Doğrucu Davut
Zirve
.
Bir Alman karavan dergisinden çeviri
Platform stratejisi sayesinde karavan üreticileri modellerini çok daha verimli bir şekilde üretebiliyorlar. Ancak sonuçta tüm bu araçlarının görüntüsü aynı mi olmakta ?
Tek tip bir platform üzerine farklı araç modelleri inşa etme fikri yeni değil. VW, 1990'ların sonunda Golf IV için bir platform geliştirdi ve bu platform daha sonra Bora, New Beetle, Skoda Octavia, Seat Leon ve Toledo, Audi A3 ve TT gibi diğer birçok binek otomobil modeli için de kullanıldı. Şu anda VW şirketi, küçük otomobillerden minibüslere kadar neredeyse tüm araç kategorilerini kapsayan bir alt yapı olan 2012 tarihli "Modüler Enine Araç Seti "ni kullanmaktadır. Esnek sistem temelinde bugüne kadar 32 milyondan fazla araç üretilmiş durumda.
Şirketler bu stratejiyi, ortaya çıkan sinerji sayesinde tasarım ve üretimde oluşan maliyetleri en aza indirmek için kullanıyor. Daha az farklı parçaya ihtiyaç duyanlar üretim hatlarını standartlaştırabilir ve böylelikle verimliliği artırabilir. Böylece farklı ürünler tek ve aynı üretim hattından çıkmaktalar.
Karavan ve motokaravan üreticileri her ne kadar durumdan duruma değişen derecelerde olsa da uzun süredir platform stratejisi izliyor. Peki bunun model seçimi üzerindeki etkisi nedir? Arada gerçek farklılıklar var mı, yoksa her şey giderek birbirinin aynısı mı oluyor?
Almanya'da Erwin Hymer Group (EHG), "rozet mühendisliği" olarak adlandırılan sistemin, yani aynı ürüne farklı marka amblemleri (rozetler) yapıştırmanın avantajlarını çok erken fark etti. Sözde bir mühendislik başarısı için bu ironik bir terim.
LMC Ürün Yönetimi Başkanı Dominik Osthues, aynı platform üzerinde farklı modeller oluşturmanın avantajlarını açıklıyor. "Her yeni model için her geliştirme adımını yeniden yapmaya ve yeniden düşünmeye gerek yok." Fabrikada bu, karavanların kendilerinin ve aynı zamanda örneğin banyo gibi münferit oda bölümlerinin aynı ayak izine sahip olduğu, ancak monte edildiğinde farklı görünebileceği anlamına geliyor. Şirket, mobilya için birbiriyle kombine edilebilen çeşitli modüler yapı kitleri geliştiriyor.
Bu nedenle karavanların iç mekanının sadece münferit bileşenlerin rengine göre farklılık gösterdiğini düşünenler yanılıyor. Ürün müdürü, mavi ve yeşil bir kapağın yine de iki kapak ve dolayısıyla tedarikçi için iki ürün olduğunu açıklıyor. Bu şekilde tasarruf etmek zaten mümkün olmadığından, iki farklı bileşen de geliştirilebilir.
Trigano
Merkezi Paris'te bulunan Fransız Trigano Grubu, eğlence araçları sektöründe platform stratejisinin öncüsü olarak kabul ediliyor. Aynı parça stratejisi, şimdiye kadar Trigano tarafından kurulan tek marka olan karavan markaları Chausson ve Challenger ile başladı. En geç 1990'ların ortasında Chausson'un devralınmasıyla birlikte, her iki markanın modelleri giderek birbirine benzer hale geldi.
Karavan sektöründe Trigano bugün Rubis, Silver, Sterckeman ve Caravelair markalarını birleştirmiştir. Son ikisi söz konusu olduğunda, Fransızlar yukarıda bahsedilen rozet mühendisliği ile uğraşmaktadır. Sonuç olarak, Caravelair ve Sterckeman model serileri bugün - dış ve bazı döşeme dekorları dışında - neredeyse aynıdır. Ancak Caravelair Alba 426 Ailesi, ikizi Sterckeman Easy'de bulunmayan tek bir düzene sahiptir. Karavanlar, Chausson ve Challenger karavanlarının üretim hattından çıktığı aynı fabrikada, Lyon'un güneyindeki Tournon, Fransa'da üretiliyor.
Trigano Group, 2017'den bu yana Slovenya'nın Novo Mesto kentinde teknik açıdan bağımsız karavanlar üreten Adria Mobil'in de çoğunluk hissesine sahip. Ancak burada platform bulunmuyor.
