Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan Evren UYANIK Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 52
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 44,762

Evren UYANIK

Kamp II
Mesajlar
227
Tepkime Puanı
2
Yer
İzmir
Web
www.evrenuyanik.com
Merhaba,

Teknik bilgilere meraklıyım biraz. Hangi araçta önde-ortada-arkada ne tür kilit kullanılıyor bunları bulmaya çalışıyorum ama baya araştırmama rağmen özellikle yeni araçlar hakkında bilgi veren bir site bulamadım. www.awd.ee diye bir site buldum, neredeyse tamamını da okudum, özellikle kilit tiplerini, birbirlerine karşı avantaj ve dezavantajlarını anlatması güzel, ama hangi araçta ne kullanıldığı hakkında genelde eski araçlar üzerine bilgiler var. Buna benzer ama yeni araçlara ait bilgiler de içeren bir site var mı önerebileceğiniz? Sadece off road kullanımı için değil, yola ve araziye gelebilecek, günlük kullanım için de uygun, konforlu ve güvenli olacak RAV4, Vitara, CRV, X-Trail vs. tarzı araçlara ait bilgileri arıyorum özellikle.

Teşekkürler.
 

Etiketler
Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

2006 sonrası yeni kasa Grand Vitara'da (5 kapı olan modelde) orta diferansiyel kilidi var. Araç sürekli 4x4 çekiştir (Land Rover'lar gibi). 4H, 4H Lock ve 4L Lock konumları bir düğme ile elektronik kontrollü olarak seçilebilir.
 

Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

nkurtkaya' Alıntı:
2006 sonrası yeni kasa Grand Vitara'da (5 kapı olan modelde) orta diferansiyel kilidi var. Araç sürekli 4x4 çekiştir (Land Rover'lar gibi). 4H, 4H Lock ve 4L Lock konumları bir düğme ile elektronik kontrollü olarak seçilebilir.

4H'la 4H Lock'ın farkı nedir. Deneme amaçlı arka lastikleri asfalta ön lastikleri kara koyduk diyelim, 4H'tayken gaza bastığımızda kar üzerinde olan lastikler patinaj yapar da asfalt üzerindekiler dönmez mi? Ortanın kilitlemesi için mutlaka 4H Lock'a mı almak gerek? Yoksa bazı sistemler patinajı geç algılayıp kilitlemeyi geç yaptığı için oluşacak durumu önceden tahmin edip erkenden kilitlemek için mi kullanılıyor 4H Lock? X-Trail'de sanırım normal şartlarda önden çekiş, ön taraf patinaja düşerse o zaman ortayı kilitleyip arkaya veriyor. Ama 4x4 gerekecek bir yerden geçilecekse önceden ortayı elektronik olarak elle kilitleyip de gidilebiliyor. Bu forumda da yazmış biri Tucson'da varmış galiba elle ortayı kilitleme, 40 km/s'in altında çalışıyormuş. 4H ve 4H Lock arasındaki fark bu tarz bir şey mi, yoksa 4H'tayken orta her daim açık diferansiyel gibi mi çalışıyor herhangi bir taraf (ön veya arka) patinaj çekse bile?

Teşekkürler...
 

Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Bir soru daha sormak istiyorum mümkünse. Bu saydığım araçlardan ve aynı klasmandaki araçlardan arazide avantajı olan hangisidir acaba? RAV4, Vitara, CRV, X-Trail vb. arasından. RAV4'te eskiden elle orta diff kilitleme ve arkada LSD varmış ama yeni versiyonda kalkmış, LSD yerine zaten yenilerde genelde elektronik kilit kullanıyorlar ki pek de iş gören bir sistem değil. Yeni model araçlar arasında ortayı ve hatta arkayı doğru düzgün mekanik olarak kilitleyen araçlar var mıdır sıfırı 70.000-80.000 TL civarlarında olanlardan? Firmaların web sitelerine bakıyorum, kataloglarına bakıyorum doğru düzgün bir bilgi yazmıyor. Kimisinde LSD diyor (gerçi ona da şükür ya en azından yazmış), ama LSD'nin de 3-5 çeşidi var, detaya hiç girilmiyor. Google'dan baya aradım ama detay olan bir site bulamadım ondan burada soruyorum yakından bilen vardır belki diye.
 

Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Grand Vitara’da, 4H’da orta diferansiyel kilitli değildir. 4H Lock’da ise orta diferansiyel kilitlidir. 4H’de herhangi bir tekerleğin patinaja düşmesi durumunda araç hareket etmez. 4H Lock’da (Kaygan-Gevşek zeminde kullanımı önerilir) orta diferansiyel kilitli olduğundan motor gücü ön ve arka akslara dağıtılır, sadece önden veya sadece arkadan bir tekerleğin patinaja düşmesi durumunda patinaja düşen tekerlek ile aynı aksda olan diğer tekerlek hareket etmez iken diğer aksdaki 2 tekerlekte hala çekiş vardır. Verdiğiniz örnekte Grand Vitara’nın davranışı söyle olur ön tekerleklerden biri veya ikisi birden patinaja düşebilir ancak arkalarda çekiş olacağından araç hareket eder. Arka tekerlekler de kara değdiğinde eğer hem önden hem de arkadan bir tekerlek çekiş kaybeder ise araç yine hareket edemez.
Ortanın kilitlemesi için mutlaka 4H Lock'a almak gerekir. 4H da iken orta dif kilit açıktır, sadece 4H lock ve 4L Lock konumlarında kilitlidir.
Bahsettiğiniz araçlar arasında orda diferenasiyeli gerçek anlamda sürücü kontrolü ile kilitlenebilen bildiğim kadarıyla Grand Vitara, diğerleri LSD veya elektronik çekiş kontrolü ile bunu sağlıyorlar.

Bu araçlar arasında bence arazide en başarılı olacak olan Grand Vitara’dır. MTR lastik ve yükseltme ile hafif-orta off-road için uygun olur. Vinç ve Şnorkel de eklenirse gayet keyif verir. Hatta bunu yapan bir kaç GV sahibi gördüm. Ben benimkine kıyamadığım ve hafif-orta derecede kalamayacağımı bildiğim için direk Defender aldım, ben mutluyum, GV huzurlu :smiley:
 




Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Selam,

Dün gece Grand Vitara ile ilgili yabancı kaynaklardan biraz daha araştırma yaptım, yeni bilgiler edindim, ancak takıldığım birkaç yer var, bilginiz vardır belki diye size sormak istedim.

4H'ta diferansiyel kilitli değilken tork dağılımı ön %47, arka %53 diyor. 4H Lock'a alındığında bir kaynakta tork dağılımı %50-%50 olur denmiş, diğer kaynaklarda diferansiyel tamamen kilitlenir denmiş. Tork dağılımının %50-%50 olmasıyla diferansiyelin tamamen kilitlenmesi farklı şeyler olmalı, bu bilgilerden biri yanlış olmalı gibi geldi bana. Şöyle ki dik bir yokuşta ön tekerlerin buzda, arka tekerlerin asfaltta olduğunu varsayalım. Gaza çok az bastığınızda, 4H Lock'ta, tork dağılımı %50-%50 ise ön tekerler %50 torkla patinaj çekerken arka tekerlere %50 tork gitse ve asfaltta olduğu için patinaj çekmese de gaza çok az bastığınızdan yokuşu çıkacak kadar yeterli olmaz güç. Gaza daha fazla basarak çıkabilirsiniz belki ama gaza çok az bastığınız senaryoyu varsayıyorum. Diğer yandan 4H Lock'ta olay tork dağılımının %50-%50 olması değil de orta diferansiyelin tamamen kilitlenmesi ise (yani şu mekanik olarak vites koluna benzer sistemle kilitlenenlerdeki gibi), bu durumda yokuşta gaza hafif bastığınızda arka tekerler henüz hareket etmemişken ön tekerler patinaj çekmez. Bana Vitaradaki kilit sisteminin ikinci tarif ettiğim gibi olması gerekiyormuş gibi geliyor. Yani mekanik tam kilit gibi, ön aksı ve arka aksı tamamen aynı hızda çevirecek %100 kilitleyen bir sistem. Diğer türlüsü, yani lock'a aldığında %50-%50 tork dağılımı olur diyen kaynağa göre bakarsak, bunun pek bir manası olmaz zaten, lsd'den veya elektronik kilitten bir farkı kalmaz gibi geliyor. Sizin bu konuda bilginiz var mı, yani 4H Lock'a aldığınızda ön aks ve arka aks her halikarda aynı hızda dönecek şekilde %100 mü kilitliyor orta diferansiyeli?

