buralpdi
yokluk ve çaresizlik adamı mucit yapar
Herkese merhaba,
Uzun bir ara verdik yazmaya, yazmasak da okuyucu olarak forumdan kopmadık.
Kendi adıma şunu gördüm, ne anlatırsan anlat karşındaki kişi aklındakini yanlış dahi olsa uygulamak istiyor. Eğer aklındakini uygulamaz ise de hep olur mu acaba diye gel git yaşayabiliyor. Başka bir örnek ise bana doğru gelen uygulama başka kişiye yanlış gelebiliyor, daha doğrusu her yiğidin yoğurt yemesi farklı olabiliyor. Böyle olunca da sizin anlattıklarınız veya tecrübeniz havada kalabiliyor.
Bazı arkadaşlar ise paylaşmaktan ziyade, kendi siyasi görüşünü kabul ettirmeye, bazıları benim dediğim doğrudur farklı düşünmeye asla müsaade etmem tutumunda olunca, tartışmaktansa forum da okuyucu olmak en mantıklısı. İnsanlar kafalarındakini uygulasınlar hatalarını görüp ders alsınlar, almazlarsa da neticede kendi tercihleri.
Biz paylaşalım, bir faydamız olursa ne mutlu bize.
Bizim dönemimizde her bilgi çok kıymetli idi. Bilgi paylaşımı yapan arkadaşlarımız da öyle.
El sanatlarıyla ilgili hobisi olan kişi yaşamda en zararsız insandır benim gözümde, fanatik değildir, siyasi tartışmalar içinde değildir, dedikodu yapacak zamanı yoktur. Hobisi ile meşgul olur. Bu düşünceyle hobisi karavan olan kişilere yardımcı olabilmek adına bildiğimizi paylaştık, bilmediğimizi beraber öğrendik. Bunu yaparken hiçbir karşılık beklemedik. Bu zaman diliminde kazancımız dostlarımızdır.
Şimdi neden yeniden yazmaya başladınız diyebilirsiniz, bu forum bizim gözbebeğimiz, ben bu forum sayesinde karavan hayallerimi gerçekleştirdim, bu yüzden yeni yaptığım karavanımı kendi yorumumda kendi doğrularımda paylaşmak istiyorum. Belki bir arkadaşa faydası olur. Yapım aşamasında iyisi ile kötüsü ile kendi düşüncelerimi, kendi tecrübelerimi anlatacağım. Yayınlama süreci uzadığı içinde, aynı zamanda kullanırken fark ettiğim hataları da paylaşmış olacağım.
En başından söyleyeyim, bir karavan yapmak hiç de kolay değil, emek istiyor, elektrik, marangozluk, su tesisatı, gibi işlere elinizin yatkın olması gerekiyor. En önemlisi çok sabırlı olmanız lazım. Ben kendi adıma da ‘’ben çok iyi karavan yaparım’’ diye bir iddiam yok, bize hizmet edebilen bir araç yapmaya çalışıyorum.
Araç kararı:
Eski karavanımız namı değer Yiğido’yu hala özlemle anıyoruz, çok güzel anılarımız var kendisiyle. Fakat kadromuz iki, sonra üç, daha sonra dört kişi olunca, artık içine sığamaz olduk, 12m3 hacmi ile bize yetmiyordu. Özellikle çocukların malzemesi bizi zorluyordu. Bana yatacak yer koridor kalıyordu. Buzdolabımız çok küçük kalıyordu.
Araç olarak bize en uygun 17m3 ducato gözüktü, uzunluk olarak eski aracımızla arasında 80cm fark vardı, hem tek araç olarak kullanacaktık hem de çocuklara ranza yaparak yatak problemini çözecektik, buzdolabını da büyütecektik. Depolama alanımızda fazla olacaktı, çocukların oyuncakları, giyisilerinin dolapları olacak, bize de bir iki göz raf çıkabilirdi.
Neden 17 m3 ?