Almanya'da satılan benzer düzene sahip karavanlar sadece Erwin Hymer Group ve Trigano'dan gelmiyor. Knaus, Tabbert, T@b ve Weinsberg markalarıyla Knaus-Tabbert AG de aynı parça veya ayak izi stratejisini izliyor: Tabbert modelleri hariç, Aşağı Bavyeralılar karavanlarını Nagyoroszi, Macaristan'da inşa ediyor.
Tabbert'in ürünleri ise burada, Almanya'da, Mottgers'de üretiliyor. Ancak Hessen'deki tesis Südwind'i de üretme kapasitesine sahip. Prensip olarak tüm tesisler tüm ürünleri üretebilir. Bu da Knaus Tabbert Group'un (KTG) grup içindeki farklı markalar için mevcut üretim hatlarını kullandığını göstermektedir. Markalar arasındaki ilişki, örneğin Knaus Sport ve Tabbert Da Vinci ve Rossini serilerinde görülebilir.
Eğer yakından incelersek.
EHG karavan filosunun, birkaç istisna dışında (Eriba ve bazı Dethleffs modelleri), tek bir kaynaktan veya tek bir üretim hattından geldiği gerçeği karavanlarda açıkça görülmektedir. Bu, duvar dolaplarının ve açık rafların boyut ve konumlarında veya oturma mobilyalarında açıkça görülmektedir. İlgili yerleşim planlarındaki yataklar da aynı boyuttadır. Ayrıca, Sassenberg'deki modeller için de aynı donanımlar kullanılmıştır. Döşemelerde ve bazen de kulplarda farklılıklar vardır. Fiyat açısından Bürstner ve Dethleffs birbirine yakındır (17.550 ve 15.999 Euro). LMC 22.600 Avro ile oldukça pahalıdır ve bunun nedeni kısmen XPS yalıtımlı GRP zemin ve on iki yıllık sızdırmazlık garantisidir.
Aynı modeller Erwin-Hymer-Group
Bürstner Premio Life/ Dethleffs C-Joy/ LMC Sassino
* Bürstner Premio Life 415 TK = Dethleffs C-Joy 410 LK = LMC Sassino 390 K
* Bürstner Premio Life 425 TS = Dethleffs C-Joy 420 QSH = LMC Sassino 390 D
* Bürstner Premio Life 480 TL = Dethleffs C-Joy 460 LE = LMC Sassino 460 E
* Bürstner Premio Life 480 TS = Dethleffs C-Joy 480 FSH = LMC Sassino 450 D
* Bürstner Premio Life 490 TK = Dethleffs C-Joy 480 QLK = LMC Sassino 470 K
Bürstner Premio (Plus)/ Dethleffs C-Go (Up)/ LMC Style (Lift)
* Dethleffs C-Go (Yukarı) 475 EL = LMC Stil 460 E
* Bürstner Premio (Plus) 450 TS = Dethleffs C-Go (Up) 475 FR = LMC Style 440 D
* Bürstner Premio (Plus) 495 TK = Dethleffs C-Go (Up)495 QSK = LMC Style 490 K
* Bürstner Premio (Plus) 460 TS = Dethleffs C-Go (Up) 495 FR
* Dethleffs C-Go (Yukarı)/ 525 KR UP = LMC Style Lift 500 K
* Bürstner Premio (Plus) 530 TL = LMC Style 530 E
* Bürstner Premio (Plus) 550 TK = Dethleffs C-Go (Up) 565 FMK = LMC Style 582 K
Dethleffs Aero/ LMC Tandero
* Dethleffs Aero 410 QS = LMC Tandero 430 D
* Dethleffs Aero 470 FR = LMC Tandero 480 D
* Dethleffs Aero 500 QSK = LMC Tandero 500K
* Dethleffs Aero 520 ER = LMC Tandero 500 E
Caravelair ve Sterckeman neredeyse aynı
Rozet mühendisliğinin iyi bilinen bir örneği de Trigano'nun Caravelair ve Sterckeman modelleridir. Aynı karavanlar Tournon'da üretilmektedir. Sadece amblem ve bazı döşeme renkleri farklıdır. Bu nedenle, bir istisna dışında, her iki karavan markasının model yelpazelerinin ve fiyatlarının aynı olması şaşırtıcı değildir. Her iki durumda da dört farklı model yelpazesi sunulmaktadır. Caravelair tarafında modeller Alba, Titanium, Artica ve Allegra olarak adlandırılırken, Sterckeman tarafında benzerleri Easy, Graphite, Evolution ve Alizé'dir. Fiyatlar 15,470 ila 42,650 Euro arasında değişiyor. Yalnızca Caravelair portföyünde bulunan tek model Alba 426 Family'dir.
