Forumda başka bir başlıkta yakıt tüketimi ile ilgili yazdıklarımı, o başlığı görmemiş olabileceğinizden buraya kopyalıyorum.
Benim araç 2000 md, 1.6 JLX Benzinli, 2.5 inch Yükseltme Kiti ve 235-75-15 AT sınıf lastik var.
Başka bir modifiye yok.
Anlık ve ortalama yakıt tüketimi, iç-dış-motor soğutma sıvısı sıcaklığı, akü voltajı, anlık ve ortalama hız, gidilen km, devir bilgilerini dijital ekranda gösteren (el yapımı sonradan takma) yol bilgisayarım var.
Aracı 6 yıldır kullanmanın verdiği tecrübe ve yol bilgisayarı verilerinden yola çıkarak yakıt tüketimi ile ilgili bildiklerimi yazayım.
Bu araçlarda yakıt tüketim verisi orjinal 195-80-15 lastikleri ile şehir dışı 6.5 lt/100 km'dir.
Benim araç şu an mevcut lastik ve yükseltme ile, sakin sürmek şartıyla GPS navigasyon cihazının ölçtüğü km'ye göre yapılan hesapta şehir dışı güzergahtaki yol dümdüzse 5 lt/100 km, kısmi rampalar varsa 6-7 lt/100 km, tamamen yokuşyukarı bir güzergahsa 8 lt/100 km tüketiyor. (tüketimi aracıma sonradan taktırdığım yol bilgisayarıyla ve her depo bitiminde aynı pompadan ağzına kadar fulleyerek hassas şekilde ölçerim)
(Aracın kendi km-hız sayacı orjinal ebad lastikleri ile GPS navigasyon cihazına kıyasla hem gidilen km'yi hem de hızı %7 daha fazla gösteriyor. Bu durum sadece benim aracımda veya JLXlerde değil km sayacı analog olan birçok markada %5-10 arası sapma var)
Öncelikle sizin tüketiminizi lt /100 km cinsinden bilmemiz lazım.
Siz büyük ihtimalle yakıt hesabı yaparken gidilen km'yi aracın sayacına göre hesaplıyorsunuz 205-70 -15 lastikle aracın sayacı orjinal lastikle gidilenden %2.2 fazla gösterir , az önce söylediğim orjinal ebad lastikle aracın %7 civarı fazla gösterdiği ile birlikte bunu da dikkate alırsanız daha net hesap yapabilirsiniz.
Yani siz şu an orjinalinden küçük çaplı lastik kullandığınızdan gerçekte hesapladığınız km'den %10 civarı daha az gidiyorsunuz.
Tabi ölçüm yapacağınız sırada aracın benzinde ilk çalıştıktan sonra LPG ye geçene kadar yerinden hiç oynatılmadığını varsayıyoruz.
Eğer araç benzinden LPG ye geçene kadar beklemeyip yürüyorsanız yakıt tüketimi hesabı yaparken harcanan LPG yi ölçü alıp ama yolun bir kısmı benzinle gidiliyorsa aslında gerçekte gidilen km daha az, lt bazında LPG tüketimi daha fazla olur.
İşin bu kısmı çok karmaşık. Ama yaz mevsiminde ölçüm yaptığınızdan araç saniyeler içinde LPGye geçiyordur, dolayısıyla pek sıkıntı olmaz.
LPG'li bir araçta, lt bazında tüketimin benzine kıyasla %20 artması normaldir. Yani benzinli olarak şehir dışı 7 lt/100 km tüketmesi gereken aracın LPG de 8.4 lt/100 km tüketimi olur.
Hızlı ve agresif sürüşle tüketim %20-30 civarı daha artar, 10.5-11 lt/100 km'ye çıkar.
Lastikleriniz MT ise markaya göre değişmekle birlikte özellikle Federal MT de %10 daha artıp 12 lt/100 km'ye çıkabilir.
