Karavan Için Güneş Panelinin Watt'ını Hesaplama

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan TaksiciCengiz Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 76
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 51,118
Hepinize iyi günler,
Bende forumda yeni üyeyim. Amatör olarak güneş panelleri ile ilgileniyorum. Karavan konusunda elektrik sistemi kuracak arkadaşlara önemli bir tavsiyem olacak. Sisteminizi 24 volt üzerine kurun. Aksi halde amper taşıyan kablolarda çap nedeniyle maliyet artıyor. Kabloları ince tutarsanız kanloda ısı kayıpları oluşuyor.
Kuracağınız sistem için örnek projeler bulun . Onların benzerini yük değerlerini kullanarak ilk sisteminizi oluşturun. Sonra sistemi ihtiyacınıza göre büyütünüz. Örneğin başlangıç için 200 amperlik akü ve 400 watt panel ile başlayın. Kullanımı ölçebilen aygıtlar var. Bunlardan alarak günlük watt sarfiyatınızı ölçerek ilave panel ve akü alma yoluna gidiniz. İnverter hakkındada kullanacağınız almaçların watt tüketimlerini toplayarak 2 katını tercih edebilirsiniz. Yada en baştan ciddi bir cihaz alın. (2 kwh 24 volt tam sinüs inverter yeterli olacaktır). Tam sünüs olması hassas elektronik cihazlarınızı çalıştırmak içibdir. Yarım veya modifiye sinus kullanmanız durumunda aletlerinizde zırıltı olur ve kısa sürede yakarsınız. Sizee kendi projemi örnek olsun diye veriyorum. Eğer günlük ihtiyacınız daha fazlaysa ilave ile büyütünüz. Benim kullandığım sistem ile ayda 30 kwh yani günlük ortalama 1 kwh enerji tüketiyorum. (bu daha fazla da olabilirdi almaçlar toplamı şimdilik bu kadar )
Elimde mevcut sistem 460 watt PV panel , 210 Ah 4 adet calsium akü, 2000 watt 12 volt girişli modifiye sinüs inverter.

Şimdi aklınıza 12 volt sistem kullanıyorsun ve neden 24 volt tavsiye ediyorsun diye soru gelebilir. Sabebi ileride ciddi ölçekli rüzgar trubünü düşünürseniz. Örneğin 750 wattan başlayan sistemlerin tümü 24 voltluk çıkışa sahiptir.

Saygılar sunarım. Olumlu teknik ayrıntıları takip ediyorum.
 

Etiketler
Başlığa yukarıda verilen çeşitli çevaplar, bazen teorikte doğru olsalar da karavancılık açısından sorunlu görülmekteler.

* Aracın alternatörünü daha yüksek amper değerli diğer biri ile değiştirmenin pratikte faydası görülmemekte.
* 2. alternatörün sorunlarının, faydasını kolaylıkla götürdüğü kabul edilmekte.
* 24 Volt bazlı sistemler, bütün tüketicilerin zaten 12 Volt olması ve mesafelerin kısalığı yüzünden hiç bir karavan üretiçisi tarafından tercih edilmemekte.
* Motokaravanların üstlerinde 2. solar panelden sonra yer bulma sorununun ortaya çıkması bir kenara, nisan-eylül arası yollarda olanlar için bu alan zaten yetmekte.
* Hiçbir üretici firmanın paketinde olmayan invertör, 12 Volt tüketici çeşitliliği bir yana, metazori buzdolabı çözümlerde hedeflenen maddi randıman yüzdesine de ulaşamamakta.
* Rüzgar gülü karavancılıkta en egzotik çözümlerden biri olma durumunu korumakta.
* Karavanlarda 200Ah üzeri akü, yer sorunu ve ağırlığı bir kenara, internette TV, LED aydınlatma, gazlı kalorifer, 3sistem buzdolabı v.b. çözümlerle gereksizleşmekte.
* MPPT solar regülatörler Türkiye, güney Avrupa ve yaz aylarında orta Avrupa için gereksiz sayılmakta ve
* Rölantide alternatörle akü dolumu, devir sayısının düşüklüğü yüzünden mümkün olmamaktadır.