Aşağı Bavyeralılar ile paralellikler
Knaus, Tabbert ve Weinsberg'in model serilerine bakarsanız, Sassenberg veya Tournon'un rakipleri gibi net bir ikiz bulamazsınız. Bununla birlikte, KTG de benzer düzenler kullanmakta ve bazı yerlerde aynı bileşenlere güvenmektedir. Hem Knaus hem de Tabbert'in iki seri içinde paralellikleri var. Örneğin Knaus'ta, Sport ve Südwind modellerinde aynı kat planları bulunabilir. Aynı durum Tabbert için de geçerlidir. Markalar arasında da bazı benzerlikler var.
Aynı modeller Knaus-Tabbert Group
* Knaus Sport 450 FU = Tabbert Rossini 450 TD 2.3
* Knaus Sport 500 FU = Tabbert Rossini 490 TD 2.3/ Da Vinci 490 TD 2.3
* Knaus Sport 500 QDK = Tabbert Rossini 490 DM 2.3
SONUÇ
Farklı markalar arasında tekdüzelik endişesi sadece kısmen haklı sayılır. Kardeş ürünler arasındaki farklar genellikle sadece marjinal olsa da, bu durum uygun fiyatlar ve yüksek üretim kalitesi ile sonuçlanmaktalar. Bu aynı zamanda yoğun bir bayi ağını da mümkün kılıyor.. Ayrıca, teknik gelişmelerin tek bir marka tarafından değil de bir grup tarafından üstlenilmesi daha olasıdır. Bununla birlikte, üreticilerin model tarzlarına sadık kalmaları hala önemini korumakta, çünkü duygusal faktörlerin de satın almada önemli rol oynadığı atlanmıyor.
Kaynak
Bir Alman karavan dergisinden çeviri
Platform stratejisi sayesinde karavan üreticileri modellerini çok daha verimli bir şekilde üretebiliyorlar. Ancak sonuçta tüm bu araçlarının görüntüsü aynı mi olmakta ?
Tek tip bir platform üzerine farklı araç modelleri inşa etme fikri yeni değil. VW, 1990'ların sonunda Golf IV için bir platform geliştirdi ve bu platform daha sonra Bora, New Beetle, Skoda Octavia, Seat Leon ve Toledo, Audi A3 ve TT gibi diğer birçok binek otomobil modeli için de kullanıldı. Şu anda VW şirketi, küçük otomobillerden minibüslere kadar neredeyse tüm araç kategorilerini kapsayan bir alt yapı olan 2012 tarihli "Modüler Enine Araç Seti "ni kullanmaktadır. Esnek sistem temelinde bugüne kadar 32 milyondan fazla araç üretilmiş durumda.
Şirketler bu stratejiyi, ortaya çıkan sinerji sayesinde tasarım ve üretimde oluşan maliyetleri en aza indirmek için kullanıyor. Daha az farklı parçaya ihtiyaç duyanlar üretim hatlarını standartlaştırabilir ve böylelikle verimliliği artırabilir. Böylece farklı ürünler tek ve aynı üretim hattından çıkmaktalar.
Karavan ve motokaravan üreticileri her ne kadar durumdan duruma değişen derecelerde olsa da uzun süredir platform stratejisi izliyor. Peki bunun model seçimi üzerindeki etkisi nedir? Arada gerçek farklılıklar var mı, yoksa her şey giderek birbirinin aynısı mı oluyor?
Almanya'da Erwin Hymer Group (EHG), "rozet mühendisliği" olarak adlandırılan sistemin, yani aynı ürüne farklı marka amblemleri (rozetler) yapıştırmanın avantajlarını çok erken fark etti. Sözde bir mühendislik başarısı için bu ironik bir terim.
LMC Ürün Yönetimi Başkanı Dominik Osthues, aynı platform üzerinde farklı modeller oluşturmanın avantajlarını açıklıyor. "Her yeni model için her geliştirme adımını yeniden yapmaya ve yeniden düşünmeye gerek yok." Fabrikada bu, karavanların kendilerinin ve aynı zamanda örneğin banyo gibi münferit oda bölümlerinin aynı ayak izine sahip olduğu, ancak monte edildiğinde farklı görünebileceği anlamına geliyor. Şirket, mobilya için birbiriyle kombine edilebilen çeşitli modüler yapı kitleri geliştiriyor.
