Ynt: Karavan Mı, Camper Mi, Bilmem Ama O Bir T5
Tekrar merhabalar,
yazının ve fotoğtafların gecikmesinden dolayı özür diliyorum.
Motosikletle uzun yol yapmaktan, dağcılık ve trekingden keyif alırım. Önce Akdenizin, sonra Türkiyenin kelebeklerini fotoğraflayabilmek, gerektiğinde arazide yatabilmek amacıyla bir “VW-bus” almayı kafaya koymuş ve 2008 de 2006 model, 2500cc, 174 PS’lik kısa şase bir araç almıştım. Türkiyenin her yerinde, hiç arıza yapmaksızın o günden bugüne yaklaşık 120.000 km yaptı. Hiç bir noksanı vuruğu kırığı vs. olmadığı için de satmaya kıyamıyordum. Aslında motorla yapmayı düşündüğümüz Avrupa turunu kuzeye çıktıkça artacak olan yağmur nedeniyle VW-bus ile yapmak aklımıza gelince konu ciddileşti.
Araç içerisinde yemek yapmayı, duş almayı, hele hele TV seyretmeyi hiç gündeme almadık. Bunların hepsi bir kamp alanında zaten yapılabilecek işler. Aşırı soğuk için donanımlı uyku tulumları, sıcak için de bir ventilatör mevcuttu. Çakmaklıktan beslenen 500W’lık invertorü yıllardan beri fotoğraf makinesinin pilleri, bilgisayarlar ve telefonlar için kullanmaya alışkındık. Yine, fotoğraf turları esnasında arabada yatmak için yuvarlak profilden arabanın şekline uygun bükülmüş, iki parçadan oluşan ve 4 civatayla birbirine sabitlenen bir iskelet yaptırmıştım. İskeletin üzerine Üzerine dayanıklı süngerin kullanıldığı bir yatak (160x190) yapmış, bunu da defalarca test/optimize etmiştik.
Arkada yatak olarak kullandığımız platformun üzerine örtü örterek TÜV’e gittiğimde daha önceleri bir muhalefetle karşılaşmadım. “Bağaj kapağı” deyice üstelenmedi. Sitede detaylı bir şekilde tartışılan karavan/panel van/camper gibi mevzuat konusuna ilişkin olarak, üniformalı ve/veya üniformasız kontrol ekipleriyle ters düşmeden, T5 de nasıl bir dönüşüm mümkün olabilirin cevabına da özen göstermek gerektiği açıktı. Mevzuata mümkün olduğunca uymak için hiç bir üniteyi sökülemez halde monte etmedim. Diğer bir ifadeyle, 1+1 haricinde görünen oturak, yatak, mutfak birimi yok.
Eşimle benim gezme tarzımız, ağırlıklı olarak gezmek/görmek, yolda olmak, bir binek otomobilden daha konforlu güvenli ve seri yol almaktır. Kamp yerlerinde, herhangi bir nedenle kamp yerine ulaşamazsak, otelde kalınacaktı. Ancak gerektiğinde (münasebetsiz bir yer ve zamanda otel/kamp yeri arama stresine girmeden) de arabada kalabilmeliydik.
Kısacası; yatak, gerektiği kadar elektrik aksamı, arabada yatma deneyimi zaten vardı. Mevcudu geliştirmek üzere internette araken www.reimo.de ve www.vanessa-mobilcamping.de de bana uyan cevapları bulup işe başladım. Rampada ‘bayılan’ aracı hiç sevmem. Yani, arabanın yükünü (mümkün olduğu kadar) aşırı arttırmadan ihtiyaçları karşılamak daima ana hedef:
*Zemine tekerlek çıkıntılarına göre MDF plaka ayarlandı. Portatif WC’nin dolabı hemen sürücü koltuğunun arkasında, koltuğu ve camı etkilemeyecek şekilde imal edilip yerleştirildi. Aynı zamanda Yatağın parçası da olan dolaplar, günlük kullanılacak eşyalar (kamp malzemeleri) için yeterliydi.
*Evye ve duş: İçiçe gecen iki sandıktan içtekine (50x50x120 cm) halin hali için bir evye ve harici duş düzeneği monte edildi. 50 L’lik bir temiz su deposu vardı ve hidrofor hemen yanındaki motosiklet aküsüyle çalışıyordu. Bu sandıklar yatağın altına iskele yönünde arkaya doğru çekilerek açılacak (raylı) şekilde yerleştirildi. Evyenin yanındaki kocaman boşluk da giysilerimizi koyduğumuz valizlere ziyadesiyle yetti.
Tüm malzemenin arabadan indirilmesi ve arabanın tekrar “camlı van” olması işlemi rahat bir tempoda 8 dakika 40 saniye sürüyor. Aracın içindeki toplam ilave yük, -tartmadım ama küçük bir hesaplamayla- temiz su dahil 200-220 kg civarında.
Sonuç: Gezi esnasında ağırlıklı olarak kamp yerlerinde araçta kaldık. Bir kaç yerde otelde konakladık. Araç içindeki her malzemeyi (duşa gerek olmadı ama var olduğunu bilmek rahatlatıcıydı) kullandık. Bir tavan havalandırmasıyla, bir kompresörlü buzdolabı haricinde hiç bir konuda “ şu da olsaydı” demediğimiz keyifli bir gezi oldu. Aracın yapım aşamasındaki fotoğraflar kaybettiğim telefondaydı; VW de satıldı ama ondan kalan malzemeler yeni araca yerleştirildi ve fotoğraflar sonraki araçtan.