Karavancılıkla yeni ilgilenlerin bilgilerine..:smiley:
 
Son düzenleme:

Öncelikle herkese selamlar. Şimdilik hiç ilkim yok karavan işine fakat ileride lazım olur diye bilgi birikimi için severek takip ediyorum.
Bu güzel bilgiler için çok teşekkür ediyorum. Özellikle 999
 

S.A. herkeze Sağlıklı ,huzurlu ve SAKİN günler dilerim. Bende hayalimi gerçekleştireceğim , burdaki güzel insanların bilgileri sayesinde .... İnsan hata yaparak doğruya ulaşır ... Önemli olan hatayı tekrar etmemek vede kabahatini kabul ederek ÖZÜR DİLEMESİNİ bilmek ERDEMDİR. ...
ince 999 sizin birçok bilginizi vede diğer arkadaşların deneyimini bende NOT TUTARAK alıyorum ki ;
daha baştan zaman kaybım olmasın . Herkes elinden gelenin en güzelini ister ...
kendi karavanını yapanları ....TAKİPTEYİM . Banada sıra gelecek İNŞAALLAH.
 

Herkese merhaba. Kısmetse önümüzdeki sonbahar kendi motokaravan projeme başlamayı planlıyorum. Araştırmalarımda sürekli güneş enerjisi ve güneş battıktan sonraki negatif etkilerinden bahsediliyor. Örneğini görmemiş olsamda evler için rüzgar ve güneş panelli hibrid çözümler sunuluyor. Benim merak ettiğim acaba sabitlenebilen/ sökülebilen bir pervane sitemi ile gece güneş enerjisi kaybının önüne geçip enerji sağlamaya devam edebilirmiyiz. Bu fikir belki biraz ütopik gibi görünüyor ama neden olmasın? :smiley:
Değerli fikirlerinizi alabilirsem çok sevinirim.
 




kışın karavanım 6 ay yatacak.
acaba akülerimi güneş panellerinden ayırayım mı?
çünkü bana böyle önerdiler, akünün daha uzun yaşaması için.
 

kışın karavanım 6 ay yatacak.
acaba akülerimi güneş panellerinden ayırayım mı?
çünkü bana böyle önerdiler, akünün daha uzun yaşaması için.
.

Raif bey, :yum:
Size söylenen maalesef doğru ve yeterli bilgi değil.

Benim aracım da senede yedi ay yerinden kıpırdamıyor. Bağlı olduğu tek şey, bereket güneş paneli. Onun dışında her tüketici ile, sigortaları çıkarmam dolayısıyla bağlantısı yok. Yani sigortalı sigortasız her durumda sadece tüketicilerle bağlantısının kesilmesi gerekli.

Fakat bunlardan daha önemlisi bütün bu önlemlere ilaveten karavancılar için zaruri olan jel yahut AGM akülerinizi her ay 48 saat kesintisiz şebeke ceryanına bağlamanız yerinde olur. Paneller tek başlarına aküleri tam dolduramadıklarından ömürlerini uzatması açısından sülfatlaşmayı beklenen derecede önleyememeleri, şebeke ceryanını gerekli kılmakta. Zaten tamamen boşta bulunan çoğu aküler için de en uygunu bu önlem.

Ciddi karavan ve akü üreticilerinin de biz karavancılara tavsiyeleri bu yönde..

Bu yüzden önümüzdeki bahar sekizinci senesine girecek 140Ah Exide jel akümde halen kayda değer kapasite kaybı yok. Üstelik senede ~4 ay olarak toplamda 2 sene üzeri aktif kullanılmışlığı bulunmakta. Yollarda sıklıkla elektrik de almaktayım.

...
* Panel regülatörünüz Çin malı ise 4 haftada bir bu tam dolumu da kendi yaptığını söylüyorsa bile güvenmeyin.

* Sanırım sorunuz, teorik olarak doğru olsa da diodları fonksiyon dışı olan panellerden geceleri elektrik kaybı olabileceği düşüncesiyle cevaplandırılmış olmalı. Böyle duruma pratikte neredeyse hiç rastlanmıyor. Rastlansa da zaten daha evvel çoktan fark etmiş olursunuz.

* Yine de içinize sinmiyorsa, aracınızı gece lambasının altına park edin. Az da olsa dolum yine de devam eder. Şaka değil !

* Gerçi konu dışı ama yine de sorayım dedim.
Solar regülatörünüze, akü için ısı sensörü bağladınız mı ?

.
 
Son düzenleme:

aslında 3 yıldır karavan kullanıyorum. bir yılını ise kötü bir deneyim olarak çeki karavan kullandım.
dediğiniz sola ısıtıcıyı hiç duymadım ve yaptırmadım. ne işe yarar.
aslında moto karavanımı iki yıldır kullanıyorum. hiç şebeken dolum yapmadım. sadece güneş paneliyle dolum yaptım. dolabım ufak olduğu için hiç gereksinim duymadığımığım için doldurmadım. ancak arada bir şebekeden tam dolum yapılacağını biliyorum. bu dolum olmazsa ne olur.
 