Bu nedenle karavanların iç mekanının sadece münferit bileşenlerin rengine göre farklılık gösterdiğini düşünenler yanılıyor. Ürün müdürü, mavi ve yeşil bir kapağın yine de iki kapak ve dolayısıyla tedarikçi için iki ürün olduğunu açıklıyor. Bu şekilde tasarruf etmek zaten mümkün olmadığından, iki farklı bileşen de geliştirilebilir.
Trigano
Merkezi Paris'te bulunan Fransız Trigano Grubu, eğlence araçları sektöründe platform stratejisinin öncüsü olarak kabul ediliyor. Aynı parça stratejisi, şimdiye kadar Trigano tarafından kurulan tek marka olan karavan markaları Chausson ve Challenger ile başladı. En geç 1990'ların ortasında Chausson'un devralınmasıyla birlikte, her iki markanın modelleri giderek birbirine benzer hale geldi.
Karavan sektöründe Trigano bugün Rubis, Silver, Sterckeman ve Caravelair markalarını birleştirmiştir. Son ikisi söz konusu olduğunda, Fransızlar yukarıda bahsedilen rozet mühendisliği ile uğraşmaktadır. Sonuç olarak, Caravelair ve Sterckeman model serileri bugün - dış ve bazı döşeme dekorları dışında - neredeyse aynıdır. Ancak Caravelair Alba 426 Ailesi, ikizi Sterckeman Easy'de bulunmayan tek bir düzene sahiptir. Karavanlar, Chausson ve Challenger karavanlarının üretim hattından çıktığı aynı fabrikada, Lyon'un güneyindeki Tournon, Fransa'da üretiliyor.
Trigano Group, 2017'den bu yana Slovenya'nın Novo Mesto kentinde teknik açıdan bağımsız karavanlar üreten Adria Mobil'in de çoğunluk hissesine sahip. Ancak burada platform bulunmuyor.
Almanya'da satılan benzer düzene sahip karavanlar sadece Erwin Hymer Group ve Trigano'dan gelmiyor. Knaus, Tabbert, T@b ve Weinsberg markalarıyla Knaus-Tabbert AG de aynı parça veya ayak izi stratejisini izliyor: Tabbert modelleri hariç, Aşağı Bavyeralılar karavanlarını Nagyoroszi, Macaristan'da inşa ediyor.
Tabbert'in ürünleri ise burada, Almanya'da, Mottgers'de üretiliyor. Ancak Hessen'deki tesis Südwind'i de üretme kapasitesine sahip. Prensip olarak tüm tesisler tüm ürünleri üretebilir. Bu da Knaus Tabbert Group'un (KTG) grup içindeki farklı markalar için mevcut üretim hatlarını kullandığını göstermektedir. Markalar arasındaki ilişki, örneğin Knaus Sport ve Tabbert Da Vinci ve Rossini serilerinde görülebilir.
Eğer yakından incelersek.
EHG karavan filosunun, birkaç istisna dışında (Eriba ve bazı Dethleffs modelleri), tek bir kaynaktan veya tek bir üretim hattından geldiği gerçeği karavanlarda açıkça görülmektedir. Bu, duvar dolaplarının ve açık rafların boyut ve konumlarında veya oturma mobilyalarında açıkça görülmektedir. İlgili yerleşim planlarındaki yataklar da aynı boyuttadır. Ayrıca, Sassenberg'deki modeller için de aynı donanımlar kullanılmıştır. Döşemelerde ve bazen de kulplarda farklılıklar vardır. Fiyat açısından Bürstner ve Dethleffs birbirine yakındır (17.550 ve 15.999 Euro). LMC 22.600 Avro ile oldukça pahalıdır ve bunun nedeni kısmen XPS yalıtımlı GRP zemin ve on iki yıllık sızdırmazlık garantisidir.
