Karavanda Sky Window (cam Tavan) Olması Gerekli Mi? Kullanışlı Mi?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan fatih855 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 27
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 5,245
Buna katılamıyorum açıkçası. Seyahat sırasında zaten su deposunun boş olması zorunluluk. Yani plastik bir su deposunun boş ağırlığı yok kabul edilebilir. Akülere gelince, toplam 60-70 kg. bile olsalar, tavandaki sunta veya benzeri bir malzemeden yapılmış dolapların ağırlığına baskın çıkamazlar. Hele bir de dolapların içleri dolu olursa... Yerden yukarıda 1 kg. bir kütle, salınım hareketine girdiğinde, (yere uzaklığına bağlı olarak) yerdeki daha ağır kütlelere baskın gelir. Kaldıraç kolu misali.
Çekme bir karavanda tavan dolabı olmamalı diye düşünüyorum. Başlı başına bir risk.
Fiziken doğru bir yöntem izliyorsunuz ama bence kaçırdığınız şey, altta duran şaşı dingil teker ve taban ağırlıkları. Avrupa karavanlarda bizden çok daha fazla dolap oluyor. İlk mesajımda görebilirsiniz. Bu hesap edilerek konuyordur diye düşünüyorum.
 

Diğerlerini bilmiyorum ama Bürstnerlerin üst tarafında boş kalan her yer dolap.
Ağırlık merkezini hesaplarken dolaplara da bir 3-5 kilo yer ayırmışlardır diye düşünüyorum.
Özellikle arka tarafa nasılsa dolap var , malzeme de sağlam diye ağır yük konulursa sıkıntı olur elbette.
@dinozor izci katıldığım nokta çok fazla marangoz karavan cekme karavan işine girdi, mobilyasının albenisine dayanarak çok ta satış yapıyorlar. Sabit duran eve uygun mobilya işinde usta bu kişilerin yürüyen arac dinamiği konusunda profesyonel yardım alıp almadıklarını bilmiyorum.
Statik konusunda gerçekten bilgi ve tecrübesi olan müteahhitlerimizin yaptıkları binalar , dinamik yüklerin ortaya çıktığı depremlerde nasıl yıkıldığını üzülerek görüyoruz.
 
Son düzenleme:



Fiziken doğru bir yöntem izliyorsunuz ama bence kaçırdığınız şey, altta duran şaşı dingil teker ve taban ağırlıkları. Avrupa karavanlarda bizden çok daha fazla dolap oluyor. İlk mesajımda görebilirsiniz. Bu hesap edilerek konuyordur diye düşünüyorum.
Avrupa karavanlarda nasıl bir hesap kitap yaptıklarını bilmiyorum. Ancak bildiğim ve emin olduğum bir fizik kuralı var. O da: "ağırlık merkezi yukarı çıktıkça stabilite azalır". Bu da demektir ki, her ne yöntemle yapılırsa yapılsın, hangi teknik kullanılırsa kullanılsın, tavanda dolapları olmayan bir karavan, tavanda dolapları olan bir karavandan daha güvenlidir. Hele ki bizim usul, hesap kitap hak getire usulüyle yapılmışsa...
 



.
Çekme karavanın yol kararlılığı;
* kayma,
* salınma ve
* devrilme şeklinde bozulabilmekte.

Etken olarak da;
* karavanın yapısının,
* şasesinin ekstra özelliklerinin,
* yüklenme tarzının,
* yol yüzeyi ile lastik yapısının,
* sürüş hızının,
* yollardaki çukur ve tümseklerin,
* tekerlekler arası açıklığın ve
* alınan virajın keskinliğinin rolleri olduğunu biliyoruz.

Avrupa karavanların sadece optimal tam yüklü ve sabit durumdaki devrilme açılarının tespit edildiğini okumuştum. Zaten bu kadar değişkeni olan bir durum için karşılaştırılması daha basit ve kolay olan başka bir metod da olmamalı ?
Her üretici tarafından yapılıp yapılmadığı ve uyulması gereken böyle bir norm olup olmadığını ise bilmiyorum.