Bence panelvan dan karavan,
-panelvan da istediğiniz yere cam açabiliyorsunuz,
-içini daha rahat yerleştiriyorsunuz,
-genelde uzun yol yapıyorlar,
-minibüslerdeki fazlalık cam ağırlığından kurtulmuş oluyorsunuz,
-minibüslerin fazla cam izalasyonunda işçilik den kar edersiniz,
-minibüsler genelde şehir içi çalıştığı için km az olsa da daha fazla yıpranmış oluyorlar.
-minibüslere karavan camı takmak sıkıntı
Araca karar verince yoğun bir şekilde piyasayı taramaya başladık, sabırla acele etmeden. Düşük km.de beş yaşındaki araç fiyatları uçuyor galericiler işe uyanmış karavan olacak diye fiyatları şişirmişler. Yorgun yıpranmış araçları beş yaşını doldurduğu için fiyatta hiç geri adım atmıyorlar. Niye böyle diye sorunca hepsi bir ağızdan karavancılar tercih ediyorlar diye açıklama yapıyorlardı. Biz İstanbul piyasasından umudu kesince, gözümüzü Anadolu ya çevirdik. Antep de bir araç yakaladık, arkadaşlar vasıtasıyla aracın düzgün olduğunu öğrenince uçakla Antep’e gittim, kendi tecrübelerimle aracı inceledim alt şaselere, üst yapıya, motor bölümü derken aracı beğenip direk noter ve İstanbul’a dönüş. 05.01.2018 tarihinde İstanbul fiyatlarının en az 5000-6000tl düşüğüne (yol masrafları dahil)2013 model orijinal 103.000km yıpranmamış yorulmamış bir araç almayı başardık.
Antep – İstanbul arası mola.
Aracın ilk önce fren, yürür aksam, yağ mazot filtre değişimi, triger değişimi ve gerekli tamiratını yaptırıp, ufak tefek kaporta düzeltmelerinide yaptırıp yola hazır hale getirdik. Hem gezeceğiz hem de karavanımızı imal edeceğiz.
Proje hazırlamak:
Araç alma işini çözünce iç dizayn nasıl olacak fikirleri uçmaya başladı, aile bireyleri ne istiyorlar, araç ne kadar müsaade ediyor, ölçme biçme, planımız hazır. Aracın içinde hedeflediğimiz kriterler belli,
Biz hedeflediğimiz ölçüleri tuturmaya çalışarak ranza eni 80cm, mutfak uzunluğu 90cm gibi, masa gurubu bize yatak olacak ve ayaklarımızı şöför koltuğuna uzatacak şekilde, wc kabin içi maksimum büyüklükte 90x75 gibi.
Ranza eni daha dar olabilir ama biz ileride çocuklar bizle gelmezse ki büyüyünce gelmeyeceklerdir, masa gurubunu bozmadan ranzalarda biz yatarız diye hesap ediyoruz, 80cm ende insan rahatça yatıp dönebiliyor.
Uzun bir ara verdik yazmaya, yazmasak da okuyucu olarak forumdan kopmadık.
Kendi adıma şunu gördüm, ne anlatırsan anlat karşındaki kişi aklındakini yanlış dahi olsa uygulamak istiyor. Eğer aklındakini uygulamaz ise de hep olur mu acaba diye gel git yaşayabiliyor. Başka bir örnek ise bana doğru gelen uygulama başka kişiye yanlış gelebiliyor, daha doğrusu her yiğidin yoğurt yemesi farklı olabiliyor. Böyle olunca da sizin anlattıklarınız veya tecrübeniz havada kalabiliyor.
Bazı arkadaşlar ise paylaşmaktan ziyade, kendi siyasi görüşünü kabul ettirmeye, bazıları benim dediğim doğrudur farklı düşünmeye asla müsaade etmem tutumunda olunca, tartışmaktansa forum da okuyucu olmak en mantıklısı. İnsanlar kafalarındakini uygulasınlar hatalarını görüp ders alsınlar, almazlarsa da neticede kendi tercihleri.