Bu sorunun cevabıyla da bağlantılı olan başka bir sorum var. 4H Lock'a alındığında kaygan olmayan yüzeylerde (kuru asfaltta diyelim) dönüşlerde risk oluşur deniyor, ön ve arka aksın dönüş hızlarının farklı olması gerektiği ama orta diferansiyel kilitliyken bu olamadığı için aktarım organlarına fazla yük düşer veya ön ya da arka tekerlerde kayma olabilir, örneğin araba kafadan kayabilir deniliyor. Böyle bir durum var mıdır?

Hızımı almışken başka bir soruya geçiyorum :smiley: Porya kilidi olan araçlarda 4x4'e geçerken aracı tamamen durdurmak veya düş düşük hızda geçirmek vs. gerekiyormuş. GV'da 4H'tan 4H Lock'a geçerken böyle bir gereklilik var mı, yoksa seyir halindeyken istediğiniz hızda orta diferansiyeli kilitleyebiliyor musunuz?

Okuduğum bir kaynakta 4H'tayken orta diferansiyelin LSD sayesinde LSD kapsamında kilitli olduğu yazıyordu, başka kaynaklarda ise orta tamamen açıktır diyordu, bu konuda bilginiz var mı bunu da sormuş olayım.

Sorularımla boğmamışımdır umarım. 2006-2007 model düşük kilometrede araçlara baktığımda veya sıfır km 4x4 araçların uygun fiyatlılarına baktığımda arazi yetenekleri çekiş anlamında en fazla olan Vitara gibi göründüğü için özellikle buna yoğunlaştım. Diğer araçların çoğu normalde önden çekiş, patinaja düşünce dört çeker, veya düğmeyle elektronik olarak dört çekere geçen türde, ama ortayı %100 kilitleyen hiç duymadım. Nissan Qashqai'de ve X-Trail'de de 4WD Lock düğmesi var ama bildiğim kadarıyla bu sadece önden çekişten dört çekere geçişi sağlıyor, yani muhtemelen ortadaki LSD devreye giriyor o kadar, %100 kilitleme gibi bir imkan sağlamıyor. Çok ağır bir koşulda kalınsa LSD belirli bir miktar torka kadar kilitleyebildiği veya yapısı gereği kaldırabildiği bir güç sınırı olduğu için %100 kilide göre yetersiz kalıyor. Gerçi bu araçların o kadar ağır koşullara sokulması da pek anlamlı değil de işte biraz da teorik bilgi açısından merak ediyorum bunlar arasındaki farkları ve avantajla dezavantajlarını.

Çok teşekkürler...
 

Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Çok sağlam sorular geldi. Bereber mantık yürüterek cevabı bulmaya çalışalım :smiley: Takıldığımız yerde seyirciye sorma veya bir bilene danışma hakkımızı kullanırız :smiley:

