Ynt: Kendi Karavanını Yapanlar; 2008 15m3 Jumper (atiladi)
Perşembe günü trafik tescilden aracın yeni ruhsatını aldım, aldığımızda ruhsatta istiab haddi yanlış yazılmıştı 3500 kg yerinde 3365 kg gibi garip bir rakam vardı, aracı almaya Turan Yücel ile birlikte gitmiştik, alırken bunu hemen farketmiştik, ve araç üzerindeki pazarlığımıda bu hata üzerinden oldu, belkide satanda bu yüzden satıyordu..Hatalı istiab haddi yazılımlarını düzeltmenin iki yolu var, birincisi aracın marka servisinden şasi numarası ile menşeii ülkeden ana fabrikasından fax yolu ile yazı almak, ikinci yöntem araç şasi plaketinin fotoğrafını çekip tescile ibra etmek, tabiki en kolayı plaketin fotoğrafı ile işi çözmek, ben önce bu yolu denedim, tescil yeterli gördü ve aracın istiab haddi 3500 kg olarak düzeltildi...Bu iki seçenek tescildeki arkadaşların o günkü ruh halleri çerçevesinde düzeltilebilmekte..Geçenlerde dönüşümü biten pop-up II'ninde istiab haddi ruhsatında yanlışmış, benden önceki sahipleri Peugeot servisi yolu ile Fransadan mail yolu ile belge alıp düzeltmişler, düzeltme belgeleri halen benim elimde duruyor...Toparlarsak, 15m3 Jumper'ın istiab haddi 3500 kg olarak güncellendi, tüm araçların ana merkez olarak bağlı olduğu ümraniye merkez bilgisayarında da 3500 kg olarak tescil edildi...
Cuma günü, ikili koltuk yerine takmış olduğum tekli koltuğun emniyet kemeri tokasını eski takılı olduğu sağ taraftan söküp sol tarafa yeni yerine montajladım...ikili koltuk takılı iken koltukta her koltuk için birer tane olmak kaydı ile, çift airbag fişeği takılı idi, koltuk teke düşünce fişeklerden biri boşta kaldı, boşta kalan fişek tek koltuğun altına ştrap ile tutturularak kullanılması gerekiyor, çünkü aracın bilgisayar sistemi eksik emniyet kemerini görüp, ekranında hata kodu olarak air bag ışığının sürekli yanmasına sebep oluyor..Fakat muhatap olanlar bilir fişeği hurdacıdan almaya kalksansak 200 TL fiyat isterler, fazla fişeğin böyle boşa heba olmaması için fişek kesilip alınır ve fişeğin kesildiği yere aracın bilgisayarına varmış gibi gösterecek, aracın beynine uygun bir direnç takılır, böylece diğer fişek gün gelir lazım olur...
Koltuk işini halledimce, artık karavanın iç yerleşimini nasıl olacağına karar verip, elektrik, su tesisat işlerine geçmek gerekiyordu, iç planı kesinleştirdim, ve elektrik, su tesisatının giriş noktalarını belirledim, tün 12v ve 220v giriş ve kullanım noktalarını belirledim, araç iç yüzeyine hepsinin yerlerini kalem ile çizdim, bu notlar alınmaz ise bazı hatları çekmemiş olduğumuzu sonradan anlıyoruz, bazen bitmiş araca hat ilave etmek çok zor olabiliyor, her karavanda biz bile mutlaka bir tesisat hatası yaparız..12v ve 220v hatlar belirlenirken hangilerinin drek akü beslemeli, hangilerinin 12v sigorta panosundan geçeceği hangilerinin 220v otomatik sigortalardan geçeceği belirlenir, bazen bu tesisat planına uymak için extra yol katedecek kablolama yapılır...Bu çalışma sonunda karavanda kullanılacak, 4mm2'lik güneş paneli, hidrafor, akü şarz kablosundan kaç mt alınacağı, buzdolabı klima priz gibi yerlerde kullanılacak 220v tesisatta kullanılacak 2x2.5 kablo miktarı, led aydınlatmalarda kullanılacak 0.75 ne kadar kablo kullanılacağı satın alma için gerekli çalışmanın yapılması anlamına geliyor...Bu karavanda yaklaşık 80 mt 2x2.5, 100 mt 0.75, 30x2=60 mt 4mm2 kablo kullanılacağı bilgisi ortaya çıkmış oldu...
