Güneye Yerleşen Ailenin Tekne Seçimine Yardımcı Olur Musunuz?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan trek71 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 32
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 28,444

trek71

Özgürsen, Varsın!
Mesajlar
506
Tepkime Puanı
252
Telsiz Çağrı Kodu
TA2OBY
Güneye Yerleşen Ailenin Tekne Seçimine Yardımcı Olur Musunuz?

Sevgili Dostlar Merhaba,

Karavancılıkla ilgilenenler beni ilgili forumdan bilirler zannediyorum ama ilk defa Tekne ve Yelkenli forumuna yazmak kısmet oldu :smiley: Çok da mutluyum :smiley: :smiley:

Forumu ve verilen linkleri şöyle bir inceledim; gördüğüm kadarıyla herkesin epey tecrübesi var; o yüzden bizim basit sorularımıza yanıt bulamadım. Dolayısıyla sizlerden biraz rehberlik hizmeti almak istiyorum.

Öncelikle durumumuz şöyle:
Eylül 2017 itibariyle Kalkan'a yerleşmeye karar verdik. Evimizi de şimdiden ayarladık.
Şimdilerde gündemimizdeki en önemli konu kendimize bir tekne almak. Bunun için zamanımız var; sakin sakin kriterleri oluşturuyoruz.

Amacımız/Düşüncelerimiz:
-Sık sık Kalkan/Kaş'tan günlük/haftasonu gezilerine çıkmak (Tercihen Kalkan balıkçı barınağı ya da Kaş marina'ya bağlayacağız)
-Yılın 1 ayını teknede geçirmek (Kalkan hareketle Fethiye/Marmaris koyları ve yakın Yunan adaları)
-Ailemiz 2 yetişkin + 1 bebek/çocuk + 1 yorkshire terrier
-Kimsede ciddi bir yelken tecrübesi yok. Benim yelken kursuna katılmışlığım ve ekiple birlikte Kalamış Marina'dan bir bavaria'yı çıkarıp Orsa seyrini yaşayıp geri getirmişliğim var (çok keyifli). Ama yelken ağırlıklı bir tekne bize zor olur diye düşünüyoruz.
-Dolayısıyla olay Motor Yat etrafında dönüyor. Ancak gönlümde yatan sanki "esas motor + yardımcı yelken", yani direkli bir tekne gibi.
-Hardcore karavancıyız; karada her türlü şartla mücadele ederiz ama deniz için böyle bir iddiamız yok ve muhtemelen olmayacak. Tatlı hava denizcisi ve ehl-i keyif ama suda olacağız.
-Motor yatların alabora olabilme ihtimali beni biraz düşündürüyor; altta bir salma olsa daha rahat hissederim (temel fizik). Ama temel tahrik sistemi motor olmalı.
-Karada da işime yaradığı için 5-6 çeşit gemici bağını amacına uygun gözüm kapalı kullanabiliyorum; biraz istidadım var galiba (sağolasın animatedknots dot com)
-Tamamen mekan kullanımı olarak bakıldığında sanki 9-11m arası bir tekne bize uygun olacakmış gibi (yeterli havuzluk + 1 kamara vs.)
-Bu iş için de takribi 40.000USD gibi bir bütçe ayırmayı düşünüyoruz. Aldığımız tekneyi de inşallah uzun süre değiştirmek istemiyoruz.

Bu arada ADB çalışmalarına yeni başlıyorum ve tekne aldıktan sonra bir süre deneyimli birinin rehberliğinde tecrübe seyri vs. planlıyorum.

Sizden rica yukarıdaki maddeler esasında aşağıdaki temel sorularımıza ilişkin fikirlerinizi belirtmeniz:
1) Bize uygun tekne tipleri / bilinen+tavsiye edebileceğiniz modeller nedir?
2) Birkaç yerde okuduklarımdan dizel motorların her 100 beygir başına saatte 22lt yaktıklarını hesapladım..Doğru bir bilgi mi?
3) Yeni teknoloji sayesinde elektrikli motorla tahrik sistemi kullanılabiliyor mu? Yaygınlaştı mı?
4) Deplasman teknelerde tam boy arttıkça hızın da artacağına dair bilgiler var (formülü verifiye edemedim henüz).
Bizim uzunca gezilerimizde mantıklı hızımız ne olmalıdır? Mesela 7-8 knot iyi bir hız mıdır?
Dolayısıyla 9-11m arası tekne boyu hız üstünde önemli bir fark yaratır mı?