Aracınızın tüketimi kesin olarak ne; kadar bunu bilebilmenin en sağlıklı yolu, araçtaki LPG yi tamamen bitirin, benzinle pompaya kadar gidip depoyu fullemeden mesela 5 veya 10 TL LPG alın, aracı çalıştırıp benzinden LPG ye geçene kadar bekleyip öyle yürüyün ve bu LPG yi şehir dışı sayılabilecek yolda sakin sürüşle bitirip 100 km 'de kaç lt LPG tükettiğini yukarıda saydığım faktörleri dikkate alarak hesaplayın. Çünkü LPG depoları boşken pompaya yanaşılsa bile her fullemede farklı miktarlar alabiliyor ve tüketim hesabı bu şekilde doğru olmuyor.
Sakin sürüşle dahi şehir dışı tüketim fazla ise; bu fazla tüketim araçtan veya LPG sisteminden kaynaklı olabilir.
Öncelikle araç benzinli halinde minimum yakıtı tüketecek şekle getirilip sonra gerekirse LPG sisteminde sorun aranmalıdır.
ARAÇ İLE İLGİLİ TAVSİYELERİM
1- Buji ve buji kablolarını kontrol ettiriniz. Genelde titreme, silkeleme tarzı belirtileri olur. Sorun varsa ateşleme düzgün olmayacağından yakıt tüketimini artırır.
2-Hava filtresini kontrol ettirin, kirli ise yakıt tüketimini artırır.
3- Kaliteli bilindik marka yakıt kullanın.
4- Termostat tam arızalı olmasa bile dört dörtlük çalışmıyorsa araç geç ısınıp kolay soğuyacağından yakıt tüketimini arttırır. En iyisi orjinali ile değiştirin.
5- Kalitesiz, yetersiz oranda antifriz, saf su yerine çeşme suyu kullanılması tıkalı- kirli radyatör, kalorifer peteği ve hortumlar ısı transferini zorlaştıracağından aracın ısınma-soğuma durumunu etkileyerek yakıt tüketimini arttırır.
6- Kalın motor yağı kullanımı özellikle motor soğukken iç sürtünmeyi arttıracağından yakıt tüketimini arttırır. 20W-50 yağ kullanıyorsanız, 10W-40 hatta motor yağ eksiltmiyorsa 5W-50 kullanın, yakıt tüketimi düşer.
7-Diferansiyel ve şanzıman yağlarının kalın olması aynen motordaki gibi soğukta iç sürtünme fazla olacağından yakıt tüketimini arttırır. Orjinal yağ 75W-90 dır, fakat genelde ucuz olduğundan 80W-90 kullanılır. Değiştirip 75W-90 kullanın.
8- Aracın soğutmasını yapan pervanenin termiğinin bozulup düz bağlanması; pervanenin motor soğukken yavaş dönmesi gerekirken sürekli hızlı devirde dönmesinden dolayı aracın ısınmasını zorlaştırır. Bizim araçlarımızda pervane ve termik sağlamken bile yaz mevsiminde dahi motor soğutma sıvısı sıcaklığı uzun yolda 78 derece civarı oluyor, rampa çıkıp düşük viteste yüksek devirli gitseniz dahi pervane de devire göre hızlı döndüğünden sıcaklık dediğim yerlerde kalıyor. Demek istediğim sizin pervane sürekli en yüksek devirde dönüyorsa yakıt tüketimini arttırır. Araç soğukken pervanenin dönme hızı elle durulabilecek kadar olmalıdır.
9-Araçta akünün zayıf olması, ya da olması gerekenden daha yüksek amperli olması, orjinal ampullerin daha güçlüleriyle değiştirilmiş olması, ekstra elektrik çeken ses sistemi, sis farları, vinç vs... her şey şarz dinamosuna olması gerekenden fazla yük bindirip yakıt tüketimini artırır.
10- MT veya Kış lastikleri marka, desen, hammadddeye göre %10'a kadar yakıt tüketimini artırır.
11- Ateşleme-avans-subap ayarlarının düzgün olmaması yakıt tüketimini artırır.
12- Yıpranmış debriyaj balatası aracın çekişini düşürüp yakıt tüketimini arttırır.