Evren UYANIK' Alıntı:
4H'ta diferansiyel kilitli değilken tork dağılımı ön %47, arka %53 diyor. 4H Lock'a alındığında bir kaynakta tork dağılımı %50-%50 olur denmiş, diğer kaynaklarda diferansiyel tamamen kilitlenir denmiş. Tork dağılımının %50-%50 olmasıyla diferansiyelin tamamen kilitlenmesi farklı şeyler olmalı, bu bilgilerden biri yanlış olmalı gibi geldi bana. Şöyle ki dik bir yokuşta ön tekerlerin buzda, arka tekerlerin asfaltta olduğunu varsayalım. Gaza çok az bastığınızda, 4H Lock'ta, tork dağılımı %50-%50 ise ön tekerler %50 torkla patinaj çekerken arka tekerlere %50 tork gitse ve asfaltta olduğu için patinaj çekmese de gaza çok az bastığınızdan yokuşu çıkacak kadar yeterli olmaz güç. Gaza daha fazla basarak çıkabilirsiniz belki ama gaza çok az bastığınız senaryoyu varsayıyorum. Diğer yandan 4H Lock'ta olay tork dağılımının %50-%50 olması değil de orta diferansiyelin tamamen kilitlenmesi ise (yani şu mekanik olarak vites koluna benzer sistemle kilitlenenlerdeki gibi), bu durumda yokuşta gaza hafif bastığınızda arka tekerler henüz hareket etmemişken ön tekerler patinaj çekmez. Bana Vitaradaki kilit sisteminin ikinci tarif ettiğim gibi olması gerekiyormuş gibi geliyor. Yani mekanik tam kilit gibi, ön aksı ve arka aksı tamamen aynı hızda çevirecek %100 kilitleyen bir sistem. Diğer türlüsü, yani lock'a aldığında %50-%50 tork dağılımı olur diyen kaynağa göre bakarsak, bunun pek bir manası olmaz zaten, lsd'den veya elektronik kilitten bir farkı kalmaz gibi geliyor. Sizin bu konuda bilginiz var mı, yani 4H Lock'a aldığınızda ön aks ve arka aks her halikarda aynı hızda dönecek şekilde %100 mü kilitliyor orta diferansiyeli?

Orta diferansiyelin kilitlenmesi ile tork dağılımının (ön va arka akslar arasında) %50-50 olması aslında aynı şeyi ifade ediyor. Orta diff kilitlendiğinde, ön ve arka akslar motordan eşit oranda güç alıyorlar (%50-50).
Verdiğiniz örnekte de dik yokuşda ön tekerlekler karda arka tekerlekler kuru asfaltta iken orta diferansiyel kilitli ise az gaz ile aracın ön tekerlekleri patinaja düşebilir fakat arka tekerleklere giden güç aracın geriye kayma gücünü yenemezse arka tekerlekler patinaja düşmez ve araç hareket etmeyebilir, bu mümkün. Çünkü ön ve arka akslara ayrı ayrı eşit güç gidiyor, bu güç ile ön akstaki tekerleklerden birisi veya ikisi çekiş kaybedebilir ama arkalar kaybetmemiş olabilir.

Evren UYANIK' Alıntı:
Bu sorunun cevabıyla da bağlantılı olan başka bir sorum var. 4H Lock'a alındığında kaygan olmayan yüzeylerde (kuru asfaltta diyelim) dönüşlerde risk oluşur deniyor, ön ve arka aksın dönüş hızlarının farklı olması gerektiği ama orta diferansiyel kilitliyken bu olamadığı için aktarım organlarına fazla yük düşer veya ön ya da arka tekerlerde kayma olabilir, örneğin araba kafadan kayabilir deniliyor. Böyle bir durum var mıdır?
Evet teorik olarak bu doğru ama limitleri zorlamadığınız taktirde idare edilebilir.

Evren UYANIK' Alıntı:
Hızımı almışken başka bir soruya geçiyorum :smiley: Porya kilidi olan araçlarda 4x4'e geçerken aracı tamamen durdurmak veya düş düşük hızda geçirmek vs. gerekiyormuş. GV'da 4H'tan 4H Lock'a geçerken böyle bir gereklilik var mı, yoksa seyir halindeyken istediğiniz hızda orta diferansiyeli kilitleyebiliyor musunuz?
4H – 4H Lock geçişini 80 km/saat hıza kadar hareket halinde yapabilirsiniz ancak 4L Lock’a almak için aracın direksiyonu düz duruyor olması lazım ve önce N (Nötr) pozisyona sonra 4L2ye geçmeniz gerekli.

Evren UYANIK' Alıntı:
Okuduğum bir kaynakta 4H'tayken orta diferansiyelin LSD sayesinde LSD kapsamında kilitli olduğu yazıyordu, başka kaynaklarda ise orta tamamen açıktır diyordu, bu konuda bilginiz var mı bunu da sormuş olayım.
GV’da, 4H’da iken orta diferansiyelin herhangi bir türlü kilitlemesi yok, başka araçlarda nasıl bilmiyorum.