Vereceğiniz her tür destek için şimdiden teşekkürler,
sevgiler,
Behçet Tolga (trek71)
 

Etiketler
Bu forum çok okunmuyor sanırım; ya da herkes yelken basıyor kimsenin benim gibi bir çaylak için vakti yok! :smiley:
Ancak özelden gelen bir mesaj için ilgili kişiye çok teşekkür ediyorum.

4. sorumla ilgili olarak Meraklısına TEKNİK Bilgiler: 1. BAŞLANGIÇ VE PLAN SEÇİMİ adresinde bir formül buldum. Gövde hızında tam boy değil de su hattı önemliymiş. Diyor ki:

V/ √L = √g/2π eşitliği geçerlidir. V=hız L=Su hattı boyu g=yer çekimi sabiti olduğunu sanıyorum (belirtilmemiş)

Bu durumda çevirirsek:

<=> 2πV/ √g = √L ve 2π/√g için λ sabiti dersek
<=> λV = √L
<=> λV^2 = L

Yani su hattı boyu hızın karesi ile doğru orantılı gözüküyor.

Gerçi su hattı boyunun tam boya oranı gövdenin şekli ile de orantılı ama deplasmanlı tekne mantığına sanırım yeterli beygir gücü olduğunu varsayarsak 9m ve 11m arasında 1 knot kadar bir hız farkı olabileceğini (biraz da destekli atarak) hesaplıyorum.

Yarım yamalak bilgilerle ancak bu kadar.. :smiley:
sevgiler,
 

Sn Trek yeni meraminiz hayirli olsun. Ilk cevabinizda karavan bolumunden olsun. :smiley:
2.soru; 1/5 orani tam yukte parmak hesabi olarak dogrudur. Yani 100 hp motor tam yukte yaklasik 20 litre yakit yakar . Ama common rail ile tuketim azaldi. Ort yakit tuketmi tam yukte 220-240 gr/kWsaat civarindadir yeni nesil motorlarda. Yuk azaldikca bu oran artar yalniz.
3.soru; Biz dizel motor saticilari hala bize en az 20 yil daha ekmek var diyoruz. Aku teknolojisi gelismeden elektriki motor hayal.
3.sorunuza su cevabi verebilirim. Ilk calismaya basladigimda yatlara deniz motoru satmaya calisiyordum. Oradan kalan bilgi haklisiniz max hiz ile tekne boyunun (veya su kesiminin)bir iliskisi var. Ayrica diyelim 11 metre uzunlugundaki bir teknenin cikabilecegi bir hiz var. Isterse 1000 hp motor koyun o hizi gecemiyor. Cesitli hiz hesaplama programlari vardi. Hiz icin pervane de cok onemli tabiki. Aklimda kalan bilgiler.
Ben yelkenli tekne icin ugrasin derim .
 
Son düzenleme:


Denizciler çok atıp tutuyor :p; gene ner varsa karavancılarda var; cevaplar için sağolun varolun :smiley:
Beynini sevdiğimin Almanı da ne güzel açık anlaşılır yazmış...

Motoryat konusu aslında şuradan çıktı: Eşim diyor ki "Kalkan'dan Kekova'ya 35mil yol; bunu bir yelkenliyle 2-3 saatte gidersek olmaz. Sabah gidip gerekiyorsa akşama dönmeliyiz".

Bunun üzerine ben de 1-1.5 ayda yapabileceğimiz ideal rotayı çıkardım: Kalkan hareketle Fethiye koyları, Ekincik, BozBurun, Selimiye Çubucak'a kadar. Kıyıdan koylara gir çık 250 deniz mili gibi. Buna %25 de marj ekleyince 312 mil eder. Geri dönüşte daha düz bir rota için de 150 mil varsaydık mı eder 460 mil.

Şimdi ortalama 250 bg 20 knot seyir surati olan bir motoryat ile 23 saatlik seyir demektir. Saatte de 50lt mazot yaktığımızı farzedersek 50x23 = ~1.2 ton o da eşittir 6000 Törkiş gayme = 1621 USD yakıt parası.

Böyle bakınca yılda bir kez yapacağım bu idrak dışı rota için 1.5 ayda çok da uçuk bir rakam değil

Aynı rotayı yelkenliyle yapmaya kalksak ortalama 35bg motor yaklaşık 7 knot ile (-ki yelkenli sırf motorla bu hıza ulaşır mı emin değilim) saate 7 litre harcayarak 65saatte yarım ton mazot yakar. Bu da 2500TL = 700USD eder.

