Ynt: L200'de Egr İptali
EGR valfinin tek görevi motora giden temiz havaya oksijensiz eksoz gazı katarak motorun içindeki yanma sıcaklığını düşürmek. Belli bir sıcaklığın (yanlış hatırlamıyorsam 1200 derece ) üzerine çıkıldığında zehirli azot oksit oluşumu çok artıyor, amaç yanma sıcaklığını o eşiğin altına çekmek. Dolayısı ile yakıt yakarak sadece emilen havayı ısıtacağına, hava+eksoz gazını ısıtıyorsun. Yani aynı yakıt daha fazla miktarda gazı ısıtınca sıcaklık daha düşük kalıyor. Herkes motordan bahsetmiş, oysa modern motorların gayet etkili soğutma sistemleri var, ama ya turbodan ne haber? Turbonun sağlıklı çalışması açısından, eksoz gazı sıcaklığının 750-800 dereceyi geçmemesi gerekiyor. Acaba EGR olmadan eksoz gazının sıcaklığı ne kadar yükseliyor? Üstüne bir de chip yapılınca, yani yakıtı da arttırınca ne olur?
EGR eksoz gazını motora verdiğine göre, katalitik konvertörü sökülen yada eskiyen araçların EGR sistemi motora bolca tam yanmamış yakıt (=is, kurum) veriyor demektir. Arıza kaçınılmaz olur, iki seçeneğiniz var: Ya katalitik konvertörü yenileyeceksiniz, yada EGR yi iptal ederek şansınızı deneyeceksiniz. Katalitik konvertörü çalışmayan (veya olmayan) araçta EGR kullanılmamalıdır. Konvertör olsa da is gelir, ama çok daha az gelir.
EGR çalışma prensibi esası ile tam yanmayı da biraz engelleyen, dolayısı ile eksozdan duman çıkışını arttıran bir sistem, zaten hedefi karbon monoksit, partikül vs. değil, sadece azot oksit. Dolayısı ile iptal edilince dumanın azalması normal. Eksozdaki her tür partikül kirliliği modern değişken geometrili turbolar için zararlı. Ancak chip yapılınca EGR nin yolaçtığından daha fazla duman oluşuyor. Bu turboların içinde hareketli kanatlar var, partikül kirliliği zararlı, ancak aşırı sıcaklık daha da zararlı. Bir tanıdığım (üstelik çok da abartmadan) chip yaptırdı, bir ay sonra EGR yi iptal ettirdi. İlk bir aylık süreçte tık demeyen alet, sonraki bir haftada (yaz sıcağında) rampa çıkarken motor arıza vermeye (turbo basınç arızası) ve teklemeye başladı. O bir haftanın sonunda egr yeniden açıldı ve bu bahane ile temizliği de yapıldı, sıkıntı geçti. İnat etseydi tahmin ediyorum turboyu bitirecekti.
Modern motorlar dar limitlerde çalışıyor, ve bu limitlerin hesabında EGR de var. Başkasında sorun çıkmaz, sizde çıkar, zaten motorlar da bahane arıyor. Sorun yokken sırf performans için bahane yaratıyor da olabilirsiniz...