Evren UYANIK' Alıntı:
Sorularımla boğmamışımdır umarım. 2006-2007 model düşük kilometrede araçlara baktığımda veya sıfır km 4x4 araçların uygun fiyatlılarına baktığımda arazi yetenekleri çekiş anlamında en fazla olan Vitara gibi göründüğü için özellikle buna yoğunlaştım. Diğer araçların çoğu normalde önden çekiş, patinaja düşünce dört çeker, veya düğmeyle elektronik olarak dört çekere geçen türde, ama ortayı %100 kilitleyen hiç duymadım. Nissan Qashqai'de ve X-Trail'de de 4WD Lock düğmesi var ama bildiğim kadarıyla bu sadece önden çekişten dört çekere geçişi sağlıyor, yani muhtemelen ortadaki LSD devreye giriyor o kadar, %100 kilitleme gibi bir imkan sağlamıyor. Çok ağır bir koşulda kalınsa LSD belirli bir miktar torka kadar kilitleyebildiği veya yapısı gereği kaldırabildiği bir güç sınırı olduğu için %100 kilide göre yetersiz kalıyor. Gerçi bu araçların o kadar ağır koşullara sokulması da pek anlamlı değil de işte biraz da teorik bilgi açısından merak ediyorum bunlar arasındaki farkları ve avantajla dezavantajlarını.

Bahsi geçen araçlarda Off-road için en uygun olanı GV. Diğer LSD veya AWD sistemleri karlı yol şartlarında oldukça faydalı ve uygun lastik ile kullanıldıklarında yeterli performansı gösteren sistemler. Ancak kullanıcı aracının bu özelliğini tam olarak bilmeden “4X4 kullanıyorum ben!” diye düşünerek aşırı güven içersinde olursa, Uludağ yolunda sıkça görebileceğiniz, yoldan çıkmış sadece ön tarafı kara saplandığı halde kendini kurtaramayan AWD araçlar eksik olmayacaktır.
 

Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Herşeyden önce vakit ayırdığınız için teşekkür ederek konuya devam ediyorum 

Bilerek değil varsayımlarım üzerine konuşuyor olsam da, bana %50-%50 tork dağılımıyla orta diferansiyelin tamamen kilitli olması farklı şeyler gibi geliyor. Şöyle ki, arabanın ön tarafını askıya aldık diyelim, havaya kaldırdık, sadece arka tekerler yere değiyor. %50-%50 tork dağılımı olan bir araçta gaza 10’da 1 oranında basıyorken atıyorum motor 20 Nm güç üretiyorsa ön aksa 10 Nm, arka aksa 10 Nm güç gider, ön tekerler havada olduğundan hızla dönerler, ama arka tekerler yerde olduğundan ve araba dik bir yokuştaysa diyelim, arabayı ileri götürecek kadar da torka sahip olmadıkları için hareket edemezler. Yani ön tekerler döner ama arka tekerler dönmez. Diğer yandan orta diferansiyel %100 kilitli olursa (sizin land’larda ortayı elle kilitleyince böyle oluyor galiba) 20 Nm güç verdiysen ön tekerler havada da olsa %100 kilit olduğu için arka tekerler dönmediği sürece ön tekerler de dönmez, yani gücün tamamı arkaya gider. %100’e torku arkaya iletmiş olur yani sistem.

Benim okuduğum yabancı kaynaklı yazılarda Vitara’daki orta kilit sistemi buymuş gibi anlatılmış. Buna dayanarak 4H Lock’u normal yolda kullanırsanız kaza yapabilirsiniz, işte yağışlı asfaltta kafadan kayabilir dikkatli olun, offroad dışında mutlaka 4H’ta kullanın falan demişler.

Zaten LSD’de de LSD’nin tipine göre değişmekle birlikte torkun %50’sinden fazlası diğer tekerleğe aktarılabiliyor. Yanlış hatırlamıyorsam Torsen diferansiyeller torku %100’e yakın bir değere kadar diğer aksa aktarabiliyor. Clutch-pack diye bilinen balatalı diferansiyeller de, yine belki tipine göre değişiyordur da, %80’e kadar diğer tarafa aktarabiliyor diye biliyorum. Bunlar tabi daha ziyade arka aksta kullanılıyor, arkadan itişli yüksek güçlü spor otomobillerde falan, ama arazi araçlarında da kullananlar var.