.

Raif bey,
* ısıtıcıdan bahseden ben değilim..
* Üstelik yazımda gerekli aralıklarla şebeke ceryanı alınmamasının, akü ömrünü sülfatlaşma dolayısıyla beklenenden daha hızlı kısaltacağına işaret etmiştim.

Sanırım nedense ikisi de dikkatinizden kaçmış..

.
 
Son düzenleme:



"Solar regülatörünüze, akü için ısı sensörü bağladınız mı ?"
1. sorunuzu anlamadığımı söylemek istemiştim.
2. ben solar panellerinden gelen kabloları aküden çıkardım. doğru mu yaptım?

 

.

1. Yazdığınız akü soloyu ben soba anladım. Doğrusu sensör olacaktı.
Akü ısı sensörü olarak arayabilirsiniz.
Solar regülatör bulunduğu yerin ısısına uygun akımı aküye gönderiyor. Halbuki akünün bulunduğu yerlerdeki ısı önemli. Bu ısıyı da regülatöre bildiren bu sensör. Sensörün kablosunu regülatörün ilgili yerine bağlıyorsunuz, sensörü ise akünün yanına konumlandırıyorsunuz.
İkisi yan yanaysa sensöre gerek yok.

2. Solar panelden regülatör üzerinden aküye gelen kabloları iç rahatlığıyla aküye bağlı olarak bırakabilirsiniz.
Aracınız uzunca yatacaksa, ayrılması gerekenler sadece buzdolabı, aydınlatma, ısıtıcı, su pompası gibi tüketiciler. Bazen bunların sırf sigortalarını çıkararak da ayrılma işlemini yapabilirsiniz..

.
 
Son düzenleme:

.

1. Yazdığınız akü soloyu ben soba anladım. Doğrusu sensör olacaktı.
Akü ısı sensörü olarak arayabilirsiniz.
Solar regülatör bulunduğu yerin ısısına uygun akımı aküye gönderiyor. Halbuki akünün bulunduğu yerlerdeki ısı önemli. Bu ısıyı da regülatöre bildiren bu sensör. Sensörün kablosunu regülatörün ilgili yerine bağlıyorsunuz, sensörü ise akünün yanına konumlandırıyorsunuz.

2. Solar panelden regülatör üzerinden aküye gelen kabloları iç rahatlığıyla bağlı bırakabilirsiniz.

.
Akü ısı sensörü bende yok , olmaması sıkıntı oluştururmu ( yangın ihtimali v.b. ) olmasının yararları nedir
 

.

Süleyman bey sensörün yangınla ilgisi yok.

Sensör, akü dolumu sırasında akünün gerçek ısı bilgisini regülatöre göndererek onun dolum eğrisinin randımanlı aralıkta kalmasını sağlıyor. Dolum her zaman gerçekleşse de böylesi daha uygun.
Yukarıda dediğimi tekrarlarsam. İkisi yan yanaysa gereği yok. Çünkü regülatörün içinde de var.
Ama zavallı akünün ısısını nereden bilsin..
Ha babam kendine göre gönderip duruyor.

Gerekçe:
Akünün ısısı değiştikçe iç direnç yüzünden dolum da değişiyor. Halbuki regülatör doğru ısıyı bilse, akım ve gerilimi gerekli değerlerde değiştirerek dolumu daha randımanlı yapabilir. Balonu şişirirken sonuna doğru artan iç basıncı yüzünden nefesleri küçültüp daha kısa ve zorlu hava göndermemiz gibi.

.
 
Son düzenleme:

kışın karavanım 6 ay yatacak.
acaba akülerimi güneş panellerinden ayırayım mı?
çünkü bana böyle önerdiler, akünün daha uzun yaşaması için.

Size verilen öneri yanlış.

Siz kontrol etmezken akünüz 10.5v 'un altına düşüp bir süre bu şekilde kalırsa aküyü kaybedersiniz.
Solar sarj kontrol cihazınız akünüzü en uygun volt ta (13,7v) tutacaktır.

Araca 220v götürebiliyorsanız şarj kontrol cihazının, solar panel girişi yerine, notebook şarj aleti de takabilirsiniz. Böylelikle güneşin yeterliliği ile işiniz kalmaz. Ben bu şekilde kullanıyorum.
 



sağolun.
ben oldukça acemiyim.
yardımlarınıza ihtiyacım var. katkılarınız için teşekkür ederim.
dediklerini uygulamaya çalışacağım.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,822
Mesajlar
1,523,933
Kayıtlı Üye Sayımız
166,617
Kaydolan Son Üyemiz
rkayapınar


Geri
Üst