Ynt: Duster "REKOR YAKIT" Tüketimleri (Resimli)
Benim Duster'ım 90 bg 4x4 ve sadece 2300 km'de. Henüz çok sağlıklı testler yapamadıysam da şehirlerarası yolda 4x2 modunda yaklaşık 90 km/s (kadran 95 gösterince gerçek hız 91 oluyor, GPS ve karayolları hız ölçümü ile) gitmek kaydıyla 100 km'de 5.5-6 litre civarı harcadığını ölçtüm ki bu fabrika verilerine yakın. Depoyu fullemek pahalı ve zor bir yöntem, çünkü 900-1000 km boyunca sabit şartlarda gitmek neredeyse imkansız. Bir de tabancanın tık edip attığı nokta pompanın hızına ve hassasiyetine göre değişiyor, pek sağlıklı değil. İyi ölçüm için mazotu görene kadar doldurmak, ve bagajda bir bidon bulundurmak gerekir.
Onun yerine mesela lamba yandığında 10 litre alıp tekrar yanmasını bekliyorum. Bahsettiğim şartlarda 170-180 km gidiyor, ne yaptıysam yakıt daha aşağı düşmedi. Ortalama kullanımda (şehir içi + ş.arası 100 civarı hız) 150 km zor gidiyor (6.5-7 litre). Öyle 5 litrenin altını görebilenlere şaşıyorum, bir de bu ortalamada olunca, yani optimum şartlarda değilse inanması güç. Ya da benim aracımda bir problem olabilir.
Bence Duster ne çok tasarrruflu, ne de müsrif bir araç gibi duruyor. Bu haliyle Vitara JLX 2.0 HDI'den ancak belki %5-10 daha iyi denilebilir. Tüplü Jimny yukarıdaki şartlarda 8 lt civarı ile kullandığım arazi araçlarının içinde parasal yakıt tüketimi açısından en iyisiydi. Bunda tabii ki LPG'nin görece ucuzluğu büyük paya sahip. Motorin son zamlarla artık inanılmaz pahalı bir madde oldu, marketlerde satılan teneke Kanola yağının litresi daha ucuza geliyor.
Bir de Vitara'dan sonra Duster'ın kullanımını biraz asabi buldum, yani sakin kullanmak epey irade gerektiriyor, öncelikle araç yaptığı hızı hissettirmiyor, 6. viteste 110 sürüş açısından ideal hızı ve motor devri gibi duruyor. 90'la 2000'in biraz üstü bir devirde kalıyor ve motor baygın oluyor. 80'de iyice zor tutunuyor, en ufak rampada 5. vites istiyor. Vitara 90'la giderken 2300 devir yapardı ve bu hız onun için idealdi; düz, rampa yukarı veya aşağı fark etmez, 80-90 hızda iyi kalırdı, daha hızlı gitmeyi insan istemezdi, sakin ruhluydu. Oysa Duster çok süratli bir araç, biraz gaza basınca ne olduğunu anlamadan 130-140 gibi yüksek hızlara çıkıveriyor. Bu özelliğini pek sevmedim doğrusu. 90 bg böyle ise 110 bg model nasıldır diye düşünmekten kendimi alıkoyamıyorum. Bunlar tabii ki pedala sonuna kadar basılı halde maksimum güç değerleri, hafifçe basılı normal kullanımda fazla fark yoktur herhalde.
Şu Duster mantık olarak bir yol aracından çok arazi aracına daha fazla yaklaştırılıp şöyle 30-40 cm daha kısa, 5-10 cm daha dar, ve yerden yüksekliği 4-5 cm daha fazla dizayn edilerek aynı yakıt değerleri korunabilir, ama arazi yeteneği artırılabilirmiş.
Son olarak da akaryakıt faktörüne değinmek istiyorum. Özellikle Opet'in motorini aracı fazla serileştiriyor, maksimum güç artıyor belki, ama tork eğrisi de değişiyor sanki. Aynı çekişi sağlamak için daha fazla devir gerektiriyor. Amaç ekonomik ve sakin kullanım ise PO motorini daha uygun.