GV ile ilgili benim okuduğum yerlerden öğrendiklerime rağmen çözemediğim şey şu.

A) 4H’tayken orta diferansiyel tamamen açık, bildiğimiz sistem, 4H Lock’a alınca LSD devreye giriyor, yani %100 kilit olmasa da büyük oranda gücü diğer tarafa aktarabiliyor (%50 veya belki daha fazla)

Veya

B) 4H’tayken orta diferansiyelde standart LSD var, 4H Lock’a alınca ise %100 kilitleniyor.

Bazı yerlerdeki yazılarda B şıkkındaki durum varmış gibi anlatılmış. Ama %100 kilit olması bana pek de mantıklı gelmiyor. Bu durumda gerçekten de direksiyonu tam tur çevirseniz, asfalt kuru bir yüzeyde dönmeye çalışsanız, ön aks ve arka aksın dönüş hızları farklı olması gerektiğinden ancak orta diferansiyel %100 kilitli olduğundan aks kesmedir ya da dişlilerle vb. ilgili sorunlar baş gösterebilir ki bunu seri üretim bir arabada göze alacaklarını sanmıyorum.

Bana A şıkkı geçerli olmalıymış gibi geliyor, yani orta diferansiyel normalde açık, 4H Lock’a alınca da %100 kilitlemese de esaslı iş gören bir LSD sistemiyle tork büyük oranda çekiş olan tekerlere aktarılabiliyor.

LSD’lerde viscous var mesela pek işe yaramayan traş bir sistem, ancak patinaja düşerse diğer tarafa veriyor. Bunun olduğunu sanmam. Clutch Pack veya Torsen olan daha kuvvetli kilitleme sağlayan bir orta kilit vardır belki, 4H Lock ve 4L Lock’ta bu devreye giriyordur. Bu şekilde mekanik gerçek kilit olup, ancak elektronik olarak düğmeyle devreye sokulan kilitler var çünkü. Kiliti elektronik olarak iptal etmek veya devreye almak mümkün oluyor, ama elektronik dedik diye ESP’li araçlardaki uyduruk kilitler gibi de olmuyor, bildiğimiz mekanik kilidin elektronik olarak sisteme dahil edilen cinsleri. Bu tarz bir şeyler de okumuştum. Bu olabilir belki GV’daki.

GV ile ilgili yabancı forumlardan baya bir şeyler okudum. Youtube’dan birkaç tane test videosu izledim diferansiyel ayarları ile ilgili. Japonca da bir video vardı hatta, ne dediğini anlamadan onun da resimlerine baktık artık. Ama hala soru işaretleri var işte. Böyle soruların cevaplarını bulmak da nedense çok zor. Kullanıcıların %99’u hatta daha fazla önemsemiyor sanırım bunları. RAV4’te Captiva’da sürekli dört tekerlekten çekiş mi var, yoksa ihtiyaç halinde veya düğme ile mi dört tekerlekten çekiş aktif oluyor buna bakacağım, siteye bakıyorum, broşür indiriyorum, hiçbirşey yazmıyor, yani bu kadar basit bir sorunun cevabı bile bulunamıyor. Bizim burada GV hakkında konuştuklarımızı broşürde bulmayı bırakın servis müdürüne sorsanız o bile cevap veremez sanırım.
 

Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Merhaba,

Zaman içerisinde girdiğim sitelerden birkaç tanesinden görüp doğruladığım bilgiye göre Grand Vitara'da 3 kapı ve 5 kapı ikisinde de Torsen Type 3 LSD varmış ortada, 4H modundayken bu LSD işlev görüyormuş. Tabi Torsen'in yapısı gereği önde veya arkada az bir şey çekiş olması lazım kilitlemesi için, önü veya arkayı tamamen havaya kaldırırsanız veya sıfıra yakın çekiş olan bir yüzeyde olursa araç yine hareket edemiyor, ancak buz-asfalt kadar farklı sürtünme katsayıları olan yüzeylerde değil de çamur toprak gibi daha yakın yüzeylerde iş görüyormuş. Ön arka arası çekiş farkının çok olduğu yüzeylerde de bildiğim kadarıyla Torsen diferansiyellerde frene biraz basılında diferansiyel kilit etkisi artıyor ve çekiş olan tekerleğe daha fazla tork gidebiliyor. Sonuç olarak 4H Lock'taki gibi tam kilitleme olmasa da 4H'ta bir LSD varmış ortada sürekli aktif durumda olan. Zaten 53-47 tork dağılımını sağlayan da bu Torsen Type 3 LSD'ymiş, planetary-type diyor adına, ön arka 50-50 dışında farklı bir tork dağılımı gerekiyorsa bu Type 3 kullanılıyormuş, genelde dört çeker araçlarda ortada kullanılıyormuş bu kilit, 35-65'e kadar mı ne üreticinin isteğine göre ön-arka tork dağılımı sağlayabiliyormuş vs. Zamanında üzerinde biraz yazışmıştık, bu bilgileri okuyunca buraya da yazıvereyim dedim.

