Ynt: Duster 1.5dci 90hp Titreme Problemi
Bilgi paylaşanların ukala olmakla itham edilebildiği, bilmediklerini kabullenemeyenlerin de fikir beyan etmek zorundaymış gibi davranabildiği nice konularla dolu internet. Bu basit konuda onlara katılmaz umarım.
Araçlarda uzunlamasına dönen grank, şaft, akıs gibi parçalar hareket aktarımındaki dirençten kaynaklanan nedenlerle burulur ve torsional titreme denen sorun ortaya çıkar. Silindirlerdeki patlamanin itme gücü, pistonun kendi ağırlığı ve üzerindeki açıların da katkısı ile grank çok kuvvetli burulur. Eğer silindirin hepsi yanyana yani grank uzun ise torsional titreme de artar. Hatta grankın debriyajla buluştuğu yerde torsional titreme emicileri de vardır. Titreme dakikadaki dönüş sayısının artması ile doruğa çıkar ve buna resonans denir. Devir en yüksek frekans noktası olan resonans noktasını geçtiginde eger frekans tahammül edilebilir değerin altında ise titreme giderek azalır.
Debriyaj baskısından parca kopmuşsa, tekerlek yada jant hatali ise merkez kaç kuvvetindeki eşit olmayan dağılımdan dolayı belli devirde titreyebilir. Buna balansı kaçmış deriz. Bunlarda dakikadaki dönüş sayılarının geldiği belli bir noktada resonans oluşturur ve devir arttıkça titreme azalır. Tekerlekteki devir sayısı hız olarak 60kmh ye de denk gelebilir 120kmh yede.
Ama şaft olsun grank olsun ya da tekerlek olsun aynı parçanın birden fazla resonansı olmaz. Yani şaft hem 60kmh hızda hemde 120km hızda bir daha titremez.
Bu bizim konumuzla niye alakalı. Hem 5 inci viteste hemde 6 ıncı viteste belli devirde titrediğine göre iki defa resonansı olamayacak olan olan şaft ve tekeri düşünmeyiz. Çünkü şaft ve tekerlekler hizlanma esnasında her vites değistiriminde dakikadaki dönüş sayılarını sıfırlayıp yeniden arttırmaya başlamazlar. Yani devir saatine değil hız saatine paralellik göstererek dakikadaki dönüş sayılarını arttırırlar.
Eger beyefendi 2000 devir civarı titreme oluyor demeseydi de 90kmh hız gibi titreme oluyor deseydi bizde hizla paralel resonansı olan şaft ve tekerlekleri düşünür devir artışıyla ortaya cıkabilecek olan motor ve şanzımanı konuşmazdık.
Becerikli tamirciler araba sahiplerinin farkettiklerini söyledikleri belirtiler ile yola çıktıklarında birbiri ile çelişen olasılıklara vardıklarını erken yaşlarda farkettikleri için çoğu kez mümkünse kendileri sorunu tecrübe ederek hissetmek ister. Ben tamirciyim tecrübe etsem çözerim demiyorum. Sizin hissettiğinizi söylediğiniz birkaç bilgi ile bir sorunun var olduğu kesinmişçesine nedenlerine ve çözümlerine burada vakıf olamazsanız bu normaldir diyorum. Forumlarda paylaşımlar bizlere çözümlerden ziyade seçenekler verebilir ki bu da küçümsenecek bir kazanım değil. Adı üzerinde seçmesi bizlere kalmış.
Size kolay gelsin. Bol şans.
Hakan