İkisi arasındaki yakıt masraf oranı 2.3 kat. Zaman tasarrufu 2.8 kat.
Yani harcanan her 1 birim litre mazot için zaman lehine 1.2 birim tasarruf oluyor.

Şu durumda aslında benim neredeyse hiçbir zaman blok tatilimin olmadığını ve bu geziler sırasında çalışıyor olacağım düşünüldüğünde maliyetine katlanıp seyir süresinden tasarruf etmek mantıklı geliyor (acelesi olmayan hardcore denizcilere bu mantık çok ters gelebilir; farkındayım.)

Öte yandan bu motoryatların temiz/pis su tankları çok küçük (100-150lt gibi). 1-2 günlük geziler için tasarlanmışlar.
Oysa ben temiz su tedariki yapmadan/atık suyu marinada deşarj etmeden 3-4 gün takılabilmeyi istiyorum koylarda. Bu sorunu çözdemedim.

Siz olsaydınız ne yapardınız? Yürüttüğüm mantıkta hatalar var mı?

sevgiler,
 



Bu forumda fazla denizci olmamasından cevap az almış olabilirsiniz.
Guneyde yelkenliler cok tercih edilir. Ancak yelkenli calisan vakti az olan insanlar icin hic uygun degildir. Yelkende amac varmak degil denizde olmak ve suzulmektir. 3-4 kisilik aileler icin 9 m gunubirlik haricinde yetersiz kalır , 11 m devamlı yasamak icin olmasa da uygundur.
Turkiyede en cok 35-45 feetlik yelkenliler tutulur. Paranıız ve kendinzi heba etmek istemiyorsanız fiber 2000 model üzeri bilinen yabancı markalı (beneteau jeanneau bavaria dufour) bir tekne alın ve almadan cok iyi expertiz yaptırın.
Hızın boyla doğru orantılı artması be hesaplarınız doğru, buna gövde hızı deniliyor ve 100 bg motor da olsa o hızı geçemezsiniz,
11-12 m bir yelkenli yelkenle 7-8 knot sutürat yapabilir. Ancak rüzgarın durumuna göre gideceğiniz yöne bzen ile gideceginizden %20-30 kayıp olabilir,
Yazdığınız tüketim değerleri doğru değil. 30-35 bg motorlu 40 ft lik bir yelkenli maksimum 3 lt yakıt tuketir 7-8 knot hız yapar.
 

Hesabınızda aklıma takılan sorular var. 250 HP lik motoryat kaç ton ağırlığındadır bilmiyorum. Ama diğelim 20 ton. Denizde tam yükte giderken 20 ton taşıyan ve yokuş çıkan bir tır düşünün. Aşağı yukarı modelleme aynıdır. Sanki bu iş sizi bir süre sonra sıkabilir, daha çok profesyonellerin işi gibime geliyor. Ayrıca bu performansta çalışan 250 HP motorun sadece yakıt tüketimi olmayacak, servis ve bakım masrafları diğerine göre çok fazla olacaktır.
Diğer soru hesaplama yönteminiz. Güç*zaman = enerji üzerinden yaptığınız hesaplamada haklı olsanız da yelkenli de sürekli motor kullanmadığınız için yakıt tüketiminiz Sn.Berksan'ın yazdığı gibi düşecek, ayrıca 65 yerine 20-40 hp arası bir motor yetecektir. Açıkcası denizde hp konuşmak bana göre yanlıştır, tork ve pervanenin konuşması gerekir.
Bu işlere girmeden önce motoryat ve yelkenli tekne kiralayıp ikisini de tecrübe edeceğinizi düşünüyorum.
 

Cevaplar için teşekkürler.

Sevgili bartek, bu motoryatlar planing (jetski gibi su üstünde kayar gibi) gidiyor, o yüzden deplasman gövdeler gibi değil hesapları. Hafif teknelere bakınca (9.5m) 27-35 knot, daha ağır olanlar da (11-12m) 20-24 knot yapıyor görünüyor.

Şimdi Fethiye Marina'da birkaç tekneye baktım.
Yelkenli olursa min. 38ft-40ft olması lazım yoksa fazla sıkışık ve konforsuz bir yapı var.

Baktığım Prestige 36 bir motoryatta 2x300hp volvo penta motor saatte toplam 60lt yakıyor dediler. ???
Bense 80-100lt yakar diye düşünmüştüm.