Bu gün, en zor işlerden biri ile uğraştım, istepnenin kaldırma mekanizması, bir çok arkadaş bu sorunu çok iyi bilir, bir çoğunuzda bu sorunu yaşıyorsunuzdur zaten..Araçların altında stepneyi yukarıya kaldırıp sabitleyen bir sistem vardır, kaldırma sistemi aracın modeline göre farklılık gösterir, bazı yıllarda üretilen araçlarda, kırtıklı fiber halatlı sistem bazılarında çelik telli sitem vardır..stepneyi yerine takan lastikciler bu kaldırma işleminde aracın elle çevrilen manuel aletini kullanmayıp havalı tabanca ile kaldırma işlemini yaptıkları için fazla gerdirip ya kopartırlar yada sonra başa büyük işler açacak hasarlara sebep olurlar...Sistem şöyle çalışır, bazı araçlarda açma kolu arka kapı açıldığı zaman kapının eşiğinde bir delik vardır, (bazılarında yan arka tamponun altındadır) bu deliğe aracın avadanlığında bulunan özel uçlu ataçman ile açılır, elle çevrilerak açılırken aracın altından stepneyi yukarı çeken aparat aşağı doğru inmeye başlar, bu aparatı el ile tutarak tamponun altından dışarı doğru çekersiniz, aparat ucundaki bir somun ile lastiğin bijon deliklerinden birine bağlanır, sonra kolu çevirmeye başlayınca, tel kısalmaya başlar, önce stepneyi aracın altına doğru kendisi çekmeye başlar, altına alıncada yukarı doğru kaldırıp, tel sıkışarak stepneyi araç tabanına sabitleyip kilitler...Sistem güzel çalışıyorsa çok güzel bir sistemdir, ama sorun varsa vay halinize... Çünkü redüktör kutusunun içinde ayna mahuriti dediğimiz birbirine 90 derecede dönen iki kestamit dişli ile çalışır, lastikcilerin havalı tabanca ile zorlamasında dişler hasar görüp sonradan atlatma yapar...Benim sorunumda böyle zorlama sonucu stepneyi yukarı çekerken belli bir yüksekliğe gelince stepnenin ağırlığından dolayı diş atlatıyor, tam olarak yukarı çekmiyordu, 2007-2008-2009 yıllarında imal edilen araçlardaki sistemi daha yeni modellerde değiştirmişler, bu yüzden parçanın yenisini bulmakta zor, parça 300-400 TL aralığında satılıyor, bu parayı vermeye razı olsanızda bulamıyorsunuz, bu parçayı hurdacılardan almakta imkansız, çünkü bu tip araçların %80'ninde bu parça arızalı olduğu için hurdacılardakide genelde bozuk oluyor..Bu arada parçanın kara kutusunun resmine bakarsanız, redüktör kutusu, vidalı deyil, perçinli ve tamir edilememesi için herşeyi yapmışlar...Perçinleri taş ile kesip kutuyu açınca içindeki kestamit dişlerin bazılarının kırık olduğunu gördüm, sistem bu dişe gelince atlatma yapıyormuş..Öğleyin Turan Yücelin yanına uğradım, onun aracındakide arızalı imiş, hatta tel kopukmuş ve alt parça tamamen kayıp, durum böyle olunca Turanın aracındaki aparatıda söktüm, sonra iki aparatı masaya koyup ikisininde kara kutularını açıp iki aparattan sağlam bir aparat ortaya çıkarttım, Bu stepne kaldırma aparatı tamiri sizlere uzak gelebilir ama karavan sahibi olacaksanız, öğrenmenizde fayda var, çünkü sizde bununla çok uğraşacaksınız...