Ynt: Karavanda Enerji Sağlama?
Evet enerjiyi tamam rüzgar - güneş v.s. kullanarak toplamak mühim ama daha mühim bir mesele ve genel olarak gördüğüm bir sorun akü seçimi ve herkesin ister istemez güvenilir bulduğu en ucuz aküye sarılması. Bu durumda nasıl bir akü seçilmeli acaba ?? Sonuçta ileri teknoloji aküler daha en az bir 5 yıl ekonomik ölçülerde olamayacaklar dolayısı ile asit tabanlı akülerle devam....
Peki piyasada yaygın olarak bulabileceğimiz kurşun-asit akü tipleri hangileri:
1) Normal sulu aküler: Kurşun plakalar ve arasında sıvı durumda sülfirik asit çözeltisi. En ucuz aküler bunlardır, devrilince (ki motor devrilici bir alettir) asit akıtırlar ve bu asit özellikle alüminyum alaşım yüzeylerde (şase, jant vs.) hiç çıkmayacak bir iz bırakır. Bir de sık sık su ilavesi gerektirirler. Bakımsız tabir edilen daha iyi kapatılmışları da vardır ama bunlar bile daha seyrek olsa da su ilavesi isterler. Piyasada hesaplı bulunabilirler ama ben yanaşmam.
2) AGM (Absorbed Glass Mat) aküler: Kurşun plakalar arasında cam yünü benzeri bir malzemeye emdirilmiş sülfirik asit çözeltisi içerirler. Tam anlamıyla kapalıdırlar, baş aşağıya bile çalışabilirler, kesinlikle akmazlar, kesinlikle su ilavesi istemezler. Pahalıdırlar. Ama deneyimlerimden gördüğüm en verimli şarj olanlarda bunlar. Solar deyince akla Jeller gelsede bunlar bence en sorunsuz tipler.
3) Jel Aküler: Kurşun plakalar (daha ince ve daha çok plaka) arasında koyu jel kıvamında asit çözeltisi içerirler. Bunlar da tam kapalıdırlar, akmazlar, su istemezler. Ancak yapıları itibarıyla şarj karakteristikleri farklıdır ve marş aküsü olarak pek randımanlı olmazlar. Daha çok UPS, ışıldak vs yerlerde kullanılırlar. Piyasada çin kökenli binlerce marka olarak bulunuyorlar. Ucuzdurlar. Daha doğrusu ucuza bulunabilirler ama birçoğu şarja karşı hızla körleşirler. Bu nedenle güvendiğim ucuz sayılabilecek iki marka mevcut bu konudada.
Akü seçimine de dikkat lütfen !!!