13- Normalde 3 bar basınçla çalışması gereken benzin pompası tamamen bozulmayıp aracın çalışması için gereken minimum basınç olan 2 bar civarına düşmüşse sürücüye araç gitmiyor hissi verip gaza daha fazla basmasına sebep olarak dolaylı şekilde yakıt tüketimini arttırabilir.
14- Oksijen sensörü, hava debimetre, MAF-MAP- TPS-IAT sensörleri gibi ECU nun yakıt püskürtmede ölçü aldığı parametreleri etkileyen elektronik arızalar, yakıt tüketimini artırır. Bu tip sorunlarda genelde arıza ışığı yanmakla beraber nadiren de olsa arıza olduğu halde ışığı yakmayabilir. Aracı OBD cihazına bağlatarak ya da kendiniz kaput içinde sağ farın gerisindeki fişe bir kabloyla kısa devre vererek- arıza lambasının yanıp sönmesini sayıp varsa hata kodunu okutunuz. Bir sorun yoksa kod 12 okunacaktır.
15- Kirlenmiş gaz kelebeği /boğaz kelebeği yakıt tüketimini arttırır. Mümkünse manifoldla birlikte temizletin.
16- Tıkalı benzin filtresi de yakıt tüketimini arttırır.
17- Tıkalı katalizör de yakıt tüketimini artırır. İptal ettirmeniz faydalı olabilir.
18- Port bagaj, karter koruma, demir tamponlar gibi aero dinamik yapıyı bozan ve ağırlık yapan her şey yakıt tüketimini arttırır.
19- İçine toz, balata tozları birikmiş frenler yağışlı havalarda veya su geçişlerinde içine su alırsa tozlar çamura dönüşüp her fren basmada yapışmaya sebep olur, freni bırakıp gaza bastığınızda bu yapışma ayrılana kadar kısa süreli de olsa zorlanma ile yakıt tüketimini arttırabilir. Kampanaları söküp içlerini temizletip gerekirse tornalatın.
20-Distributör ve kapağı kontrol edilmeli.
21- Enjektörler test edilip gerekiyorsa ultrasonik cihazla temizlenmeli veya değiştirilmeli.
LPG SİSTEMİ İLE İLGİLİ TAVSİYELERİM
1- Montajda bazı inceliklere dikkat edilmemesi, su bağlantılarının yanlış yerden alınması vs... yakıt tüketimini etkileyebilir. İyi bir ustaya göz attırın.
2-LPG kalibrasyonunun araç rolantide çalışırken standart bir proğram yükleme ile yapılması yüksek tüketime sebep olabilir.
Aracın kalibrasyonunu laptopu bağlayıp hem rolantide hem de yolda değişik devir ve hızlarda yaptırın. Bu işlem sizin kullandığınız markanın proğramı ile kendi servisinde yapılmalıdır.
3-LPG nin iki filtresi oluyor, birisi 10 bin diğeri 40 bin civarı değişiyor, bunların kirlenmesi yakıt tüketimini arttırabilir.
Aracım benzinli olduğu için LPG konusunda bilgilerim yüzeysel...
SÜRÜŞ STİLİ İLE İLGİLİ TAVSİYELERİM
1- Aracı kışın ilk çalıştırdığınızda kışın rolanti en azından normal seviye olan 850 devire düşene kadar yürütmeyin. Çünkü JLX, soğutma sistemi pervaneli olduğundan hareket halinde sanılanın aksine geç ısınır ve ısınana kadar rolantide beklerken boşa yaktığınızdan fazlasını yakar. Aracın kullanım kitapçığında bu konu iyice abartılmış. Yakıt tasarrufu için Hararet göstergesindeki alt çizgiye gelene kadar yürümeyin yazıyor. Burası 55 derece oluyor ki bu bence mantıksız çükü kışın rolantide bu dereceye gelmesi dış hava sıcaklığına göre 10 dk bulup geçebiliyor.
Ama yazın ısıtmaya gerek yok, direk yürüyebilirsiniz.
Bunları söylememe rağmen motoru ısıtmak için bekleme beklememe konusu ihtilaflı ve karmaşık.
2-Mümkün olan en çabuk şekilde, mümkün olan en üst vitese çıkıp aracın titremeden gidebildiği en alt devirde sürün.
Mesela benzinli JLX de şehir içinde düz yolda 5. vites 1500-1800 rpm 40-50 km/s hız civarı araç titremeden yürüyor ve bu sırada tüketim yol bilgisayarında 4-5 lt/100 km civarı oluyor.
3- Ayağınızı gazda sabit tutmaya çalışın, hızı korumaya çalışmayın. Mesela tatlı bir rampa geldi, araç biraz yavaşlayarak da olsa o viteste rampayı tamamlayabilecekse gazı yükseltmeden sabit çıkın. Aynı şekilde acil bir durum yoksa hızlanırkende aniden köklemeden ağırca hızlanın.
4-Çok dik rampalarda 3500, orta dikliklerde 2500-3000, düzde 1500-1800 devir civarı gitmek en az yakıtı sağlar.
5-Hız olarak yolun durumuna göre 60-90 arası en az yakıtı sağlar.
6- Şehir içinde trafiğin ilerisine bakarak yavaşlamak gerektiğinde duruma göre ilk planda ayağı gazdan çekip yüksek viteste ilerlemek, olmazsa boşa almak son çare freni kullanmak en az yakıtı sağlar.
6- İnişlerde araç 1800 devire yakın gidebiliyorsa 5. viteste gaza basmadan inmek, araç gaza basılmayınca sürekli yavaşlama veya 1800 devir altına düşme eğilimindeyse motor da sıcaksa boşa almak en az tüketimi sağlar.
Yokuş aşağı inerken motor ısısı yeterliyse (70 derece civarı yani göstergede alt çizgiyi birkaç mm geçmiş ) devir de 1800 ve üzerindeyse 5. viteste ayak gazdan çekilirse cut-off devreye girer, araç yakıt püskürtmeyi durdurur, tüketim 0 olur. Devir azalırsa araç tekrar yakıt püskürtmeye başlayacağından meyil müsaitse bir alt vitese alıp deviri yükselterek tekrar cut off'u devreye sokulur ve böylelikle yol durumuna göre km'lerce 0 tüketimle gidilebilir.
Sonuç olarak rampa çıkarken 15-20 lt/100 km'ye fırlayan fazla tüketim ortalamada telafi edilmiş olur.
Eğer meyil ve motor sıcaklığı cutt of'a müsait değilse inişlerde vites boşa alınırsa tüketim hıza göre 1-2 lt /100 km civarı olur.
7- Soğuk motorda manevra tüketimi artıracağından araç uzun süreli park edileceğinde çıkarken manevrasız çıkabilecek şekilde park etmek en az tüketimi sağlar. Böylelikle manevra sıcak motorla yapılmış olacağından tüketim minimum olur. Manevra esnasındaki tüketimin büyüklüğü konusunda fikir vermesi açısından aracımdan örnek vereyim. Benim aracımdaki yol bilgisayarının anlık tüketimi 99.9 lt/100 km'ye kadar okuyabiliyor. Daha yüksek tüketimde ekranda --- işareti görülüyor. Aracımı akşamdan garaja geri sokmazsam sabah soğuk motorda manevra yaparak garajdan çıkmaya çalıştığımda anlık tüketim 100 lt/100km veya daha üzeri olduğundan ekranda --- görülüyor.
8-Klima, güçlü ses sistemleri, gereksiz far yakmak dahi yakıt tüketimini arttırır.
9-Motor ısınırken suyun bir kısmının kalorifer peteğine gitmesi motorun ısınmasını geciktirir. Dolayısıyla yakıt tüketimi artar.
Mümkünse araç çalıştığında hararet en üst seviyeye gelene kadar kalorifer düğmesini soğuk olan mavi bölümde tutun.
Fan üfleme kademesini mümkün olan en az rakamda tutun.