Biz paylaşalım, bir faydamız olursa ne mutlu bize.
Bizim dönemimizde her bilgi çok kıymetli idi. Bilgi paylaşımı yapan arkadaşlarımız da öyle.
El sanatlarıyla ilgili hobisi olan kişi yaşamda en zararsız insandır benim gözümde, fanatik değildir, siyasi tartışmalar içinde değildir, dedikodu yapacak zamanı yoktur. Hobisi ile meşgul olur. Bu düşünceyle hobisi karavan olan kişilere yardımcı olabilmek adına bildiğimizi paylaştık, bilmediğimizi beraber öğrendik. Bunu yaparken hiçbir karşılık beklemedik. Bu zaman diliminde kazancımız dostlarımızdır.
Şimdi neden yeniden yazmaya başladınız diyebilirsiniz, bu forum bizim gözbebeğimiz, ben bu forum sayesinde karavan hayallerimi gerçekleştirdim, bu yüzden yeni yaptığım karavanımı kendi yorumumda kendi doğrularımda paylaşmak istiyorum. Belki bir arkadaşa faydası olur. Yapım aşamasında iyisi ile kötüsü ile kendi düşüncelerimi, kendi tecrübelerimi anlatacağım. Yayınlama süreci uzadığı içinde, aynı zamanda kullanırken fark ettiğim hataları da paylaşmış olacağım.
En başından söyleyeyim, bir karavan yapmak hiç de kolay değil, emek istiyor, elektrik, marangozluk, su tesisatı, gibi işlere elinizin yatkın olması gerekiyor. En önemlisi çok sabırlı olmanız lazım. Ben kendi adıma da ‘’ben çok iyi karavan yaparım’’ diye bir iddiam yok, bize hizmet edebilen bir araç yapmaya çalışıyorum.
Araç kararı:
Eski karavanımız namı değer Yiğido’yu hala özlemle anıyoruz, çok güzel anılarımız var kendisiyle. Fakat kadromuz iki, sonra üç, daha sonra dört kişi olunca, artık içine sığamaz olduk, 12m3 hacmi ile bize yetmiyordu. Özellikle çocukların malzemesi bizi zorluyordu. Bana yatacak yer koridor kalıyordu. Buzdolabımız çok küçük kalıyordu.
Araç olarak bize en uygun 17m3 ducato gözüktü, uzunluk olarak eski aracımızla arasında 80cm fark vardı, hem tek araç olarak kullanacaktık hem de çocuklara ranza yaparak yatak problemini çözecektik, buzdolabını da büyütecektik. Depolama alanımızda fazla olacaktı, çocukların oyuncakları, giyisilerinin dolapları olacak, bize de bir iki göz raf çıkabilirdi.
Neden 17 m3 ?
- Aracımızı tek araç olarak kullanmak istememiz, Uzunluk, genişlik, yükseklik ölçülerine bakıldığı zaman en derli toplu ve (araç uzunluğu olarak)en kısa araç olması,
- Bakım yedek parça maliyetinin makul değerlerde olması,
- İç yüksekliğinin ranza yapımına uygun olması,
- Yakıt giderlerinin düşük olması.(çalışan karavancı olduğumuz için, haftasonları ve kısa tatilleri değerlendirip yakın yerlerde kamp yapmak isteyince senelik km giderimiz.)
- Otomobil konforu sağlaması.
Bence panelvan dan karavan,
-panelvan da istediğiniz yere cam açabiliyorsunuz,
-içini daha rahat yerleştiriyorsunuz,
-genelde uzun yol yapıyorlar,
-minibüslerdeki fazlalık cam ağırlığından kurtulmuş oluyorsunuz,
-minibüslerin fazla cam izalasyonunda işçilik den kar edersiniz,
-minibüsler genelde şehir içi çalıştığı için km az olsa da daha fazla yıpranmış oluyorlar.