Galiba bir adet kiralayıp bakmak gerek...
 

DENİZ ZENGİNİ SEVER. Bu sözü unutmayın tekne aldıktan sonra çok duyacaksınız.
Kiralamak güzel fikir ama bunun icin de ADB sahibi ve tecrübeli olmanız lazım.
Kiralama esnasında ne ne yakar görürsünüz. Ancak yakıt teknelerdeki esas masraf degildir.
40 ft lik bir tekne icin yıllık en az 4 bin euro marina gideri. Her sene karaya atma alma zehirlisi vs 1000 euro (Kendin zımpara boya yaparsan) ile ustaya yaptırırsan 2-3000 euro arasında gider. Mütevazi bir motoryat'ın motor vs tamir bakım giderleri senede 2-3 bin euro , yelkenlilerde 1000 euro olarak hesap edebilirsin Ekipman aksesuar amortismanı tamir bakımı olarak da 1000 euro düşünmek lazım. (Yelkenlilerde donanım az basit ve küçüktür. Motoryatlarda herşey haşırtingen'dir)
Bunun vergisi , yabancı bayrak ise yurtdışı şirket ve transitlog masrafları vs var. en önemlisi bu işlemleri yapacak bilgi ve vaktiniz yoksa acenteler acaip paralar aliyorlar bunlara. Bunları kendiniz yaparsanız yıllık en az 500 € , acente vasıtası ile en az 1000-1500 euro'nuz gider.
Bak sigortası var bi de hadi o da benden olsun....
Ayrıca tekne alım satımında mutlaka zarar edeceğin ve bir miktar amortismanın olacağını da düşünmen lazım. Şöyle ki bugun 38-40 ft markalı sıfır bir yelkenli çıplak en ucuz 150.000 € , orta halli aksesuarla donatmak 180 binin altında olamaz. 5 sene sonra satıyorum desen 100 bine satamazsın. Yani senelik 15 bin euro amortisman gideri. (Sıfır teknede)
2.el 2000 model üzeri markalı 40 feet ve altı tekneler için yazılan en düşük fiyatlar 40-50-60 bin euro. 40 bin dolara oldukça iyi birşeyler alabileceğinizi düşünüyorum. bu kategori icin bile yılda en az 1-2 bin euro zarar edeceğinizi düşünüyorum. hadi amortismanı düşünme ama yine YAKIT HARİÇ yakıt hariç 10.000 euro giderin olacak bunu unutma. marinaya koymam boyasını bakımını kendim yaparım gibi romantizm'lere de hiç girme. Bugün 40 yıllık elinde iş gelen denizcilerin piri gelsin 40 feet tekneyi yıllık 5000 € bütçe ile gezdiremez. Bir sene altına düşerse sonraki sene en az o kadar üstüne çıkar.
Ayrıca bu yazdıklarım içinde süpriz yok. Yani diyelim bir yere girerken pervaneyi halata doladın... Dalgıç gelecek senden 1000 lira isteyecek. 350 TL'ye yapanını bulmak için 1 gün dolaşıcan. Bu durum 1 ayda başına 2 kere gelecek (Benim başıma geldi ordan biliyorum). Çapan takılacak ne yapıp edip sökemeyeksin kestin attın gitti 500 €. Bir botun ömrü en fazla 5 yıl fiyatı en ucuz 3 bin lira. İyisini aliim dersen 5-6 bin. Daha fazla yazarsam bu işten soğursun bu sebeple yazmıyorum.
Bu sebeple 1600 $ yakıt düşünme. (Eğer motoryatı 1 sezon hakkını verip kullanırsan yakıt masrafın asla 5000 $'ın altına düşmez Hele ki 35-40 mil mesafelere haftada 1 filan gidersen.....)
Belli ki hesap kitap adamısın kirala fiili durumu gör.
DENİZ ZENGİNİ SEVER.
TÜRK İNSANI ADAMI ....
 




Sayın bberksan, moral bozucu ama bir o kadar da değerli görüşler için çok teşekkürler :smiley: tam da ihtiyacım olan tarzda, romantizmden uzak gerçekçi bir şekilde yazmışsınız.

Yakıt dışındaki masrafları bir şekilde göze aldık sayılır. Ama rakamlar öyle çerez parası değil tabii...