Aynı modeller Erwin-Hymer-Group
Bürstner Premio Life/ Dethleffs C-Joy/ LMC Sassino
* Bürstner Premio Life 415 TK = Dethleffs C-Joy 410 LK = LMC Sassino 390 K
* Bürstner Premio Life 425 TS = Dethleffs C-Joy 420 QSH = LMC Sassino 390 D
* Bürstner Premio Life 480 TL = Dethleffs C-Joy 460 LE = LMC Sassino 460 E
* Bürstner Premio Life 480 TS = Dethleffs C-Joy 480 FSH = LMC Sassino 450 D
* Bürstner Premio Life 490 TK = Dethleffs C-Joy 480 QLK = LMC Sassino 470 K
Bürstner Premio (Plus)/ Dethleffs C-Go (Up)/ LMC Style (Lift)
* Dethleffs C-Go (Yukarı) 475 EL = LMC Stil 460 E
* Bürstner Premio (Plus) 450 TS = Dethleffs C-Go (Up) 475 FR = LMC Style 440 D
* Bürstner Premio (Plus) 495 TK = Dethleffs C-Go (Up)495 QSK = LMC Style 490 K
* Bürstner Premio (Plus) 460 TS = Dethleffs C-Go (Up) 495 FR
* Dethleffs C-Go (Yukarı)/ 525 KR UP = LMC Style Lift 500 K
* Bürstner Premio (Plus) 530 TL = LMC Style 530 E
* Bürstner Premio (Plus) 550 TK = Dethleffs C-Go (Up) 565 FMK = LMC Style 582 K
Dethleffs Aero/ LMC Tandero
* Dethleffs Aero 410 QS = LMC Tandero 430 D
* Dethleffs Aero 470 FR = LMC Tandero 480 D
* Dethleffs Aero 500 QSK = LMC Tandero 500K
* Dethleffs Aero 520 ER = LMC Tandero 500 E
Caravelair ve Sterckeman neredeyse aynı
Rozet mühendisliğinin iyi bilinen bir örneği de Trigano'nun Caravelair ve Sterckeman modelleridir. Aynı karavanlar Tournon'da üretilmektedir. Sadece amblem ve bazı döşeme renkleri farklıdır. Bu nedenle, bir istisna dışında, her iki karavan markasının model yelpazelerinin ve fiyatlarının aynı olması şaşırtıcı değildir. Her iki durumda da dört farklı model yelpazesi sunulmaktadır. Caravelair tarafında modeller Alba, Titanium, Artica ve Allegra olarak adlandırılırken, Sterckeman tarafında benzerleri Easy, Graphite, Evolution ve Alizé'dir. Fiyatlar 15,470 ila 42,650 Euro arasında değişiyor. Yalnızca Caravelair portföyünde bulunan tek model Alba 426 Family'dir.
Aşağı Bavyeralılar ile paralellikler
Knaus, Tabbert ve Weinsberg'in model serilerine bakarsanız, Sassenberg veya Tournon'un rakipleri gibi net bir ikiz bulamazsınız. Bununla birlikte, KTG de benzer düzenler kullanmakta ve bazı yerlerde aynı bileşenlere güvenmektedir. Hem Knaus hem de Tabbert'in iki seri içinde paralellikleri var. Örneğin Knaus'ta, Sport ve Südwind modellerinde aynı kat planları bulunabilir. Aynı durum Tabbert için de geçerlidir. Markalar arasında da bazı benzerlikler var.
Aynı modeller Knaus-Tabbert Group
* Knaus Sport 450 FU = Tabbert Rossini 450 TD 2.3
* Knaus Sport 500 FU = Tabbert Rossini 490 TD 2.3/ Da Vinci 490 TD 2.3
* Knaus Sport 500 QDK = Tabbert Rossini 490 DM 2.3
SONUÇ
Farklı markalar arasında tekdüzelik endişesi sadece kısmen haklı sayılır. Kardeş ürünler arasındaki farklar genellikle sadece marjinal olsa da, bu durum uygun fiyatlar ve yüksek üretim kalitesi ile sonuçlanmaktalar. Bu aynı zamanda yoğun bir bayi ağını da mümkün kılıyor.. Ayrıca, teknik gelişmelerin tek bir marka tarafından değil de bir grup tarafından üstlenilmesi daha olasıdır. Bununla birlikte, üreticilerin model tarzlarına sadık kalmaları hala önemini korumakta, çünkü duygusal faktörlerin de satın almada önemli rol oynadığı atlanmıyor.
Kaynak
Plattformstrategie der Caravan-Hersteller: Identischer Wohnwagen von verschiedenen Marken?
Dank der sogenannten Plattformstrategie können Caravan-Hersteller ihre Modelle deutlich effizienter produzieren. Aber sehen deshalb alle Fahrzeuge gleich aus? CARAVANING hat den Überblick.
www.caravaning.de
Son düzenleme: