İstanbul Yelken Kulübü

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan phobios Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 0
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 3,772

phobios

Zirve
Mesajlar
1,648
Tepkime Puanı
2
Yer
istanbul
Türkiye'de yelkenin savaş ve ticaret dışında, spor ve gezi amacıyla kullanılması, son yüzyılda başlamıştır. YELKENLİ SANDAL’lar uzun yıllar yelken keyfini yaşatmış ve yaymıştır, ama artık ne yazık ki ülkemiz sularında unutulmuş gitmişlerdir. İlk tanışmadan sonra, yurdumuzdaki yabancı uyrukluların dışarıdan getirdikleri YAT'lara, denize meraklı vatandaşlarımızın aldığı veya yaptırdığı yatlar da katılmaya başlamıştır. 1930 ların başında ülkemizde tanınan 12m² ŞARPİ'ler ve 12 kadem DİNGİ'ler, yarışları yapılan büyük yatların yanı sıra, bu spora meraklı ve yarışmak isteyen gençlerin ilk uluslar arası yarış tekneleri olmuşlardır.
Bu dönemde, çok az nüfusuyla KADIKÖY bir sayfiye merkezi idi. Gençler
inanmayacaklar ama, parke taşlarıyla döşeli bir yol olan Bağdat Caddesi'nin iki yanında, kaldırımların üzerindeki raylarda, rengarenk bahçeler ve bereketli bostanlar arasından Bostancı'ya kadar TRAMVAY işlerdi. Fenerbahçe ise, 25-30 yıl öncesine kadar, yemyeşil çayırları ve haşmetli ağaçları ile, bir gezi ve piknik alanı idi. Okullar buraya geziler ve piknikler düzenlerdi. Hele 1930'lu yıllarda, Fenerbahçe yarımadasında bir kilise harabesinden başka yapı yoktu, kuzey-batısında ise, Bizans döneminden kalma bir mendirek kalıntısı vardı. Bu mendirek içinde bazı yatlar barınıyor, bazıları da kışlama veya tamir için karaya, otların üzerine çekiliyordu.



Bu şirin yarımada ve çevresi, 1936 yazında, en büyük şerefi yaşadı : Türk'ün ebedi ATA'sı, Fenerbahçe yarımadasını ziyaret etti ve inceledi. Her zaman yaptığı gibi, çevreye ve şartlara özenle dikkat etti, denizin yararların bildiği ve inandığı için, engin gençlik sevgisi ışığında, çevresindekilere şu talimatı verdi :

"Mendirek onarılsın ve Fenerbahçe, gençliğin deniz sporları ile
uğraşabilmesi için merkez yapılsın."

Ne yazık ki, araya ATA'nın hastalığı girdi ve onun maddi varlığı aramızdan
ayrıldı. Hemen peşinden, II. Dünya Savaşı patlak verdi ve sınırlarımıza dayandı.
Savaşa girmedik, ama çok yokluk çektik, savaştan sonraki yıllarda da,
toparlanmak için epey zaman harcadık.

Ama ATA'nın direktifi unutulmamış, bir yandan devletçe mendirek onarılmış, bir yandan da deniz ve yelkeni sevenler çalışmalarına devam etmişler, bir ihtisas (uzmanlık) kulübü kurmak için hazırlıklarını sürdürmüşlerdi.

2 Şubat 1952 günü Liman Lokantası'nda yapılan ilk toplantıda, deniz, yelken ve spora aşık 50 kişi, bir araya geldiler ve Istanbul Yelken Kulübü'nün kurucuları olarak tarihimizdeki yerlerini aldılar. Kuruluş işlemlerini gerçekleştiren öncü üyeler (1-2-3-4 Üye numaralı) bu gün rahmetle ve saygıyla andığımız ;

BEHZAT BAYDAR (Yelkenci, Tüccar)
BURHAN KUNT (Yelkenci, İnşaat müteahhidi)
ŞEREF BİRGEN (Yelkenci, Eczacı)
HARUN ÜLMAN (Yelkenci, Deniz inşa mühendisi) dir.

Kurucu üyelerimizin tamamı :

ABBAS CELALOĞLU (Sporcu, Emlak sahibi)
ALİ SEDİT (Tüccar)
ATA NUTKU (Profesör, deniz inşa mühendisi)
ATIF İLMEN (Fabrikatör)
AVNİ ŞASA (Yat sahibi, Tüccar)
CEMALETTİN KUT (Sigortacı)
DEMİR TURGUT (Yelkenci, İETT istatistik md.)
EDİP OSSA (Yelkenci, Tüccar)
ENVER ADAKAN (Yat sahibi, Milletvekili)
FAHRETTİN KERİM GÖKAY (Istanbul Valisi ve Belediye Başkanı)
FARUK ARDAN (Tüccar)
FAZIL ÖZİŞ (Tüccar)
HAKKI AYRI (Yat sahibi, Doktor)
HAŞİM MARDİN (Armatör, yat sahibi)
HÜSAMETTİN YULK (Mühendis)
HÜSEYİN GÜLEK (Tüccar)
İZZET ÇİNTAV (Yat sahibi, İş Bankası müfettişi)
İHSAN TUNALI (Kavaklıdere fab. sahibi)
İSMAİL NİŞLİ (Tüccar)
KAMİL SOYSAL (Yataklı vagonlar şirketi müdürü)
KEMAL BAŞARAN (Sigortacı)
M. MUHADDİSOĞLU (Fabrikatör)
MIÇIK BERİ (İlk yarış komitesi üyelerinden, Muhasebeci)
MUAMMER TUKSAVUL (Yat sahibi, Tüccar)
MUHİTTİN MARDİN (Petrol şti. yönetim kurulu bşk.)
MUHİTTİN AKÇOR (Tüccar)
NAİL ÖZKAN (Ist. Cumhuriyet Savcısı)
NACİ ARK (Deniz inşa mühendisi)
NEDİM EVLİYA (Ist. Cumhuriyet Savcı Baş. yrd.)
NİHAT BEDİK (Müteahhit)
NURULLAH TOLON (Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri)
RAKIM ZİYAOĞLU (Ist. Bal. Neşriyat Md.)
SAİT İBRAHİM ESİ (Ist. Ticaret Odası Bşk.)
SAİT ÖNEN (Ist. 3. Ticaret Mah. Reisi)
SAİT SELAHATTİN CİHANOĞLU (Sporcu, Beden Terbiyesi İl Müdürü)
SEDAT ERKOĞLU (Ist. İmar Md., Mimar)
SELİM BENAR (İmar Md. Yard., Mimar)
SUAT KUDAT (Ist. Vali ve Belediye Bşk. Yrd.)
SÜREYYA ŞİRVAN (Tüccar)
ŞERAFETTİN YENEN (Avukat)
TEVFİK TAŞÇI (Tüccar)
TURHAN TAMERLER (Yazar)
ULVİ YENAL (Yat sahibi, Beden Terbiyesi Genel Müdürü)
Y. ZİYA ÖNİŞ (Deniz Yolları ve Limanları Genel Md.)
ZEYNEP ABBAS HALİM (Sporcu, prenses)

