zamanlamasını biraz geriye çektirmek.
2- "Mümkünse" OEM enjektörlerin açılma zamanına en yakın değerdeki LPG enjektörlerini bulup onu takmak ve kullanmak. (teorik olarak mümkün olsa da pratikte bu neredeyse imkansız.)
3- Daha büyük flowa sahip LPG enjektörü kullanıp, püskürtme süresini kısalmak sureti ile daha kısa zamanda daha fazla yakıt göndererek yanma zamanından kaybettiğimiz süreyi püskürtme süresini kısaltıp benzin ECU sundan da ateşlemeye biraz avans vererek yanmanın erken başlamasını sağlamak. Dolayısı ile daha erken sonlanmasını sağlamak. Ancak bunu yaptığında çakma benzin alırsan özellikle sıcak havalarda çatır çatır avans vurursun.
Kısacası çözümü var ama hem o kiti tanıyan bir usta bulman, yazılımını iyi bilen eğitim almış bir atolyeye gitmen lazım. Eğer zamanın müsait ise İzmit'e git, Honda Ali yi bul ( VW yetkili servisinin hemen yanı). Orada Kazım isminde bir adam var. Prins in eğitimlerinden daha yeni döndü. Burada yazdıklarımın çıktısınıda götür ve ona ver. O ne demek istediğimi anlar. Anlamazsa arar zaten. Gerekli software leri falanda var. Sana yardımcı olacaktır.
Şimdiden kolay gelsin.