Merhabalar benim sorununuzu le ilgili bir sorum olacak.aracınızda hararet çıkmıyor iken kalorifer sistemi sıcak ufluyormu? Birde radyatör fanınız sürekli çalışıyormu? Yeni yaktiguniz termostatin sağlam bir şekilde takıldığından eminmisiniz?
ASUS_T00J cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Merhabalar. Doğru hatırlıyor isem aracınızın fanı yağlı kavrama ile çalışan bir sisteme sahip olmalı. Fanınızın ortasına dikkat edin, hidrolik kavramanın akışını değiştiren bir saat zembeleği gibi kıvrımlı yaya benzer bimetal bir parça göreceksiniz. Bu parça motor devrinizle ilişkili olarak, motor ısısına göre fan devrini değiştirmek için hidrolik kavramanın iç yağ akışını düzenleyen valfi kumanda eder. Elektrikli fanlar kullanılmadığı durumlarda, fan kasnağının doğrudan kayış tahriğine göre çok daha verimli olduğu bir yöntemdir. Be kısa ve özel sayılabilecek (
) bilgiden sonra;
Kasnağınızın üzerinde bahsettiğim bimetal parçanın ayarının yapılabiliyor olması lazım. Yani dediğim gibi, öyle hatırlıyorum. Yaklaşık 20 sene önce okuduğum şeylerden kalma bilgi, bu kadar aklımda kalmış. O kısmı iyice kontrol edin, ancak ayarı bir SST (özel servis takımı) ile mi yoksa basit bir anahtarla mı yapılıyordu onu hatırlamıyorum malesef. Farklı bir çözüm olarak Özellikle belirtiyorum "Yetkili servisteki
en eski mekanik teknisyeni veya formeni" ile konuşmalısınız.
Eğer motor aracın orjinal motoru ise ve arıza bulunamıyor ise büyük ihtimalle sorununuz bu olmalı. Bu kısma bakmak genellikle kimsenin aklına gelmiyor. Bazı ustalar fanı kasnağa sabit bağlandığını, bazıları ise fanın her ısıda motordan aynı oranda devir aktardığını düşünüyor.
Kontolü basittir. Kendiniz de çalışmasını kontrol edebilirsiniz.
Isınmama sorununun fanla ilişkili kontrolü için; Kaputu açın ve fanı bir ucundan, kanatçığın arabaya doğru kısmından tutun. Yani aracın önün bakan kısmından değil, motora bakan kısmından tek parmağınızla tutun. Böylece elinizden kaysa bile sizi incitmeyecektir {tereddütünüz var ise denemeyin, tecrübeli bir teknikere yaptırtın). Bir başka arkadaşınıza MOTOR TAMAMEN SOĞUK İKEN marşa bastırıp motoru çalıştırın. O anda tutuyor olduğunuz fanı fazla zorlanmadan tutabilmeniz lazım. Hidrolik kavrama olduğundan size zarar vermeyecektir, ancak tekrar uyarıyorum,
tecrübesiz biri buna kalkışmamalı. Bu durumda fanın dönmek için ne kadar kuvvet harcadığını hissedeceksiniz. Motor tam ısınana kadar bekleyin, motoru stop edin ve yukarıdaki fan tutma işlemini tekrarlayın (daha dikkatli olun çünkü fan bu kez çok daha güçlü dönmek isteyecek). Eğer iki tutma kuvveti arasındaki farkı inceleyip aşağıdaki sonuçları elde ederiz;
Motor soğukken Zayıf çeviriyor / Motor sıcakken Zayıf çeviriyor = Kavrama arızalı "Aşırı hararet"
Motor soğukken Zayıf çeviriyor / Motor sıcakken Güçlü çeviriyor = Sağlam
Motor soğukken Güçlü çeviriyor / Motor sıcakken Zayıf çeviriyor = Kavrama arızalı "Geç ısınma sonrası aşırı hararet"
Motor soğukken Güçlü çeviriyor / Motor sıcakken Güçlü çeviriyor = Kavrama arızalı "Geç ısınma"
problemleri doğar. Bu basit kontrolle yukarıdaki sonuçları eşlerseniz ve daha önce de dediğim gibi, önceki kontrolleriniz sonucunda sorunu bulamıyorsanız umarım bu paylaşım size yardımcı olabilir.
Not: Esasen aracın orjinal tamir kataloğunda fanın çekme kuvveti ve ölçüm için gerekli terazi tipindeki SST' nin parça kodları dahi verilmiştir. O yüzden işinin ehli bir yetkili servis elemanı bu sorunu kolaylıkla çözebilir. İşinin ehli değilse geçmiş olsun...