İyi günler
Bu sorunun en doğruya yakın cevabı,ayni kişinin farklı arabaları aynı performansda kullanması sonucunda ortaya çıkar.
Benzer soru sizin arabanız şehir içinde 100 km de ne kadar yakıt tüketir sorusudur.Araçların şehir içinde yakıt tüketimi sorusunun çevabı insanlara net bir bilgi vermez. Örneğin sizin aracınız Ankara İstanbul arasında ortalama 100 km hızla gitmeniz durumunda 100 km de kaç litre kadar yakıt tüketiyor sorusu araç yakıt tüketiminde doğru bir bilgidir.Alman Amerikan Japon tartışması her zaman yapımaktadır.Araç üretiminde bant sisteminin yaratıcısı Amerikan şirketleridir,ilk uygulanmaya başladığında mucije üretim şekli olarak algılandı.Son üretim teknolojisinin mucidi Toyota otomobil fabrikasıdır,üretim şekli "YALIN ÜRETİM" şeklidir.Bant sisteminde işci aracın sadece bir parçasını monte etmekle sorumludur,araç montajında hatanın hangi işci tarafında yapıldığı tesbit edilebilir.Yalın üretim sisteminde araçlar bir ekip tarafından montajı yapılır.Ekip Mühendis,usta ve işçilerden oluşur,oluşacak hata dan tüm ekip sorumludur.Toyota yalın üretim tekniğini uygulamaya başladıktan sonra sıfır hataya yakın üretim gerçekleştirmiştir.Ayni dönemde Amerikan oto devi general motor bant sisreminde montaj hatası %6-%8 seviyelerindeydi.Toyota fabrikası ana fabrika ve araç için parça üreten küçük fabrikalardan oluşmuştur.Toyota ana fabrikası bu küçük parça üreten fabrikalara ortaktır ve bu parça üreten fabrikalarda ana fabrikaya ortaktır.Araç imalatındaki herhangi bir parçadaki sorun sadece üreten küçük fabrikanın sorunu değildir ortak olan tüm fabrikalarının sorunudur(Yalın üretimde olduğu gibi)Sorun bütün fabrikalara iletilir ve konuyu bilen bütün mühendis ve ustalar sorunu çözmek için seferber olurlar ve en kısa sürede sorun çözülür.Sorun ek kısa sürede çözülmek zorundadır, çünkü Toyota fabrikasında stoklar sadece 4 SAAT liktir başka bir değişle fabrikda 4 saat üretime yetecek parçalar vardır.Sorun giderilmesse fabrika durur ana fabrika ve parça üreten küçük fabrikalar hep beraber zarar ederler.Toyota fabriksında çalışanların kadroları 1-Baş mühendis ,2-Mühendis,3-Usta ,4-İşci olmak üzere 4 çeşittir.(Ülkemizde bu kadar komplike çalışan fabrikalardaki kadro sayısını lütfen araştırın) Bize göre çok ilginç bir detayı sizinle paylaşayım,Yoyota fabrikası araç üretmesine rağmen fabrikanın kullanılmak üzere BİR tek aracı yoktur,araç gerekirse kiralama yöntemiyele sorunlarını çözerler.General motorda işçilik giderleri yaklaşık % 8 - 10 Toyota da işçilik giderleri % 3-4 oranındadır.Yalın sistem ile üretilen araçlarda hata oranı sıfıra yakın olması nedeniyle YALIN üretim yapan fabrikaların araçları daha iyidir diye düşünüyorum.
Çok uzattığım için üzgünüm
Saygılar
Batuhan