-minibüslere karavan camı takmak sıkıntı
Araca karar verince yoğun bir şekilde piyasayı taramaya başladık, sabırla acele etmeden. Düşük km.de beş yaşındaki araç fiyatları uçuyor galericiler işe uyanmış karavan olacak diye fiyatları şişirmişler. Yorgun yıpranmış araçları beş yaşını doldurduğu için fiyatta hiç geri adım atmıyorlar. Niye böyle diye sorunca hepsi bir ağızdan karavancılar tercih ediyorlar diye açıklama yapıyorlardı. Biz İstanbul piyasasından umudu kesince, gözümüzü Anadolu ya çevirdik. Antep de bir araç yakaladık, arkadaşlar vasıtasıyla aracın düzgün olduğunu öğrenince uçakla Antep’e gittim, kendi tecrübelerimle aracı inceledim alt şaselere, üst yapıya, motor bölümü derken aracı beğenip direk noter ve İstanbul’a dönüş. 05.01.2018 tarihinde İstanbul fiyatlarının en az 5000-6000tl düşüğüne (yol masrafları dahil)2013 model orijinal 103.000km yıpranmamış yorulmamış bir araç almayı başardık.
Antep – İstanbul arası mola.
- Resim-1
Aracın ilk önce fren, yürür aksam, yağ mazot filtre değişimi, triger değişimi ve gerekli tamiratını yaptırıp, ufak tefek kaporta düzeltmelerinide yaptırıp yola hazır hale getirdik. Hem gezeceğiz hem de karavanımızı imal edeceğiz.
Proje hazırlamak:
Araç alma işini çözünce iç dizayn nasıl olacak fikirleri uçmaya başladı, aile bireyleri ne istiyorlar, araç ne kadar müsaade ediyor, ölçme biçme, planımız hazır. Aracın içinde hedeflediğimiz kriterler belli,
- Büyük buzdolabı
- Ranza
- Kayar kapı ağzını boş bırakmak
Biz hedeflediğimiz ölçüleri tuturmaya çalışarak ranza eni 80cm, mutfak uzunluğu 90cm gibi, masa gurubu bize yatak olacak ve ayaklarımızı şöför koltuğuna uzatacak şekilde, wc kabin içi maksimum büyüklükte 90x75 gibi.
Ranza eni daha dar olabilir ama biz ileride çocuklar bizle gelmezse ki büyüyünce gelmeyeceklerdir, masa gurubunu bozmadan ranzalarda biz yatarız diye hesap ediyoruz, 80cm ende insan rahatça yatıp dönebiliyor.
- Resim-2
- Malzeme temini: Planımızda neyi nereye koyacağız aracın içinde çizip yerini belirledik. Aracımızda kullanacağımız malzemeleri almaya başlıyoruz, malzemeleri önceden temin etmek işin ilerleyişini çok kolaylaştırıyor, Tabii ki bütçeniz uygunsa bunu yapabiliyorsunuz, uygun değilse işin bitme süresi uzuyor.
- Aldığımız malzemeler,
- 1-karavan camları, tavan heki
- 2-kasetli tuvalet, lavabo, musluk, vs.
- 3-ocak-lavabo, musluk
- 4-tente, uydu anteni, tv
- 5-mobilya malzemeleri, çekmece rayları, kulp, menteşe, köşe alüminyumları vs.
- 6-buzdolabı, buzdolabı havalandırmaları
- 7-güneş paneli ve sistemleri
- 8-enerji hattımız için gerekli sigorta, kablo, çakmaklık vs.
- 9-220v için inverter vs.
- 10- su hattımız için depolar, hidrofor, boru vs.
- 11-sıcak su için hermetik şofben
- 12-dizel ısıtıcı, yatak ve minderler için sünger
- İşe başlamak için gerekli ana malzemelerin %60 nı alınca projemize başladık.
