Ynt: L200 İçin Hangi Chip Tuning?
Bugünkü deneyimlerimi paylaşmak istedim. Aynı problemi yaşayan arkadaşlar en azından benim kadar uğraşmamış olurlar.
Bugün İstanbul Anadolu yakasındaki yetkili servisleri aramaya koyuldum. Adresime yakın olana aracı alırken ekspertiz yaptırmış pek memnun kalmamıştım. Diğerlerinde de daha önce bahsettiğim chiptuning uygulamasından bile bihaber oldukları için hiç götürmemiştim. Tam vazgeçmek üzereyken bana da oldukça uzak olan bir servisteki arkadaşın söylemlerinden işinde yetkili birisi olduğu izlenimi uyandı. Tatilden yeni gelmiş olmama, bir yığın işin beni beklemesine rağmen trafiğide göze alarak atladım gittim servise..
Başımdan geçenleri kısaca telefonda aktardığım arkadaş beni bekliyordu. Hemen aracı içeri alıp makinaya bağladılar ama bir anormallik göremediler. Zaten sanırım chiptuning yapılmış olsa bile makinaya bağlayarak anlayamıyorlar.. Daha sonra bir önceki özel servisin nasıl anladığını sordular bende daha önce yazdığım gibi kapının altındaki çıtayı sökerek ve gözlemleyerek yorumladığını aktardım. Bunun üzerine arkadaşta aynı şekilde bakarak beynin sökülmediğini çünkü civataların hiç açılmamış olduğunu bana gösterdi. Kabloların üzerinde mavi bant sarılı olmasından muhtemelen böyle yorumladığını bununda fabrika çıkışı bir işlem olduğun söyledi.
Bana ilk geldiğimde nasıl duman atıyor bir bakalım dediler. 400-500 m2 lik dükkanda iki kez kısaca gaza yüklendim ve içeridei müşteriler dahi dışarı kaçıştılar, koskoca dükkan duman içinde kalmıştı. Müşteriler bile bu nedir diye söylenmeye başladılar. Bu aracımın duman atmasını kısaca özetliyor sanırım. Videoya almadığıma çok pişmanın gerçekten abartmadan anlatıyorum. Hatta egzozun yere üfleyen kısmında yerde yarım metre çapında kapkara karartı oldu...
Neyse usta bunun ya enjektörlerden ki böyle ise çok masraflı olacağından ya da Ahmet beyin de ısrarla dediği gibi EGR valfinden kaynaklanabileceğini söyledi. Bu araçlarda da sık sık EGR valfi değiştiklerinden bahsetti. Ellerinde sıfır bir tane olduğunu istersem deneyebileceklerini söylediler. Bende artık bir şekilde çözüme ulaşmak için kabul ettim. Yarım saat 45 dakika sonra sıfır EGR valfi takıldı ve bu arada da aracın bakımının da yapılacağı için hava filtrem çıkarıldı. O da içler acısı durumdaydı. Benden önceki arkadaş sanırım aracı cam hizasına kadar suya soktuğu için kısım kısım çamurlar vardı. Aracımda şnorkel olmasına rağmen motor bağlantısı yapılmamıştı.
Neyse aracı çalıştırdık ve gaza yüklendik, eskisinin yarısı kadar azalma vardı. Bir deneme sürüşü yapıp geleceklerini bu dumanında yokolacağını söylediler. Yaklaşık 15 dk sonra servis elemanı aracı getirdi ve dışarıda gaza tekrar yüklendi, gerçekten artık duman çok çok azalmıştı. Bir de benim test etmemi söylediler ve birlikte bir testte biz yaptık. Araç gerçekten canlanmıştı, eskisi gibi yığılıp kalmıyordu, gaza yüklendiğinde de eskisi gibi duman atıp yürümemezlik yapmıyor aksine şahlanıyordu. Tes sürüşünden gelince mutlu olmuştum. Biraz olsun içim rahatladı, en azından artık çözümü bulmuştuk. Tabi EGR valfinin fiyatını duyuncaya kadar..
Bana 780 TL 'ye değiştirebileceklerini söylediler. Ben de Ahmet beyden daha önce tüyo aldığım için temizlenip takılmasını önerdim ama böyle bir işlemin olmadığını ve yapılmadığını, temizlense de çalışmayacağını söylediler. Daha sonra da üzerindeki EGR valfinin sıfır olduğunu ve servisle alakası olmadığını bunu da 400 TL 'ye verebileceklerini söylediler. Ben bu durumdan biraz huylandığım için biraz zaman istediğimi bu arada da aracın 60 bin bakımının yapılmasını rica ettim. Araç tamiri yapan yakın bir arkadaşımı aradım ve konuyu aktardım. Kesinlikle değiştirmememi ve kendisinin bu sorunu çok iyi bildiğini ve halledeceğini söyledi. Ben de arkadaşlara eski EGR valfini takmalarını rica ettim. Aracın yağı, tüm filtreleri (yağ, mazot, hava, polen) değişti, fren balataları da bittiğinden onu da değiştirdik. Bu konuda da servisteki arkadaş çok yardımcı oldu. Fren balatasının Temsada 240 TL olduğunu emsalinin de 120 TL olduğunu onu takmamın daha avantajlı olacağını, yakıt filtresi ve hava filtresinde Temsa'yı tercih etmem gerektiğini, yine polen filtresinde de yarı fiyatından az muadilinin yeterli olacağını söyledi ve buna göre işlem yapıldı.
Tüm işlemler bittiğinde yine eski EGR valfim hiç temizlenmeden olduğu gibi takıldı. Bu arada ben Ahmet beyin yazdıklarının çıktısını da alıp götürmüştüm ama hepsini uygulatamadım. Ben anlamadığım için birşey diyemedim ama buradaki ustalar yorumlar. Örneğin turbo basınç müşüründen bi haberlerdi ne olduğunu dahi anlamadılar. Carbon Cleaning uygulamasının sadece benzinli araçlarda olduğunu ve sakın yaptırmamam gerektiğini söylediler. Yakıt valf vanasınıda anladıklarını sanmıyorum, sanırım neresi olduğunu anladılar ama nasıl bir temizlik yapılması gerektiğini sanırım anlamadılar. Bu işlemleri yaptıramadım. Onun dışındaki tüm bakımları güzelce yapıldı.
İşin enteresan kısmına gelince ben eskisi takılıp yine duman altında gideceğiz diye üzülürken yola çıktım ve bir de ne göreyim duman falan kalmamış. Araç yine düzgün düzgün gidiyor.. Tabi buna anlam veremesemde EGR valfinin kurum içindeki pisliğini gördüğümden direk arkadaşımın yanına temizletmeye gittim. Ama biraz geç gittiğimden tamda dükkanı kapattığından yarına bıraktık. O turbo ile alakalı bir delikten ve onu da temizleyeceğinden bahsetti. Yarın bu işlemleri de yaptırıp araba ile olan problemlerimi halledip işime gücüme bakacağım.
Son olarak servisteki arkadaşlar Ralliart konusunda beni biraz ikna ettiler. Sanırım racing chip yerine ralliart taktıracağım. Bu konuda da bildiğimi düşünsemde birşey sormak istiyorum. Ralliart'ta sanırım sadece mazot pompasını tetikliyor değil mi? Başka bir etkisi yok?
Yaşadıklarım bunlardan ibarettir. İlk gittiğim özel servise inanmış olsam cebimden boşu boşuna 400 TL gidecekti ve yine duman atan bir araba yine boşa harcanmış bir zaman ve emek olacaktı..
Yardımlarından dolayı özellikle Ahmet beye çok teşekkür ederim. Sağolun..