sayın hocam, zaten ana otomasyon ve tüm kontroller için kalın bir kablo ile şasi ve + getiricem yani kablo kesiti sorunum olmaz, bir tane manuel veya röle sistemli şalter ile çözerim gibi geliyor ama aşırı özgüvendende olabilir. araca uzaktan çalıştırmak, ısıtıcı sistemleri açmak veya camları indirip kaldırmak gibi extreem işler peşindeyim bunu hallederim heralde. tek sorum şu gelen akımı direnç ile kontrol edilmiş şekilde aracın + ve - sini mpt ye vermemde sıkıntı varmı. dahada spesifikleştirsek, hem güneş panelinden hem röleden aynı anda enerji gelse ne olur?
Herkese selamlar, Konuyu anlayabilmek için tüm yorumları okuduk. Öncelikle böyle bir projeye başladığınız ve sıradışı sayılabilecek kapasitede işler yapıyor olmanız takdire şayan, tebrikler, başarılar...
MPPT için sormuş olduğunuz soruya istinaden, cihaza panel girişinden 2 farklı kaynaktan enerjiyi aynı anda verdiğinizde
olacakları aşağıdaki gibi açıklamaya çalışalım,
1) Cihaz Maksimum güç noktası izleyici(MPPT) olduğu için girişte 2 farklı kaynağın güç noktaları farklı yerlerde olacak ve cihaz doğru şekilde çalışamayacak. Örn, Direnç+Röle =14.2volt, Paneliniz 23V. bu ikisi aynı kaynakta buluşamazlar.
2) Direnç ile akımı limitlersiniz fakat aynı zamanda gerilimde düşeceği için MPPT cihaz genellikle akü voltajından +2V yukarısını ister şarja girmek için, araç en iyi ihtimalle 14volt olsa, cihaz hiç şarja giremeyecek, sadece LifePo4 akünüz 11volt seviyelerine kadar düştüğünde bir anlığına şarj başlayıp 12Volta kadar şarj olabilir.
3)Akımı limitlemek için direnç koyduğunuz için bu direncin üzerinden takriben 15Amper aktığında ortaya çıkacak ısı kaybı P(Güç)=Akım^2 * Direnç Değeri tahminen 0.5OHM direnç kullanırsanız güç kaybınız 115W civarında olacak ve bu ısı ile rahatlıkla lehim yapabilirsiniz. Bu güçlere saatlerce dayanacak direnç tertibatını da kurmalısınız.
4) En önemlisi, Güneş paneliniz aktif bir kaynak ve akım kaynağı gibi çalışır, gündüz 22volt ürettiğinde, direnç + röle ile birleşmesi durumunda sizin marş akünüze enerji akıtmaya başlayacak ve araç akünüz kontrolsüz şarj olup patlama ihtimali yüksek, Akşam olduğunda ise panel enerji üretmeyi bıraktığında tam bir diyot gibi çalışıyor ve uçlarına gerilim verdiğinizde kısa devre akımı çekiyorlar. Günümüzde mevcut paneller 15A kısa devre akımına sahip, yani akşam olunca aracı çalıştırırsanız ve rölede devreye girerse panelleriniz ciddi hasar görür yanar. Panelden gelen hatta haricen kapatıp açmak için bir anahtar koyarak kontrollü bir şekilde kullanabilirsiniz belki ancak anahtar gündüz saati açık halde iken bir anlığına bulutlanma yaşarsanız yine tehlikeli olur. Panelden gelen hatta ters diyot koyabilirsiniz ancak buda normal şartlarda diyot kaybı sebebiyle size ekstra olarak panel gücünüze göre en az 30-40W enerji kaybı oluşturur. Yinede paneli korursunuz ama araç akünüzü korumamış olursunuz.
LiFePo4 kullanacağınız için akü dolduğunda şarjın kesilmesi gerekiyor. Kontrolsüz şekilde araç aküsünü doğrudan bağlarsanız pil sürekli şarj altında kalacağı için ömrü çok uzun olmayacaktır.
Daha önce farklı projelerde benzer şeyler denenmiş ve üzücü sonuçları görmüş olduğumuz için tavsiyemiz, Ya dc-dc akü şarj cihazları kullanın, yada hiç bağlantı yapmayın.
Herkese işlerinde kolaylıklar dileriz.
Gün içerisinde yoğunluktan takip edemeyebiliriz ancak cevaplamamızı istediğiniz sorular için bizi etiketleyebilirsiniz.
Kalın sağlıcakla.