Görüldüğü gibi, zamanın yat sahipleri, spor teşkilatı üst yöneticileri, valisi ve belediye reisi, yardımcısı, hukuk ve yönetimle ilgili üst düzey yöneticiler, denizle ilgisi olan veya görevi bulunan pek çok kişi, kulübümüzün kuruluşuna destek olmuş, bu günleri bizlere hazırlamışlardır.

Hepsini şükranla anar, aramızdan ayrılanlara rahmet dileriz.

1952 den bu yana, giderek büyüyen kulüp ailemizin başkanları :

Dr. HAKKI HAYRİ AYRI (1952-1955) (1958-1964)
Prof. ATA NUTKU (1955-1957)
ULVİ YENAL (1957-1958)
Dr. ZİYA DEMİRDÖKEN (1964-1967)
Yük. Müh. MUAMMER TUKSAVUL (1967-1970)
BEHZAT BAYDAR (1970-1971)
Prof. NEJAT AYBERS (1971-1973) (1994-1996)
MUHİP KURTKAN (1973)
Prof. Dr. SÜLEYMAN DIRVANA (1973-1978)
Yargıç MÜFİT BİRSEN (1979-1983)
ENGİN EMRE (1984-1986)
Av. MUZAFFER KURTUL (1986-1992)
Av. SEMUH GÜNUR (1992-1994)
Zir. Yük. Müh. MEHMET M. ADAKAN (1996 - 2003)
Op. Dr. EROL TÜRKMEN (2003 - )

İlk kurulduğu yıldan başlayarak, giderek artan sayıda sporcu ve tekne ile
yelken sporuna hizmet eden kulübümüz, aynı zamanda geliştirdiği tesisleri ile, üyelerinin ve misafirlerinin de her türlü rahatını ve olanaklarını
sağlamaktadır.


Kulübümüzün ilk tesisleri, inşaatına Ağustos 1952 de başlanıp Ekim 1952 de bitirilen tek katlı ve salon, yönetim kurulu odası, malzeme odası, çay ocağı, büfe ve tuvaletten ibaret lokalimiz (yaklaşık olarak bu günkü Burhan Kunt Salonunun yerinde), bunun ön bahçesi (büyük ağaçlarla süslü bahçe kısmı) ve 6 beton ayak üzerinde kurulu 15 metre boyundaki ahşap iskele (sonradan yerine beton iskele yapıldı, bu iskelenin yeri şimdi tamamen tekne çekilen platformun altında kalmıştır) idi. 1952-53 kışında, teknelerimiz, lokalin önündeki üstü çatılı terasta kış şartlarından korunmuşlardı.

Geçen yıllarla beraber, her gelen yöneticinin ve üyelerin katkılarıyla, önce mendirek içinde bir bölüm doldurularak çekek yeri kazanıldı, denizden karaya raylı sistem çekek rampası kuruldu, yanına vinç kuruldu, önce basit, sonra büyük kayıkhane yapıldı, yarışların idaresi için Navigasyon odası yapıldı, lokale ek yapıldı, kıyılar düzenlendi, ek kayıkhane yapıldı, kayıkhane ile lokal arasındaki küçük yokuşun yanına önce tek sonra da çift sınıflı yanı soyunma odası olan Yelken Okulu kuruldu, sahile yakın kayalar betonlanarak Optimist İskelesi diye anılan platform yapıldı, yeni lokal binasının beton alt katı inşa edildi, havuzun bulunduğu alan denizden kazanıldı ve betonlandı, çekek yeri marina bölgesindeki 14 parsel haline geldi, şimdiki Navigasyon Odası'nın bulunduğu kısa mendirek marina inşaatı sırasında yapıldı, ilk lokal ve ek binaları tamamen yıkılarak yeni lokal inşa edildi, yeni lokal de geçen yıllardan sonra esaslı bir şekilde onarıldı ve hizmete girdi.

Yararlanılan Eser : 20. YIL BROŞÜRÜ (Hazırlayan Özcan ÖZYEMİŞÇİ)

www.istanbulyelken.org.tr
 

Etiketler
Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,475
Mesajlar
1,518,498
Kayıtlı Üye Sayımız
172,126
Kaydolan Son Üyemiz
Mev

SON KONULAR



Geri
Üst