Emekli olmadan güneyde bir sahil kasabasında sürekli yaşayabiliyor olmak açısından kendimi piyango kazanmış gibi şanslı hissediyorum..Akdeniz'de yaşayıp da makul operasyonel masraflarla bir tekne sahibi olmak, tekneyi yılda net 5 ay kullanmak vs. Bizim gibi profesyonel meslek erbabının harcı değil midir yani? İlle de holding sahibi ya da kuyumcu mu olmak gerekiyor?

Yılda 1 ay charter'a vererek mesela bir denge sağlanabilir mi?

Bunun makul bir yolu olmalı mutlaka...
 

Cartera vermek için yeni yada yeniye yakın 100.000-150 bin euroluk tekne (yelkenli) alman lazım. Surasi gercek ki 40 feet tekne aldın 200 bine de alsan 40 bine de işletme masrafın amortisman hariç yuvqrlak hesap yılda 10.000 euro. Yani yeni tekne alıp charter e verirsen işletme giderlerin 10 bin yerine 3-5 bine dusebilir (ustune para almak diye bisey yok) AMA yıllık giderin yarı yarıya dusecek diye hem. 3 katı para vermen lazım hem de yılda en az 5-10 bin euro amortismanın olur. Ayrıca chartera cikan tekne 2.elde en az %20 daha değer kaybeder. Satılması çoook daha zor olur.
EN ÖNEMLİSİ: yıllık 8 hafta diyorlar ama ben diyeyim 4 hafta teknede yaşamayacaksanız kiralamak her zaman karlıdır. Bu sene marmaris seneye fethiye sonraki sene yunanistan sonra hırvatistanda kiralarsın. Çalışan insan için kiralamak her zaman iyidir, çeşit çeşit tekneler donanımlar yöreler denizler test eder görgü ve bilginizi cok arttırırsınız. Emekli olunca da evinizi kiraya verip devamlı teknede yaşarsanız her açıdan karlı olursunuz, çok mutlu güzel vir hayatınız olur.
 


Kalkan için:
Planlanandan daha küçük yapılan :confused: balıkçı barınağında yer durumunu sordunuz mu ? Mevsimde akşamüzerleri liman tam keşmekeş. Balıkçılarla keyifçilerin arası nasıl acaba ? Hatırladığım kadarıyla üstelik bakım da orada sorunlu olmalı.

Bilmem, her aşkı evlilikle sonlandırmak ne kadar doğru ? ;)
30 sene evvel de sınır 8 haftaydı demek değişmemiş. Gerçi keyfi ama bence üzerine 2 hafta da stres faktörü için eklemeli ?

Yine de...
Oldukça zorlu bir yol da, (ağırlığı sizde olan) ortak tekne ?
 
Son düzenleme:

Kalkan için:
Planlanandan daha küçük yapılan :confused: balıkçı barınağında yer durumunu sordunuz mu ? Mevsimde akşamüzerleri liman tam keşmekeş. Balıkçılarla keyifçilerin arası nasıl acaba ? Hatırladığım kadarıyla üstelik bakım da orada sorunlu olmalı.

Bilmem, her aşkı evlilikle sonlandırmak ne kadar doğru ? ;)
30 sene evvel de sınır 8 haftaydı demek değişmemiş. Gerçi keyfi ama bence üzerine 2 hafta da stres faktörü için eklemeli ?

Yine de...
Oldukça zorlu bir yol da, (ağırlığı sizde olan) ortak tekne ?
Biraz yaşayıp terinde tetkik edeceğiz artık..Tekne olayı 2018 yazı için lazım; daha vakit var.
Bu yazılanlardan sonra aklımda epey gidip geliyorum; Kalkan'da yaşayacak olmak; tekne kullanımı için mevsimin uzunluğu ve tekne sahibi olmamanın saçmalığı vs. Buna karşın diğer haklı uyarılar/kaygılar...

Ben tekneden vazgeçmem de artık motoryat mı olur; mavna üstü çakma yat mı olur bilemem :smiley:

aslında en güzeli şu olurdu: (Zihni Sinir procesi)
-Sadece bir kockpiti, havuzluğu ve flybridge'i olan teknenin temel yüzer kısmı
-Bunun içine karavanı sokup römorku tekneye kilitleyecek bir mekanizma

Bu şekilde karavanı yaşam alanı olarak kullanıp yüzer hale getirebilirdik.. 6m boy ve 2.3m karavan genişliğinde bu hiç de mantıksız gelmiyor... :smiley:
 




Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,706
Mesajlar
1,522,487
Kayıtlı Üye Sayımız
166,547
Kaydolan Son Üyemiz
Tsukuyomi

SON KONULAR



Geri
Üst