Avrupa karavanların milyonlarca örneği ile üst dolaplarının hafif yapıları, 750 kg üstü olanlarının stabilizatör, ağırlık merkezini optimize eden ters V yapılı dingil ve ayrık askılı tekerlek yapılarıyla beraber sürücülerinin de yükleme(?) ve hız kısıtlamalarına uyma(?) bilinci ile yollarda olacağı düşünülebilir.

Gerisi için birkaç duanın ezbere alınmasında bilmem yarar olur muydu ?



Moto karavanlar için de ayni bazı faktörler söz konusu olsa da çekme karavanlara göre çok daha fazla yol kararlılığı göstermekteler.
Örneğin cam nakliyesindeki tek taraflı dıştan yüklenmeyi düşünün.
Almanya’da moto karavanların polis kontrolünde ağırlık kontrolü yapılsa da üst dolaplardaki yüklerin de kontrol edildiğine ben videolarda rastlamadım.

Zaten usulüne göre düzenli bir katarda bile ilk kararsızlık gösteren hep çekme karavan oluyor..
 
Son düzenleme:

@dinozor izci katıldığım nokta çok fazla marangoz karavan cekme karavan işine girdi, mobilyasının albenisine dayanarak çok ta satış yapıyorlar.
Gördüğüm kadarı ile yerli üreticilerin %90'nı MDF 'den mobilyasını yapıyor, MDF ahşap paneller içerisinde en ağır olan malzemelerdir, vida birleşmelerde zamanla kendini bırakan bir malzemedir, yapıştırıcı kullansanızda yapışan noktayı rahatlıkla koparabilen malzemeyi hareketli ve esneyen bir yapı içinde sunuyorlar. Dolaplar gereğinden fazla ağır, bir de içlerine bilinçsizce bir şeyler tıkılınca salınıma etkisi olacaktır
 

Gördüğüm kadarı ile yerli üreticilerin %90'nı MDF 'den mobilyasını yapıyor, MDF ahşap paneller içerisinde en ağır olan malzemelerdir, vida birleşmelerde zamanla kendini bırakan bir malzemedir, yapıştırıcı kullansanızda yapışan noktayı rahatlıkla koparabilen malzemeyi hareketli ve esneyen bir yapı içinde sunuyorlar. Dolaplar gereğinden fazla ağır, bir de içlerine bilinçsizce bir şeyler tıkılınca salınıma etkisi olacaktır

Levent Bey, profilinizdeki „yokluk ve çaresizlik adamı mucit yapar“ ifadesi çok hoṣuma gider.

750 kilo altı 01 tip onaylı hafif karavanlara MDF mobilya yapan üreticiler varsa, onlar için de anlamlı bir cümle bulmak lazım. :smiley:
 

Levent Bey, profilinizdeki „yokluk ve çaresizlik adamı mucit yapar“ ifadesi çok hoṣuma gider.
Bu deyiş bir arkadaşın hayatının kısa özeti :smiley:


750 kilo altı 01 tip onaylı hafif karavanlara MDF mobilya yapan üreticiler varsa, onlar için de anlamlı bir cümle bulmak lazım. :smiley:

Yeni çıkan firmaların çoğunluğu MDF kullanıyor, ürettikleri karavanların acaba kaçı gerçekten 750kg altı 01 tip onayına uyuyor. Ölümlü bir kaç kaza sonrası (Allah göstermesin, kimseye kaza bela vermesin) devlet tartmaya başlayınca öğreneceğiz galiba.
 

Bu deyiş bir arkadaşın hayatının kısa özeti :smiley:




Yeni çıkan firmaların çoğunluğu MDF kullanıyor, ürettikleri karavanların acaba kaçı gerçekten 750kg altı 01 tip onayına uyuyor. Ölümlü bir kaç kaza sonrası (Allah göstermesin, kimseye kaza bela vermesin) devlet tartmaya başlayınca öğreneceğiz galiba.

Benim 750 Kg altı :smiley: karavan net 960 Kg geliyor. Yol için her ihtimale karşı 50 Lt su dahi koymadan. Hep belirttim bu 750 Kg altı O1 belge maskaralığı ortadan kaldırılmalı. Minyatür ve teşkilatsız karavancıklar 750 Kg altı olabilir.
 