Bu arada sizin Vitara dizel düz vites olanlardan mı, yoksa benzinli otomatiklerden mi? Arazi performansında düz-otomatik fark yapar mı, birbirlerine karşı belirgin avantaj-dezavantajları var mıdır? Dizel olanın yakıt tüketimi düz vites olmasının da etkisiyle baya makul, ama ikinci el fiyatları benzinli otomatiklere göre biraz daha yüksek tabi.
 




Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Yeni konu açmaktansa, buradan devam edeyim.
2006 ve sonrası, yeni kasa Grand Vitara'lar için, sonradan uygulanan herhangi bir tipte ARKA DİFERANSİYEL KİLİDİ göreniniz, duyanınız, okuyanınız oldu mu ?
 


Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

2007 model G.V. 1.9 DDiS için arka diferansiyel kilidi araştırdım.
ARB markasının çok farklı marka-modeller için pnömatik ön ve arka diferansiyel kilitleri mevcut,

AMA
http://www.arb.com.au/media/products/air-lockers/application_chart.pdf de
2005'den sonraki G.V. modelleri için
"No application for current model (2005 on) Grand Vitara" diyor
 

Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

BRAVEHEART' Alıntı:
2007 model G.V. 1.9 DDiS için arka diferansiyel kilidi araştırdım.
ARB markasının çok farklı marka-modeller için pnömatik ön ve arka diferansiyel kilitleri mevcut,

AMA
http://www.arb.com.au/media/products/air-lockers/application_chart.pdf de
2005'den sonraki G.V. modelleri için
"No application for current model (2005 on) Grand Vitara" diyor

Ben de RAV4 için araştırmıştım ancak bulamamıştım. Bu yeni model araçlarda ESP olduğu için mi kilit takılamıyor, yoksa mekanik bir kısıtlama nedeniyle mi onu merak ediyorum. RAV4'ün arka diferansiyel kutusu küçük ve küp şeklinde. Grand Vitara'nınkine eğilip bakmadım ama o da büyük ihtimalle böyle. Çoğu yeni araçta bu şekilde küp şeklinde küçük diferansiyel kutusu var. Eski model araçlarda veya yeni model olan araçların kamyonet tarzı olanlarında ya da Jeep gibi bazı markalarda arka diferansiyel küçük küp şeklinde değil büyük küre şeklinde karpuz gibi olan diferansiyellerden var. Belki bu tür diferansiyellerde kilit monte etmek için yer oluyordur da diğer küçük kutu gibi olan diferansiyellerde yer olmadığından monte edilemiyordur. Attım gerçi ama çok mantıksız da gelmedi hani. Subaru Impreza'nın da arka diferansiyeli kutu gibi ama bizimkilere göre daha büyük bir kutu, onlarda kilit var. Bizim arka diferansiyeller küçücük, içinde ayrı bir mekanizma yerleştirecek yer olmayabilir.
 



Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Subaru Impreza'nın da arka diferansiyeli kutu gibi ama bizimkilere göre daha büyük bir kutu, onlarda kilit var. Bizim arka diferansiyeller küçücük, içinde ayrı bir mekanizma yerleştirecek yer olmayabilir

Diferansiyeli komple değiştirince de olmuyor mu?
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,815
Mesajlar
1,523,898
Kayıtlı Üye Sayımız
166,614
Kaydolan Son Üyemiz
gamini22

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst