Ynt: jimny yakit yardim
kemalhanoray' Alıntı:
Depo 40 LT hocam..34-35 litreyle 300 km gidiyor enteresan olanda o zaten
Hocam 11,5 lt/100 km benzin tüketimi var.
Bence şehir içi sürekli dur kalk trafiği veya arazi ağırlıklı bir kullanımsa, biraz da sert devirli kullanıyorsanız aslında çok sayılmaz.
Ama uzun yol ve sakin kullanımsa gerçekten yüksek rakam.
Önceki mesajımda dediğim gibi lastik büyük, ayna mahruti orjinalse km sayacı gidilen yolu gerçeğinden az gösteriyor.
Başka bir konuda yazdıklarımın belki faydası olur.
ARAÇ İLE İLGİLİ TAVSİYELERİM
1-
Buji ve buji kablolarını kontrol ettiriniz. Genelde titreme, silkeleme tarzı belirtileri olur. Sorun varsa ateşleme düzgün olmayacağından yakıt tüketimini artırır.
2-
Hava filtresini kontrol ettirin, kirli ise yakıt tüketimini artırır.
3- Kaliteli
bilindik marka yakıt kullanın.
4-
Termostat tam arızalı olmasa bile dört dörtlük çalışmıyorsa araç geç ısınıp kolay soğuyacağından yakıt tüketimini arttırır. En iyisi orjinali ile değiştirin.
5- Kalitesiz, yetersiz oranda antifriz, saf su yerine çeşme suyu kullanılması tıkalı-
kirli radyatör, kalorifer peteği ve hortumlar ısı transferini zorlaştıracağından aracın ısınma-soğuma durumunu etkileyerek yakıt tüketimini arttırır.
6-
Kalın motor yağı kullanımı özellikle motor soğukken iç sürtünmeyi arttıracağından yakıt tüketimini arttırır. 20W-50 yağ kullanıyorsanız,
10W-40 hatta motor yağ eksiltmiyorsa 5W-50 kullanın, yakıt tüketimi düşer.
7-
Diferansiyel ve şanzıman yağlarının kalın olması aynen motordaki gibi soğukta iç sürtünme fazla olacağından yakıt tüketimini arttırır. Orjinal yağ
75W-90 dır, fakat genelde ucuz olduğundan 80W-90 kullanılır. Değiştirip 75W-90 kullanın.
8- Aracın soğutmasını yapan
pervanenin termiğinin bozulup düz bağlanması; pervanenin motor soğukken yavaş dönmesi gerekirken sürekli hızlı devirde dönmesinden dolayı aracın ısınmasını zorlaştırır. Bizim araçlarımızda pervane ve termik sağlamken bile yaz mevsiminde dahi motor soğutma sıvısı sıcaklığı uzun yolda 78 derece civarı oluyor, rampa çıkıp düşük viteste yüksek devirli gitseniz dahi pervane de devire göre hızlı döndüğünden sıcaklık dediğim yerlerde kalıyor. Demek istediğim sizin pervane sürekli en yüksek devirde dönüyorsa yakıt tüketimini arttırır. Araç soğukken pervanenin dönme hızı elle durulabilecek kadar olmalıdır.
9-Araçta
akünün zayıf olması, ya da olması gerekenden daha yüksek amperli olması, orjinal ampullerin daha güçlüleriyle değiştirilmiş olması, ekstra elektrik çeken ses sistemi, sis farları, vinç vs... her şey şarz dinamosuna olması gerekenden fazla yük bindirip yakıt tüketimini artırır.
10-
Ateşleme-avans-subap ayarlarının düzgün olmaması yakıt tüketimini artırır.
11-
Yıpranmış debriyaj balatası aracın çekişini düşürüp yakıt tüketimini arttırır.
12- Normalde
3 bar basınçla çalışması gereken
benzin pompası tamamen bozulmayıp aracın çalışması için gereken minimum basınç olan 2 bar civarına düşmüşse sürücüye araç gitmiyor hissi verip gaza daha fazla basmasına sebep olarak dolaylı şekilde yakıt tüketimini arttırabilir.
13-
Oksijen sensörü,
hava debimetre, MAF-MAP- TPS-IAT sensörleri gibi ECU nun yakıt püskürtmede ölçü aldığı parametreleri etkileyen elektronik arızalar, yakıt tüketimini artırır. Bu tip sorunlarda genelde arıza ışığı yanmakla beraber nadiren de olsa arıza olduğu halde ışığı yakmayabilir. Aracı OBD cihazına bağlatarak ya da kendiniz kaput içinde sağ farın gerisindeki fişe bir kabloyla kısa devre vererek- arıza lambasının yanıp sönmesini sayıp varsa hata kodunu okutunuz. Bir sorun yoksa kod 12 okunacaktır.
14-
Kirlenmiş gaz kelebeği /boğaz kelebeği yakıt tüketimini arttırır. Mümkünse manifoldla birlikte temizletin.
15- Tıkalı
benzin filtresi de yakıt tüketimini arttırır.
16-
Tıkalı katalizör de yakıt tüketimini artırır. İptal ettirmeniz faydalı olabilir.
17- Port bagaj, karter koruma, demir tamponlar gibi
aero dinamik yapıyı bozan ve ağırlık yapan her şey yakıt tüketimini arttırır.
18-
İçine toz, balata tozları birikmiş frenler yağışlı havalarda veya su geçişlerinde içine su alırsa tozlar çamura dönüşüp her fren basmada yapışmaya sebep olur, freni bırakıp gaza bastığınızda bu yapışma ayrılana kadar kısa süreli de olsa zorlanma ile yakıt tüketimini arttırabilir. Kampanaları söküp içlerini temizletip gerekirse tornalatın.
19-
Distributör ve kapağı kontrol edilmeli.
20-
Enjektörler test edilip gerekiyorsa ultrasonik cihazla temizlenmeli veya değiştirilmeli.
SÜRÜŞ STİLİ İLE İLGİLİ TAVSİYELERİM
1- Aracı kışın ilk çalıştırdığınızda kışın rolanti en azından normal seviye olan 850 devire düşene kadar yürütmeyin. Çünkü JLX, soğutma sistemi pervaneli olduğundan hareket halinde sanılanın aksine geç ısınır ve ısınana kadar rolantide beklerken boşa yaktığınızdan fazlasını yakar. Aracın kullanım kitapçığında bu konu iyice abartılmış. Yakıt tasarrufu için Hararet göstergesindeki alt çizgiye gelene kadar yürümeyin yazıyor. Burası 55 derece oluyor ki bu bence mantıksız çükü kışın rolantide bu dereceye gelmesi dış hava sıcaklığına göre 10 dk bulup geçebiliyor.
Ama yazın ısıtmaya gerek yok, direk yürüyebilirsiniz.
Bunları söylememe rağmen motoru ısıtmak için bekleme beklememe konusu ihtilaflı ve karmaşık.
2-Mümkün olan en çabuk şekilde, mümkün olan en üst vitese çıkıp aracın titremeden gidebildiği en alt devirde sürün.
Mesela benzinli JLX de şehir içinde düz yolda 5. vites 1500-1800 rpm 40-50 km/s hız civarı araç titremeden yürüyor ve bu sırada tüketim yol bilgisayarında 4-5 lt/100 km civarı oluyor.
3- Ayağınızı gazda sabit tutmaya çalışın, hızı korumaya çalışmayın. Mesela tatlı bir rampa geldi, araç biraz yavaşlayarak da olsa o viteste rampayı tamamlayabilecekse gazı yükseltmeden sabit çıkın. Aynı şekilde acil bir durum yoksa hızlanırkende aniden köklemeden ağırca hızlanın.
4-Çok dik rampalarda 3500, orta dikliklerde 2500-3000, düzde 1500-1800 devir civarı gitmek en az yakıtı sağlar.
5-Hız olarak yolun durumuna göre 60-90 arası en az yakıtı sağlar.
6- Şehir içinde trafiğin ilerisine bakarak yavaşlamak gerektiğinde duruma göre ilk planda ayağı gazdan çekip yüksek viteste ilerlemek, olmazsa boşa almak son çare freni kullanmak en az yakıtı sağlar.
6- İnişlerde araç 1800 devire yakın gidebiliyorsa 5. viteste gaza basmadan inmek, araç gaza basılmayınca sürekli yavaşlama veya 1800 devir altına düşme eğilimindeyse motor da sıcaksa boşa almak en az tüketimi sağlar.
Yokuş aşağı inerken motor ısısı yeterliyse (70 derece civarı yani göstergede alt çizgiyi birkaç mm geçmiş ) devir de 1800 ve üzerindeyse 5. viteste ayak gazdan çekilirse cut-off devreye girer, araç yakıt püskürtmeyi durdurur, tüketim 0 olur. Devir azalırsa araç tekrar yakıt püskürtmeye başlayacağından meyil müsaitse bir alt vitese alıp deviri yükselterek tekrar cut off'u devreye sokulur ve böylelikle yol durumuna göre km'lerce 0 tüketimle gidilebilir.
Sonuç olarak rampa çıkarken 15-20 lt/100 km'ye fırlayan fazla tüketim ortalamada telafi edilmiş olur.
Eğer meyil ve motor sıcaklığı cutt of'a müsait değilse inişlerde vites boşa alınırsa tüketim hıza göre 1-2 lt /100 km civarı olur.
7- Soğuk motorda manevra tüketimi artıracağından araç uzun süreli park edileceğinde çıkarken manevrasız çıkabilecek şekilde park etmek en az tüketimi sağlar. Böylelikle manevra sıcak motorla yapılmış olacağından tüketim minimum olur. Manevra esnasındaki tüketimin büyüklüğü konusunda fikir vermesi açısından aracımdan örnek vereyim. Benim aracımdaki yol bilgisayarının anlık tüketimi 99.9 lt/100 km'ye kadar okuyabiliyor. Daha yüksek tüketimde ekranda --- işareti görülüyor. Aracımı akşamdan garaja geri sokmazsam sabah soğuk motorda manevra yaparak garajdan çıkmaya çalıştığımda anlık tüketim 100 lt/100km veya daha üzeri olduğundan ekranda --- görülüyor.
8-Klima, güçlü ses sistemleri, gereksiz far yakmak dahi yakıt tüketimini arttırır.
9-Motor ısınırken suyun bir kısmının kalorifer peteğine gitmesi motorun ısınmasını geciktirir. Dolayısıyla yakıt tüketimi artar.
Mümkünse araç çalıştığında hararet en üst seviyeye gelene kadar kalorifer düğmesini soğuk olan mavi bölümde tutun.
Fan üfleme kademesini mümkün olan en az rakamda tutun.
Read more: http://www.gezenbilir.com/index.php?topic=88461.0#ixzz24k4jAgas