- Malzeme seçiminde tercih nedenlerimiz ;
- 1-Karavan camı : Eski karavanımızda otomobil camları mevcuttu tek olumlu tarafı fiyatı, kışın içeride otururken dışarıyı görmek mümkün değildi, çok nem yaptığı için ikide bir kurulamak gerekiyordu, yağmurlu havada camı açamıyorsunuz içeri yağmur giriyor, havalandırmaya ihtiyacınız olduğu zaman yarım açılıyor, o zaman bütçemiz ona uygundu. Karavan camları ise her açıdan konfor, camın tam açılması, nem yapmaması, içeriye maksimum havalandırma sunması keyifli, gelgelim rakamları keyif vermiyor bütçe uygunsa karavan camı tercih edilmeli. Özellikle oturma gurubunun camı mutlaka karavan camı olmalı.
- 2- Tente: Eski tentemiz yerli imalat bize çok güzel de hizmet etti, rüzgarlı havada bile toplamıyordum, yırtılsa ne olur kaç para diyebiliyorduk. Yeni tentemizi çok hesaplı aldık (ocak 2018 fiyatları) şimdiki fiyatlara bakınca mümkün değil, ne yapıyoruz gözümüz gibi bakıyoruz bir şey olmasın diye J, yeni tentenin kurması toplaması daha keyifli, aparatları sayesinde ilave tente kumaşı ile aracın önünde ikinci bir oda gibi hizmet edebiliyor. Bütçe uygunsa ithal değilse yerli tercih edebiliriz.
- 3-Wc: Eski karavanımızdaki tuvaletimiz eleştiri alıyordu, biz kullanıcılar ise memnunduk. Kasetli tuvaleti çok met ediyorlardı, deneyelim dedik. Eski sistemin bize tek sıkıntısı 200lt tankımızın üç günde bir dolması idi, boşaltım için aracı yerinden oynatmak gerekiyordu, bizde çoğunlukla programı üç günde bir yer değiştirmeye ayarlıyorduk. Yeni sistemde ise her gün kaseti boşaltmak gerekiyor. Eğer boşaltmaya uygun yer bulamaz iseniz o zaman sıkıntı. Zaten kasetli veya değil boşaltacak yer bulamazsanız tuvalet tercihinizin bir anlamı yok. Bir çok yerde umumi tuvaletlere para karşılığında bile kasetinizi boşaltmanıza müsaade edilmiyor. Bu çok tartışılan konuda benim şahsi fikrim insanların wc tercihi ile kafa yoracağımıza boşaltım istasyonlarının artması için çaba harcamalıyız, neticede kasetli tuvalet bildiğimiz modern lazımlık, zorunluluk adı altında taharet alışkanlığı olan bir millete dayatılmış ürün.
- 4-Tavan heki: Önceki aracımızda bir adet tavan heki mevcuttu, sıcak havalarda sorun yaşıyorduk, hava sirkülasyonu olmuyordu, minibüsler için üretilmiş bir ürün olduğu için tam olarak açılmıyordu. Yeni aracımızda iki adet taktık, iyikide yapmışız, bir çok yol kenarında benzinlikler de uyurken hem hava almanızı sağlıyor hem de güvenlik açısından insanı rahatlatıyor. Tek olumsuz yanı sineklik pileli olduğu için, kenarındaki fazla boşluklar nedeniyle azgın sivrisinekler buradan içeri girebiliyorlar(yani pile dolayısıyla oluşan üçgenlerden, kenar boşlukları fazla olduğu için içeri giriyor).
- 5-Ocak: Karavanda yer tasarrufu nedeniyle kombine ocak tercih ettik, daha önceden arkadaşlar uyarmıştı fakat mutfağa ayırdığım ölçüyü tutturabilmek için mecburen aldım, Can marka 1765 modeli. Öncelikle bulaşık yıkarken su ocak tarafına sıçrıyor, ben iki kapaklısını alayım ocağın üstünü kapatıp bulaşık yıkarım diye düşündüm ama bu da mümkün olmadı (genelde ocak üstünde de bir şeyler pişmek zorunda). Sıçrayan su eğim nedeniyle düğmelere ve ocak altına giriyor, çok çabuk paslanma gerçekleşiyor, ocak üstündeki ızgaraları tutan lastik aparatlar daha ilk üç temizlikte yırtılmaya başladı, yedeği yok, bu deliklerden de aşağıya su giriyor, su nedeniyle çakmak da hemen devre dışı kalıp bozuluyor. Benim lavabo üstündeki cam kapağı hiçbir müdahale olmadan karavan park halinde içinde kimse yokken patladı, bir gün önce malzeme almak için karavana girdiğimde hiçbir şey yoktu, iki gün sonra karavanın içine gireceğim zaman bir baktım ortalık cam tuzla buz olmuş, garantiye girmiyor. Tavsiye ocakla lavaboyu ayrı yapmak.