750 kg. altı, 390 çekme karavan kullandım. Tavana dönen büyük pencereli olanlardan. Bende sorunuzun yanıtı tercih değil. Yani ne tavana dönen camı tercih ederim, ne de tavanda dolapları.

Önce cam:
-İçeriye nispeten daha fazla ışık girmesini sağlamaktan başka hiç bir artısı yok. Geceleri yattığınız yerde öyle yıldızları falan seyredemiyorsunuz, çünkü şehir ışıkları öyle güçlü ki, neredeyse 16 yaşımdan beri şöyle dolu dolu bir yıldızlı gök yüzü görmedim. En son Ankara Kızılcahamam Soğuksu'da izcilik faaliyeti sırasında gece ormanda sırt üstü yatıp seyrettiğim ve yıldızların çokluğuna anlatamayacağım kadar şaşırdığım o geceden bu yana bir daha öyle bir gök yüzü görmedim. Görülebilen bir yer kalmış mıdır, merak da ediyorum.
-Karavanın havalandırması fonksiyonel değilse, soğuk gecelerin sabahında tüm camlardan (ve tavandakinden de) şıpır şıpır yoğuşmuş nefesin suları akıyor. Tabii, tavandaki camdan akanlar, tavandan akmış oluyor. :smiley:
-Yazın perdeyle sıcak bir miktar önlenebiliyor. Kışın ise, karavan park halindeyken o perde açık bırakılınca, güneşin ısıtma gücü tavandan girip içeriye faydalı olabiliyor.
- Bu özellik evet, bir moda. Şu anda yapılan karavanımın modelinde de böyle bir cam var. Benim tercihim değil ama, başka özellikleri nedeniyle beğendiğim karavanın kalıbı böyle. Yapacak bir şey yok. Tercih olanağınız varsa, tavana dönen cam en son tercihlerinizden biri olsun.

Tavan dolapları:
- Bir çekme karavanda daha tehlikeli bir donanım düşünemiyorum. Yerden yükseğe koyacağınız her şey, birim olarak çok hafif olsalar da, toplamda büyük ağırlıklara ulaşabiliyor ve bunlarla yolculuk etmek istemezsiniz. İsterseniz de, istemeyin bence.
- Tavan dolapları bence "sıfır" yararlı bir donanımdır. Onlar yerine oturma grubunun altını, alt ranzanın altını, tavana kadar çıkmayan, aks ve çevresine yerleştirilmiş alçak yükleme alanlarını ve çeken aracın bagajını kullanmak en doğrusu.

Yani, benim fikrim; tavana dönen camlar umulduğu kadar yarar sağlayan bir donanım değil, tavan dolapları da yararlı değil, zararlı donanımlar.
Karavanda kullanılan camlar çift cam olursa, yoğuşma yaşanmaması için içeriye mümkün olduğunca taze hava alırsak, karavanın içeride kalabalık iken havalandırmalarını çalıştırırsak şıpır şıpır su damlamayacağını düşünüyorum.
 

Bunu dolaplardan bir şeyler düşer diye söylemedim. Çekme karavanda ağırlık merkezini ne kadar yukarı taşırsanız, savrulma riskini o kadar arttırırsınız. Hatta garantilersiniz. Tavan dolaplarının kendi ağırlıkları ve içlerine konacak eşyalar da, ağırlık merkezini yukarıya taşıyacaktır. Bu nedenle tavan dolapları çok tehlikelidir. İfade etmek istediğim buydu.
Savrulma demeyelim eski karavancıların kafa sallama hareketi dedikleri kaplin stabilizatörünün kısmen engellediği hareketi kolaylaştırır. Savrulma için tekerlerin üzerinde dengesiz yük olması ve aşırı hız gerekir.Başka şekildede savrulabilir ani hareket v.s.
Ağırlık merkezinin yüksek olması çeken aracın problemi.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,735
Mesajlar
1,522,919
Kayıtlı Üye Sayımız
166,556
Kaydolan Son Üyemiz
Mehmet_Ali

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst