Lastik Testi

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan sakyuz Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 7
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 2,969

sakyuz

Zirve
Mesajlar
1,912
Tepkime Puanı
93
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cIjAaxj7MZM[/youtube]

Ummadık taş baş yararmış... ;)

Discovery: Michelin Synchrone (4 mevsim, M+S), 2000 kg
Rav4: Michelin Alpin (kışlık), 1150kg
 

Etiketler
lastik
Lastik ile ilgili de yeri gelmisken merak ettigim bir seyi sorayım.

Lastiklerin hamurlarının sogukta ne kadar yumusak kalabildigini gosteren bir sınıflandırma sistemi var mıdır? Lastigin ustunde herhangi bir yerinde hamurun yumusaklıgı ile ilgili bilgi yazılı mıdır?

Ve bununla ilgili olarak en yumusak MT lastikleri bir kıs lastigi kadar yumusak olur mu? Sorma sebebim derin karda ve kıs kosularında kullanmak uzere MT lastik arayısında olmamdır.
 

Soğuk havalarda kullanılabilen yumuşak hamurlu lastiklerin üzerinde kışlık lastik logosu var. Dağa benzeyen bir işaret içinde kar tanesi resmi gibi birşey. Bunun haricinde pek birşey yok ama son zamanlarda AB bir de etiketleme sistemi çıkardı, daha çok kuru zeminde hepsi hemen hemen aynı derecede iyi olduğu halde ıslak zeminde farklı performans gösterebilen kaliteli/kalitesiz asfalt lastiklerini birbirinden ayırmaya yarıyor. Burda anlatıyor http://www.bridgestone.com.tr/lastik-rehberi/lastik-etiketi-uygulamasi/

Ve bununla ilgili olarak en yumusak MT lastikleri bir kıs lastigi kadar yumusak olur mu? Sorma sebebim derin karda ve kıs kosularında kullanmak uzere MT lastik arayısında olmamdır.


Yumuşak hamurlu MT lastik hiç duymadım. Karda normal asfalt için tasarlanmış kışlık lastikler iyi MT'ye gerek olacağını zannetmem. Bana lazım olmadı. Derin karda ilerleyebilmek için daha çok arazi şanzımanı gerekiyor çünkü özellikle geniş taban lastikleri kar üzerinde yuvarlamak kolay değil. Arazi şanzımanı ile de uzun süre öyle biryerde araç kullanmak yürüyen aksamı zamanından önce yıpratabilir, netice itibari ile kolay bir zemin değil, dar tabanlı lastikler faydalı olur.
 

Tam olarak ne yapmak istedigimi (eger koymayı basarabilirsem) asagıfaki video'nun 1.30'uncu dakikasından itibaren izleyerek gorebilirsiniz. Özetle, araçta yaklaşık 36 inç çapında MT lastikler var. Hava basıncı ise muhtemelen 2-3 psi civarında (evet 2-3 psi). Kar çok derin, dedigine gore yaklasık 1 metre kadar. Videoda 2.30'uncu dakikada, arac karın uzerine cıkıyor (yararak ilerlemek yerine). Lastik basıncı o kadar dusuk ki, lastik yayılarak adeta palet gibi oluyor. Video da şu:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zDlLV9ZIz2U[/youtube]

Bir başka videosunda da aynı adam, lastigini ve yaptıgı degisiklikleri anlatıyor. Lastik MT ve aynı kıs lastiklerindeki ince kılcal ızgaralara benzer izler acıyor lastiginde. Sebepleryile falan cok guzel acıklıyor. Video şu:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_ZC2eosozr8[/youtube]

Her ne kadar lastigin yuzeyi kıs lastigi gibi olsa da, hamuru sert oldugu surece tutus cok da iyi olmayacaktır. Yumusak MT lastik sormamın sebebi buydu.
 

Havası indirilen lastik zarar görüp asfalt üzerinde siz yüksek hızda araç kullanırken (yüksek derken 60-70 bile olsa tehlikeli olabilir) durup dururken patlayabilir.
 



sakyuz' Alıntı:
Havası indirilen lastik zarar görüp asfalt üzerinde siz yüksek hızda araç kullanırken (yüksek derken 60-70 bile olsa tehlikeli olabilir) durup dururken patlayabilir.

Evet haklısınız, zaten bunun önüne geçmek için adamların araçlarında mutlaka kompresör de oluyor.

Benim gördügüm kadarıyla, yabancılar arasında araziye girdigi anda lastik basıncını indirmek bir secenekten ziyade kural. Genelde toprak, çamur veya kayada 15 psi civarında hava kullanıyorlar. Yukardaki videolarda durum farklı bir boyutta olduğu için 2-3 psi çok mantıklı.

Tabii 2-3 psi larda, eger jantlarda "bead-lock" yoksa (turkcesi tam nedir bilmiyorum, bilen varsa aydınlatabilir beni) lastigin janttan kurtulma olasılıgı cok yuksek. Dolayısıyla bu da şart.

Dediginiz gibi, asfalta döner dönmez lastigi tekrar şişirmek lazım. Şişirecek aparat yoksa, indirmemek lazım.
 

asfalta döner dönmez lastigi tekrar şişirmek lazım. Şişirecek aparat yoksa, indirmemek lazım.


Düşük basınç sebebi ile zarar gören lastik şişirdikten sonra düzelmez ki... bence söküp başka lastik takmak lazım.
 

Ben yanlış anlamışım kusura bakmayın. Ben zannettim ki, dusuk hava basıncı asfalt zeminde yuksek hızda zarar verir diyorsunuz (her ne kadar bu da dogru olsa da...)

Ancak, lastik basıncının dusurulmesi cok yaygın bir uygulama. Gerek bu forumda, gerek yabancı forumlarda gerekse youtube'de bununla ilgili pek cok bilgi ve video gordum.

Her lastik-jant kombinasyonu elbetteki basınç dusurmeye musait olmayabilir, ancak uygun olanlar da var. Lastige de zarar vermiyor. Aksine yuksek basınclı bir lastige, arazideki sivri taslar zarar verebilirken, basıncı dusurulmus lastikler bu tur sivri cisimleri daha iyi tolere ediyor.

Dedigim gibi, yurt dısında ki vatandasların araziye cıktıkları anda yaptıkları birsey lastik basıncı dusurmek. Adamlar icin offroad'un birinci kuralı gibi bir sey.

2-3 psi cok dusuk bir basınc. Kayada toprakta gercekten hasar verebilir lastige. Dolayısıyla genelde sadece derin karda gidenler bu basınclara dusuruyor lastik havalarını.

Ancak toprak, kaya çamur zeminlerde gidenler de 15 psi'a rahatça dusuruyorlar. O kadar da zarar verici oldugunu sanmıyorum, verse idi bu derece yaygın bir uygulama olmazdı. Aksine tutusu artırdıgı icin tekerin patinaja dusme ihtimali azalıyor ve yıpranması da azalıyor diye dusunuyorum.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,993
Mesajlar
1,526,964
Kayıtlı Üye Sayımız
166,744
Kaydolan Son Üyemiz
özkan5757

Çevrimiçi üyeler



Geri
Üst