- 6-Güneş paneli: Olmazsa olmazlarımızdan, ne kadar enerjiye ihtiyaç yok deseniz de lazım. Burada dikkat ettiğim konu, küçük ölçülerde panel tercih etmekti, niye derseniz eski karavanda tek büyük bir güneş panelim vardı ve yoğun kar dan çöktü, tam orta kısmından camları kırıldı, dağılmadı ama amp düştü, bu yüzden 100w dört adet panel yerleştirdim. Tavan ölçülerine en uygunu böyle oldu.
- 7-Buzdolabı: Soğutma kondenseri buzdolabı yanlarında değil de arkada olan bir dolap şeçmelisiniz, biz buzdolaplarını dolap içine koyuyoruz mecburen, doğal olarak buzdolabı yanlarında çok fazla boşluk bırakamıyorsunuz, bırakılan boşluklar da sıcak havalarda (bu yüzden bir dolap anakartını yaktım)bir işe yaramıyor. Buzdolabı ısınan gazını soğutamayınca normalde çekmesi gereken enerjinin iki ve ya üç mislini tüketmeye neden olacaktır. Arkadaki kondenseri rahatlatmak içinde iki adet havalandırma kapağı biri altta biri üstte olmak üzere monte etmek gerekiyor. Dometic kapak kullandım sebebi de çok sıcak havalarda kapağın komple, basitçe çıkıp takılabilmesi, yani ızgaralarını komple çıkarıp arada hiçbir malzeme olmadan direk hava giriş ve çıkışına müsaade edebilmesi.
- 8-Mobilya malzemesi: Mobilya malzemesi olarak 12mm kavak kontrplak kullandık, üstü lamine kaplama. Kullanabileceğimiz en hafif malzeme olduğu için tercih ettik.
- Araç yapımına başlıyoruz:
- Aracımızı işyerinin önünde tamamen el aletleri ile yapmaya başlıyorum. Aracımızı öcelikle kaportacıya götürüp, ufak tefek sürtme ve göçüklerini düzelttirdik. Eski karavanımızda arka kapılardan şikayetçiydik, bir türlü ayar tutmuyordu, içeri çok toz giriyordu, ses yapmasıda sıkıntıydı, bu yüzden yeni aracın arka kapılarını iptal ediyoruz.
- Resim-3
- Eski karavanda ikinci şikayetimiz kayar kapı idi, kapatırken biraz sert kapatmak gerekiyordu ve içerdeki çocuk bu sese uyanıyordu, tam uyuttuk rahat edeceğiz derken sil baştan uyutmamız gerekiyordu, veya içerde uyurken bardak lazım olsa kapıyı açmaya korkuyorduk, yeni araca hemen kayar kapıya motor taktırdık, personel korumalı çocuklar sıkışmasın diye.
- Bu işlemler bitince aracın ilk önce tavanından başlıyoruz, ince hesaplarla dört adet 100w güneş paneli, iki adet tavan heki 40x40, bir adet uydu anteni yerleştiriyoruz, uydu antenimizi kendim imal ediyorum, manuel çalışıyor, Bülent Soyman ağbimizden kopya.
- Resim-5
- Tentemizi monte ediyoruz ve tavandaki işimiz bitiyor.
- Resim-4
- Aracın iç temizliğini yapıyoruz. Geri görüş kamerasını monte ediyoruz, Aracın camlarını monte ediyoruz.
- Resim-6